شکنجه و به کما رفتن بقایی و مشایی صحت ندارد

در مورد سپرده‌گذاران موسسات مالی براي تسریع محاکمه متهمان تلاش شده اما مساله مهم‌تر قبل از محاکمه، شناسایی اموال است
نمایندگان سه قوه از وزارت اطلاعات درخواست کردند که برای شناسایی و ردیابی اموال صاحبان سهام این موسسات یک اقدام ویژه داشته باشند
بقایی و مشایی  هر دو بازداشت هستند و شکنجه و به کما رفتن آن‌ها به هیچ وجه صحت ندارد
مهاجرت افراد به پیام رسانی‌های داخلی خوب است اما برخی نیز از فیلتر شکن استفاده می‌کنند


در قانون آمده که فرد دوتابعیتی نمی‌تواند مستخدم دولت شود. فرد دوتابعیتی که مشاور است، استخدام رسمی نیست اما در لفظ مستخدم است
افرادي در بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌ها استخدام رسمی نبودند اما دوتابعیتی و به عنوان مشاور بودند که این افراد را بعد از این قضایا عزل کردند
ممکن است برخی مریض یا مسافر باشند که در مکان‌های مخصوص خودشان غذا بخورند که گناهی ندارد
سخنگوی قوه‌قضاییه در صدوبیست و هفتمین نشست خبری خود اظهار کرد: این‌روزها به‌طور مشخص شیطان بزرگ، آمریکا و برخی سردمداران آمریکایی و صهیونیستی خیلی برای ایران کری می‌خوانند و برای تحقق منویات خود به منفورترین افراد و تروریست‌هایی که دست‌شان به خون بیش از 17هزار نفر از مردم کشور ما آغشته است، متوسل شدند.حجت‌‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي با بيان اينكه مردم ما فریب این قضایا را نمی‌خورند،گفت: مجموعه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی کاملا هوشیار و مشرف به اوضاع هستند و با هر جریان و فردی که امنیت کشور را به هم بریزد و آسایش مردم را مختل کند و در مقابل نیروی های انتظامی و پلیس ایستادگی کند، با قاطعیت برخورد می‌کند. از مردم عزیز تقاضا دارم مراقب بچه‌های خود باشند که فریب نخورند و اجازه ندهند که اگر جمعیتی در کشور خواسته و اعتراض بحق دارند، افراد ضد انقلاب، فرصت‌طلبان و تروریست‌ها وارد جمعیت مردم معترض به حق خودمان شوند و سوء استفاده كنند.
ورود وزارت اطلاعات به شناسایی اموال صاحبان موسسات مالی
سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به موضوع سپرده‌گذاران موسسات مالی گفت: براي تسریع محاکمه متهمان تلاش شده، اما مساله مهم‌تر قبل از محاکمه، شناسایی اموال است زیرا صرف محاکمه برای مردم پول نمی‌شود. نمایندگان سه قوه از وزارت اطلاعات درخواست کردند که برای شناسایی و ردیابی اموال صاحبان سهام این موسسات یک اقدام ویژه داشته باشند. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالي مبنی براینکه با توجه به هزینه‌کرد مبلغی حدود ٢٥هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز و اینکه اعلام شده بخش عمده‌ای از این رقم از محل تنخواه دولت برداشته شده، آیا دولت و بانک مرکزی از لحاظ حقوقی و قانونی مجاز به انجام این کار بوده‌اند؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ چه کسی باید این مبلغ را به محل تنخواه بازگرداند؟ گفت: این مطلب دروغ است. نه تا الان 25 هزار (میلیارد تومان) برداشته‌شده و نه از تنخواه دولت است. در اين زمينه یک‌سری تعاونی‌های اعتباري متخلفی که از مردم سپرده گرفته‌بودند، تحت تعقیب قرار گرفتند و برای اینکه حق مردم پایمال نشود یا حداقل به میزان ممکن حق‌شان ضایع نشود، در این خصوص خود مجموعه حکومت وارد شد و نمایندگانی از سوی سران سه قوه‌ انتخاب شدند تا این‌ها را به نحوی کنترل و تدبیر کنند تا کمتر به مردم لطمه وارد شود. تا الان به افرادی که سپرده‌هایی داشتند، مبلغی پرداخت شده که از تنخواه دولت یا پول بانک مرکزی نیست بلکه بانک مرکزی یک خط اعتباری به موسسه یا بانکی که متکفل شده، داده است. تا الان هم آن مبلغی که گفتید، خط اعتباری داده نشده اما شاید تا پایان کار، همین مبلغ یا قدری هم بیشتر شود.
