«نه» كنگره به ترامپ

اجازه اقدام نظامی علیه ایران
به رئیس‌جمهور آمریکا داده نشد
«نه» كنگره به ترامپ
پمپئو: تغییر رژیم از بیرون، برنامه ما نیست


آرمان: اقدام ترامپ در خروج یکجانبه از برجام و تاکید او بر لزوم مذاکرات مجدد به رغم مخالفت ایران و 5 کشور دیگر طرف برجام باعث گردید تا صاحب‌نظران و سیاستمداران عرصه بین‌الملل به این نتیجه دست یابند که تمام اقدامات و مواضع اخیر کاخ سفید مقدمه‌ای برای اقدام نظامی آمریکا علیه ایران است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی و عربستان سعی دارند تا آمریکا را وادار به جنگ با ایران کنند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این‌باره گفته بود: سخت است بتوان ارزیابی کرد که حوادث چگونه پیش خواهند رفت اما من امیدوارم که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران ارتباطی با برنامه‌های واشنگتن برای حمله به تهران با هدف تغییر نظام در این کشور نداشته باشد. در چنین شرایطی حتی حزب جمهوری‌خواه که در حال حاضر اکثریت کنگره آمریکا را در اختیار دارد نمی‌تواند به‌طور کامل به ترامپ و یارانش اعتماد داشته باشد و این نگرانی در میان سیاستمداران آمریکا وجود دارد که ترامپ با اقدامی احمقانه منافع ایالات متحده را به خطر بیندازد. برخی از صاحب‌نظران، اظهارات اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و شروط دوازده‌گانه کاخ سفید برای ایران را به‌عنوان تهدیدی علیه ایران قلمداد کردند. این در حالی است که پمپئو ضمن عقب‌نشینی از مواضع روز دوشنبه خود اظهار داشت: تمام 12 شرط درخواستی از ایران را از راه‌های دیپلماتیک محقق خواهیم کرد، صحبتی از جنگ با ایران نکرده‌ام. با این حال روز پنجشنبه ۳ خرداد مجلس نمایندگان آمریکا متممی را برای بودجه نظامی سال ۲۰۱۹ این کشور تصویب کرد که بر اساس آن رئیس‌جمهور مجوز قانونی برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران نخواهد داشت.
بازگشت قدرت کنگره
کیت الیسون، از منطقه پنج ایالت مینوستا یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا گفته تصویب این متمم که تمامی نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه بر سر آن متفق‌القول بودند، یک عکس‌العمل بموقع به خروج دولت ترامپ از توافق اتمی و اظهارات خصمانه فزاینده آن علیه ایران است. این نماینده همچنین تصریح کرد: این اصلاحیه یک پیام قوی در خود دارد که مردم آمریکا و اعضای کنگره خواهان جنگ با ایران نیستند. این نماینده دموکرات کنگره آمریکا همچنین در پیامی توئیتری نوشت که هدف از افزودن این متمم در حقیقت تاکیدی بر این است که اختیار تصمیم‌گیری درباره استفاده از اهرم نظامی در محدوده قدرت کنگره (آمریکا) است. باربارا لی دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که از این اصلاحیه حمایت کرده بود، گفت: چند هفته پس از خروج ننگین رئیس‌جمهور ترامپ از توافق ایران، تضمین تداوم دیپلماسی با ایران و با منطقه از همیشه مهم‌تر است. یک نماینده دیگر کنگره نیز در این‌باره گفته است: من از تصویب این اصلاحیه خشنودم؛ اصلاحیه‌ای که اختیار آغاز جنگ با ایران را از رئیس‌جمهور می‌گیرد. این نماینده اضافه کرده که با خروج آمریکا از برجام، اطمینان یافتن برای استفاده از دیپلماسی در مقابل ایران و نیز در منطقه مهم‌تر از قبل شده است. او گفته: برای من افتخار است که یکی از تهیه‌کنندگان این متمم مهم بودم و هرکاری که در توانم باشد انجام خواهم داد تا به سمت جنگ با ایران نرویم. نماینده دیگری نیز گفته: همزمان با نقض بی‌پروای توافق اتمی با ایران از سوی ترامپ و شکست او در گرفتن مصوبه از کنگره برای حمله نظامی به سوریه، این بهترین زمان برای کنگره بود که قدرتش را دوباره نشان دهد. به‌گفته این نماینده، با این مصوبه کنگره آمریکا بار دیگر مجوز استفاده از اهرم نظامی را در دست خود گرفت؛ قدرتی که به‌گفته او مدت‌ها بود که کنگره آن را از دست داده بود.
حرف پمپئو
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با حضور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا در اظهاراتی مضحک و مداخله جویانه گفت: مهم است که مردم ایران بدانند تنها نخواهند ماند و تغییر رژیم از بیرون، برنامه ما نیست. وی همچنین در پاسخ به این سوال سناتور رند پال مبنی بر اینکه از شروط 12 گانه پمپئو برای ایران آیا همین خواسته‌ها از اسرائیل و عربستان نیز قابل طرح است که جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای خود را افشا کنند اظهار کرد: همین خواسته را از عربستان هم داشته‌ایم که حق برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند اما مجاز به غنی سازی نیستند. ایسنا نوشت؛ وی افزود: تمام 12 شرط درخواستی از ایران را از راه‌های دیپلماتیک محقق خواهیم کرد، صحبتی از جنگ با ایران نکرده‌ام.
عربستان و رژیم صهیونیستی
در حالی که اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل نگران اقدامات غیرعقلانی ترامپ علیه صلح جهانی هستند، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی همچنان تلاش دارند تا با تحریک ترامپ مقدمات رویارویی نظامی آمریکا علیه ایران را فراهم سازند. شیرین هانتر استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن، عربستان را دچار ایران هراسی مفرط و خودبزرگ بینی قبل از سقوط دانست و گفت: عربستان و اسرائیل به‌طور هماهنگ تلاش می‌کنند زمینه رویارویی آمریکا با ایران را فراهم کنند. وی خاطرنشان کرد: عربستان فکر می‌کند که می‌تواند با همکاری اسرائیل و آمریکا، ایران را تجزیه کرده و به باور خود به مساله ایران و نفوذ منطقه‌ای آن پایان دهد. وی درباره سیاست‌های ضد ایرانی ریاض گفت: عربستان ادعای رهبری نه‌تنها منطقه بلکه جهان اسلام را دارد. همچنین عربستان می‌خواهد از دشمنی ایران و اسرائیل استفاده کرده و از راه کمک اسرائیل و آمریکا، مساله ایران را به باور خودش حل‌و‌فصل کند. این نویسنده ایرانی-آمریکایی تاکید کرد: هم اسرائیل و هم عربستان می‌خواهند آمریکا را وادار به جنگ با ایران کنند. در این زمینه عربستان می‌خواهد آمریکا را قانع کند که می‌تواند به حل مساله فلسطین کمک کند و اعراب را وادار کند که با اسرائیل رابطه برقرار کنند.
جسارت عربستان
هانتر در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: من نگران هستم که با وجود فرد ناآگاه و پیش‌بینی ناپذیری همچون ترامپ در کاخ سفید، در برابر تحریک اسرائیل و عربستان کوتاه آمده و وارد اقدام نظامی علیه ایران شود. شما می‌دانید که جورج بوش پسر کسی بود که شخصا با حمله نظامی به ایران مخالفت کرد. مشخص نیست فرد نامتعادلی چون ترامپ چگونه عمل خواهد کرد، به‌خصوص که نمی‌توان گفت دیگر مقام‌های آمریکا تا چه‌اندازه در برابر حمله نظامی با ایران ایستادگی کنند.