عبور از دبيركل يا درجا زدن حزب

یک کنگره پس از 10 سال نه با سلام و صلوات که با دعوا و درگیری پایان یافت. حزب اعتماد ملی که در 10 سال گذشته با فراز و نشیب های بسياری روبه‌رو بوده، جمعه گذشته اقدام به برگزاری کنگره در کانون توحید تهران کرد اما این کنگره در نهایت به دلیل آنچه اختلافات دو جناح در میان اعضای این حزب خوانده می‌شود با درگیری به پایان رسید. ماجرا به یک اختلاف در درون این حزب پس از حصر مهدی کروبی، دبیر کل این حزب باز می‌گردد. اختلافاتی که در دوسال گذشته به اوج خود رسید تا جایی که رسول منتجب نیا ، قائم مقام دبیر کل طی نامه ای به مهدی کروبی از قائم مقامی وی، عضویت در شورای مرکزی و عضویت در حزب استعفا داد. حال به نظر می رسد با درگیری‌های جمعه شب، این اختلافات وارد فاز جدیدی شود اما دلایل وجود این اختلافات در حزب اعتماد ملی چیست؟
 
پیشنیه اختلافات چه بود؟
آخرین انتخابات شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در سال 87 برگزار شد. انتخاباتی که در آن مهدی کروبی به‌عنوان دبیر کل انتخاب و مدتی بعد برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 اعلام کاندیداتوری کرد. پس از اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری که به حصر کروبی انجامید، بسیاری کار حزب اعتماد ملی را تمام شده می دانستند. اما اعضای اعتماد ملی، فعالیت در حزب را به صورت غیر رسمی ادامه دادند. رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیر کل این حزب نیزکسی بود که سکان اداره حزب را برعهده گرفته بود. در طول 10 سال گذشته، اعضای شورای مرکزی این حزب با سیاست عدم برگزاری کنگره‌ای که در آن رای گیری صورت بگیرد، با ابقای مهدی کروبی به دبیر کلی حزب، ضمن احترام به دبیر کل، فعالیت‌شان را به صورت کج دار و مریز ادامه می‌دادند. اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 موضوع به شکل دیگری رقم خورد. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آزادی نسبی فعالیت احزاب، حزب اعتماد ملی نیز فعالیتش را در جبهه اصلاحات افزایش داد تا اینکه در سال 94 و با دستور مهدی کروبی فعالیت‌های این حزب صورت رسمی به خود گرفت. انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 یکی از موارد مورد اختلاف در بین اعضای این حزب بود. عملکرد ضعیف شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان و از سویی انتقادات به نحوه تهیه لیست انتخاباتی، باعث شد که برخی از اعضای این حزب، خواستار جداشدن اعتماد ملی از ترکیب شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان باشند. این موضوع باعث شروع بحث ها در حزب شد و پس از آن، به دلیل آنچه عدم قاطعیت در حزب بيان شد، اختلافات به شورای مرکزی حزب کشید. به‌گونه‌اي که برخی از اعضای شورای مرکزی و فعالان حزب معتقد بودند که حزب باید در یک کنگره به پوست اندازی در ترکیب شورای مرکزی و از سویی تعیین تکلیف عدم حضور دبیر کل و ضعف در تصمیمات اقدام کند.


استعفای قائم مقام حزب
پس از افزایش اختلافات در این حزب، مهدی کروبی برای آرام کردن فضا در این حزب اقدام به استعفا از دبیرکلی کرد اما شورای مرکزی و اجرایی این حزب استعفای او را نپذیرفت. در ادامه این اتفاقات، رسول منتجب نیا قائم مقام دبیر کل نیز با انتشار متن استعفای خود از دبیر کل این حزب درخواست کرد که با این درخواست موافقت شود. اما دبیر کل در مرحله اول با این استعفا موافقت نکرد. اما پس از این استعفا شرایط شکل درست به خود نگرفت تا اینکه این بار منتجب نیا علاوه بر استعفا از قائم مقامی، از عضویت در حزب نیز استعفا داد. استعفای منتجب نیا از قائم‌مقامی دبیرکل این بار پذیرفته شد و الیاس حضرتی مامور تشکیل شورای اجرایی جدید و ادامه فعالیت حزب شد. بنا به گفته نزدیکان منتجب نیا، دلیل این استعفا فشار تندرو‌ها در درون حزب و عدم موافقت منتجب‌نیا با این رفتارها بوده است.
