«اعتماد» در نظرسنجي از 30 نماينده عملكرد اجلاسيه دوم مجلس را بررسي مي‌كند: كارنامه پارلمان

 
 عليرضا كيانپور
بررسي عملكرد نماينده‌ها و كار مجلس به عدد و شماره نمي‌آيد. اينجا هم شبيه به هر امر انساني، بحث، بحث كيفيات است و توضيحات و تفاسير. هرچند در اين عصر توييت‌ها و مينيمال‌ها كه زماني «اندي وارهول» هنرمند برجسته قرن قبل، پيامبرگونه پيش‌بيني كرده بود كه در آن، هر كسي را درنهايت 15 دقيقه فرصت است، براي ابراز وجود و عرض‌اندام، كمي‌سازي و تبديل همه‌ كيفيات به اعداد و ارقام قابل‌شمارش بيشتر مقبول طبع مي‌افتد. آنچنان كه اين سال‌ها بارها تلاش شده تا عملكرد مجلس و مجلسيان و البته ديگر امور انساني، در جداول پر از عدد و رقم محاسبه شده و نتيجه و خروجي نهايي در قالب عددي ترجيحا رُند براي مخاطب پيامك شود.
به اين اعتبار تمامي انتقادات وارد به اين دست پژوهش‌ها و تحقيقات روزنامه‌اي به آنچه «اعتماد» امروز در نيمه كار مجلس دهم و در آستانه آغاز اجلاسيه سوم در يك نظرسنجي از 30 نماينده مجلس تهيه و تدوين كرده، وارد است اما اگر چنين نكنيم، چه كنيم؟! وانگهي كلياتي كه در سايه اين آمار و اعداد نادقيق حاصل مي‌شود، از باب مشت نمونه خروار مي‌تواند تكيه‌گاهي باشد براي بررسي دقيق‌تر اين عملكردها. آنجا كه تمامي 30 نماينده شركت‌كننده در اين نظرسنجي، فارغ از گرايش جناحي و حوزه تخصصي‌شان، نمره عملكرد نظارتي مجلس را پايين‌تر از نمره عملكرد تقنيني آن مي‌دانند؛ چنانچه برآيند نمره نظارتي مجلس به زعم اين نمايندگان 10 است از 20 و ميانگين نمره تقنيني مجلس 14. همچنان كه مي‌توان از ميانگين نمراتي كه اين 30 نماينده به عملكرد 3 فراكسيون مجلس داده‌اند، به دركي عمومي از نارضايتي خود نمايندگان از وضعيت كار تشكيلاتي و فراكسيوني در مجلس رسيد. آنجا كه نمراتي كه اين 30 نماينده به 3 فراكسيون اميد، مستقلين ولايي و نمايندگان ولايي داده‌اند، كمتر از 15 است و بيشتر از 12.


فارغ از اين، به نظر مي‌رسد توضيحاتي كه 30 نماينده شركت‌كننده در نظرسنجي «اعتماد» حين پاسخ دادن به پرسش‌ها ارايه كردند نيز بتواند تاحدودي به شفافيت آمار و ارقام حاصله ياري برساند و اين كميات را اندكي بيش از اين، به كيفيات موردپرسش نزديك كرده و پيوند بزنند. توضيحاتي ازجمله تاكيد پروانه سلحشوري، نماينده اصلاح‌طلب تهران بر ناممكن بودن بررسي عملكرد مجلس به مدد اعداد يا تكمله احمد اميرآبادي فراهاني، نماينده اصولگراي قم درخصوص نمره نسبتا بالايي كه به عملكرد خود داد كه با اشاره به طرح‌ها و پيشنهادهايي كه در سال دوم مجلس به تصويب رساند، علت اين نمره نسبتا بالا را توضيح داد. جالب آنكه از ميان 30 شركت‌كننده، 14 نفر حاضر به نمره دادن به خود نشدند و گفتند كه اين پرسشي است كه مردم بايد به آن پاسخ دهند. از همين دست است توضيح جلال ميرزايي، نماينده اصلاح‌طلب ايلام و رييس كميته سياسي فراكسيون اميد كه باوجود آنكه به عملكرد علي لاريجاني، رييس مجلس نمره نسبتا بالايي داده، تاكيد دارد اين نمره بالا را به اين دليل داده كه در هيات رييسه، كسي جز آقاي رييس ايفاي نقش نمي‌كند. توضيحي كه البته به‌نحوي ديگر اتكا به اعداد و ارقام براي محاسبه و بررسي عملكرد مجلس را زيرسوال مي‌برد.
همه اينها را گفتيم اما كدام روزنامه‌خواني است كه از خواندن نتايج و كميات حاصل از يك نظرسنجي لذت نبرد و محظوظ نشود. به‌ويژه آنكه اين نظرات، نه نظر عامه ناشناس، بلكه نظرات چهره‌هايي سرشناس در عالم سياست باشد؛ آن‌هم وقتي اين سرشناسان عالم سياست درباره عملكرد خودشان ابرازنظر كرده‌اند و درباره عملكرد همكاران سياستمدارشان.
فارغ از اين همه، همگي وقتي آن جمله مشهور وارهول را مي‌شنويم، نوعي اضطراب وجودمان را مي‌گيرد. نگران مي‌شويم كه مبادا از قافله اين دنياي سريع‌السير عقب بمانيم اما وجهي خوشايند نيز در آن جمله نهفته است كه كمتر ديده مي‌شود. اينكه در اين عصر اعداد و كميات كه هر كسي را تنها چند ثانيه‌اي فرصت است براي خودنمايي، رقابت‌ها سخت‌تر است و رقبا چالاك‌تر؛ پس رقابت اين رقباي چالاك، تماشايي‌تر.