بحران ویرانگر در اقتصاد جهان

همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ با هدف بررسی مسایل اقتصادی و اجتماعی، اوضاع خاورمیانه، بحران‌های منطقه‌ای، آینده جهان و روابط بین کشورها برگزار شد‌. شعار امسال این نشست اقتصادی ایجاد اقتصاد بر پایه اعتماد است‌.
در چارچوب این همایش، گفت‌وگوهای تجاری بین نمایندگان کشورهای آمریکا، ایتالیا، فنلاند، هند و کشورهای آفریقایی برگزار شد‌. روسای جمهور روسیه و فرانسه و نخست‌وزیر هند و ژاپن و رییس صندوق بین‌المللی پول ازجمله مقام‌های عالی شرکت‌کننده در همایش سن‌پترزبورگ هستند‌. همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در یک دهه گذشته فرصتی برای دیدار و گفت‌وگوی نمایندگان کارگروه‌ها و بحث درباره مسایل مهم اقتصادی جهان شده که روسیه و بازارهای در حال رشد و جهان به‌طور کل با آنها مواجه می‌شوند‌.
ماکرون: از دست رفتن اعتماد بین‌المللی
رییس‌جمهور روسیه در دومین روز مجمع اقتصاد بین‌المللی در سن‌پترزبورگ گفت، اقتصاد جهانی با تهدید فعالیت‌های پیچیده محافظتی (طرفدار حمایت از مصنوعات داخلی) روبه‌رو است که می‌تواند به بحرانی ویرانگر ختم ‌شود و کشورها باید راهی برای جلوگیری از آن بیابند و قانون‌هایی درباره چگونگی عملکرد اقتصادی تدوین کنند‌.


به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین علیه رشد استفاده از محدودیت‌های یکجانبه برای دستیابی به مزایای اقتصادی سخن گفت‌. او تاکید کرد: دیگر نمی‌توان اجازه تخریب این سیستم همکاری چندجانبه را داد که ساخت آن سال‌ها زمان برده است‌. این رویه به شکل بدی متزلزل شده است‌. شکستن قوانین خود به قوانین جدید تبدیل شده است‌.
پوتین گفت، علاوه بر اشکال سنتی طرفداری از حمایت داخلی همچون تعرفه‌های تجاری، استانداردهای فنی و سوبسیدها، کشورها به صورت روزافزونی از راه‌های جدید مانند تحریم‌های اقتصادی یکجانبه برای تضعیف رقابت‌شان استفاده می‌کنند و کشورهایی که گمان می‌کردند به دلایل سیاسی هرگز هدف چنین تدابیری قرار نخواهند گرفت، اکنون خلافش به آنها ثابت شده است‌.
او تاکید کرد: توانایی اعمال تحریم‌ها به صورت خودسرانه و بدون کنترل، وسوسه‌ای برای استفاده از چنین ابزارهای محدود‌کننده‌ای ایجاد می‌کند تا به صورت دوباره و دوباره‌، چپ و راست، در هر موردی و بدون توجه به وفاداری سیاسی، مذاکرات درباره همبستگی، توافق‌های گذشته و همکاری طولانی زیر سوال برود‌. بی‌اعتمادی جهانی چشم‌انداز رشد جهانی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد‌.
رهبر روسیه همچنین تاکید کرد: روسیه از سطح کنونی روابط با ایالات متحده رضایت ندارد و مسکو آماده گفت‌وگو است‌. ترامپ پیشنهاد برگزاری نشستی را داد، اما تاکنون ما چنین فرصتی نداشته‌ایم اما تاکید دارم که آماده‌ گفت‌وگو هستیم‌. در نشست سن‌پترزبورگ همچنین رهبران فرانسه، چین و ژاپن و نیز رییس صندوق بین‌المللی پول سخنرانی کردند و موضوع اصلی نشست امسال «ایجاد اقتصاد بر پایه اعتماد» بود‌.
امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفت اعتماد در حوزه بین‌المللی از دست رفته است‌. او تاکید کرد که باید به توافق‌هایی که به امضا رسیدند پایبند بود‌. او تاکید کرد: روسیه و فرانسه در ۲۵ سال گذشته از عدم درک رنج بردند و اکنون شرایط تغییر را طلب می‌کند‌. ما از روسیه می‌خواهیم تا در شورای اروپا باقی بماند و به حل مسایل اقتصادی، اجتماعی و دفاعی کمک کند‌.
رییس‌جمهور جوان فرانسه همچنین از تصمیم خطای آمریکا برای انتقال سفارتخانه‌اش از تل‌آویو به قدس انتقاد کرده و تاکید کرد حامی راه‌حل دو کشوری برای حل مسایل فلسطین- اسراییل است‌.
در همین حال معاون دبیرکل چین در نشست مذکور وعده داد پکن اجازه وقوع جنگ در شبه‌جزیره کره را نخواهد داد‌. او گفت باوجود لغو نشست آمریکا با کره‌شمالی احتمال گفت‌وگو میان رهبران این دو کشور به قوت خود باقی است‌. این مقام ارشد چین همچنین درباره تهدید جنگ تجاری میان کشورش با آمریکا گفت پکن چنین چیزی نمی‌خواهد چرا که این جنگ‌ها هیچ برنده‌ای نخواهد داشت‌.
از سوی دیگر نخست‌وزیر ژاپن با ابراز تاسف از لغو نشست آمریکا با کره‌شمالی گفت مشکل هسته‌ای کره باید حل شود‌. او گفت، کره‌شمالی باید به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش عمل کند‌.
روسیه گروگان اختلافات داخلی در آمریکا
رییس‌جمهور روسیه با اشاره به روابط پر تنش کشورش با ایالات متحده آمریکا گفت، مسکو خواستار ارتقای مناسبات با واشنگتن است اما این روابط عملا گروگان اختلافات پیرامون رییس‌جمهور آمریکا شده‌اند‌.
از طرفی به گزارش آسوشیتدپرس، اظهارات ولادیمیر پوتین جمعه گذشته در دیدار با سردبیران ارشد خبرگزاری‌های بین‌المللی تاکیدی بر آن است که چطور امیدهای دوچندان روسیه برای ارتقای روابط در دوران دونالد ترامپ رو به افول رفته است‌. گرچه دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده و ده‌ها دیپلمات آن را اخراج کرده است اما سیاستمداران روس عموما، ترامپ را فردی می‌دانند که مخالفت داخلی باعث شده تا او از اجرای وعده‌های کمپینش برای ارتقای روابط با مسکو باز بماند‌. پوتین پیش از آن هم در یک مجمع اقتصادی سالانه شدیدا از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرده و گفت، این مساله ممکن است جرقه بی‌ثباتی خطرناکی را بزند‌. رهبر کرملین گفت: اگر توافق‌های بین‌المللی هر چهار سال یک بار لغو شوند دیگر چشم‌اندازی برای برنامه‌ریزی باقی نمی‌ماند‌. چنین حرکتی جو تنش و فقدان اعتماد به وجود می‌آورد‌.
رییس‌جمهور روسیه همچنین با ابراز تاسف از تماس کم با ترامپ، مقصر را تحقیقات درباره احتمال همدستی کمپین ترامپ و روسیه و اینکه آیا روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تلاش کرد یا خیر دانست‌. پوتین گفت: ما گروگان‌های این اختلافات داخلی در ایالات متحده آمریکا هستیم‌. امیدوارم این مسایل روزی حل شود و نیاز عینی برای توسعه روابط روسیه- آمریکا پیروز شود‌.
نخست‌وزیر ژاپن هم خواستار همکاری نزدیک کشورش با روسیه شد‌. حضور ماکرون و آبه و تاکید بر تمایل‌شان برای همکاری برای پوتین اهمیت دارد و نشان می‌دهد تلاش تحت رهبری آمریکا برای منزوی کردن روسیه با موانع روزافزونی روبه‌رو می‌شود‌.
