غیرمنتظره کره ای!

دیروز شنبه، دوباره جهان با دیدار از پیش اعلام‌نشده رهبران کره شمالی و جنوبی شوکه شد! تحولات آنقدر در شبه جزیره کره، غیرقابل پیش‌بینی است که حتی نمی توان ساعت های آینده درباره سرنوشت جنگ یا صلح در این منطقه از دنیا را حدس زد!
حدودیک ماه پیش، بحث دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا، نابودی تاسیسات هسته ای پیونگ‌یانگ، دیدار کم نظیر رهبران دو کره و چند مورد دیگر، توجهات را به شرق آسیای جلب کرده است. دیروز برای دومین بار، کیم جونگ اون و مون جائه این، همدیگر را در آغوش گرفتند تا شهروندان کره ای نیز برای در آغوش گرفتن اقوام خود در سرزمین جدا شده، خوشبین تر از گذشته شوند. سیر تحولات در کره نشان می دهد که این دیدارها نمادین نیست و دست‌کم داستان آشتی دو کره خیلی جدی تر از گذشته است.
از سوی دیگر، دیدار و قرار تا حدودی لغو شده رهبران کره شمالی و آمریکا که برقراری صلح بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن را تهدید می‌کرد، گویی دوباره در حال فیکس شدن است! به هر حال، روز جمعه که بخشی از تاسیسات اتمی کره شمالی در حضور خبرنگاران بین المللی برچیده شد، امیدها را برای یک صلح واقعی زنده نگه داشت. حالا می‌توان گفت که کیم جونگ اون تقریبا به قول و قرارش با همسایه جنوبی، پایبند بوده و قدم به قدم با نقشه‌راه از پیش تعیین شده، پیش می رود. این بار نوبت آمریکاست که تحریم های مالی اقتصادی علیه کره‌شمالی را لغو کند. در دنیای دیپلماسی، امتیاز در برابر امتیاز است و خبری از قراردادهایی مثل ترکمانچای نیست. به عبارت دیگر، هیچ طرفی در دنیای دیپلماسی نمی تواند از خود «زرنگ بازی» در بیاورد!
دیدار دو ساعته رهبران دو کره


گویا دیدار کیم جونگ اون با مون جائه این در نقطه مرزی پانمونجوم دو ساعت طول کشیده است كه تا لحظه تنظیم این گزارش، جزيیاتی از آن منتشر نشد.
یک ماه قبل نیز کیم جونگ اون با پای پیاده از مرز دو کره و خط آتش‌بس دو کشور عبور کرد تا در خاک کره جنوبی با مون جائه این دیدار کند.
کیم جونگ اون، نخستین رهبر کره شمالی است که از زمان توقف خصومت ها در جنگ کره در سال ۱۹۵۳، پا به کره جنوبی گذاشت. دو کشور هنوز پیمان صلح امضا نکرده‌اند و در حال آتش‌بس هستند.
بیانیه دفتر رییس جمهوری کره جنوبی
بر اساس بیانیه منتشر شده دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی، سران دو کره در این دیدار در خصوص احتمال برگزاری نشست میان رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ بحث و گفت‌وگو کردند.
سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد: «سران دو کشور به صراحت نظرات خود را در خصوص اجرای بیانیه 27 آوریل پانمونجوم و همچنین احتمال برگزاری نشست کره شمالی و آمریکا بیان کردند ... مون جائه این، نتیجه نشست ديروز را ساعت 10 صبح روز یکشنبه (به وقت محلی) اعلام خواهد کرد».
حاشیه های دیدار اون و این
تصاویر منتشر شده از دیدار رهبران دو کره، آن‌ها را در حال فشردن دست یکدیگر نشان می داد اما در ویديویی که از لحظه رسیدن رییس جمهوری کره‌جنوبی به محل ملاقات منتشر شده، خواهر کیم جونگ اون دیده می‌شود که به استقبال مون رفته در حالی که آقای کیم در ساختمان منتظر مهمان است.
خواهر کیم جونگ اون در ماه‌های اخیر نقش مهمی در نزدیکی دوباره دو کره داشته است. او در زمان بازی‌های المپیک زمستانی در ماه فوریه گذشته به همراه هیاتی به کره جنوبی سفر و با رییس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.
اما و اگرها درباره دیدار در سنگاپور
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بار دیگر نظرش را در مورد دیدار با رهبر کره شمالی تغییر داد.ترامپ تنها دو روز پس از اینکه در نامه‌ای رسمی خطاب به رهبر کره شمالی از لغو دیدارش با کیم‌جونگ اون خبر داده بود، حالا بار دیگر از احتمال برگزاری این دیدار سخن گفته ‌است.
ریيس جمهوری آمریکا ۲۶ مه / پنجم خرداد در توییتر خود نوشت: «ما گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای با کره شمالی داریم که بتوانیم دیدار سران را برگزار کنیم. اگر قرار باشد این دیدار برگزار شود، به احتمال زیاد در سنگاپور و در همان روز ۱۲ ژوئن خواهد بود. همچنین اگر لازم باشد زمان این دیدار را تمدید می‌کنیم».
پس از آن ۲۵ مه/ چهارم خرداد دولت کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این اتفاق متاسف است و انتظار نداشته دونالد ترامپ، این دیدار را لغو کند. در این بیانیه که به امضای معاون وزیر خارجه کره شمالی رسیده بود، همچنین پیونگ یانگ از برگزاری این دیدار در هر زمان و هر شرایطی استقبال کرده بود.
آمریکا پیش از دولت دونالد ترامپ همواره دیدار با رهبری کره شمالی را رد می‌کرد. آمریکا چشم‌پوشی کره شمالی از برنامه هسته‌ای خود را شرط این دیدار می‌دانست.
تحلیل واشگتن پست از بازی های ترامپ
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: تصمیم دوگانه ترامپ برای لغو دیدار سران دولت‌های واشنگتن و پیونگ یانگ و سپس اعلام برگزاری مجدد آن، پیامدهای مخربی برای دولت آمریکا به دنبال دارد. این‌گونه اقدامات هم وجهه بین المللی آمریکا را زیر سوال می برد و هم آن را بی اعتبار می کند. ترامپ پیش از این نتیجه اقدامات عجولانه خود را دیده است. او چندی پیش به صورت یکجانبه از توافق هسته ای ایران که در سال 2015 منعقد شده بود، خارج شد. این تصمیم ترامپ نه تنها تاکیدی بر بدعهدی دولت فعلی واشنگتن است بلکه با مخالفت متحدان اروپایی آمریکا، ترامپ را بر سر دوراهی تحریم کردن یا تحریم نکردن ایران قرار داده است.
واشنگتن پست در ادامه نوشت:دونالد ترامپ، تصمیمات خود را بدون تفکر اعلام می کند که ادامه این رویه پیامدهای منفی برای آمریکا دارد.کره شمالی به دلیل برنامه اتمی و موشکی خود تحت تحریم و فشار شدید بین‌المللی است و در انزوا به سر می‌برد. چین متحد اصلی پیونگ‌یانگ است. کره جنوبی و شمالی تا امروز به صورت رسمی در وضعیت جنگی به سر می‌برند. در ماه‌های اخیر گشایش‌هایی در روابط پیچیده کره شمالی با همسایه جنوبی و جامعه بین‌المللی ایجاد شده است. کره شمالی که می‌‌گوید کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و برد موشک‌های حامل این کلاهک‌ها تا آمریکا هم می‌رسد، در روزهای اخیر در حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی مرکز آزمایش‌های هسته‌ای پونگ‌ری را منهدم کرد.