گام بزرگ در تعامل شهرداري با دولت


مدتها بود که نگران مشکلات کلانشهر تهران بوديم و بحث بر سر اين بود که نه تنها بين دولت وشهردار تهران تعامل وجود ندارد، ‌بلکه چوب لاي چرخ همديگر هم مي‌گذارند. از هنگامي‌که قاليباف شهردار تهران شد، نه تنها احمدي نژاد وي را به هيات دولت راه نداد،بلکه سالها بودجه شهرداري نيز پرداخت نکرد واين روال در دولت روحاني نيز اتفاق افتاد تا آنکه شوراي شهر پنجم تشکيل شد و نجفي را به عنوان شهردار تهران برگزيد تا براي اولين بار پاي شهردار تهران به هيات دولت باز شود. اما نجفي از شهرداري تهران رفت و افشاني جاي وي را گرفت. در مدتي که افشاني برنامه خودش را براي مديريت بر کلانشهر تهران مي‌داد، همواره بر تعامل شهرداري با دولت تاکيد داشت تا آنکه توانست نظر مثبت شوراي شهر تهران را جلب کند و پس از آنکه در صحن علني شورا قسم ياد کرد، به ديدار حسن روحاني رييس جمهور رفت تا به وعده خود عمل کرده باشد.

  • همکاري و هماهنگي

رئيس جمهور در ديدار شهردار جديد تهران، همکاري و هماهنگي همه دستگاه‌ها و نهادهاي مدني را براي خدمت رساني به مردم و توسعه کشور ضروري خواند و بر تداوم حمايت‌هاي اصولي دولت از طرحهاي توسعه‌اي شهرداري تهران تاکيد کرد. حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار "محمدعلي افشاني"، ضمن تبريک مسووليت جديد وي در شهرداري تهران و نيز توصيه مجموعه مديريت شهري به اتحاد و همدلي بيشتر در خدمت رساني به مردم تهران، اظهارداشت: ضروري است در کنار تلاش‌هاي ضابطه مند براي کسب درآمدهاي پايدار در تهران بزرگ، به مجموعه استانداردهاي شهري و نيز ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان بيش از پيش اهتمام شود. رئيس جمهور اهميت توجه و همکاري در جهت اجراي سريعتر طرحهاي بازآفريني شهري با بازسازي بافت‌هاي فرسوده و همچنين نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌را مورد تاکيد قرار داد.شهردار جديد تهران نيز در اين ديدار با تشريح سياستهاي تدوين شده و برنامه‌هاي مورد توجه در شهرداري تهران، تداوم حمايت دولت از طرحهاي شهرداري تهران را خواستار شد.ارتقاي کيفي فضاهاي همگاني در شهر و توسعه آنها، بهبود محيط زيست و مديريت پسماند، نوسازي ناوگان اتوبوسراني، حمل و نقل ريلي، بازآفريني شهري، حفاظت از بافت باغات و مباحث مرتبط با منابع مالي و درآمدي شهرداري، از جمله موضوعاتي بود که در اين ديدار مورد بحث قرار گرفت.