شکنجه و به کما رفتن بقایی و مشایی صحت ندارد
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه درحال‌حاضر اخباری در رابطه با یکی از وابستگان دولت سابق، یعنی آقای مشایی که در انفرادی دچار شکنجه شده و همچنین به کما رفتن آقای بقایی مطرح شده است، آیا این اخبار صحت دارد، گفت:‌ آقایان بقایی و مشایی  هر دو بازداشت هستند. آقای بقایی دوره محکومیت خود را طی می‌کند و آقای مشایی نیز در بازداشت موقت است. شکنجه و به کما رفتن آن‌ها به هیچ وجه صحت ندارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح برخی مسائل از طرف دیگر بازداشت‌شدگان محیط‌زیست مبنی بر پرونده سازی‌ و انتشار نامه‌ای سرگشاده در این باره گفت: در یک نشست از من پرسیدند آخرین وضعیت بقایی چیست، گفتم نمی‌دانم. در مورد محیط زیست هم نمی‌دانم. نامه‌ سرگشاده‌ای که گفتید به چه کسی و به چه مضمونی نوشته شده است؟خبرنگار در پاسخ گفت که آقای جلایی‌پور این نامه را به رهبری نوشته است. سخنگوی قوه قضاییه در واکنش اظهار کرد:‌ آقای جلایی‌پور مگر عضو محیط‌زیست هستند؟ نامه‌ای را که می‌گویید، ندیده‌ام و در حالت کلی شکنجه‌ای نداریم. اگر کسی مدعی است شکایت کند، این موضوع به جدیت دنبال می‌شود و دادسرای نظامی  و سایر دستگاه‌ها این موضوع را بررسی می‌کنند اما به هیچ وجه از نظر قانونی این اجازه به کسی داده نشده است.
محسنی اژه‌ای در خصوص اظهارات اخیر کلانتری در خصوص کاوه مدنی گفت: آقای کلانتری یا هر کس دیگری که بدون اطلاع این‌طور اظهارنظر صریح کند، جایی ندارد و دادستان تهران نیز پاسخ داد. این اظهارات ممکن است این شائبه را ایجاد کند که این افراد این طور حرف می‌زنند تا فردا چیزی مورد توجه‌شان قرار نگیرد. من از کسی که آقای کلانتری از قول او گفته بود، پرسیدم که گفت مطلقا چنین نیست و من فقط از دو نفر، یعنی وزیر اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نقل قول کردم و آن‌ها هم پرونده دست‌شان نیست.
تلاش برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی
وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهار نظر وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه از میان 40 میلیون مخاطب تگرام تنها یک میلیون نفر از تلگرام خارج شده و بقیه از طریق فیلترشکن استفاه می‌کنند، آیا قوه قضاییه تصمیم دقیقی در مور فیلتر تلگرام داشته است، عنوان کرد:  این رقمی که گفتید، صحیح نیست. امروز از دبیر شورای عالی فضای مجازی در رابطه با این موضوع سوال پرسیدم و ایشان گفتند رقم بیشتری در این زمینه وجود دارد. 40 درصد از افراد از این پیام رسان استفاده نمی‌کنند. محاسبه این 40 درصد بیشتر از 13 میلیون نفر می‌شود. اقدام قوه قضاییه یا سایر دستگاه‌های مربوطه در این زمینه ادامه دارد و بر اساس گفته مسئولان، این روند بسیار خوب است و مهاجرت افراد به پیام رسانی‌های داخلی خوب است، اما برخی نیز از فیلتر شکن استفاده می‌کنند ولی مسئولان در تلاشند پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کنند.
دارندگان گرین کارت دوتابعیتی نیستند
سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی انتشار جزییات جدید از مدیران دوتابعیتی توسط هیات تحقیق و تفحص و اینکه گفته شده فردی وجود دارد که اگر پرونده دو تابعیتی بودن او رسیدگی شود، مشکل دوتابعیتی‌ها حل می‌شود اما وزیر اطلاعات باز هم گفته که مدیر دو تابعیتی نداریم، اظهار کرد: گزارشی که در مجلس قرائت شده، هنوز رسما به دادستانی کل کشور نیامده است چون گزارش‌هايي که در مجلس قرائت می‌شود تا به قوه‌قضاییه برسد، زمان می‌برد؛ براي مثال تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که برای مدتی پیش بود، به تازگی آمده است.وی اضافه کرد: البته دادستانی کل کشور خودشان مواردی را دنبال می‌کرد و وزارت اطلاعات اعلام کرد که این‌ها قبلا دوتابعیتی بودند و الان نیستند. وزارت اطلاعات آن موقع مدعی بود دوتابعیتی‌اي که الان مدیر باشد، نداریم. نامه‌هایی بین دادستانی کل و وزارت اطلاعات رد و بدل شد. در مواردی مشخص شد که این‌ها را به صورت مشاور به کار گرفتند. در قانون آمده که فرد دوتابعیتی نمی‌تواند مستخدم دولت شود. فرد دوتابعیتی که مشاور است، استخدام رسمی نیست اما در لفظ مستخدم است.سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: خود اعضای هیات تحقیق و تفحض هم قبول کردند که این خلأ در قانون وجود دارد و قرار شد قانون اصلاح شود. ما کسانی در بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌ها داشتیم که استخدام رسمی نبودند اما دوتابعیتی و به عنوان مشاور بودند که شنیدم این افراد را بعد از این قضایا عزل کردند.وی درباره افراد دارای گرین کارت نیز اظهار کرد: کسانی که گرین‌کارت داشته باشند، الان داریم که این‌ها دوتابعیتی نیستند اما گرین‌کارت دارند. این هم یک خلأ قانونی است. اینکه در گزارش تحقیق و تفحص این‌ها را با دوتابعیتی‌ها یکسان دیدند یا خیر، الان اطلاع ندارم.محسنی‌اژه‌ای درباره به‌کارگیری افراد به‌خصوص وزرایی که خانواده آن‌ها خارج از کشور سکونت دارند، گفت: منع قانونی نداریم اما باید مورد توجه دستگاه‌های اطلاعاتی باشد.
بستگان درجه یک خاوری ممنوع‌المعامله شدند
این مقام عالی قضایی همچنین در خصوص آخرین وضعیت شناسایی اموال خاوری اظهار کرد: حکم این پرونده غیابی بود که قطعی شد. اموال ایشان از همان ابتدا توقیف و هم خودش و هم بستگان درجه یک وی ممنوع‌المعامله شدند. مردم هم اگر اطلاعی از اموال خاوری دارند، خبر دهند تا بررسی شود.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده است که دادگاه‌ها برای کاهش حجم پرونده‌ها در اواخر ماه پرونده‌ای ثبت نمی‌کنند آیا این ادعا صحیح است، اظهار کرد: پس از مراجعه افراد باید در همان روز که مراجعه می‌کنند پرونده ثبت شود و چنانچه که ثبت نشد، اگر عمدی باشد تعقیب می‌شود و اگر عمدی نبود، باز هم به صورت تخلف پیگیری می‌شود.وی افزود: اگر در رابطه با این موضوع و این تخلف کسی اطلاعی دارد، آن را به وزارت دادگستری یا نهادهای مربوطه اطلاع دهد. گاهی ممکن است پایان وقت اداری باشد یا مراجعه در آخر هفته باشد و پرونده ثبت نشود اما اگر مربوط به روزهای معمولی است، باید ثبت شود.
با افراد به عنوان کارگر یا معلم برخورد نمی‌کنیم
سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نظر دستگاه‌قضایی در برخورد با معلمان و کارگران اظهار کرد: ما با هیچ فردی به عنوان کارگر یا معلم برخورد نمی‌کنیم بلکه کسانی که معلم یا کارگر باشند، از تخفیفاتی هم برخوردار هستند. کسی که متهم باشد، از جنبه اتهاماتی که دارد، با او برخورد می‌شود و اصلا این نوع سوال درست نیست.
تظاهر به روزه‌خواری زیاد نیست
سخنگوی قوه قضايیه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تظاهر به روزه‌خواری و برنامه قوه قضايیه در این رابطه و آیا اینکه گزارش‌هایی در این رابطه وجود دارد یا خیر نیز گفت: گزارش جمع‌بندی از استان‌ها نداریم اما تا آنجا‌ که به صورت افواهی از همکاران و پلیس شنیده‌ام، تظاهر به روزه‌خواری زیاد نیست. ممکن است برخی مریض یا مسافر باشند که در مکان‌های مخصوص خودشان غذا بخورند که گناهی ندارد. وی با اشاره به اطلاعیه نیروی انتظامی و دادستانی پیش از ماه مبارک رمضان گفت: در این اطلاعیه‌ها نیز گفته شد که اگر تظاهر به روزه‌خواری شود، نیروی انتظامی و دادستانی برخورد می‌کنند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه بعد از زلزله کرمانشاه برخی افراد مشهور شماره‌حساب برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام کردند و وجود شائبه سوءاستفاده از این پول‌ها و اعلام دادگستری کرمانشاه برای مسدود کردن یکسری از این حساب‌ها گفت: این کاملا یک بحث مردمی است. وقتی کسی شماره حساب شخصی می‌دهد تا برای فلان کار هزینه شود، این مردم هستند که باید پول بدهند یا ندهند. در این موارد، قوه‌قضاییه فقط هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند و نمی‌تواند بگوید مردم پول‌شان را به فلان‌کس بدهند یا ندهند.سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: اگر برای کار خاص مثل زلزله غرب کشور افرادی شماره حساب اعلام کردند و مدتی گذشت و هیچ اقدامی نکردند، طبیعی است که اینجا هم دادستان می‌تواند برود بررسی و تعقیب کند؛ کمااینکه در سه شهر دادستان‌ها خواسته‌اند که این افراد چه‌کار کرده‌اند و خود مردم هم می‌توانند مدعی شوند.
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه آمریکا آزادی فوری جاسوسان آمریکایی را خواسته است و اینکه آیا آماری از زندانیان ایرانی در آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: آمار وجود دارد اما من الان اطلاع ندارم. در مورد قسمت اول نیز بیخود کرده که چنین چیزی را خواسته و از آن حرف‌هایی است که باید گفت غلط کرده که بخواهد به ایران اسلامی و مقتدر «باید» بگوید.
نظر دستگاه قضا درباره قانون مبارزه با پولشویی
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره نظر دستگاه قضایی درباره قانون مبارزه با پولشویی اظهار کرد: چنانچه هر چیزی در مجلس تصویب و از شورای نگهبان گذشت، ملزم به عمل آن هستیم. ضمن اینکه فعلا شورای نگهبان به ترجمه ایراد گرفته و باید از شورای نگهبان بیرون بیاید تا ببینم تکلیفی برای ما دیده شده است یا خیر. البته دستگاه قضایی نظر خود را در خصوص مواد این لایحه داده که با برخی مواد آن موافق و با برخی نیز مخالف بوده اما مهم این است که در مجلس چه تصویب می‌شود.
