دستور جدید بن‌سلمان علیه ایران

گروه سیاسی: هرچند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیش از این در چند نوبت تصریح کرده بود کشورش و به طور کلی اتحادیه اروپایی توانایی مقابله با آمریکا و ترغیب شرکت‌‌های تجاری اروپایی به همکاری با  ایران را ندارد ولی گویا پسر پادشاه سعودی تحمل همین اظهارنظرهای مرسوم و دیپلماتیک اروپایی‌ها درباره ضرورت پایبندی به توافق هسته‌ای را ندارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، مذاکرات ایران و کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای در حال انجام است. در ایران این مذاکرات تحت عنوان مذاکرات برای گرفتن تضمین از اروپایی‌ها مطرح شده است اما در پایتخت‌‌های تروئیکای اروپایی حاضر در برجام، این مذاکرات ضمن اینکه تلاشی برای حفظ آبرو و اعتبار  اروپا در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا تفسیر می‌شود به عنوان پلی برای متقاعد کردن دولت حسن روحانی به انجام مذاکرات موشکی و منطقه‌ای هم به آن نگاه می‌شود. پس از خروج آمریکا از برجام ایران به کشورهای اروپایی التیماتوم داد تضمین‌‌های لازم برای اجرای تعهدات برجامی خود را ارائه دهند در غیر این صورت ایران توافق هسته‌ای را ترک خواهد کرد و در نخستین گام سراغ غنی‌‌سازی 20 درصد خواهد رفت. در آن سو کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام نشان داده‌‌اند و این را به صراحت گفته‌‌اند که توانایی متقاعد کردن شرکت‌‌های بزرگ و معتبر اروپایی برای تجارت با ایران را ندارند. البته اروپایی‌ها تلاش می‌کنند با ترتیب دادن برخی مقدمات حقوقی شرایط را برای تجارت برخی شرکت‌‌ها و موسسات مالی کوچک با ایران فراهم کنند تا از این طریق برای انجام توافق بزرگ در حوزه‌‌های موشکی و منطقه‌‌‌ای، ایران را پای میز مذاکرات نگه دارند.
با این وجود اما گویا همین برنامه و سیاست آشکار اروپا مطلوب ولیعهد ضدایرانی سعودی نیست. همانند سعود الفیصل که در جریان مذاکرات هسته‌ای برای برجام، با هواپیمای شخصی به وین رفته بود تا جلوی توافق را بگیرد، محمد بن‌سلمان نیز حالا تلاش می‌کند از ابزارهای خود استفاده کند و در فرآیند تصمیم‌‌‌گیری اروپا بویژه آلمان که پیش از این نیز چالش‌‌های دیپلماتیکی با این کشور داشته، اثرگذار باشد.
در همین راستا یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی نوشت عربستان سعودی برای تاثیرگذاری بر رفتار آلمان در قبال تصمیم‌‌‌گیری درباره نحوه همکاری با ایران پس از خروج آمریکا از برجام، معاملات تجاری خود را با این کشور متوقف می‌کند.


به گزارش تسنیم، هفته نامه «اشپیگل» روز گذشته در گزارشی نوشت: محمد بن‌سلمان، ولیعهد شاه سعودی دستور داده قراردادهای دولتی با آلمان را که شامل برخی قراردادهای خرید می‌شود متوقف کنند. بر اساس گزارش اشپیگل، دستور ولیعهد سعودی شامل قراردادها با شرکت‌‌های بزرگی مانند زیمنس، بایر و بورینگر می‌شود که سال‌هاست با وزارت بهداشت در ریاض کار می‌کنند. شرکت خودرو‌‌سازی دایملر که باید صدها اتوبوس مرسدس را برای حمل‌ونقل عمومی به ریاض و جده ارسال می‌کرد هم از قربانیان این دستور ولیعهد سعودی است. البته یک سخنگوی این شرکت خودروسازی اعلام کرده است: «ما نمی‌توانیم این گزارش هفته‌نامه اشپیگل را تایید کنیم و تجارت‌‌های ما همچنان به صورت نرمال ادامه دارد». شرکت‌‌های زیمنس، بایر و بورینگر هم نخواستند در این باره اظهار نظری کنند. دولت عربستان سعودی هم نخواست در پاسخ به درخواستی از طرف رویترز در این‌باره
اظهار نظری کند. با این حال یک مدیر ارشد آلمانی در ریاض بخشی از اطلاعات این خبر را تایید کرده است. وی در این باره گفته است دردناک‌‌‌‌‌ترین تاثیرات این تصمیم ریاض در حال حاضر در بخش سلامت و بهداشت حس می‌شود.