داستان یک زد و خورد
سر انجام پس از 10 سال، طرح برگزاری کنگره در میان اعضای شورای اجرایی این حزب تصویب شد. می‌توان نظر اعضای این حزب را در دو جناح قرار داد. جناح اول که معتقد به ابقای شورای اجرایی و مرکزی و ادامه فعالیت حزب به شکل فعلی تا حضور دبیر کل در کنگره این حزب و جناحی دیگر معتقد به تغییر و پوست اندازی در شورای مرکزی و انتخاب دوباره کروبی به سمت دبیرکلی این حزب هستند. بعد از انجام مراسم افتتاحیه این حزب، تصمیم بر سر برگزاری انتخابات جدید یا ابقای شورای اجرایی مستقر در حزب محل اختلاف در بین حاضران در کنگره بود. هیات رییسه کنگره در نهایت در رابطه با ابقای هیات اجرایی فعلی، رای‌گیری به صورت قیام و قعود انجام داد و پس از اعلام ابقای هیات اجرایی و شورای مرکزی فعلی زمزمه های اعتراض آغاز شد و چند دقیقه بعد سالن توحید صحنه درگیری دو جناح مقابل یکدیگر بود. محمدجواد حق‌شناس، از اعضای شورای شهر و نیز شورای مرکزی اعتمادملی، از چهره‌هایی بود که در توییت خود درباره فیلم درگیری در کنگره اعتمادملی نوشت: «کنگره حزب اعتمادملى که با شعار اتحاد و انسجام آغاز شد و با حضور بزرگان اصلاحات و سخنان عارف، مطهرى، منتجب‌نیا، خانم کروبى و حضرتى و با استقبال بی‌نظیر بیش از هزارو ۸۰۰ نفر روبه‌رو شد، با اقدامات سازمان‌یافته گروه فشار با اختلال روبه‌رو شد و باوجود راى اکثریت به شوراى قبل ناتمام ماند». درحالی‌که حق شناس از ناتمام ماندن کنگره سخن می گوید، اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی به «قانون» گفت که رای کنگره در رابطه با ابقا قطعی است و کنگره به صورت کامل برگزار شده است.
ماجرای فرم کاندیداتوری کروبی در کنگره
یکی از ماجراهای جالب در این کنگره، فرمی به نام مهدی کروبی و اعلام کاندیداتوری در شورای مرکزی این حزب بود. بنا بر آنچه شاهدان از داخل سالن می‌گویند، یکی از روحانیون نزدیک به منتجب نیا که اصرار بر برگزاری انتخابات جدید شورای مرکزی داشت، فرمی در دست داشت و مدعی بود که کروبی برای عضویت در شورای مرکزی این حزب اعلام کاندیداتوری کرده است و می توان بعد از برگزاری انتخابات وی را دوباره به عنوان دبیر کل انتخاب کرد. موضوعی که بنا به گفته شاهدان از سوی حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی تکذیب شده است. كروبی به حاضران در سالن گفته است که پدرش امکان و شرایط تکمیل فرم جدید را نداشته و به همین مناسبت این موضوع تکذیب شد.
ادعای دخالت یک حزب در درگیری ها
پس از پایان این اتفاقات، برخی کانال‌ها و سایت‌های خبری از دخالت حزب ندای ایرانیان در اتفاقات کنگره حزب اعتماد ملی خبر دادند. بنا بر گفته این سایت‌ها، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در میان درگیری‌ها حضور داشته و به دلیل حضور این فرد در جایگاه هیات رییسه به عنوان رییس کنگره، برخی دلیل حوادث را تصمیم گیری او می دانند. موضوعی که حزب ندای ایرانیان در یک بیانیه آن را تکذیب و اعلام کرد که احزاب اختلافات درونی خود را از طریق گفت‌وگو و نهادهای داوری درون حزبی حل و فصل کنند.