توضیح ‌اژه‌ای درباره تخریب ویلای وزیر کشور
وی در خصوص تخریب ویلای متعلق به آقای رحمانی فضلی و غیرقانونی عنوان شدن این اقدام بعد از تخریب گفت: اینکه می‌گویید چرا با تاخیر برای تخریب اقدام می‌شود، بارها گفته‌ام. اختلافی که بین منابع طبیعی، محیط‌زیست و شورای‌شهر و تعیین حدودها وجود دارد، یکی از گرفتاری‌های جدی قوه‌قضاییه است. در هر صورت چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، مانع از تخریب نیست. ساختمان‌هایی که بر خلاف قانون ساخته شده و شاکی هم دارد که عمدتا جزو منابع طبیعی یا جهاد کشاورزی است، تخریب می‌شود. حالا آیا در آن موردی که تخریب می‌شود، تخلفی صورت گرفته یا خیر؟ اگر احیانا وسایلی در خانه وجود دارد و می‌خواهند خراب کنند، حتما اخطار بدهند تا وسایل منتقل شود. ممکن است به کسی اخطار کنند وسایل را برندارد که آن هم راه دارد.محسنی اژه‌ای افزود:ساختمان‌هایی که در آن محل تخریب شدند، یک سری ادعاهایی دارند که این ادعاها را دادستان کرج اعلام کرده که در پاره‌ای موارد اختلافی است و از جمله درباره خانه وزیر کشور گفته می‌شود وسایلی داخل خانه بوده و اخطار نشده و آوار روی وسایل ریخته که در حال بررسی است.
جلسه‌ای برای رفع حصر برگزار نشده است
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تصمیم‌گیری درباره رفع یا ادامه حصر با شورای عالی امنیت ملی است و نظر ريیس قوه قضاييه در این‌باره چیست، گفت: هر وقت شورا تشکیل شود، اعضا نظرشان را در آنجا اعلام می‌کنند اما هنوز جلسه شورا برگزار نشده است.محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره خروج ترامپ از برجام و ایجاد شرایطی که ممکن است برخی از سودجویان از آن سوءاستفاده کنند، درباره تدابیر قوه قضايیه در این رابطه گفت: مراقبت از سودجویی اختصاص به شرایط خاصی ندارد و همیشه باید مراقبت کرد. وی راه حل مقابله با سودجویی را شفافیت و تقویت نظارت‌های دقیق از ناحیه بازرسان داخلی دستگاه‌ها، موسسات و وزارتخانه‌ها دانست و افزود: بسیاری از تعاونی‌ها بازرس داخلی و حراست دارند که اگر به درستی عمل کنند، سودجویان کاری از پیش نمی‌برند. قوه قضايیه نیز از طریق بازرسی کل کشور، مدعی‌العموم و نمایندگان خود در دستگاه‌هایی مانند شورای پول و اعتبار و بورس عمل می‌کند و این‌ها باید دقت بیشتری در این باره داشته باشند.محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین معوقات رقم بانکی با اشاره به اینکه از ارقام جدید اطلاعی ندارد، تصریح کرد: البته حتما نسبت به هفت،هشت سال قبل معوقات رو به افزایش بوده است اما هر سال نسبت به سال قبل افزایش نداشتیم.وی افراد دارای معوقات بانکی را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته‌ای از بدهکاران بر اثر نوسانات بازار در بازپرداخت بدهی‌شان دچار مشکل شده‌اند و با توجه به اینکه این دسته جرمی نداشتند تحت تعقیب قرار نگرفتند و ما هم گفتیم که کمک‌شان می‌کنیم. دسته دوم افرادی هستند که معوقه دارند و توانایی پرداخت هم دارند و این‌ها هم باید معوقات خود را بدهند و گفتیم که این دسته را هم کمک می‌کنیم. گروه سوم افرادی بودند که علاوه بر معوقه با اقدام غیرقانونی و ارتکاب جرم وام گرفتند که خیلی از این‌ها تسویه کردند و با برخی از آن‌ها هم بانک وارد قرارداد جدید شد، آن‌ها را استمهال کرد، بخشی از پول را تسویه کردند و بانک آن‌ها را از لیست معوقات خارج کرد.