در مجموع حدود 800 شرکت آلمانی در عربستان سعودی فعال هستند. سال 2017 میزان صادرات آلمان به عربستان سعودی حدود 6/6 میلیارد یورو و بیش از 2 برابر میزان صادرات این کشور به ایران بود. با این همه این تنها شامل 5/0 درصد تمام صادرات آلمان در سال گذشته بوده است. عربستان سعودی نوامبر سال 2017 سفیر خود از آلمان را فراخواند؛ دلیل آن اتهام «زیگمار گابریل» وزیر وقت خارجه این کشور به عربستان سعودی مبنی بر ماجراجویی در منطقه بود. آلمان همچنین به دلیل پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران مورد خشم و انتقاد عربستان سعودی قرار دارد. بر اساس این گزارش، اگرچه میزان تجارت آلمان و عربستان سعودی بخش بسیار کوچکی از تجارت آلمان را تشکیل می‌دهد و اقدام اخیر بن‌سلمان نمی‌تواند تاثیر چندانی در محتوای تصمیم برلین برای وضعیت همکاری و تجارت با ایران داشته باشد، با این حال اما رفتار ولیعهد عربستان سعودی نشان می‌دهد این کشور که اکنون یک ضلع مثلث توطئه علیه ایران در منطقه است، سیاست‌‌های ضدایرانی خود در این حوزه را نیز با شدت دنبال می‌کند.
هشدار سفیر آمریکا در برلین به شرکت‌ها
یک روز پس از آنکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد نمی‌تواند از شرکت‌‌های فرانسوی که در آمریکا هم فعالیت می‌کنند، در مقابل تحریم‌‌های آمریکا حمایت کند، سفیر آمریکا در برلین تصریح کرد شرکت‌‌های تجاری و موسسات مالی در اروپا  نمی‌توانند همزمان هم با ایران و هم با آمریکا تجارت کنند و باید یکی از این دو را انتخاب کنند. «ریچارد گرینل» سفیر آمریکا در آلمان که چندین بار تعیین تکلیف‌هایش برای شرکت‌های آلمانی جنجال‌آفرین شده، بار دیگر در مصاحبه‌ای گفت شرکت‌های اروپایی نمی‌توانند همزمان هم با آمریکا و هم با ایران تجارت کنند. دیپلمات آمریکایی گفت: «به نظرم رئیس‌جمهور ترامپ نظرش را درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیار روشن ابراز کرده است و  به صراحت گفته شرکت‌ها باید دست به انتخاب بزنند». وی در ادامه گفت: «آنها می‌توانند انتخاب کنند که با ایالات متحده تجارت کنند یا می‌توانند انتخاب کنند با ایران تجارت کنند ولی قادر نخواهند بود هر دو را با هم انجام بدهند».
به اعتقاد کارشناسان همزمانی اظهارات سفیر آمریکا در برلین با اظهارات مکرون نشان می‌دهد انتظار مقابله اروپا با آمریکا و ترغیب شرکت‌‌های بزرگ اروپایی به همکاری با ایران یک انتظار واقع‌بینانه نیست. شاید همانگونه که آنگلا مرکل هفته گذشته تصریح کرده است، این انتظار یک انتظار متوهمانه است. کسی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله نمی‌کند
رئیس بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه دادوستد نفت گفته در نهایت شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله نخواهند کرد. به گزارش فارس، شرکت «ویتول» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت دنیا که در زمینه دادوستد نفت فعالیت می‌کند اجتناب از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تقریباً غیرممکن دانسته است.  به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، یان تیلور، رئیس شرکت ویتول روز جمعه در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ درباره اقدام دولت‌های اروپایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا بعد از خروج واشنگتن از برجام گفت: «برای ما، این یک چالش واقعی است». او با بیان اینکه پرسش‌های بدون پاسخ زیادی درباره واکنش اروپا به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و ایستادگی بانک مرکزی اروپا در برابر اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد، گفت: «شخصاً فکر می‌کنم هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم».