کاهش 43 درصدی اعتبارات خراسان رضوی

 شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان روز گذشته با محوریت توزیع دستگاهی و شهرستانی اعتبارات هزینه‌ای بودجه 97 درحالی برگزار شد که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از کاهش 43 درصدی اعتبارات استان در سال 97 خبرداد و در خلال جلسه با ارائه جزئیات دیگر از بودجه گفت : اعتبارات نفت و گاز و اعتبارات توسعه‌ای 43درصد،اعتبارات عمرانی 19 درصد،اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی51 درصد و اعتبار شاخص‌های توسعه اقتصادی 67 درصد کاهش داشته است؛البته  وی اذعان کرد اعداد و ارقام بودجه نسبت به سال 96 واقعی تر شده است.
به گزارش خراسان رضوی، رضا جمشیدی با بیان این که مجموع اعتبارات سال گذشته استان دربخش‌های نفت و گاز و اعتبارات توسعه‌ای حدود 687 میلیارد تومان بوده که امسال این اعتبارات به 416 میلیارد تومان کاهش پیداکرده است، خاطرنشان کرد: 25 میلیارد تومان از این اعتبارات به‌عنوان کمک‌های فنی اعتباری کنار گذاشته‌شده و 391 میلیارد تومان نیز توزیع می شود که سهم دستگاه‌ها و شهرستان‌ها به تفکیک مشخص‌شده است.
 جمشیدی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت درآمدهای استان در بودجه 96 اظهار کرد:  سال گذشته فقط  85درصد درآمدهای استان محقق شد که 92درصد آن از طریق اخذ مالیات بوده درحالی که از سهم مالیات در درآمدهای استان نیز حدود 15 درصد محقق نشده است .وی افزود:امسال سهم درآمد مالیاتی استان در مجموع سبد درآمدی استان به 88 درصد کاهش پیداکرده است اما میزان آن نسبت به مصوب سال گذشته 5.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد .در بخش درآمدهای غیر مالیاتی نیز شاهد رشد 46 درصدی درآمد مصوب استان در قانون بودجه 97 هستیم.
وی درباره اعتبارات هزینه‌ای استان  نیز اظهار کرد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای استان در سال جاری 602 میلیارد تومان است.


کاهش 19 درصدی اعتبارات عمرانی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره اعتبارات عمرانی استان نیز اظهار کرد: مجموع اعتبارات عمرانی استان در سال جاری 1794 میلیارد تومان است که این عدد در سال گذشته حدود 2215 میلیارد تومان بوده که حدود 19 درصد کاهش پیداکرده است؛ البته این میانگین کاهش برای استان‌های کشور حدود 24 درصد بوده است.
وی ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی نیز 152 میلیارد تومان است که 51 درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد. اعتبار شاخص‌های توسعه اقتصادی 43 میلیارد تومان است که 67 درصد در این بخش کاهش داریم.
وی با اشاره به نحوه توزیع متوازن اعتبارات و استفاده متوازن از امکانات کشور بیان کرد: سال گذشته از این محل 359 و 33 میلیارد تومان در دو ردیف اعتبار داشتیم که امسال این میزان به 421 میلیارد تومان رسیده است. تغییر اساسی در اعلام شاخص‌های برخورداری استان در کشور صورت گرفته است که این شاخص‌ها کاملاً به هنگام شده و برای هر شاخص، شاخص همه شهرستان‌ها نیز اخذشده است. بنابراین باید شاخص میانگین کشور و هر شهرستان را در میزان برخورداری بررسی کنیم. بر این اساس شهرستان‌هایی را که زیر میانگین کشور هستند برای افزایش و ارتقای 10 درصد عقب‌ماندگی بررسی کرده‌ایم. سهم هر بخش مشخص‌ و از این وضعیت سهم هر شهرستان نیز مشخص‌شده است.
 وی درباره توزیع اعتبارات 0.27 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده در استان اظهار کرد: در سال 97 این عدد 38 میلیارد تومان است. 20 درصد از این اعتبارات به جوانان و تندرستی و 80 درصد به حوزه ورزش اختصاص می‌یابد که از این 80 درصد، 85 درصد به ورزش همگانی اختصاص می‌یابد. جمشیدی به الزامات قانون بودجه 97 اشاره کرد و گفت: در این قانون به شورای برنامه‌ریزی استان اختیار داده‌شده است که یک درصد بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی تجمیع   و توسط این شورا برای آن تصمیم‌گیری شود. همچنین از اختیارات دستگاه‌های اجرایی برای جذب نیرو کاسته شده است. حدود 20 میلیارد تومان اعتبار فوق‌العاده نیز برای پرداخت به سازمان زندان‌ها در اختیار قوه قضاییه در استان قرار خواهد گرفت و 5.4 میلیارد تومان اعتبار خاص برای پرداخت به بازرسان فعال در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تخصیص‌یافته است.
