نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا

مذکرات ایران و اعضای اروپایی و آسیایی برجام در نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا با موفقیت همراه شد و بنا به گفته حاضران در این جلسه توافق‌های خوبی برای ادامه مذاکرات تا حصول شرایط برای ادامه برجام بدست آمده است.
سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز جمعه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با اشاره به تعهد کشورهای اروپایی به تامین خواسته ایران اظهارکرد که برای حفظ برجام اطمینان بیشتری حاصل شده است.
به گزارش ایرنا، عراقچی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: نشست فوق العالده کمیسیون مشترک برحام به درخواست ایران برای بررسی خروج آمریکا از این توافق، عواقب خروج آمریکا و اینکه آیا بقیه اعضاء برجام قادر هستند این توافق را بدون آمریکا حفظ و منافع ایران را در برجام تامین کنند، برگزار شد.
وی افزود: قبل از این نشست، گروه کاری تحریم‌ها را تشکیل دادیم و جلسات متعدد کارشناسی هم با کارشناسان اتحادیه اروپا هم با کارشناسان سه کشور اروپا و کارشناسان چینی و روسی جلسات بسیار فشرده‌ای داشتیم؛ همینطور جلسه کمیسیون مشترک که سه ساعت به طول انجامید.


عراقچی ادامه داد: فکر می‌کنم که در مجموع جلسه خوبی بود از این جهت که تمامی اعضاء باقی مانده در برجام موضع کاملا متحد خودشان را در خصوص ادامه تعهداتشان در برجام اعلام کردند؛آنها همچنین از خروج آمریکا ابراز تاسف و اعلام کردند که تامین خواسته‌های ایران در برجام و عادی سازی همکاری‌های اقتصادی با ایران برای بقای برجام یک امر کاملا ضرور است.
وی گفت: انها بر تعهد خودشان به مذاکرات فشرده با ایران تاکید کردند، و تلاش دارند در زمینه‌های مختلفی از جمله نفتی و بانکی، بحث‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت، بیمه، مالی و بانکی بتوانند به راهکارهای عملی برای تامین خواسته‌های ایران برسند.
معاون وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: نشست امروز ابراز اراده بسیار خوبی بود و موضع کشورهای باقی مانده در برجام کاملا متحد بود و تاکید کردند که خواهان ادامه برجام و تامین نظرات ایران در برجام هستند. طی چند هفته آینده مذاکرات ما در همه سطوح ادامه پیدا خواهد کرد که البته اولویت با سطح کارشناسی است که بتوانیم به یک جمع بندی برسیم و یک تصویر کاملا روشنی پیدا کنیم که ادامه مسیر چگونه خواهد بود.
وی گفت: بعد از طی این مراحل جمهوری اسلامی ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا در برجام باقی خواهد ماند یا خیر.برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس ازخروج آمریکا
*سفیر روسیه: همه موافق ادامه توافق هستند
سفیر روسیه در نهادهای بین‌المللی اتریش نیز با تاکید بر اینکه همه موافق بودند که توافق را ادامه بدهند،گفت: می‌توانیم توافق را زنده نگه داریم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد. ما باید رویکرد مثبتی داشته باشیم و نشانه‌های خوبی در خصوص ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.
میخاییل اولیانوف در جمع خبرنگاران بعد ازاتمام نشست مشترک افزود: ما روی تداوم برجام توافق کردیم اما فاکتورهای زیادی مطرح است. دست کم ما مذاکرات را آغاز کردیم.
سفیر روسیه اتحاد و اراده سیاسی برای نگهداری برجام را دو محور اصلی نشست امروز خواند.
اولیانوف درباره تحریم‌های امریکا گفت که این مساله به صورت فشرده توسط کمیسیون مشترک برجام که مذاکرات خود را آغاز کرده رسیدگی خواهد شد.
وی اظهار داشت که هنوز زود است تا درباره آینده برجام پیش‌بینی کرد «اما روی ریل درستی قرار داریم».
اولیانوف گفت که فعلا بنا نیست تا خروج آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود. این مسئله همچنین در نشست امروز مورد بحث قرار نگرفت.
نماینده روسیه تصریح کرد:کمیسیون مشترک در نشست امروز در چارچوب وظایف خود روی مسئله هسته ای، لغو تحریم‌ها و پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام متمرکز بود.
سفیر روسیه در نهادهای بین‌المللی اتریش در پاسخ به سوالی درباره ضمانت اروپایی‌ها به ایران برای ادامه برجام گفت: این مسئله به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته وهنوز زود است که بتوان اظهار نظر قطعی کرد. اما کارها در جریان است. بایستی صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود.
سید عباس عراقچی همچنین پیش از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک گفته بود: ما هنوز به این تصمیم نرسیده‌ایم که در برجام خواهیم ماند یا نه و این امر بستگی به این موضوع دارد که چگونه دیگر اعضای برجام می‌توانند آثار و تبعات خروج یک عضو برجام را جبران کنند، به خصوص کشورهای اروپایی باید به ما بگویند که چگونه در نبود آمریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور، می‌توانند منافع ایران را در برجام تضمین کنند.