ماجراي حضرتي
اين نكته را نيز بايد اشاره كنيم كه رسانه‌ها مدعي شدند كه برخی فعالان سیاسی جناح اصلاح طلب بر این باورند که طیف نزدیک به الیاس حضرتی درصدد است تا با حذف منتجب‌نیا و سایر نزدیکانش در شورای مرکزی، حزب را در اختیار گرفته و آن را به سایر احزاب اصلاح‌طلب مانند اتحاد ملت، کارگزاران و همچنين شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نزدیک کند.
دشمن شاد نشويد
همه این اختلافات دستمایه ای شد تا از روز گذشته برخی رسانه‌های اصولگرا به اصلاح طلبان و به ویژه حزب اعتماد ملی حمله کنند و با بزرگ‌نمایی اتفاقات کنگره حزب اعتماد ملی، در رسانه های خود القای اختلاف در جبهه اصلاحات انجام دهند و با نا امیدی جامعه نسبت به اصلاح طلبان بر ریسمان تفرقه بینداز و حکومت کن چنگ بزنند. اتفاقات حزب اعتماد ملی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و فعالان حزبی و سیاسی اصلاح طلب باید به گونه‌ای رفتار کنند که باعث ایجاد فضای نااميدکننده نسبت به اصلاح طلبان نشوند. براي اطلاع بيشتر از ماجرايي كه در كنگره اعتمادملي حاشيه‌ساز شد به سراغ اسماعيل‌گرامي‌مقدم، سخنگوي اين حزب و رحمت‌ا... بيگدلي،عضو شوراي مركزي اين حزب رفتيم كه در ادامه مي‌خوانيد.
 
 
 
 
 
 
 
 
رحمت ا... بیگدلی
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي:
می خواهند با بی قانونی
قدرت در حزب را حفظ کنند
آقاي بيگدلي کنگره حزب اعتماد ملی با تشنج پایان یافت و شما یکی از کسانی بودید که در تصاویر حضورتان در صحنه درگیری ها محسوس بود. در سالن چه اتفاقی رخ داد؟
کنگره دو بخش افتتاحیه و دستور کار داشت. در بخش اول، با استقبال زیادی روبه‌رو شده و البته ورود برای عموم آزاد بود. بعد از آنکه کنگره وارد دستور بررسی و اصلاح اساسنامه و نیز انتخابات شورای مرکزی شد، همه کسانی که عضو حزب نبودند و کارت نداشتند، باید سالن را ترک می‌کردند؛ درحالی‌که این اتفاق نیفتاد. در واقع اختلافات از همین نقطه آغاز شد. اتفاق دیگر این بود که هيات‌رييسه کنگره باید منتخب اعضای کنگره بوده و بعد از معرفی و رای‌گیری در جایگاه قرار می‌گرفتند؛ درحالی‌ عده‌ای از اعضا كه همزمان اعضای شورای مرکزی احزاب دیگر هم هستند، در جایگاه هيات‌رييسه موقت قرار گرفتند. اعتراض ما این بود که اساسنامه حزب رعایت نشده است. همچنین اعضایی که حق رای نداشتند، از سالن بیرون نرفته و در میان اعضای حزب حضور داشتند. با وضعیتی که پیش آمد، امکان رای‌گیری برای اعضای شورای مرکزی مهیا نشد و این موضوع به هفته آینده موکول شد.
ماجرای اين اختلافات در حزب چیست؟ چرا مدتی است فضای حزب اعتماد ملی به هم ریخته است؟
واقعیت این است که اختلافات به رویه در حزب بازمی‌گردد. یک مورد آن را می توان در همین کنگره مشاهده کرد. در شورای مرکزی اختلافاتی وجود دارد و به همین دلیل دبیرکل حزب اعتماد ملی برخی اختیارات خود را به شورای اجرایی تفویض کرده بود اما متاسفانه برخی تخلفات قانونی و سهل انگاری که در مسیر برگزاری کنگره انجام شد، مشکلات شب گذشته را به وجود آورد.
