ورود باشگاه‌هاي بدون درآمد به قراردادهاي ميلياردي


گروه ورزشي: حدود يک دهه است که از بستن قراردادهاي ميلياردي با بازيکنان و مربيان در ليگ برتر فوتبال کشورمان مي‌گذرد؛ امري که در يکي دو روز اخير با افشاي قرارداد 3 ميلياردي قلعه‌نويي با سپاهان و درخواست يک ميليون دلاري مامه‌تيام بازيکن سنگالي استقلال از باشگاه براي تمديد قرارداد در فصل جديد شروعي طوفاني خواهد داشت.

بدون شک باشگاه‌هاي ايراني براي رقابت در آسيا نياز به ورود به چنين بازاري دارند، آن هم زماني که به طور مثال باشگاه کويتي حاضر است براي مامه تيام 3 ميليون دلار هزينه کند؛ اما اين نکته را نيز بايد در نظر گرفت که در شرايطي که کشور در بحران اقتصادي قرار دارد؛ بستن چنين قراردادهايي نامعقول به نظر مي‌رسد به ويژه اگر توجه داشته باشيم که باشگاه‌هاي ليگ برتري ايران اکثرا غيرخصوصي بوده و درآمدي ندارند و هزينه‌هايي که براي تيم‌ها به خصوص دو تيم بزرگ پايتخت مي‌شود، تماما از جيب دولت و وزارت ورزش خواهد بود.

صحبت‌هاي مديران استقلال نشان مي‌دهد که مهاجم سنگالي با توجه به مسائل مالي خيلي تمايلي به ماندن در جمع آبي‌پوشان ندارد.

دغدغه اصلي اين روزهاي باشگاه استقلال، حفظ مامه تيام مهاجم سنگالي است، بازيکني که به گفته کارشناسان، زمينه صعود استقلال به جمع هشت تيم برتر آسيا و حتي قهرماني آبي‌ها در جام حذفي را فراهم آورد. اظهارات روز جمعه مسئولان استقلال باعث شده است تا چند نکته در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال و به خصوص هواداران تيم استقلال مطرح شود.

نخست اينکه، نوع ادبياتي که مديران استقلال به کار برده‌اند، نشان مي‌دهد که تيام خيلي تمايلي براي مذاکره نشان نداده و به دنبال پيوستن به تيم‌هايي است که پيشنهاد مالي بهتري به او داده‌اند. نخستين موضوعي که از جلسات مديران استقلال با مديربرنامه‌هاي مامه تيام در ذهن متبادر مي‌شود، عدم حضور تيام و بي‌ميل بودن او براي مذاکره با مديران استقلال است.

پندار توفيقي، معاون ورزشي باشگاه استقلال در اين مورد گفته است: «با وجود هماهنگي قبلي، تيام در ترکيه حضور نداشت و مذاکرات را به مدير برنامه‌هاي خود موکول کرد». همين مسئله، نشان مي‌دهد که مهاجم سنگالي اصلاً تمايلي به مذاکره نداشته و اگر قصد داشت جدي‌تر به استقلال فکر کند، ترجيح مي‌داد در جلسه ياد شده شرکت کند.

دوم اينکه، توفيقي اعلام کرد که پيشنهادي بهتر از سال گذشته به تيام داده شد تا فصل آينده در استقلال بماند و منتظر پاسخ نهايي او هستند. اين يعني اينکه تيام دنبال افزايش دستمزدش بوده است.

سومين موضوع، قراردادي است که بين تيام و استقلال بسته شده بود. مديران استقلال بارها گفته بودند که قرارداد تيام يک سال و نيمه است و در صورتي که پيشنهاد مالي به او برسد، با پرداخت 200 هزار دلار مي‌تواند از استقلال جدا شود. در صورتي که مديران باشگاه شب گذشته اعتراف کردند که تيام اصرار داشته قرارداد او شش ماهه بسته شده و تابستان هم جدا شود. اکنون اين سؤال پيش مي‌آيد که چرا مديران باشگاه با هواداران خود صادق نبودند؟ آيا ماجراي جدايي فصل گذشته کاوه رضايي براي آنها درس عبرتي نشد تا زير سؤال نروند؟ آيا بهتر نبود همان ابتدا، صادقانه موضوع را مطرح مي‌کردند تا امروز مجبور نشوند بگويند که تيام شش ماه بدون تيم بود و در تيم استقلال دوباره اوج گرفت؟

