حق قانونی ایران در غنی‌سازی اورانیوم تثبیت شده است



سخنگوی وزارت امور خارجه به ادعای تکراری وزیر خارجه امریکا مبنی بر لزوم توقف غنی‌سازی از سوی ایران پاسخ داد.  همزمان با ادامه تلاش کشورهای طرف توافق هسته‌ای برای متقاعد کردن ایران جهت ماندن در این توافق، وزیر خارجه امریکا در مصاحبه‌ای مدعی شده که غنی‌سازی اورانیوم یا داشتن تأسیسات پلوتونیوم برای ایران مناسب نیست.  مایک پمپئو که با رسانه «صدای امریکا» گفت وگو می‌کرد، با اشاره به بی نیاز بودن ایران به انجام غنی‌سازی اضافه کرد: «اگر آنها برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای می‌خواهند، می‌توانند آن مواد را وارد کنند. کشورهای دیگر هم همین کار را می‌کنند. این روشی است که بسیاری از کشورها در سراسر جهان، آن را به کار می‌گیرند.» پمپئو در ادامه گفت که برای اطمینان از اینکه ایران اقدام به تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای یا غنی‌سازی اورانیوم نمی‌کند، بایستی از اماکن نظامی و آزمایش‌های تحقیقاتی ایران و تمامی اماکنی که در نسخه‌های قبلی برنامه هسته‌ای ایران دخالت داشته‌اند، بازرسی انجام شود.
بهرام قاسمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه «هم حق قانونی جمهوری اسلامی ایران در غنی‌سازی اورانیوم تثبیت شده و هم دانش بومی آن در کشور وجود دارد»، افزود: «فکر می‌کنم ایشان قدری از تحولات عقب هست و حرف‌های اسلاف شکست خورده خود را تکرار می‌کند که البته نه برای ما و نه جهانیان مسموع  نیست.» قاسمی به پمپئو توصیه کرد که مجدداً این موضوع را مورد مطالعه و مداقه لازم قرار دهد.


بیانیه حمایت جویانه اتحادیه اروپا درباره برجام
اتحادیه اروپا در پی برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در بیانیه‌ای از پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک در سطح وزیران خبر داد. این بیانیه با یادآوری اینکه «برجام یکی از اجزای اصلی ساختار جهانی عدم اشاعه و یک دستاورد بسیار مهم دیپلماتیک است که به اتفاق آرا به تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده است» اعلام کرد:«اعضای برجام دراین نشست تعهد خود به اجرای مستمر، کامل و مؤثر برجام همراه با حسن‌نیت و در فضایی سازنده را یادآور شدند و رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به‌منظور عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران را جزء ضروری برجام دانستند.» در این رابطه، اعضای برجام گام‌های مشترک برای یافتن راه‌حل‌های عملیاتی طی چند هفته آینده در رابطه با موضوعات زیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند:
«حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران؛ تداوم فروش نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و
نقل و انتقالات مربوطه؛ تعاملات کارآمد بانکی با ایران؛ تداوم حمل‌ونقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی با ایران؛ تأمین بیشتر اعتبارات صادراتی و ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی از جمله از طریق حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری؛ توسعه بیشتر و اجرای تفاهمنامه‌های همکاری و قراردادهایی که شرکت‌های کشورهای ثالث با همتایان ایرانی خود منعقد کرده‌اند؛ سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران؛ حمایت از فعالان اقتصادی و تأمین فضای اطمینان‌بخش حقوقی؛ توسعه بیشتر فضای شفاف و قانونمند کسب و کار در ایران. این تلاش‌ها به‌ منظور حفظ منافع کسب‌وکارها و سرمایه‌گذارانی است که با ایران تعامل دارند. اعضای برجام بر تعهد خود برای تلاش جهت حصول اطمینان از اینکه این منافع کماکان تأمین شود، تأکید کردند و بدین منظور توافق کردند که به گفت‌وگوهایی فشرده‌تر درهمه‌ سطوح، از جمله در سطح کارشناسی برای یافتن راه‌‌حلی عملی درموضوعات مورد اشاره ادامه دهند.» بر اساس این بیانیه ایران پیشنهاد کرد که در گام بعدی، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار شود.

بــــرش
تأکید مجدد مکرون و پوتین بر حفظ برجام

رهبران فرانسه و روسیه دو روز پس از برگزاری نشست خبری مشترک در مسکو و تأکید بر لزوم حفظ برجام، در مجمع بین‌المللی اقتصادی در سن پترزبورگ هم به دفاع از مواضع خود درباره توافق هسته‌ای پرداختند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی با بیان اینکه تمامی توافق‌ها از جمله برجام در زمینه برنامه هسته‌ای ایران باید رعایت شوند، گفت: «من می‌خواهم که ما به همدیگر احترام بگذاریم، طوری که هیچ دخالتی در آن مطرح نباشد. اگر ما توافقی را امضا می‌کنیم در این صورت فارغ از اینکه چه کسی می‌خواهد از این توافق خارج شود، باید به آن پایبند باشیم. آنچه امضا شده باید رعایت شود.» مکرون با اشاره به اینکه به حاکمیت فرانسه متعهد است، گفت: «امضای توافق هسته‌ای انتخاب ما بود.» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم در این مجمع  درباره تصمیم ترامپ در خارج شدن از توافق هسته‌ای چندجانبه هشدار داد و مخالفت خود با این تصمیم رئیس جمهوری امریکا را ابراز داشت. او گفت: «اقدام امریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران پیامدهای زیان‌آوری به همراه خواهد داشت.» پوتین تأکید کرد: «اگر برجام شکست بخورد، همه بازنده خواهیم بود.» البته وی تأکید کرد:« همچنان امکان نجات این توافق با وجود خارج شدن امریکا از آن وجود دارد.» رئیس جمهوری روسیه افزود: «رئیس جمهوری امریکا درهای مذاکره را نبسته است. من معتقدم که همه اینها از دست نرفته است.»