ایرادهاي شما به کنگره حزب چه بود؟
مساله اول مربوط به برگزاری کنگره بدون آیین‌نامه است. در شورای مرکزی مصوب شده بود آیین‌نامه‌ای برای برگزاری کنگره تدوین شود و من را برای کمک به تدوین آیین نامه موظف کرده بودند. من هم آیین‌نامه‌ای در ۱۰ صفحه و مشتمل بر ۹ فصل و ۵۲ بند و ۴۲ تبصره تهیه کردم که مبتنی بر آیین نامه کنگره اول و اصلاح جزيی بر اساس آیین‌نامه های کنگره‌های احزاب بود که اگر اجرایی می‌شد ما مشکلی در برگزاری کنگره پیدا نمی‌کردیم. شورای اجرایی با تخلف‌ از مصوبه‌ شورای مرکزی نه‌ تنها به این آیین‌نامه توجهی نکرد، بلکه از اساس تصویب آیین‌نامه را کنار گذاشت؛چون برخی افراد می‌خواستند کنگره دوم حزب بدون آیین‌نامه برگزار شود تا بتوانند هر آنچه که می‌خواهند عملی کنند. نمایندگان وزارت کشور قبل و حین کنگره با این قضیه مشکل داشتند و گفتند که کنگره شما را با توجه به‌ این تخلفاتی که به‌خاطر نبود آیین‌نامه روی‌ داد ابطال می‌کنیم. اما برخی از اعضای شورای اجرایی به‌هیچ وجه اجازه‌ ندادند که روند اجرایی‌ کنگره در مسیر قانونی‌ قرار بگیرد.
گویا مساله انتخاب دبیر کل جدید نيز یکی از موارد اختلاف بوده است.
بله! عده ای در درون حزب به دنبال القای نظراتی غیر قابل قبول بودند. این افراد با القای این تصور نادرست به‌ شورای مرکزی مبنی بر اینکه حاکمیت قصد حذف کروبی از دبیرکلی را دارد سعی می‌کردند که این تصور را القا کنند که ما نباید به سمت انتخاب شورای مرکزی برویم، چون اگر این کار را بکنیم مسئولان از اعضای انتخاب شده استعلام می کنند و صلاحیت آقای کروبی را برای عضویت شورای مرکزی رد می‌کنند و اگر رای‌ به‌ آقا داده شود، نیاز به‌ استعلام نیست و جالب اینکه این مطلب را به‌ دروغ‌ به‌وزارت کشور هم نسبت می‌دادند که در پیگیری ما از وزارت کشور، مسئولان وزارت کشور هم رای با قیام و قعود و هم این موضوع را تکذیب کردند. در تماسی که با وزارت کشور داشتیم، مشخص شد که این گزارش‌های نادرست، برنامه‌ای بوده‌ است که آن‌ها کار خودشان را پیش ببرند. از‌ سوی دیگر قرار بود جلسه توسط آقای «نوروززاده و من» و دو نفر دیگر اداره شود، متاسفانه در کنگره متوجه شدیم که مجری هفت تن را به عنوان هیات‌ريیسه به جایگاه دعوت کرد‌.