کره‌شمالی
پوتین در دیدار با سردبیران رسانه‌ها از ارزیابی روابط ترامپ و‌ رهبر کره‌شمالی خودداری کرد، اما گفت ایالات متحده نباید خیلی سختگیرانه با این کشور برخورد کند‌. رییس‌جمهور روسیه گفت: به منظور مذاکره درباره خلع سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی، معتقدم ما باید به کره‌شمالی یک تضمین برای حفظ حق حاکمیت و پابرجایی آنها بدهیم‌. عمیقا معتقدم که اگر شما چیزی را تحمیل نکنید، اگر رفتار خصمانه نداشته باشید و اگر کره‌شمالی را به گوشه رینگ نیندازید، ‌نتیجه‌ای که لازم داریم بسیار زودتر از آنچه خیلی‌ها گمان می‌کنند و با هزینه بسیار کمتری به دست می‌آید‌.
تحریم‌های آمریکا
پوتین با انتقاد شدید از تحریم‌ آمریکا و متحدانش علیه روسیه گفت: آنها نه فقط برای فرسایش، بلکه برای از بین بردن یک سیستم همکاری چندجانبه که دهه‌ها طول کشیده تا ساخته شود، سیگنال می‌فرستند‌.
مناقشه اسکریپال
رییس‌جمهور روسیه همچنین درباره تنش‌ها با انگلیس بر سر اتهامات مبنی بر مسمومیت جاسوس سابق روسیه گفت: یا باید تحقیقاتی مشترک، با ارزش و عینی برگزار شود یا اینکه دیگر حرفی درباره آن زده نشود چون به چیزی جز تخریب روابط منتهی نمی‌شود‌. روسیه مکررا خواسته است تا به روند تحقیقات درباره این پرونده ملحق شود‌.
غرب در رابطه با روسیه از خط قرمز عبور نکند
رییس‌جمهور روسیه به کشورهای غربی هشدار داد که در روابط با مسکو از خط قرمز عبور نکنند‌. وی با بیان اینکه پیمان ناتو به مرزهای روسیه رسیده است، اظهار کرد: پس از تغییر حکومت اوکراین در زمستان سال 2014 و سال 2015 این تصور به وجود آمد که اوکراین هم به زودی به ناتو می‌پیوندد و در این کشور سیستم هشداردهی موشکی و سامانه‌های پدافند موشکی مستقر
خواهند کرد‌.
رییس‌جمهور روسیه تاکید کرد که باید منافع کشورش را محترم بشمارند‌. وی گسترش ناتو و پیشروی آن به شرق و احتمال پیوستن اوکراین به این پیمان را خط قرمز روسیه خواند که غرب نباید از آن عبور کند‌.
پوتین همچنین غرب را متهم کرد که از تغییر حکومت در اوکراین با استفاده از زور حمایت کرد و اجازه نداد تا مخالفان دولت اوکراین در سال 2014 ازجمله ویکتور یوشچنکو رییس‌جمهور پیشین و یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر اسبق این کشور از راه مسالمت‌آمیز به قدرت برسند‌. پوتین گفت: چرا وضعیت را به این مرحله بحرانی کشاندند‌.
روابط روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا پس از تغییر حکومت نسبتا غرب‌گرا در اوکراین در سال 2014 و روی کار آمدن دولتی نسبتا طرفدار روسیه در کی‌یف تیره شده است‌. آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را مسوول حوادث مسلحانه در شرق اوکراین معرفی می‌کنند و با غیرقانونی خواندن الحاق منطقه کریمه به روسیه که پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال از اوکراین جدا شده و با عقد قرارداد به روسیه ملحق شد، چندین بسته تحریم‌های مالی و اقتصادی در مورد مسکو وضع کرده‌اند‌.