واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است

ولادیمیر پوتین در همایش اقتصادی سن پترزبورگ روسیه، رئیس‌جمهور آمریکا را بازنده اصلی خروج از برجام و مقابله با ایران دانست.
به گزارش خبرنگار ما، موضع گیری‌های جهانی در چند روز اخیر به ویژه در همایش اقتصادی سن پترزبورگ روسیه نه تنها خط بطلانی است بر تقلا و سیاست ضد برجامی آمریکا، بلکه نمایش اراده معطوف به مشروعیت تلاش جمعی برای پایان دادن به یکجانبه گرایی واشنگتن و تعرض به حیثیت و حق حاکمیت کشورها است.
دو عبارت کلیدی در بیست و دومین همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ با حضور هیات‌ها و نمایندگانی از 140 کشور جهان از جمله ایران توجه جهان را به خود جلب کرد؛ دو عبارتی که از زبان رئیس جمهوری روسیه و همتای فرانسوی وی شنیده و منتشر شد؛ اما کلید واژه همه اظهار حمایت‌های جهانی این روزها از برجام، یک عبارت است: جهان از یکجانبه گرایی آمریکا به تنگ آمده است.
رئیس جمهور روسیه با انتقاد از تصمیم « دونالد ترامپ» برای خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که اینگونه اقدامات یکجانبه در خصوص برجام غیرسازنده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران گفت: رئیس جمهور آمریکا در موضوع خروج از برجام، بازنده اصلی است.
پوتین خاطرنشان کرد: برجام در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و سند چندجانبه بین‌المللی است.
وی افزود: همه طرف‌ها باید به صراحت گفتگو کنند و راهکاری برای حل مساله توافق هسته‌ای با ایران بیابند، اقدامات یکجانبه در این عرصه غیرسازنده است.
رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: در آمریکا هر چهار سال یک بار رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، اگر هر چهار سال یک سند بین‌المللی ازسوی این کشور مورد بازبینی قرار گیرد چه نتیجه‌ای خواهد داشت. البته باعث بروز تنش خواهد شد اما برعکس اگر درباره آنچه توافق کردیم عمل کنیم به تفاهم دست می‌یابیم.
وی با بیان اینکه روسیه در گذشته از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران حمایت کرده است، گفت: روسیه هیچگاه از تدابیری که خارج از شورای امنیت تحمیل شود حمایت نکرده است.
رئیس جمهوری روسیه افزود: در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کردم که از اقدامات یکجانبه حمایت نمی‌کنم و در آن زمان خیلی‌ها ناراحت شدند اما امروز می‌بینیم که از اقدامات یکجانبه بسیاری ناراضی هستند و از موضع مسکو در این مورد حمایت می‌کنند.
پوتین در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد که در صورت لغو برجام همه طرف‌ها زیان می‌بینند.
رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که اگر می‌خواهیم برجام را حفظ کنیم باید درهای مذاکره را باز بگذاریم و فکر می‌کنم هنوز فرصت از دست نرفته است.
پوتین با اشاره به سفر نتانیاهو به مسکو که برای مذاکره با روسیه در مورد برجام بود، تصریح کرد: آیا لغو برجام به نفع منطقه خواهد بود و آیا امنیت را تامین می‌کند؟
رئیس جمهوری روسیه سپس به دیدار اخیر خود با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: یوکیا آمانو تایید کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل می‌کند.
* مکرون برجام را سند حیثیتی در دفاع از حق حاکمیت فرانسه می‌داند
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم با تاکید بر اینکه برجام باید اجرا شود، امضای توافق نامه هسته‌ای ایران را انتخاب پاریس و پایبندی به برجام را دفاع از حق حاکمیت فرانسه دانست.
مکرون تصریح کرد: به حق حاکمیت فرانسه و انتخابی که در امضای توافق هسته‌ای با ایران کردیم پایبند هستم. این انتخاب ما بود.
رئیس جمهوری فرانسه گفت: برجام به‌رغم خروج آمریکا از آن حفظ خواهد شد و ایران به آن عمل می‌کند.
وی افزود: امروز باید در جهان رویکرد چندجانبه‌ای در حل مسائل بین‌المللی بکار گرفته شود. این رویکرد حق حاکمیت کشورها را هم شامل می‌شود.
مکرون خاطرنشان کرد: اگر برای خود احترام قائل نباشیم نمی‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم و معتقدم در این شرایط باید برای رعایت حق حاکمیت کشورها مبارزه کنیم.
رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه حضور شرکت‌های بزرگ فرانسوی ازجمله شرکت ایرباس و توتال در ایران در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا گفت: از تدابیر کمیسیون اروپا برای دفاع از شرکت‌ها در برابر تحریم‌ها که استقلال تجاری ما را تامین می‌کند، حمایت می‌کنیم.
وی افزود: فقط تحریم شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند مطرح نیست بلکه شرکت‌هایی که در آمریکا فعالیت می‌کنند نیز در معرض ریسک قرار می‌گیرند.
مکرون تصریح کرد: در سال‌های گذشته در اثر تحریم‌ها خسارت دیدیم. اما من نمی‌توانم از شرکت‌های فرانسوی که به عنوان مثال در نیویورک فعالیت می‌کنند، حمایت کنم و این وضعیت بطور جمعی برای همه ما بد است.
رئیس جمهوری فرانسه گفت: مصرف پول مالیات دهندگان فرانسوی برای حمایت از این شرکت‌ها در صورت تحریم آنها درست نیست.
* خواست آلمان و چین برای حفظ برجام بدون آمریکا
رهبران چین و آلمان نیز بر حفظ برجام تاکید کردند.
شی جین پینگ رئیس جمهور چین و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پکن بر ضرورت حمایت از برجام تاکید کردند.