بحث ديگر مذاکره استقلال با تيام، حضور رضا افتخاري، مديرعامل و پندار توفيقي، معاون ورزشي اين باشگاه در ترکيه براي مذاکره با مدير برنامه‌هاي اين بازيکن سنگالي است. خيلي عرف نيست که مديرعامل باشگاهي براي مذاکره با بازيکني راهي کشور ديگري شود و بيشتر مديران عامل براي مذاکره با همتاي خود راهي کشور ديگري مي‌شوند. اگر قرار به مذاکره بود، مي‌توانستند ويزاي 72 ساعته براي تيام بگيرند تا در تهران با او مذاکره کنند، نه اينکه مديرعامل باشگاه راهي ترکيه شود و نه تنها تيام به ديدار او نيايد، بلکه مدير برنامه‌هايش را به جلسه مذاکره بفرستد. مديران باشگاه بايد شأن خود را حفظ مي‌کردند، هر چند که عنوان کرده‌اند براي خوشحالي هواداران و بر خلاف عرف، راهي ترکيه و مذاکره با تيام شده‌اند.

  • من بازيکن يک ميليون دلاري هستم

به هر حال مهاجم سنگالي استقلال پيشنهاد خود را براي تمديد قرارداد با اين باشگاه را ارائه کرد، پيشنهادي که به نظر برآورده کردن آن براي آبي‌ها نمي‌تواند کار چندان سختي باشد.

نکته مهم ماجرا اين است که در پيشنهادي که باشگاه استقلال به تيام ارائه کرده است مبلغ 60 هزار دلار به قرارداد سال دوم او اضافه کرده است و به او اعلام کرده اگر استقلال بتواند قهرمان آسيا، ليگ برتر و جام حذفي بشود و او بتواند آقاي گل ليگ برتر بشود قرارداد اين بازيکن تا يک ميليون و 50 هزار دلار افزايش پيدا مي‌کند.

اما اين موضوع مورد قبول تيام قرار نگرفته است و اين بازيکن اعلام کرده است که در صورتي که باشگاه استقلال به صورت خالص يک ميليون دلار به او پرداخت کند، اين بازيکن در جمع آبي‌ها ماندني خواهد شد تا شانس خود را براي آقاي گلي در آسيا امتحان کند.

ايجنت رسمي‌تيام که با مديران استقلال مذاکره کرده بود در اين باره به ورزش سه گفت: اول بگويم وقتي با يک بازيکن مذاکره مي‌کني مهم نيست باشد يا نه چون نماينده تيام در اين جلسه حضور داشته است و طبيعي است که هر توافقي صورت بگيرد رسمي‌است.

او در مورد پيشنهاد نجومي‌باشگاه استقلال به تيام هم گفت: پيشنهاد خوبي به تيام ارائه نشده است. پيشنهاد آنها قرارداد سال پيش است به اضافه 60 هزار دلار پول اضافي ولي با آپشن‌هايي که در آن در نظر گرفته شده است به يک ميليون و 50 هزار دلار مي‌رسد، در پيشنهاد باشگاه استقلال آمده است اگر اقاي گل بشوي، قهرمان ليگ، جام حذفي و ليگ قهرمانان آسيا بشوي اين رقم پرداخت مي‌شود.

به گفته او اولويت تيام استقلال است و حاضر است از پيشنهاد 3 برابر بيشتر الکويت بگذرد و با يک ميليون دلار در استقلال بماند. همچنين ايجنت رسمي‌تيام تاکيد مي‌کند که اين بازيکن از ليگ عربستان هيچ پيشنهادي ندارد.

  • تابش: قرارداد قلعه‌نويي نزديک ۳ ميليارد است

همچنين مديرعامل باشگاه سپاهان در خصوص رقم قرارداد امير قلعه‌نويي گفت: ريخت وپاش در سپاهان صحت ندارد و قرارداد قلعه نويي با تمام آپشن‌هايش نزديک به ۳ ميليارد است.

مسعود تابش در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: گام اول ما براي فصل پيش رو انتخاب يک سرمربي قوي و در حد واندازه‌هاي سپاهان براي بازگشت به دوران خوب و درخشان بود که با آمدن قلعه نويي اين مساله محقق شد. عملکرد گذشته نشان مي‌دهد که ما با قلعه نويي دوران خوب و درخشاني داشتيم. دوراني که اگر ادامه پيدا مي‌کرد مي‌توانستيم حتي قهرمان آسيا هم شويم. وي افزود: قلعه نويي پرافتخارترين مربي ايراني است. طي دو سال همکاري که با او را داشتيم با خصوصياتش آشنا شديم و بنابراين توانمندي‌هاي او بر هيچ‌کس پوشيده نيست. براي بازگشت قلعه نويي به سپاهان هر دو طرف علاقه‌مند بوديم.