کنگره آمریکا در برابر احتمال حمله نظامی این کشور ایستادگی کرد؛ آیا «ترامپ» تبعیت می‌کند

دوئل یانکی‌ها
گروه سیاسی- مانوشاک خان‌محمدی: نمایندگان مجلس #آمریکا با اتفاق آرا متممی به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ افزودند که طبق آن دولت بدون مجوز #کنگره نمی‌تواند علیه #ایران دست به اقدام نظامی بزند.
قابل توجه آن عده از ایرانیان حامی حقوق بشر و طرفدار مداخله انسان دوستانه #ترامپ در ایران.
#نه_به_جنگ


این توئیت اخیر مصطفی تاجزاده است که به دنبال اعلام خبر افزودن یک تبصره به لایحه بودجه دفاعی سال 2019 از سوی نمایندگان مجلس آمریکا نوشته شد. پیش از تاجزاده، کیت الیسون نماینده مجلس آمریکا نیز این موضوع را در توییت خود و یک وبسایت
اعلام کرد. انتشار و گسترش این خبر اذهان عمومی را به سمت این سوال برد که حساسیت این موضوع تا چه میزان است و تا چه حد می تواند امیدوار کننده یا نگران کننده باشد. دلیل انتشار این خبر چیست و آیا بار مثبتی را یدک می کشد و یا پیش زمینه‌‌ای برای موضع‌گیری‌های نگران کننده است.
این مصوبه کنگره آمریکا تا چه اندازه اعتبار و اهمیت و چه جایگاهی در سیستم سیاسی این کشور دارد؟ آیا این مصوبه لازم‌الاجرا است یا برای تصویب نهایی باید از مجرای قانونی
پیچیده گذر کند و پس از تصویب تا چه حد در تصمیم گیری رییس جمهوری نافذ است.
در کل باید پرسید که صحبت از اعلام جنگ در کجا نشات می گیرد و افکار عمومی را هراسان و نگران می کند. «همدلی» برای جواب این سوال ها نظر کارشناسی قاسم محبعلی دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه را جویا شده است.
این یک تبصره در مورد قانون بودجه است که از ترامپ می خواهد در خصوص اعلام وضعیت جنگ با ایران با کنگره مشورت کند،‌ زیرا اعلام جنگ رسمی نیاز به مشورت و تائید کنگره دارد. طبق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، همواره برای اعلام جنگ رسمی نیاز به مجوز مجلس سنا دارد ولی هنگامی که بحث دفاع از منافع ملی و یا مقابله با حمله دشمن مطرح می‌شود این موضوع صادق نیست و رئیس جمهوری می تواند مصوبه سنا را وتو کند. سنا یا نمایندگان برای اینکه وتو را رفع کنند نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد.
با نگاهی به سیستم سیاسی ایالات متحد آمریکا می توان «محوریت قوه مجریه» نسبت به دیگر قوا را دریافت. اگر رئیس جمهوری درباره اقدام به عملیات نظامی تصمیم بگیرد قادر است بدون مشورت با کنگره تصمیمش را اعلام و عملی کند. موارد زیادی است که می توان به اینگونه اقدامات از سوی رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد. حمله اخیر به سوریه یکی از این موارد است و‌ تهدید کشتی ها ‌اگر تبعه آمریکا گروگان گرفته شود. اینگونه موارد شامل اعلام وضعیت جنگی نیست بلکه یک جنگ غیر رسمی است. اگر کشوری به آمریکا اعلام جنگ کند در عوض اعلام جنگ از سوی آمریکا در قانون اساسی نیاز به مجوز کنگره دارد. اما نکته قابل توجه همانطور که گفته شد اختیارات رئیس جمهور آمریکا در وتوی مصوبات نمایندگان آمریکا هم در مجلس سنا و هم در کنگره است. در حال حاضر برای رفع وتوی ترامپ نیاز به رای مخالف دو سوم از اعضای کنگره وجود دارد که به دلیل اکثریت جمهوری خواهان، این موضوع محتمل نیست.
در کل تصویب این اصلاحیه دارای یک بار و پیام منفی است و آن هم درک نمایندگان مجلس آمریکا نسبت به موضع ترامپ است . این پیام نشان دهنده نگرانی از اعلام جنگ از سوی ترامپ است. هدف از تصویب این مصوبه این است که مجلس می خواهد در جریان این عملیات قرار بگیرد و کنار گذاشته نشود، البته این مصوبه فقط مربوط به بودجه دفاعی سال آینده یعنی 2019 است.
این اصلاحیه به این دلیل به تصویب رسیده که مجلس آمریکا نشانه‌ها و بهانه‌هایی دارد که ایران در حال ساختن بمب اتمی است و اگر قرار باشد جنگ پیش گیرانه از سوی
آمریکا شروع شود، اهرم فشاری از سوی کنگره وجود داشته باشد.
محبعلی ادامه داد: در زمان کلینتون سازمان القاعده دست به اقدام‌های تروریستی در برخی کشورهای جهان مثل پاکستان می‌زد با این وجود رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام وضعیت جنگی نمی‌کرد در صورتی‌که منافع آمریکا در معرض تهدید بود و باید از آن جلوگیری و به همین دلیل وارد عملیات نظامی می‌شد.
نکته مهم دیگر، درک نمایندگان مجلس آمریکا است که دولت فعلی به دنبال جنگ می‌گردد و نکته‌ای که باید به آن توجه کرد شروط مطرح شده است. در این میان سه رویکرد وجود دارد. بعضی مانند اوباما گام به گام پیش می روند و مشکل را حل می‌کنند و بعضی مانند جمهوری خواهان می‌خواهند تمام مسائل را به صورت یکجا حل کنند. رویکرد سوم را نیز جنگ طلبان دارند و بر این عقیده هستند که این مشکلات با مذاکره حل و فصل نمی‌شود و نشان می‌دهد رویکرد سوم قدرت گرفته و مشهورترین حامی این رویکرد جان بولتون مشاور امنیت ملی است.
دیپلمات پیشین وزارت خارجه در پایان گفت : ده ها مورد وجود دارد که ارتش آمریکا با فرمان رییس جمهوری و بدون اعلام شرایط جنگی می‌توانند دست به عملیات نظامی بزنند و فقط کنگره را در جریان بگذارند. مقابله با عملیات تروریستی و یا رفع تهدید از منافع و تاسیسات و یا اتباع و پرسنل و کشتی های نظامی و غیر‌نظامی این کشور از جمله این شرایط هستند.