دستگیری شکارچی زنان در‌ هالیوود

شهروند | بعد از هفت ماه تحقیق و بررسی، ‌هاروی واینستین روز جمعه به دلیل اتهامات آزار و اذیت جنسی و تجاوز به مقر پلیس نیویورک NYPD در منهتن رفت و خود را تسلیم کرد. او بعد از شرکت در دادگاه توانست با وثیقه یک‌میلیون دلاری آزاد شود. اتهامات واینستین، تهیه‌کننده ‌هالیوودی 66ساله براساس ادعاهای دو زن تنظیم شده است.
یکی از آن دو زن لوچیا اوانز، مشاور بازاریابی و هنرپیشه‌ای است که در اکتبر گذشته به مجله نیویورکر گفته بود؛ واینستین در‌ سال2004 در محل کارش در منهتن او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. بعد از انتشار این داستان در نیویورکر پلیس سعی کرد با اوانز دیدار کند تا شکایت جنایی رسمی را پرکند. به گفته یکی از ماموران پلیس، اوانز «شاهد بسیار معتبری است که مدارک موثقی دارد.» اوانز در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه تایید کرد که از واینستین شکایت رسمی کرده است. او می‌گوید: «بالاخره باید به فکر جنبه‌های خوب بشر و زنان باشید.»
بن برفمن، وکیل واینستین، روز پنجشنبه از صحبت کردن دراین‌باره امتناع کرد. بعد از آن‌که واینستین در دادگاه حاضر شد، برفمن در بیانیه‌ای می‌نویسد: «هیچ‌کدام از روابط جنسی آقای واینستین بدون رضایت نبوده است. اقدامات امروز تغییری در موضع آقای واینستین ایجاد نکرده است. او خودش را گناهکار نمی‌شمارد و انتظار دارد تبرئه شود.»
وکیل واینستین همچنین اضافه می‌کند که درخواستی را به دادگاه ارایه خواهد داد تا این اتهامات را که از لحاظ قانونی ناقص بوده و شواهد معتبری ندارند، رد کند.


بازرسان پلیس نیویورک در جریان این تحقیقات با زنان بی‌شماری شامل «پاز دو لا هرتا» صحبت کرده‌اند. هرتا شکایت رسمی نکرده، اما می‌گوید اگر لازم باشد این کار را انجام می‌دهد. او می‌گوید: «واینستین باید زندانی شود.»
بازرسان هویت دومین زنی که از واینستین شکایت کرده را فاش نکرده‌اند. بازرسان بخش قربانیان ویژه پرونده جنایی که جنایات حل نشده را بررسی می‌کند، تلاش‌هایی برای جمع‌آوری مدارک علیه واینستین انجام داده است. یک روز بعد از انتشار داستان نیویورکر، دو بازرس به خانه پدر و مادر اوانز در نیویورک رفتند. روز بعد از آن، با اوانز و شوهرش در واشنگتن دیدار کردند و گفتند اگر اوانز شکایت رسمی پر کند، بازرسان می‌توانند پرونده‌ای جنایی تشکیل دهند.
اوانز و همسرش ترویس برای این تصمیم‌گیری خیلی کلنجار رفتند. بازرسان به او گفته بودند که بدون همکاری اوانز ممکن است نتوانند از واینستین شکایت کنند. اوانز می‌گوید: «بازرسان گفتند اگر کاری نکنم، ‌‌هاروی می‌تواند آزادانه به کارهایش ادامه دهد. شنیدن این موضوع برایم تکان‌دهنده بود.»
 اوانز می‌گوید افتخار می‌کند که «عضوی از این جنبش هستم، این‌که می‌دانم می‌توانم برای دیگران هم کاری انجام دهم.» بعد از پر کردن شکایت‌نامه، ترس هم به سرعت به سراغش می‌آید. همان‌طور که خودش حدس می‌زند و بازرسان هم گوشزد کرده‌اند، داشتن نقش اصلی در پرونده‌های جنایی علیه واینستین می‌تواند داستانی بلند و دردناکی باشد. اوانز می‌گوید: «وقتی چنین تصمیم بزرگی در زندگی‌تان می‌گیرید، مکانیسم ترس و محافظت از خود مطرح می‌شود. این کار برای شما چه معنایی دارد؟ چگونه زندگی، خانواده و دوستان‌تان را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؟»
تعدادی از بازرسان تحقیقات واینستین، در تحقیقات‌ سال 2015 هم حضور داشته‌اند. در آن زمان،‌ آمبرا باتیلانا گوتیرز، واینستین را به آزار و اذیت جنسی متهم کرده بود. در عملیاتی مخفیانه، بازرسان صدای ضبط‌شده واینستین را در اختیار دارند که اعتراف می‌کند به گوتیرز دست زده است.
در گزارش نیویورکر، اوانز تعریف می‌کند که در ‌سال 2004 واینستین چگونه به او نزدیک می‌شود تا سر صحبت را باز کند. واینستین از او دعوت می‌کند تا به دفترش کمپانی فیلمسازی‌اش موسوم به میرامکس در ترایبکا، محله‌ای در نیویورک برود تا درباره فرصت‌های شغلی صحبت کنند. اوانز می‌گوید در آن‌جا بود که واینستین او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. او می‌گوید: «من بارها و بارها گفتم این کار را نکن. من نمی‌خواهم. اما او مرد گنده‌ای است. زورش از من بیشتر است.»
گوینت پالترو، هنرپیشه آمریکایی، یکی دیگر از افرادی است که رویارویی‌اش با واینستین را در رسانه‌ها بازگو کرده است. پالترو که در آن زمان 22ساله بوده، قرار بود در فیلم «اما» که برگرفته از رمان جین آستین است، نقش اول را بازی کند. قبل از شروع فیلمبرداری، واینستین، پالترو را به اتاقش در هتل بورلی هیلز پنینسولا برای صحبت درباره این فیلم دعوت می‌کند. اما به گفته پالترو،‌ واینستین سعی می‌کند دستش را بگیرد و او را به اتاق خواب ببرد. پالترو اما دستش را پس می‌زند. پالترو این اتفاق را برای برد پیت تعریف می‌کند. وقتی برد پیت در سالن تئاتر هملت با واینستین روبه‌رو می‌شود، او را تهدید می‌کند که «اگر دوباره ناراحتش کنی، می‌کشمت.» پالترو می‌گوید: «احساس خارق‌العاده‌ای داشتم، چون با این کار،‌ شهرت و قدرتش را برای محافظت از من در آن زمان که هیچ شهرت و قدرتی نداشتم به خطر انداخت.»
تاکنون، بیش از 80 زن، واینستین را که یکی از بنیان‌گذاران کمپانی وانیستین و میرامکس است، به آزار و اذیت جنسی ازجمله تجاوز متهم کرده‌اند.