تحلیل روان شناختی کاربران برخی شبکه‌های اجتماعی از نگاه انجمن بهداشت بریتانیا

مرتضی اخوان / وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی و دنیای ارتباطات می‌شود، ناخودآگاه خاطرات خوب و بد، گاه و بی‌گاه و کم و زیادی که با آن‌ها داشته‌ایم، جلوی چشم‌مان می‌آید. از یک عکس خانوادگی منتشر شده در صفحه شخصی‌مان تا لایک‌ها و کامنت‌هایی که گاه از آن‌ها لذت برده‌ایم و گاه شرمنده هتاکی‌هایی شده‌ایم که در فضای مجازی پیشکش چشم‌های مان شده است. تاثیرات شبکه‌های اجتماعی هم بر روی سلامت روان افراد دقیقا به همین اندازه متفاوت، خوب و بد است. اما آن‌چه مشهود است تاثیرات مثبت این شبکه‌ها بر «آگاهی» افراد و از سوی دیگر تاثیرات مخرب آن بر «سلامت روان» اقشار جامعه است. شبکه‌های اجتماعی اکنون بخش مهمی از زندگی اغلب افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان هستند و در سال‌های اخیر محبوبیت رو به رشدی داشته‌اند. گرچه هدف از طراحی و ایجاد این شبکه‌ها گسترش ارتباطات اجتماعی و سرگرمی بوده است، اما تحقیقات جدید حاکی از آن است که این شبکه‌ها در کنار کارکرد اصلی خود بر روی سلامت روان افراد تاثیرگذارند. تحقیقات انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا نمونه خوبی است تا با تاثیرات شبکه‌های اجتماعی مختلف بر روی شاخص‌های سلامت روان افراد بیشتر آشنا شویم.
کدام رده‌های سنی بیشتر در معرض شبکه‌های اجتماعی هستند؟
از دید روان شناسان اهمیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در گروه سنی ۱۶-۲۴ سال بیشتر از دیگر گروه‌هاست، چرا که انسان‌ در این زمان بخش مهمی از رشد روانی، عاطفی و اجتماعی خود را می‌گذراند و اثرات شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان افراد عمیق‌تر است. نوجوانان به دلیل مواجه شدن با تغییرات روانی، جسمانی و هورمونی در معرض آسیب‌های متعدد هستند. گرچه این قبیل آسیب‌ها حتی پیش از پدید آمدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سلامت روان نوجوانان را تهدید می‌کرد، اما پدیده اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آسیب‌های بیشتری را به این گروه سنی تحمیل کند. تحقیقات نشان می‌دهد بالای 90 درصد این گروه سنی با شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند.
  فیس‌بوک پیشتاز در شاخص «آگاهی»


در میان شبکه‌های اجتماعی متعددی که در دنیا فعال است فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر از محبوبیت بیشتری در داخل کشورمان برخوردار است. بنابراین در این‌جا به بررسی آثار این شبکه‌ها بر شاخص‌های سلامت روان افراد می‌پردازیم. «آگاهی» یکی از شاخص‌های سلامت روان است که بیشترین کارکرد مثبت شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شود. آگاهی بخشی یکی از ویژگی‌های ذاتی شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی بوده که اگرچه امروزه در استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی این هویت ذاتی تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است اما هنوز شبکه‌های اجتماعی در این شاخص برجسته و درخشان عمل می‌کنند. نمایش پنهان‌ترین و جزئی‌ترین هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی در قالب شبکه‌های اجتماعی موجب آگاهی بخشی به مردم و مثبت شدن این شاخص در نمودار اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی می‌شود. فیس بوک در زمینه آگاهی بخشی بالاتر از توئیتر و اینستاگرام قرار دارد.
شاخص‌هایی از جنس ترس!
۱۴ شاخص موثر بر سلامت روان افراد شامل آگاهی، دسترسی، حمایت عاطفی، خود بیانگری، هویت فردی، ارتباطات اجتماعی، ارتباطات در دنیای واقعی، خشم، افسردگی، تنهایی، خواب، تصویر فرد از بدن خود، قلدری از سوی دیگر کاربران و ترس از دست دادن ارتباط اینترنتی ارزیابی شده است.
 در این بین خشم، افسردگی و تنهایی شاخص‌های مهم سلامت روان افراد است. بر اساس آمار کاربران اینستاگرام دچار خشم، افسردگی و تنهایی بیشتری نسبت به کاربران دیگر شبکه‌ها هستند و این نشان می‌دهد در مجموع اثرات منفی اینستاگرام بر سلامت روان نوجوانان و جوانان بیشتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است. البته بر اساس این مطالعه بعد از اینستاگرام، فیس‌بوک در شاخص خشم و افسردگی و توئیتر در شاخص تنهایی و خواب شرایط بدتری دارند.
 
سایر اخبار این روزنامه
بالیوود از نگاه مجیدی بالیوود از نگاه مجیدی دشواری های تحریم ایران دشواری های تحریم ایران هدایتی، امیرکبیر سرخ ها یا رسانه ها؟! هدایتی، امیرکبیر سرخ ها یا رسانه ها؟! رفت و برگشت های اعتمادسوز رفت و برگشت های اعتمادسوز زیر و بم تولید گیاهان دارویی زیر و بم تولید گیاهان دارویی جواهر لعل نهرو ؛سیاستمداری که نظام طبقاتی هند را در هم شکست جواهر لعل نهرو ؛سیاستمداری که نظام طبقاتی هند را در هم شکست تحلیل روان شناختی کاربران برخی شبکه‌های اجتماعی از نگاه انجمن بهداشت بریتانیا درس های ضد تحریمی از معمار تحریم ها تحلیل روان شناختی کاربران برخی شبکه‌های اجتماعی از نگاه انجمن بهداشت بریتانیا صف آرایی 3 قوه علیه ابرچالش های اقتصادی امیدها برای افزایش نسبی سطح آب دریاچه ارومیه روحانی: هر چه از نسل جوان فاصله بگیریم به ضرر نظام و کشور است افشاگری رسانه آمریکایی درباره مقر جدید منافقین و ارتباط با دولت ترامپ دادستان زاهدان: فرد هتاک تفهیم اتهام شد دادستان زاهدان: فرد هتاک تفهیم اتهام شد ادعای رفع اختلال اینترنت با وجود ادامه نارضایتی ها ادعای رفع اختلال اینترنت با وجود ادامه نارضایتی ها 2 قطعه جدید پازل روس گیت 2 قطعه جدید پازل روس گیت کاهش 43 درصدی اعتبارات خراسان رضوی چند گام پیش از سیاستمداری کاهش 43 درصدی اعتبارات خراسان رضوی