لاريجاني: دولت بايد از «تلگرام‌بازي» خود را فارغ كند

محمد‌جواد لاريجاني در گفت‌وگويي درباره موضع رئيس‌جمهور و اينكه چرا اصرار دارد همه تصور كنند، ايشان مخالف قطعي فيلترينگ تلگرام است، گفت: پايه اول حرف ايشان كه تضمين «دسترسي عمومي و آزاد به اطلاعات» است با در نظر گرفتن مسائلي كه امنيت جامعه، امنيت ملي يا امنيت زندگي فردي را تهديد مي‌كند، مبناي قابل دفاعي است. به‌خصوص اسلام ديني است مبتني بر بصيرت و دانستن و بخصوص اطلاع درست از وضعيت، ركن مهمي در بصيرت است. البته بصيرت اركان ديگري هم دارد كه قبلاً مفصلاً بحث كرده‌ايم. پايه دوم استدلال جناب آقاي روحاني اينست كه «فعاليت آزاد» (بدون فيلترينگ) پيام‌رسان‌هاي خارجي در كشور تا حد زيادي اين دسترسي آزاد به اطلاعات را تضمين مي‌كند. اين نگاه، مبنايي سست و مخدوش دارد كه در فهم پديده «دسترسي ديجيتال» در شرايط امروز طرح مي‌شود. نبايد مسئله دسترسي را با هيجانات ساده طرف استفاده كننده (User Side) ارزيابي كرد.
وي در خصوص معقول بودن فيلتركردن يك پيام‌رسان خارجي گفت: حكومت در هر سه شاخه اجرايي، قضائي و تقنيني موظف است كه امنيت ملي، امنيت اجتماعي و امنيت فردي را در مقابل تهديد‌ها حفظ كند. اين امر احتياج به نظرسنجي ندارد. وظيفه ذاتي حكومت است. همانطور كه اگر دشمن به شهر‌هاي ما حمله كند همه به مقابله مي‌رويم و نظرسنجي نمي‌كنيم! اما آيا (محدودسازي) ممكن است يا نه؟ از لحاظ فني به‌طور مسلّم ممكن است. طبيعتاً آنها تلاش مي‌كنند از اين مانع عبور كنند، لذا بايد نوعي مانع تراشي، فيلترينگ هوشمند و تعديل‌شونده به كار گرفته شود كه خود حوزه بسيار جالبي از معارف كامپيوتري است. از سوي ديگر مراكزي كه مصرّ به اين دست‌اندازي به حوزه خصوصي و عمومي زندگي شهروندان عزيزان هستند، بايد بدانند كه از مقابله ما در فضاي ديجيتال هم در امان نخواهند بود.
رئيس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي در مورد اينكه سرمايه‌گذاري كشور و دولت در زمينه فضاي مجازي در چه جهاتي بايد باشد، تأكيد كرد: دولت بايد از «تلگرام‌بازي» خود را فارغ كند و به حوزه فضاي مجازي به عنوان يك ميدان و عرصه بسيار مهم و بابركت و با زمينه نگاه كند.
وي با بيان اينكه چهار زمينه بايد مورد حمايت دولت با جديت و با ميدان‌داري نيرو‌هاي باسواد، جوان و پرتحرك باشد؛ مورد نخست را تكميل شبكه داخلي با سرعت، ارزان و قابل اعتماد برشمرد و توضيح داد: مقصود من زيرساخت است كه البته بايد افراد، شركت‌ها و مؤسسات اين زيرساخت شبكه‌هاي اجتماعي و دسترسي‌ها را شكل دهند. اين شبكه‌ها كاملاً داخلي است و در مقابل نفوذ بايد بسيار هشيار باشند. دومين زمينه‌اي كه دولت مي‌تواند به فضاي مجازي در كشور كمك كند شكل‌گيري مراكز «داده بزرگ» است كه خود ميدان مهم علمي و فني است و مي‌تواند به شبكه‌هاي اجتماعي خدمات ارائه كند.


رئيس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي ادامه داد: سومين زمينه، كمك به شكل‌گيري مراكز محاسبات سريع (HPC) است كه مي‌تواند خدمات گوناگون را در بستر بومي ارائه دهد. زمينه چهارم كمك به شكل‌گيري گريد محاسباتي و سپس «ابر‌هاي محاسباتي» است كه مي‌توانند به نحو توزيع شده و با كاهش چشمگير قيمت به كامپيوتر‌هاي شخصي و محلي خدمات ارائه دهند.
محمدجواد لاريجاني درباره نسبت محدودسازي تلگرام با موضوع چندصدايي و دموكراسي به ويژه آنكه پس از فيلترينگ تلگرام يكي از مهم‌ترين محور‌هاي انتقاد رسانه‌هاي دوم خردادي به اين موضوع از موضع دفاع از چندصدايي و دموكراسي بوده است، گفت: اولاً اين سخن از كساني كه آلوده به فتنه ۸۸ يا شورش‌هاي ۷۸ هستند، شبيه شوخي است! كساني كه با تمام توان و البته وقاحت وارد ميدان كودتا عليه جمهوريت شدند، راجع به چند‌صدايي يا دموكراسي دلواپسي داشته باشند؟! كساني كه كمترين آشنايي نظري و عملي و تناسب سليقه‌اي با دموكراسي ندارند و وقتي در هر حوزه‌اي مديريتي را برعهده بگيرند با نهايت تكبر و خودمحوري عمل مي‌كنند و اعتقادي به تصميم‌سازي ندارند، بلكه صرفاً تصميم مي‌گيرند، نمي‌توانند دلسوز دموكراسي باشند.
وي خاطر نشان كرد: دفاع از آزادي پيام‌رسان‌هاي خارجي عمدتاً براي طرح مسائل خلاف قانون است كه قابل پيگرد نباشد! اين خط دشمن در پي جهان‌گشايي است كه زير پرچم ليبرال دموكراسي در كشور توسط جريان اصلاحات و منحرفان دنبال مي‌شود و نهايت هم «ديكتاتوري سكولار» از آب درمي‌آيد!