سود واردات ۲۰۰ درصد سود تولید حداکثر ۲۰ درصد!

ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره دلیل ترجیح واردات بر تولید در کشور اظهار داشت: سود تولید پنج و نهایتا 20 درصد است اما واردکننده از محل واردات 200 درصد سود می‌کند.
وی افزود: تحریم شدن به منزله ورود به جنگ اقتصادی است و با تحریم، فرصتی برای ما پیش می‌آید، تا روی پایمان بایستیم و ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنیم.  برخی مسئولان می‌گویند همه چیز ما به تحریم‌ها و برجام وصل است. ما باید از هر تحریمی خشنود شویم، زیرا این محدودیت‌ها باعث می‌شود، تا کالاهای مورد نیازمان را خودمان تولید کنیم و در آن زمینه بی‌نیاز شویم.
این کارشناس اقتصادی با طرح این پرسش که عمده‌ترین آسیب استقلال اقتصادی ایران چیست، گفت: در این مورد دلایل زیادی عنوان می‌شود و تولید‌کنندگان عدم وجود مواد اولیه و قطعات و همچنین پرداخت مالیات را عنوان می‌کنند، اما نکته مهم این است که تولید‌کننده داخلی در مقابل واردات توان دفاعی ندارد. برخی مسئولان به توان داخلی توجه ندارند.
رزاقی با بیان اینکه اکنون همه چیز به واردات وابسته شده است، افزود: این در حالی است که با دید استقلال خواهانه و روحیه جهادی، همه چیز در داخل قابل تولید است.


وی با اشاره به سفرهای خارج از کشور گفت: نیازی نیست که هر ساله هفت میلیون نفر با دلار ارزان قیمت از کشور خارج شوند، بلکه متقاضیان این بخش می‌توانند دلار را با قیمت واقعی خریداری کنند، مگر اینکه خروج آنها از کشور برای شرایط خاصی مانند بیماری و یا... باشد. به هر فردی که یک دلار بدهند سه برابر سرمایه ایرانی را به خارج منتقل می‌کند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مخارج ارزی کشور سالانه حدود 50 تا 60 میلیارد دلار است، بیان داشت: با جلوگیری از خروج بیهوده ارز، مخارج کشور نصف می‌شود و دیگر نیاز به مفت فروشی نفت نداریم.
رزاقی درباره حمایت از تولید پیشنهاد کرد: برای حمایت از تولید  در ابتدا  باید تمام واردات کالاهای اساسی و قطعات مورد نیاز کارخانجات موقتا با دلار ارزان انجام شود. باید از تمام فعالیت‌هایی که تولیدی نیست و دلالی محسوب می‌شود، مالیات اخذ شود.
وی با بیان اینکه باید به تولید‌ یارانه پرداخت کرد، گفت: با پرداخت یارانه به تولید، این بخش رشد می‌کند و به نسبت افزایش یارانه تولید، یارانه برای کالاهای ضروری وارداتی کاهش می‌یابد.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه از هر گونه فعالیت سفته ‌بازی باید مالیات اخذ شود، گفت: با این روش سرمایه‌دار برای کسب سود به سمت تولید می‌آید و واردات کم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در دوران سازندگی بزرگ‌ترین خیانت به کشور صورت گرفت، گفت: در آن دوران مدیران جهادی خانه‌نشین شدند، در حالی که این افراد حاضر بودند جان خود را برای حفظ آرمان‌های انقلاب نثار کنند.