به ماجرای وجود افرادی خارج از حزب اشاره کردید. این افراد چه کسانی بودند؟
برخی حضرات یک سری نیرو را از خارج وارد سالن کرده بودند و هرچه ما اعلام کردیم افرادی که اجازه حضور در جلسه را ندارند باید سالن را ترک کنند، احدی تکان نمی‌خورد. در چنین فضایی آن‌ها می‌گفتند که باید با قیام و قعود رای‌گیری کنیم. همچنین من چندین بار در شورای مرکزی در مورد دو هیات‌ريیسه موقت و دايمی صحبت کردم اما آن‌ها می‌گفتند که ما فقط به یک هیات‌ريیسه نیاز داریم که هم جلسه افتتاحیه و هم جلسه اصلی را اداره کند. من بارها گفتم و تصریح کردم که این کار غیرقانونی است و با مخالفت وزارت کشور مواجه می‌شود و اساس کنگره را زیر سوال می‌برد که متاسفانه گوش نکردند. حتی بعد از برنامه‌ریزی هایی که انجام داده بودند، یک دفعه از عالم غیب آقای امینی را به‌‌عنوان ريیس جلسه نازل کردند که از اول تا آخر میکرفون را دستش گرفته بود و نگذاشت احدی یک کلمه حرف بزند. من به این موضوع و اینکه آقای امینی نمی تواند بدون رای کنگره ریاست کنگره را برعهده بگیرد اشاره کردم. تا اینکه نماینده وزارت کشور تذکر داد و با اشاره به همان تذکر خصوصی من به آقای امینی گفتم این هیات‌ريیسه صلاحیت اداره جلسه را ندارد و هیات‌ريیسه جدید باید انتخابی باشد. در اینجا امینی با نماینده وزارت کشور وارد جر و بحث و مجادله شد. من برای حفظ آبروی حزب بلند شدم و میز هیات‌ريیسه را ترک کردم و پایین آمدم. تا اینکه دیدم فضا شلوغ شده و آن عده هم می‌خواهند کنگره را به سمت و سوی برنامه از پیش طراحی‌شده خودشان ببرند و باوجود تذکر نماینده کشور به دنبال قیام و قعود غیرقانونی برای تصویب اساسنامه با قانون جدید و سپس ابقای شورای مرکزی سابق بودند که موفق نشدند.
یک موضوعی در کنگره اتفاق افتاده که می‌گویند شما آن را مطرح کردید و آن هم ماجرای فرم عضویت آقای کروبی برای کنگره بوده است. شما چنین موضوعی را مطرح کردید؟
فضای کنگره شرایط مناسبی نداشت. وقتی من این وضعیت را دیدم که هیات‌رییسه غیرقانونی می‌خواهد از حضار غیرقانونی‌ به‌روش غیرقانونی قیام و قعود و برای عملی غیرقانونی یعنی ابقای اعضای شورای مرکزی رای‌گیری کند به جایگاه رفتم که بگویم کروبی خودش فرم کاندیداتوری شورای مرکزی را پر کرده و انتخابات تشریفاتی را قبول ندارد اما شما با بهانه حمایت از کروبی می‌خواهید خودتان را ابقا کنید. در اینجا متاسفانه محمد جلیلیان با نیروهای استیجاری که به سالن آورده بود به سمت من حمله کردند. در ادامه، جلیلیان با من درگیر شد و با پایه میکروفون فلزی سر من را هدف قرار داد که اگر به من می‌خورد در بیمارستان بودم.اما خوشبختانه آقای‌ زبردست و دوستان دست او را گرفتند و مانع اصابت آن به من شدند!
در فیلم ها دیده می شود که شما در حال مجادله در بالای صحنه هستید. درباره این فیلم چه می‌گویید؟
من با کسی درگیری نداشتم اما آقای محمد جلیلیان از اعضای حزب با پایه میکروفون به من حمله کرد و آقای زبردست و برخی افراد مانع حمله وی شدند، شانس آوردم که پایه میکروفون به سرم نخورد. چون با توجه به سنگینی پایه فلزی میکروفون حادثه ناگواری اتفاق می‌افتاد. دوستان شاهد ماجرا که از صحنه‌ فیلم‌برداری هم کرده‌اند، درصدد اقدام قضایی علیه آقای جلیلیان‌ بودند که من اجازه ندادم.
شما گفته اید که یکی از اعضای حزب ندا در به وجود آمدن این اختلافات نقش داشته است. ماجرا چه بوده است؟
آقای کزازی، عضو شورای مرکزی حزب‌ ندای ایرانیان هستند و من خودم یک اشکالی که داشتم نسبت به حیثیت و آبروی حزب و شخص خودم بود. من استاد حقوق دانشگاه هستم و نمی‌خواستم کارهایی اتفاق بیفتد که خلاف قانون احزاب و اساسنامه حزب و مقررات اعلامی وزارت کشور باشد. آقای کزازی دوست ما هستند اما اینکه بروند بالا بنشینند در حالی که عضو حزب دیگری هستند، کاری غیرقانونی بود. براساس آیین‌‌نامه‌های کنگره‌های احزاب و مقررات اعلامی هیات ريیسه دايم کنگره باید بعد از اعلام کاندیداتوری کسانی که قصد نامزدی در کنگره را ندارند از میان اعضای حزب‌ انتخاب شوند.
