بازیافت حزب فولکسی با نام جدید

بازیافت حزب فولکسی با نام جدیدحزب منحله شش نفره سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که روزگاری سعید حجاریان به طعن و مزاح گفته بود، کل اعضای آن دریک فولکس واگن جا می‌شوند، در تدارک پوست اندازی و بازیابی هویت خود با نام دیگری است. یک منبع مطلع با بیان این خبر به جوان گفت: برخی از اعضای این حزب منحله از جمله جواد امام و صادق نوروزی در تلاش هستند، تحت نام «توسعه ملی» فعالیت حزبی خود را آغاز کنند. اقدامی شبیه حزب منحله مشارکت که به حکم قانون منحل و سپس در پوشش «حزب اتحاد ملت» فعالیت خود را از سر گرفت. در کارنامه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین تخلفات متعددی ثبت شده که ایجاد و هدایت آشوب ها، تهیه برنامه‌ای برای براندازی نظام و ارتباط مالی و سیاسی با سفارتخانه‌های بیگانه بخشی از آن‌ها اعلام شده است. بر این اساس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران سال ۸۹ با توجه به محتویات پرونده از جمله ادعانامه کیفرخواست ۲ شهریور سال ۸۸ دادستان عمومی و انقلاب تهران و تقاضای دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها و آرای صادره علیه اعضا و دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب و گزارش مرداد ۸۹ وزارت اطلاعات و با لحاظ مرامنامه و اساسنامه سازمان مجاهدین انقلاب و قانون احزاب، رأی دادگاه را نسبت به انحلال این سازمان صادر کرده بود.   شرق باز سراغ تضمین امریکایی رفت!

روزنامه شرق در ماجرای برجام و مذاکرات هسته‌ای با تیتر اول و درشت «امضای کری تضمین است» ذوق زده و معتمد به امضای امریکایی‌ها و وزیر خارجه‌شان بود. حالا چند صباحی است که امید می‌رفت حتی روزنامه شرقی‌ها هم، به شرط آنکه نخواهند خود را فریب دهند، دریافته باشند که امضای کری هیچ تضمینی برای ایران نبود؛ امریکا از برجام خارج شده و روح و جسم برجام با هم به فنا رفته است! اما برای روزنامه شرق عبرت نشده که قول و امضای امریکایی‌ها هیچ تضمینی ندارد و این بار ذوق زده یک مصوبه کنگره امریکا شده‌اند که به قول خودشان مانع حمله نظامی دولت امریکا به ایران است! تیتر یک دیروز روزنامه شرق «مانع برای حمله نظامی امریکا به ایران» و در روتیتر، این مانع را توضیح داده است: «ترامپ بدون مجوز کنگره نمی‌تواند.» در گزارش روزنامه شرق آمده است: «مجلس نمایندگان امریکا دست دولت ترامپ برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را بست. آن‌ها روز پنج‌شنبه به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ در بررسی اختیارات نظامی پنتاگون، متممی الحاق و تصویب کرده‌اند که صراحتاً می‌گوید وزارت دفاع این کشور مجوز اقدام نظامی علیه ایران بدون اخذ مجوز کنگره را ندارد.» روشن است که روزنامه شرق همچنان فکر می‌کند یک امضا و یک مصوبه در امریکا از جهت عدم ایراد فشار به ایران قابل‌توجه است. درحالی‌که مصوبه کنگره یک بحث داخلی است و اگر روزی سیاستگذاران کلان امریکایی به نتیجه برسند که می‌توانند به ایران حمله کنند، گذشتن از این سد ظاهراً قانونی هم سخت نخواهد بود و به سرعت مجوز لازم را کنگره صادر خواهد کرد. در واقع تقسیم کار داخلی در امریکا، شرق را به اشتباه انداخته که گویا در ایالات متحده دوگانگی نسبت به سیاست‌ها در قبال ایران وجود دارد. حس تحقیرآمیز تیتر شرق هم البته نکته دیگری است. امنیت ایران وابسته به مصوبه کنگره و تصمیم امریکا نیست. امنیت ایران وابسته به توان داخلی است. اگر قدرتمند باشیم، کنگره مجبور است ژست مخالفت با حمله نظامی به ایران بگیرد و اگر ضعیف شویم، کنگره یقیناً در مصوبه‌اش تجدیدنظر خواهد کرد.
ارگان حزب کارگزاران: عارف آرای اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کند



محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اخیراً در مصاحبه‌ای در واکنش به برخی سران احزاب اصلاح‌طلب که از اداره شورای عالی توسط او انتقاد کرده‌اند، گفته که «شورا متعلق به همه احزاب اصلاح‌طلب است و اختیار با خود احزاب است که در شورای عالی حضور داشته باشند یا خیر.» روزنامه کارگزاران در شماره دیروز هم از عملکرد عارف و هم به نقش شورا در جریان اصلاحات انتقاد کرد. این روزنامه در مورد بازسازی شورای عالی اصلاح‌طلبان با اشاره به برگزار نشدن جلسات شورا نوشته: «محمدرضا عارف، به‌عنوان رئیس این شورا قصد دارد در ترکیب اشخاص حقیقی تغییراتی به‌وجود آورد، به همین دلیل نیز شنیده‌ها حاکی از آن است که او عذر برخی را خواسته و برخی را جایگزین آن‌ها کرده است. همین امر دستمایه اختلاف جدید در شورای عالی اصلاح‌طلبان شده است.» کارگزاران در ادامه گزارش خود انتقادات تندی را نسبت به عارف مطرح می‌کند و با بیان اینکه شورای سیاستگذاری فعلاً در تعلیق به‌سر می‌برد، می‌نویسد: «سال آینده، سال انتخابات مجلس است و مهم‌ترین وظیفه شورای عالی تعیین راهبرد برای انتخابات است. این در شرایطی است که عملکرد فراکسیون امید در مجلس و کم‌کاری عارف به‌عنوان رئیس فراکسیون نه‌تن‌ها آرای عارف بلکه آرای دیگر اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کند. نه فراکسیون امید و نه عارف هیچ‌یک نتوانستند در حد و اندازه نام اصلاح‌طلبان ظاهر شوند، به همین دلیل است که در محافل سیاسی و برخی از مجالس عمومی سخن از تغییر برخی نمایندگان فعلی مجلس و نام‌های جدید به میان آمده است.» بعد از پایان انتخابات مجلس دهم و پیروزی لیست اصلاح‌طلبان در تهران، برخی احزاب اصلاح‌طلب از همکاری با شورای عالی اصلاح‌طلبان سر باز زدند. حزب اعتماد ملی، مردم‌سالاری، اراده ملت، مجمع نیرو‌های خط امام (ره) و همچنین محسن رهامی، از چهره‌های سرشناس جبهه اصلاحات از جمله معترضان به سازوکار شورای سیاست‌گذاری بودند. اعتراضات به چگونگی بستن لیست امید در انتخابات مجلس و پس از آن در انتخابات شورای شهر بود.