  • انتقاد از سوءمديريت شهرداران گذشته

هنوز ادبيات تندي که روحاني در ديدار با قاليباف و اعضاي شوراي شهر چهارم به کار برد را از ياد نبرده ايم. رييس‌جمهور با انتقاد از عمل نشدن به طرح جامع و تفضيلي تهران، گفت: امروز در شهر شاهد ساخت بناهايي هستيم که فاقد هويت هستند و در معماري آنها هيچ اثري از تمدن اسلامي‌و ايراني به چشم نمي‌خورد. روحاني بخشي از وظيفه مجموعه مديريت شهري را نظارت بر ارائه مجوزها براي ساخت برخي ساختمان‌هاي بلندمرتبه دانست که در کوچه‌هاي باريک احداث مي‌شوند و متأسفانه حتي حريم پياده‌روها و معابر را تحت تأثير قرار داده است.رييس‌جمهوري ضرورت استفاده از تجربيات ساير شهرهاي بزرگ دنيا در نوسازي بافت‌هاي فرسوده با اتکا به منابع غيردولتي را خاطر نشان ساخت و گفت: بايد اداره شهر به مردم واگذار شود و دولت و شهرداري‌ها تسهيلات و زمينه را براي حضور بخش خصوصي فراهم نمايند. روحاني تأکيد کرد: داشتن پول براي انجام امور هميشه راهگشا نيست، هنر اين است که مجموعه دستگاه‌هاي مسئول با اتکا به منابع غيردولتي نسبت به رفع نيازهاي شهر اقدام نمايند.رييس‌جمهوري با تأکيد بر حل معضل حمل و نقل عمومي‌در تهران گفت: دولت در نظر دارد در راستاي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌۳۰ هزار تاکسي و ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان شهري پايتخت اضافه کند.روحاني در زمينه مبارزه با آلودگي هوا گفت: بنزين تهيه شده در پتروشيمي‌ها داراي آثار منفي در آلودگي هواي شهر بود و امروز شاهد هستيم که با حل اين مسأله روزهاي پاکيزه در تهران افزايش پيدا کرده است.رييس‌جمهوري با بيان اينکه دولت در قضيه مبارزه با فساد جدي است، خواستار همراهي شهرداري و شوراي شهر تهران براي مبارزه با زمين‌خواري شد و گفت: رييس سازمان حفاظت از محيط زيست گزارشي ارائه کرده که بر اساس آن مجوز ساختمان‌سازي در پارک ملي پرديسان داده شده که جاي سوال دارد که چه مقامي‌اين مجوز را صادر کرده و چرا نظارتي بر اين امر نمي‌شود؟روحاني با طرح سوالي مبني بر اينکه آيا تهران نيازمند اين تعداد ساختمان تجاري است؟ خواستار نظارت بيشتر مجموعه شهري بر برج‌سازي در اين کلان شهر شد.

  • افشاي تخلفات شهرداري

اما محمد علي افشاني نيز هنگامي‌که در شورا دليل نامزدي خودش را تشريح مي‌کرد، گفت که برنامه‌اش را با محور «تهران شهر زيست‌پذير» و «شهروند مشاركت‌پذير» آماده كرده است. وي افزود: ابتدا بايد اهداف مشخص شود و راهبردها براي رسيدن به آن اهداف نيز شناسايي و روش‌هاي اجرايي در آن نيز به‌صورت جزء به جزء تعيين شود. او با اشاره به معضلات شهرداري در بخش مالي گفت: اين روز‌ها هركسي با من برخورد مي‌كند درباره مشكلات مالي شهرداري تهران و برنامه من براي حل اين معضل مي‌پرسد. وي گفت:نكته اين سوال در اين است كه همه افراد فقط مشكلات مالي شهرداري را ديده‌اند و نسبت به آن حساس شده‌اند اما مشكل مالي يكي از هزاران مشكل شهرداري تهران است. وي گفت: سابقه كاري من در گذشته نشان مي‌دهد كه درباره تخلفات، سر سوزني تعارف با كسي ندارم و قطعا با تخلفات برخورد خواهم كرد. وي درباره تغييراتي كه در صورت شهردارشدنش در كادر مديران شهرداري تهران رخ خواهد داد گفت: من هميشه در مديريت نگاهي رو به جلو داشته و دارم و مخالف سياست حذفي هستم. تغييراتي در سطح مديران خواهم داشت اما در همين سيستم شهرداري فعلي نيز كارمنداني پاكدست هستند كه بايد حفظ شوند.او درباره تعامل شهرداري با دولت گفت: من ارتباط تنگاتنگي با مديران دولتي در تمام سطوح دارم و اين رابطه به تعامل ميان شهرداري و دولت كمك شاياني خواهد كرد. همچنين معتقدم بايد ارتباط شهرداري با كميسيون عمران و كميسيون بودجه مجلس شوراي اسلامي‌تقويت شود تا مشكلات تهران برطرف شود.وي عدم تعريف درست از تعامل ميان شورا و شهرداري را آسيب جدي دانست و گفت: بايد رابطه ميان شورا و شهرداري بازتعريف شود و شهردار بايد به مردم و نمايندگان‌شان پاسخگو باشد. افشاني شفافيت و پاكدستي را محور برنامه‌هاي خود دانست و گفت: هر شهرداري كه در تهران بر مسند كار قرار گيرد بايد در ابتدا به بررسي عملكردهاي تخلفي بپردازد و اموال عمومي‌به شهروندان بازگردانده شود تا بتوانيم با فسادستيزي و با نهادينه ساختن شفافيت و پاكدستي، شهرداري را كارآمد‌تر از گذشته كنيم البته من هرگز اقدامات گذشتگان را زير سوال نمي‌برم.