مرکل در دیدار با لی که چیانگ نخست‌وزیر چین هم اعلام کرد برلین و پکن از توافق هسته‌ای ایران به شکل فعلی آن و بدون حضور آمریکا حمایت می‌کنند.
*هند با موضع آمریکا درباره برجام مخالف است
هند نیز با موضع آمریکا در خصوص برجام مخالف است.
پایگاه خبری آمریکایی «مانی کنترل» که به عنوان یکی از منابع مرجع در رصد بازارهای مالی جهان شناخته می‌شود، نوشت: هند مانند کشورهای اروپایی با تحلیل آمریکا مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود براساس برجام عمل نکرده است، مخالف است.
دراین گزارش با موضوع توافق هسته‌ای ایران آمده است: رهبران هند معتقدند که ایران برجام را نقض نکرده است بنابراین نباید تحریمی علیه این کشور وضع شود.
در این گزارش که به کنگره ارائه شده، آمده است: تاکنون هند پس از چین، دومین خریدار بزرگ نفت ایران بوده است.
* تاکید آژانس انرژی اتمی بر پایبندی ایران به برجام
گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام و برای نخستین بار پس از خروج آمریکا از برجام، بار دیگر تایید می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با توافق بین‌المللی است.
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: گزارش جدید آژانس که یازدهمین گزارش از روز اجرای برجام و دهمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، بار دیگر تایید می‌کند که اقدام‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان کاملا منطبق با برجام است.
* خودداری برلین از مصالحه با آمریکا بر سر برجام
در همین حال، مقام‌های آلمانی در دیدار با مقام‌های چینی و آمریکایی بر عزم خود برای حمایت از توافق هسته‌ای با ایران تاکید و به صراحت اعلام کردند که از مصالحه با واشنگتن بر سر برجام ایران فاصله دارند.
«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان برای اولین بار با «مایک پنس» و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دیدار و بر حفظ توافق هسته‌ای و برائت این کشور از سیاست‌های واشنگتن در قبال آلمان تاکید کرد.
تارنمای دویچه وله درباره این دیدار نوشت: گفت‌و‌گوهای وزیر امور خارجه آلمان با همتای آمریکایی و مشاور امنیت آمریکا با اختلاف بر سر ایران شروع و به پایان رسید.
این رسانه آلمانی افزود: ماس در این دیدار درباره اختلافات کنونی بر سر ایران گفت‌و‌گو کرد و در دیدار با قانونگذاران آمریکایی تایید کرد که برلین مصمم است هر گونه اقدام لازم را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را حتی با وجودی خروج آمریکا از این توافق بکار بندد.
ماس تاکید کرد که ما با هر گونه گسترش سلاح هسته‌ای مخالف هستیم و بودن توافق بهتر از نبودن آن است.
این دیپلمات آلمانی در این دیدار همچنین گفت: ما با مصالحه با آمریکا بسیار فاصله داریم و مسیر کاملا متفاوتی را دنبال می‌کنیم.
این دیپلمات آلمانی همچنین گفت که به مقام‌های آلمانی گفته است که اروپا در حمایت از توافق هسته‌ای بسیار بسیار متحد است.
وی گفت کشورهای اروپایی درباره برنامه موشکی و فعالیت ایران در خاورمیانه نگرانی دارد اما معتقد است که این مسائل را باید بدون تضعیف توافق هسته‌ای حل کرد.
* کرملین: پوتین با اروپا برای کاهش پیامد خروج آمریکا از برجام می‌کوشد
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هم اعلام کرد: رئیس جمهوری روسیه به همراه شرکای اروپایی برای کاهش پیامدهای منفی تصمیمات واشنگتن برای لغو دیدار سران آمریکا و کره شمالی و خروج از برجام تلاش گسترده می‌کند.
پسکوف در گفتگو با خبرنگاران افزود: ولادیمیر پوتین از لغو دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نگران و متاسف است.
پسکوف ادامه داد: پوتین مصمم است به همراه شرکا و همتایان اروپایی خود برای کاهش عواقب منفی این اقدامات آمریکا (در مورد ایران و کره شمالی) تلاش کند تا شرایط اجرای برجام در صورت امکان تامین شود.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: سوخت‎رسانی در کشور عادی است، کمبود بنزین نداریم سردبیر ژون افریک: آمریکا، اسرائیل و عربستان محور شرارت جدید هستند مدیر مرکز امنیتی آمریکای جدید: ترامپ چیزی از توافقنامه‌های دیپلماتیک نمی‌داند بحران‌سازی چند منظوره ترامپ در کره نشریه آمریکایی آتلانتیک: ترامپ و بولتون آمریکا را به ببر کاغذی تبدیل می‌کنند رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه: اعلام آمادگی قوای مقننه و قضائیه برای حمایت از دولت در حل مسائل اقتصادی قیمت نفت سبک ایران، از بشکه‌ای 76 دلار عبور کرد واشنگتن به دمشق درباره اجرای عملیات در جنوب غربی سوریه هشدار داد واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است حمله پهپادی انصارالله یمن به فرودگاه ابها در عربستان مدیرعامل شرکت عمران بهارستان: مترو بهارستان تا سال 1400 به اصفهان می‌رسد افزایش 20 درصدی حداقل حقوق کارمندان دولت نهایی شد اعلام نرخ حق الوکاله بانک پارسیان در سال 97 رئیس ستاد انتفاضه: پیروزی فلسطین درآینده‌ای نه چندان دور رقم خواهد خورد جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا: امسال آخرین سال ثبت‌نام در طرح جریمه مشمولان غایب است مدارس حق تدریس بخشی از دروس سال آینده را در تابستان ندارند واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است