شما ریشه این اتفاقات را کجا می دانید؟
ریشه تشنج این بود که این حضرات می‌خواستند با هیات‌رییسه غیرقانونی از حضار غیرقانونی‌ و به‌روش غیرقانونی قیام و قعود و برای عملی غیرقانونی یعنی ابقای خودشان با استفاده از غوغای صدها نیروی سازماندهی‌شده رقم بزنند و مسیر کنگره را به‌سمت خواسته‌های نادرست خودشان ببرند.
 
 
 
 
 
 
 
 
اسماعیل گرامی مقدم
سخنگوی حزب اعتماد ملی:
نتیجه نهایی کنگره این بود که شورای مرکزی فعلی ابقا شود
آقای گرامی مقدم، یکی از معترضان به نحوه برگزاری کنگره،موضع‌شان این است که طرف مقابل می‌خواهد از آقای کروبی به عنوان دبیر کل عبور کند. جزيیاتی از درگیری‌ها می‌دانیم. آیا اتفاقات به این شکل است که عده‌ای می‌خواهند از دبیر کل عبور کنند یا موضوع دیگری است؟
این مسائل متاسفانه بیشتر حاشیه‌سازی است. ما طرفدار ابقاي اعضای شورای مرکزی بودیم و برای رای‌گیری به صورت کاغذی وقت لازم وجود نداشت. بنابراین ابقاي شورای مرکزی تصمیم نهایی کنگره بود. کسانی که در این جبهه هستند، همگی از دوستانی هستند که برای آقای کروبی روشن است که چه مقدار هزینه‌های فراوانی داده‌اند و به دبیر کل علاقه‌مند بودند. تازه واردهایی که تمایل داشتند جو را به هم بزنند، ناگزیر هستند که به این تهمت‌ها بپردازند. من همه این اتهامات را واهی می‌دانم و فکر می‌کنم افرادی که به این مسائل دامن می زنند، اگر مراجعه کنند به سابقه کنگره اول که اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند در این لیست حضور ندارند. آقای رحمت ا... بیگدلی در کنگره اول رای نیاورد یا اگر آورده بود، صلاحیت حضور را نداشت. حتی کمیته روحانیون ایشان را به عنوان نماینده خود معرفی نکرده بود. بنابراین هیچ سندی وجود ندارد که ایشان عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی باشد. اول باید به این موضوع از سوی ایشان پاسخ داده شود.
اینکه در این سال‌ها اعتماد ملی کنگره برگزار نکرد تا دبیر کل ابقا شود و نیاز به رای‌گیری و تایید دوباره از سوی وزارت کشور برای انتخاب دبیر کل نباشد، درست است؟
خیر. دلیل این موضوع به مسائل دیگر باز می‌گردد. ما در این 10 سال دچار مسائلی شدیم که دستگاه امنیتی به ما اجازه فعالیت نمی داد. از سال 92 بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات، حزب اعتماد ملی به صورت غیر رسمی فعالیت های خود را شروع کرد و بعد رفته رفته با صدور دستور از سوی آقای کروبی فعالیت‌ها گسترده‌تر شد. ایشان در پیام خود اعلام کردند که حزب می تواند فعالیتش را به صورت رسمی شروع کند و كم كم حزب خودش را بازسازی کرد.