اعتراض دستگاه ها به سهم خود از اعتبارات
در ادامه جلسه موضوع سهمیه دستگاه‌ها و شهرستان‌ها از مجموع اعتبارات استانی موردنقد و بررسی اعضای شورای برنامه‌ریزی و فرمانداران استان قرار گرفت که برخی از دستگاه‌ها به سهم خود از اعتبارات معترض بودند که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این باره گفت:مجموع اعتبارات استان 43 درصد کاهش یافته است و اعتبارات دستگاه های اجرایی مانند راه و ترابری استان، آب و فاضلاب استان  و همچنین اعتبارات شهرستان بینالود نسبت به این شاخص کاهش کمتری داشته‌ که نشان‌دهنده توجه به این دستگاه‌ها و شهرستان‌های معترض بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره تخصیص اعتبارات استانی در سه‌ماهه ابتدایی سال 97 اظهار کرد: اعتبارات هزینه‌ای 22.4 درصد تخصیص داشته است. اعتبارات عمرانی استان تا امروز 1079 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 432 میلیارد تومان آن یعنی 40 درصد آن در سه‌ماهه تخصیص پیداکرده است. اعتبارات استانی و 117 میلیارد تومان تبصره 18 قانون بودجه در سه ماه 65 درصد تخصیص یافته و 3 درصد سهم نفت و گاز استان 81 درصد و سایر اعتبارات استانی 55 درصد و اعتبارات ارتقای شاخص‌های اقتصادی 54 درصد و سهم 27 صدم درصد مالیات بر ارزش‌افزوده 67 درصد و سهم استفاده متوازن از امکانات کشور نیز 13.6 در صد به استان تخصیص‌یافته است.
تخصیص ها 100 درصد هم باشد
برای توسعه کفایت نمی کند
استاندار نیز در واکنش به این اعتراضات اظهار کرد: ما موظف هستیم در چارچوب اعداد و ارقام حرکت کنیم و اگر بخواهیم به دستگاهی اعتباری اضافه کنیم، باید از جای دیگری کم کنیم و اعتبارات به‌صورت کلی کاهش پیداکرده است.
رشیدیان بابیان این که سال گذشته از 100درصد بودجه تملک دارایی استان فقط 40 درصد تخصیص یافته است، افزود: امیدواریم امسال این تخصیص‌ها 100درصد باشد. البته همین 100درصد هم برای توسعه استان کفایت نمی‌کند.وی در ادامه تأکید کرد: همه دستگاه‌های دولتی باید توجه داشته باشند طرح‌ها و پروژه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود و این موضوع از بحث توصیه خارج‌ و امروز به یک تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی تبدیل‌شده است که باید آن را اجرایی کنند.
فقط 43درصد سهم استان از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی جذب شده است
در ادامه جلسه مقدوری معاون عمرانی استاندار بابیان این که متأسفانه دستگاه‌های استان در پیگیری جذب اعتبارات از ردیف‌های ملی و متمرکز غفلت کرده اند، به جذب اعتبارات اسناد خزانه اسلامی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا ابتدای خردادماه امسال میزان جذب این اسناد در استان فقط 43 درصد بوده و حدود 320 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی سهم استان هنوز جذب نشده و مهلت جذب این اسناد تا پایان خردادماه است و مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌صورت روزانه پیگیری شخصی کنند تا این اسناد جذب شود.
سایر اخبار این روزنامه
بالیوود از نگاه مجیدی بالیوود از نگاه مجیدی دشواری های تحریم ایران دشواری های تحریم ایران هدایتی، امیرکبیر سرخ ها یا رسانه ها؟! هدایتی، امیرکبیر سرخ ها یا رسانه ها؟! رفت و برگشت های اعتمادسوز رفت و برگشت های اعتمادسوز زیر و بم تولید گیاهان دارویی زیر و بم تولید گیاهان دارویی جواهر لعل نهرو ؛سیاستمداری که نظام طبقاتی هند را در هم شکست جواهر لعل نهرو ؛سیاستمداری که نظام طبقاتی هند را در هم شکست تحلیل روان شناختی کاربران برخی شبکه‌های اجتماعی از نگاه انجمن بهداشت بریتانیا درس های ضد تحریمی از معمار تحریم ها تحلیل روان شناختی کاربران برخی شبکه‌های اجتماعی از نگاه انجمن بهداشت بریتانیا صف آرایی 3 قوه علیه ابرچالش های اقتصادی امیدها برای افزایش نسبی سطح آب دریاچه ارومیه روحانی: هر چه از نسل جوان فاصله بگیریم به ضرر نظام و کشور است افشاگری رسانه آمریکایی درباره مقر جدید منافقین و ارتباط با دولت ترامپ دادستان زاهدان: فرد هتاک تفهیم اتهام شد دادستان زاهدان: فرد هتاک تفهیم اتهام شد ادعای رفع اختلال اینترنت با وجود ادامه نارضایتی ها ادعای رفع اختلال اینترنت با وجود ادامه نارضایتی ها 2 قطعه جدید پازل روس گیت 2 قطعه جدید پازل روس گیت کاهش 43 درصدی اعتبارات خراسان رضوی چند گام پیش از سیاستمداری کاهش 43 درصدی اعتبارات خراسان رضوی