مدیر مرکز امنیتی آمریکای جدید: ترامپ چیزی از توافقنامه‌های دیپلماتیک نمی‌داند

"ایلان گلدنبرگ"، مدیر برنامه امنیتی مرکز امنیتی آمریکای جدید گفت که "دونالد ترامپ" چیزی از توافقنامه‌های دیپلماتیک بین‌المللی و کارکرد آنها نمی‌داند.
گلدنبرگ که از 2009 تا 2012 مشاور ویژه خاورمیانه و ایران تیم وزارت دفاع آمریکا بود، در یادداشت منتشر شده در نشریه آمریکایی "فارن پالیسی" نوشت: لغو نشست سران آمریکا و کره شمالی ازسوی ترامپ، اعلام خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران و تلاش او برای مذاکره دوباره درباره توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی نشان می‌دهد ترامپ و تیم او هیچ سررشته‌ای درباره "هنر توافق" و دیپلماسی در عرصه بین‌المللی ندارند.
مذاکرات تجاری با چین یکی از مصادیق نابلدی ترامپ و دولت اوست. تیم اقتصادی ترامپ هر قدمی را که در این مذاکرات برداشت، اشتباه بود و درواقع، این تیم اقتصادی که "استیون منوچین"، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در راس آن بود، یک مطالعه موردی کتاب درسی درباره نحوه انجام ندادن مذاکرات بین‌المللی را اجرا کردند.
آمادگی، کلید شروع مذاکره موفق بین‌المللی است که البته کار آسانی نیست. هر موضوع سختی، مثل رابطه تجاری با چین و یا برنامه هسته‌ای ایران، پیچیده و دشوار است و مقامات آمریکایی بر سر بهترین راه پیش رو، اختلاف نظر دارند. راه آماده شدن برای مذاکره، برگزاری نشست‌هایی با نمایندگان سازمان‌های مختلف و گفت وگو و در نهایت تصمیم‌گیری درباره موضع و راهبرد آمریکاست. در صورتی که مذاکرات به جایی برسد که مذاکره کنندگان احساس کنند بدون هدایت و راهنمایی مقامات و کارشناسان مرکز نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، به واشنگتن فراخوانده می‌شوند تا راهنمایی شوند.


به گفته وی تیم اقتصادی آمریکا در رابطه با مذاکرات تجاری چین شامل چند تن از مقامات دولت بود که در مسائل اساسی اختلاف نظر داشتند و ترامپ تنها کسی بود که اختیار ارائه راهنمایی و دستور داشت اما، او خود را برای مداخله در جزییات مساله به دردسر نینداخت. دولت نتوانست این اختلافات را برطرف کند و در نتیجه، تیم مذاکره آمریکا بدون موضعی واحد و شفاف وارد مذاکره با چین شد.
رویه ترامپ در نقطه مقابل راهبرد "باراک اوباما" قرار دارد که به ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران به طور عمیق وارد جزییات می‌شد.
وی در پایان افزود:برملا کردن اطلاعات حساس در طول مذاکرات و اعلام مواضع متفاوت ازسوی اعضای تیم در انظار عمومی، دیگر اشتباه کلاسیک دولت ترامپ است.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: سوخت‎رسانی در کشور عادی است، کمبود بنزین نداریم سردبیر ژون افریک: آمریکا، اسرائیل و عربستان محور شرارت جدید هستند مدیر مرکز امنیتی آمریکای جدید: ترامپ چیزی از توافقنامه‌های دیپلماتیک نمی‌داند بحران‌سازی چند منظوره ترامپ در کره نشریه آمریکایی آتلانتیک: ترامپ و بولتون آمریکا را به ببر کاغذی تبدیل می‌کنند رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه: اعلام آمادگی قوای مقننه و قضائیه برای حمایت از دولت در حل مسائل اقتصادی قیمت نفت سبک ایران، از بشکه‌ای 76 دلار عبور کرد واشنگتن به دمشق درباره اجرای عملیات در جنوب غربی سوریه هشدار داد واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است حمله پهپادی انصارالله یمن به فرودگاه ابها در عربستان مدیرعامل شرکت عمران بهارستان: مترو بهارستان تا سال 1400 به اصفهان می‌رسد افزایش 20 درصدی حداقل حقوق کارمندان دولت نهایی شد اعلام نرخ حق الوکاله بانک پارسیان در سال 97 رئیس ستاد انتفاضه: پیروزی فلسطین درآینده‌ای نه چندان دور رقم خواهد خورد جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا: امسال آخرین سال ثبت‌نام در طرح جریمه مشمولان غایب است مدارس حق تدریس بخشی از دروس سال آینده را در تابستان ندارند واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است