صنعت در مسیر سبز


عراقي: سازندگان داخلي کل تجهيزات صنعت گاز را بدون نگراني بسازند

مدير برنامه‌ريزي شرکت ملي گاز، درباره حمايت اين شرکت از توليدات ملي و پيمانکاران ايراني گفت: گازرساني به صنايع کشور نه تنها سبب حفظ محيط‌ زيست مي‌شود، بلکه حمايت از کسب‌ و کار ايراني است.

به نقل از وزارت نفت، محمدرضا صديقي با بيان اين‌که امروز هيچ صنعتي در کشور بدون دسترسي به گاز طبيعي شکل نمي‌گيرد، گفت: نياز صنايع به گاز طبيعي تا جايي است که همه نيروگاه‌ها، پتروشيمي‌ها و ديگر صنايع، بخش عمده خوراک مورد نياز خود را از شبکه گاز کشور دريافت مي‌کنند.

وي با اشاره به اين که شرکت ملي گاز ايران در چهار دهه اخير، بيش از ۴۰ برابر ظرفيت پالايش، شبکه انتقال و توزيع گاز را افزايش داده است، گفت: شرکت ملي گاز به بزرگ‌ترين تأمين‌کننده انرژي در کشور بدل شده است، اين در شرايطي است که همه ساله شاهد ثبت رکوردهاي جديدي در حوزه توليد، پالايش، انتقال و توزيع گاز طبيعي در کشور هستيم و اين روند فزاينده در پنج سال اخير ادامه داشته است. افزون بر اين، در سال‌هاي اخير، روند تامين گاز نيروگاه‌هاي کشور سير صعودي داشته و مصرف بيشتر گاز طبيعي در بخش نيروگاهي، در واقع، به معني جايگزيني اين انرژي پاک با سوخت‌هاي مايع و انتشار کمتر آلاينده در هواي کلانشهرها و برخورداري از محيط زيستي پاک براي همه شهروندان است.

صديقي با تاکيد بر اين‌که شرکت ملي گاز، اتصال همه صنايع کشور به شبکه گاز طبيعي را در دستور کار قرار داده، اظهار کرد: بر اين اساس سهم فرآورده‌هاي نفتي در سبد سوخت صنايع به کمترين ميزان مي‌رسد که اين اقدام، شرکت ملي گاز را به يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي دولتي حامي‌محيط زيست در سطح ملي تبديل مي‌کند.

مدير برنامه‌ريزي شرکت ملي گاز، مقدار گازرساني روزانه به نيروگاه‌ها و صنايع در سال گذشته را به ترتيب ۱۸۵ و ۱۰۰ ميليون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: گازرساني به صنايع سبب رونق کسب‌وکار ايراني مي‌شود. ما همواره از بزرگ‌ترين حاميان توليدات و توانمندي‌هاي ايراني بوده‌ايم و در سال جديد که با تدبير مقام معظم رهبري، سال حمايت از کالاي ايراني نام‌گذاري شده، شرکت ملي گاز ايران همچنان راهبرد خود در حمايت از توليدات و پيمانکاران توانمند داخلي را با قوت افزون‌تر ادامه خواهد داد.

وي از شرکت ملي گاز ايران به عنوان يک شرکت توسعه‌اي ياد کرد که بخش عمده نيازهاي خود در زمينه تجهيزات را با تکيه بر توليد ملي تامين مي‌کند و اجراي طرح‌ها را با اعتماد بر توان صدها سازنده و پيمانکار ايراني به سرانجام مي‌رساند.

  • عراقي: کل تجهيزات صنعت گاز را بسازيد؛ نگران آينده نباشيد

معاون وزير نفت در امور گاز، شرکت ملي گاز را حامي‌توليدکنندگان داخلي اعلام کرد و خطاب به سازندگان داخلي گفت: اکنون ديگر ساخت قطعات کافي نيست، کل تجهيزات را بسازيد و نگران آينده نباشيد.

به نقل از شرکت ملي گاز، حميدرضا عراقي، با بيان اين‌که حمايت از ساخت داخل در شرکت ملي گاز از سال‌ها پيش آغاز شده، گفت: بيش از ۳۰ سال است که شرکت ملي گاز تلاش مي‌کند نياز خود را از داخل کشور تامين کند و به سبب همين تلاش است که اکنون حدود صددرصد اقلام اين صنعت در ايران توليد مي‌شود.

مديرعامل شرکت ملي گاز ميزان بهره‌مندي اين شرکت از کالاي داخلي در حوزه تأمين تجهيزات بخش پالايشگاهي را تا ۷۰ درصد و در بخش گازرساني بيش از ۹۸ درصد اعلام کرد و افزود: حمايت از ساخت داخل فقط توليد کالا نيست، بلکه حمايت از ساخت کالا نيز مطرح است، البته ما به دنبال کالايي مطابق با استانداردهاي لازم هستيم.

وي با اشاره به اين که زمان‌بندي در پروژه، حرف نخست را مي‌زند، اظهار کرد: زمان تحويل کالا براي ما بسيار مهم است. زمان تحويل کالا بايد به‌گونه‌اي باشد که وقتي به شرکت داخلي اعتماد مي‌کنيم، شاهد آن نباشيم که شرکت خارجي رقيب، همان کالا را زودتر تحويل بدهد. معاون وزير نفت در امور گاز، خوداتکايي را مهم‌ترين اصل در زمينه ساخت کالاي ملي و حمايت از آن دانست و تاکيد کرد: ما براي بهره‌مندي از تجهيزات بايد قدرت انتخاب داشته باشيم و خودمان تصميم بگيريم که از کدام کالا استفاده کنيم. اکنون با اطمينان به سازنده داخلي، مي‌گوييم که تنها ساخت قطعه کافي نيست و بايد بتوانيد کل تجهيزات را بسازيد و نگران آينده نباشيد.

وي تصريح کرد: ما به سازندگان داخلي در زمينه ساخت تجهيزات صنعت گاز اطمينان داريم و به همين سبب ۶۵ درصد از توليدکننده‌هاي داخلي و ۲۷ درصد از سازنده‌هاي خارجي را در فهرست بلند وزارت نفت وارد کرده‌ايم.