دلیل وجود این اختلافات در درون حزب اعتماد ملی چیست؟
اختلاف در احزاب سیاسی طبیعی است و منجر به پویایی احزاب می‌شود. نكته مهم این است که ما به عنوان حزب اعتماد ملی مقید به قانون هستیم و هرآنچه را قانون به ما بگوید همان را انجام خواهیم داد. قانون از ما خواست کنگره برگزار کنیم و ما نيز همين كار را كرديم. اگر قانون به ما بگوید که دچار نقص در برگزاری کنگره هستید به طور حتم آن را اصلاح می‌کنیم؛ ما در چارچوب قانون حرکت خواهیم کرد. مشکلاتی را که در این کنگره به وجود آمد شورای اجرایی حزب اعتماد ملی، به ریاست آقای حضرتی، مورد بررسی قرار خواهد داد. همینجا خاطرنشان کنم که دبیر کل حزب اعتماد ملی چند ماه قبل شورای اجرایی را به ریاست آقای حضرتی تشکیل دادند و این شورا عالی‌ترین جایگاه را در حزب دارد چرا که آقای کروبی به عنوان دبیر کل وظایف خود را به این شورا واگذارکرده و هیچ مقامی جز این شورا نمی‌تواند بیانیه صادر کند و تمام بیانیه‌هایی که صادر شده بیانیه های حزب نیست و شخصی هستند و شورای اجرایی حزب اعتماد ملی در روزهای آینده نسبت به اتفاقات حاشیه‌ای آخر کنگره اعلام موضع و صدور بیانیه خواهد کرد.
برخی می‌گویند که این کنگره به نوعی ناقص برگزار شده است. آیا این چنین است و وزارت کشور وقتی جدید برای برگزاری کنگره جدید تعیین کرده اند؟
ما مدارک کنگره را تقدیم وزارت کشور خواهیم کرد و درباره نتایج کنگره، کمیسیون ماده 10 احزاب تصمیم گیری خواهد کرد.
یعنی تایید نمی کنید که کنگره نیمه تمام ماند؟
خیر. نتیجه نهایی کنگره این بود که شورای مرکزی فعلی ابقا شود. بعد از برگزاری هر کنگره، روال قانونی این است که نماینده وزارت کشور، گزارش خود را به کمیسیون ارائه و آن کمیسیون درباره نتیجه کنگره تصمیم گیری می‌کند و هر نقصی که در کنگره باشد در سه مرحله شفاهی و کتبی،برای اصلاح تذکر می‌دهد. این تذکرات 10 مرحله ادامه پیدا می کند.من فکر می‌کنم اگر مشکلی باشد حزب اعتماد ملی آن را برطرف خواهد کرد.
سوال مهم این است که وقتی همه مسائل برای برگزاری یک انتخابات مهیا بوده و دو طرف لیست‌هایی هم برای رایزنی با اعضا تهیه کرده بودند، این اختلافات شاید این موضوع را القا کند که حزب اعتماد ملی نمی‌خواهد سروسامان بگیرد. شما می گویید آقای بیگدلی عضو شورا نیست اما ایشان به عنوان عضو شورای اعتماد ملی مصاحبه می کند.
ما نمی‌دانیم مسائل پشت پرده چه هستند که ایشان شروع به تخریب کردند. ما نمی دانیم و نمی توانیم اظهار نظر کنیم. اما چیزی که وجود دارد این است که در آخرِ جلسه وقتی هیات رییسه دائم تعیین شدند و باید کسانی هیات رییسه می‌شدند که نمی‌خواهند کاندیداي شورای مرکزی شوند و این کار نيز انجام شد، ما هم به عنوان هیات‌رییسه موقت پایین آمدیم. اما بعد از آن اجازه ندادند هیات رییسه کار کند و زمان نیز به ساعت پایانی کنگره و افطار رسیده بود و بنا بر اعلام زمان کنگره به وزارت کشور، این ساعت، پایان کنگره ما باید انجام می‌شد و راهی به جز اینکه با قیام و قعود رای‌گیری کنیم نداشتیم. بعد از آن با اعلام تصمیم ابقای شورای مرکزی،موافقان از جای‌شان بلند شدند و این به معنی ابقا در شرایط فعلی است.
برخی اعلام کرده اند که یکی از اعضای حزب ندای ایرانیان در بروز این اختلافات نقش داشتند. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟
حزب ندا ارتباطی به این موضوع ندارد. رییس هیات رییسه انتخابات آقای ابولفضل کزازی بودند که ایشان عضو حزب اعتماد ملی هستند و به دلیل بی طرفی ایشان به عنوان رییس هیات رییسه انتخاب شدند. من دخالت هر حزب دیگری در اتفاقات کنگره را تکذیب می کنم.