هشدار برای وقت‌کُشی

ابهام و بیم و امیدها درباره برقراری مهم‌ترین پیمان هسته ای قرن همچنان ادامه دارد و مقامات کشورهای مختلف و البته درگیر در گفت‌وگوهای هسته‌ای، تقریبا به‌صورت روزانه موضع گیری‌های خود را در خصوص برجام بدون آمریکا بیان می‌کنند.
در هفته های اخیر، اروپا در موضعی کم نظیر که به طورتقریبي نمونه آن را در تاریخ ندیده‌ایم، در مقابل ایالات متحده ایستاده و با صدایی واحد برای نجات توافق وین تلاش می کند.
هر چند برخی از اعضای اتحادیه اروپا نظیر لهستان، سیاستی معکوس را در پیش گرفته اند. به هر حال تا اتمام مهلت 10 روزه ایران به اتحادیه اروپا برای اخذ تضمین‌های لازم، زمان زیادی باقی نمانده و گفت‌وگوها و رایزنی ها بسیار فشرده دنبال می شود. روز یکشنبه ظریف، وزیر امور خارجه هم راهی دهلی نو شد تا در فضای نزدیک به تحریم نفتی، آخرین چانه زنی های دیپلماتیک و مالی را با دهلی نو پیش ببرد.
هشدار عراقچی درباره وقت تلف کردن اروپایی ها


معاون سیاسی وزیر خارجه دیروز، یکشنبه پس از حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره مذاکره با اعضای حاضر در برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران هنوز تصمیم نگرفته که آیا در برجام باقی می‌ماند یا خیر و تصمیم گیری در این زمینه، منوط به مذاکرات چند هفته آینده است که با اعضای حاضر برجام خواهیم داشت.
سید عباس عراقچی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه با کشورهای اروپایی در وین افزود: از کشورهای اروپایی خواسته شد تا نسبت به تامین خواسته‌های ایران در برجام، بدون حضور آمریکا اقدام کنند و پیشنهادات، راهکارها و راه حل‌های عملیاتی خود را به همراه تضمین‌های مربوطه به ایران ارائه کنند تا بتوانیم تصمیم بگیریم.
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور خارجه اقدامی برای جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات خواهد داشت، یادآور شد: بي شك وزارت خارجه منافع ملت ایران را در نظر می‌گیرد و اگر احساس کنیم که مذاکرات به سمت فرسایشی شدن می‌رود یا وقت تلف کردن است، به مذاکرات ادامه نخواهیم داد.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا عدم الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و FATF منجر به اتمام برجام می‌شود یا خیر، گفت: این موضوعات هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.
انتقاد بایدن از دونالد ترامپ
جو بایدن، معاون رییس جمهور پیشین آمریکا از دونالد ترامپ به شدت انتقاد کرد .جو بایدن، معاون باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا با انتقاد شدید از دونالد ترامپ گفت: حزب جمهوری خواه حزب پدرت نیست!بایدن در یک سخنرانی در مراسم تایید فرماندار نیویورک گفت: آن‌ها (ترامپ و اطرافیانش) نماینده آمریکا نیستند ... آن‌ها به ما آسیب می زنند ... با این پوپولیسم ساختگی و ملی‌گرایی جعلی (به ما آسیب می زنند)­. بایدن همچنین گفت كه در دوران ترامپ، حزب جمهوری‌خواه ارزش های آمریکایی را رها کرده است.معاون اوباما در دولت پیشین آمریکا، بارها از ترامپ به‌خاطر لجاجت با برجام و همچنین خروج از این پیمان هسته ای نیز انتقاد کرده است.
تمسخر دیپلماسی ترامپی توسط فارن‌پالیسی
فارن پالیسی با مقایسه خط مشی گروه ترامپ در مذاکرات تجاری چین با رویکردی که گروه اوباما در مذاکرات هسته ای ایران اتخاذ کرده بود، نوشت: هیچ نشانه‌ای دال بر این وجود ندارد که ترامپ و گروهش از هنر توافق در دیپلماسی بین‌المللی چیزی بدانند.
پایگاه اینترنتی فارن‌پالیسی در گزارشی به قلم ایلان گلدنبرگ نوشت: روزنامه نیویورک‌تایمز اوایل این هفته در گزارشی قابل توجه، همه راه‌هایی را که دولت ترامپ از طریق آن مذاکرات تجاری پرمخاطره را با چین سرهم بندی کرد، توضیح داد. من کارشناس مسائل چین نیستم و چیز زیادی هم درباره تجارت نمی دانم، اما از مذاکرات دیپلماتیک کمی سر در می آورم. من عضو گروهی به ریاست جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا بودم که از سال 2013 تا 2014 تلاش کرد برای صلح بین اسرايیل و فلسطینی‌ها مذاکره کند اما شکست خورد و با اینکه من عضو گروه مذاکره کننده درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران نبودم، اما بخشی از گروه بین‌سازمانی کوچکی بودم که سال‌ها قبل از جدی‌شدن این مذاکرات، روی این موضوع کار می‌کرد و در طول مذاکرات هم آن را به دقت زیر نظر داشت.
حرکت ضدایرانی لهستان!
یاکسک چاپوتویچ، وزیر امور خارجه لهستان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترزاعلام کرد که این کشور نگرانی‌های خود را درباره توافق هسته‌ای با ایران با سایر وزیران امور خارجه کشورهای عضو مطرح خواهد کرد!
چاپوتویچ از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست نگرانی‌های امنیتی آمریکا در ارتباط با برنامه‌ هسته‌ای ایران را جدی بگیرند. او همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران همدلی بیشتری از خود نشان دهند.
پس از قدرت‌گیری حزب راستگرای قانون و عدالت در سال ۲۰۱۵ در لهستان، سیاست‌های این کشور از سیاست‌های اتحادیه اروپا فاصله گرفت.لهستان بر این باور است که تنها با کمک و پشتیبانی آمریکا می‌تواند امنیت خود را در برابر سیاست‌های روسیه حفظ کند.
تحلیل بنیاد کارنگی از خطرات شکست دیپلماسی دولت ترامپ در قبال برجام
تحلیلگر اندیشکده کارنگی در گزارشی ضمن بررسی سیاست دولت ترامپ در قبال ایران، معتقد است که اگر دیپلماسی آمریکا در برابر کره‌شمالی مانند توافق برجام به شکست بینجامد، شکاف فرا آتلانتیکی میان پایتخت های اروپایی و واشنگتن تشدید خواهد شد.
توماس والاشِک در گزارش خود برای کارنگی می نویسد: واشنگتن هنوز استحکام پیوندهای میان پاریس و برلین درباره برجام و عمق اختلاف‌ها میان اروپا و آمریکا بر سر موضوع ثبات در خاورمیانه را دست کم می‌گیرد.
بسیاری از مواضع این هفته مقام های سیاسی در واشنگتن نشان می دهد که برخی از مقام‌های رسمی آمریکا با سه پیام مشخص به‌زودی راهی اروپا خواهند شد: نخست اینکه به اروپایی ها تاکید کنند که از پیش به شما هشدار داده شده بود که ترامپ مصمم به کشتن برجام است. دوم، آمریکا تلاش برای کمرنگ کردن تحریم ها علیه ایران را تحمل نخواهد کرد. سوم، واشنگتن مایل است در چارچوب شروط اعلامی پمپئو با شما بر سر یک توافق فراگیر همکاری کند.