وی با اشاره به برگزاری جلساتی بین ایران و اروپا در سطح کارشناسی، معاون وزیر خارجه و وزیر خارجه در طول دو هفته گذشته در ارتباط با برجام و خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی، افزود: ما در این جلسات نظرات یکدیگر را می‌شنویم و قطعا این بررسی‌ها در نتیجه و نوع تصمیم‌گیری ما در ارتباط با برجام موثر خواهد بود.
عراقچی با بیان اینکه جلسات کارشناسی ما با اروپا در سطوح مختلف برگزار شده است، تصریح کرد: در این جلسات در مورد حوزه‌های مختلف تحریم‌ها از جمله انرژی شامل نفت و گاز، بخش صنعت، خودرو، حمل و نقل، مسائل مربوط به هواپیما، مسائل بانکی و بیمه‌ای گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی همچنین به برگزاری جلسات کارشناسی بین ایران و چین و روسیه اشاره کرد و گفت: آقای ظریف پیش از سفر به بروکسل در هفته گذشته به چین و روسیه نیز رفتند و با مقامات این کشور در مورد خروج آمریکا از برجام گفت‌وگو کردند.
عراقچی با بیان اینکه این جلسات کارشناسی ادامه دارد و در نشست کمیسیون مشترک برجام نیز نشست‌هایی دوجانبه نیز بین اعضای کمیسیون برگزار خواهد شد، تصریح کرد: ما خواسته‌ها و مطالبات خود را با جزئیات و به صورت دقیق به طرف‌های مقابل اروپایی منعکس کرده‌ایم و آنها نیز انجام اقداماتی را آغاز کرده‌اند و ما را در جریان آن قرار داده‌اند.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه امیدواریم که با توجه به این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به یک جمع‌بندی مناسب دست پیدا کنیم، تصریح کرد: مجموع دیدگاه‌هایی که از اعضای برجام می‌شنویم و نتایج حاصل از مشورت‌ها و رایزنی‌ها با آنها، در تصمیم‌گیری نهایی ما در ارتباط با موضوع برجام تاثیرگذار خواهد بود.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز هفته گذشته در همین راستا و پیش از مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی که به نظر می‌آید بیشترین تکلیف را برای جبران نبود آمریکا در برجام از نقطه نظر ایران دارند، به دیدار همتایان خود در مسکو و پکن رفت.
همچنین مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی هشدار داد: اگر اروپایی‌ها در چند هفته نتوانند تضمین‌های لازم و عینی را به ما بدهند که منافع ما در برجام تامین می‌شود قطعاً روش‌های دیگری را اعمال می‌کنیم و مشخص می‌شود که حاضر نیستیم در هر شرایطی در برجام بمانیم.
تخت روانچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در مذاکره با طرف‌های اروپایی در پی چه تضمین‌هایی هستیم تاکید کرد: در قبال پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام، تحریم‌ها باید لغو شود و کشورمان بتواند به فعالیت‌های اقتصادی که قبلاً در چارچوب محدودیت‌های تحریمی امریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت با آن مواجه بود کارهایش را انجام دهد.
وی گفت: برای نمونه در فروش نفت؛ قبل از برجام با محدودیت‌ها و تحریم‌هایی مواجه بودیم که پس از برجام این تحریم‌ها رفع شد. اگر تحریم‌های امریکا برگردد و ما نتوانیم صدور نفتمان را مانند الان ادامه دهیم این نقض آشکار برجام و نوعی محدودیت است که نمی‌توانیم قبول کنیم.
تخت روانچی تاکید کرد: اگر بر اثر تحریم‌های امریکا در صدور نفت ما خدشه وارد شود این را باید کسی جبران کند. چه کسی می‌خواهد جبران کند؟ اگر اروپایی‌ها ادعا دارند که می‌توانند از طریق روش‌هایی که دارند این را تضمین کنند باید به ما بگویند که تضمین‌های عینی چیست.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر در مذاکره با اروپایی‌ها به نتیجه نرسیم اقدام بعدی ما چه خواهد بود و آیا حاضریم به هر قیمتی در برجام بمانیم تاکید کرد: در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند، این را هم مقام معظم رهبری فرمودند و هم رئیس‌جمهور و سیاست نظام این است که شان و عزت ملت ایران بالاتر از این چیزهاست.
تخت روانچی افزود: نمی‌توانیم قبول کنیم که چیزی بر ما تحمیل شود؛ برجام را پذیرفتیم، حسن نیتمان را نشان دادیم و به آن متعهد بودیم اما طرف مقابل نقض عهد و بدعهدی کرد و در نهایت از آن خارج شد. موضع ما روشن است به طرف‌های مذاکراتی به ویژه اروپایی‌ها اعلام کرده‌ایم که چند هفته به آنان فرصت می‌دهیم؛ چون چین و روسیه که موضعشان مشخص است و دیدگاهشان را در حمایت از برجام به صراحت اعلام کرده‌اند.
* رویترز: ایران تا دهم خرداد منتظربسته اقتصادی اروپا است
در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز هم نوشت: یک مقام ارشد ایرانی گفت تهران از قدرت‌های اروپایی می‌خواهد که بسته اقتصادی خود برای مقابله با خروج آمریکا از برجام را تا اواخر ماه «می»ارائه دهد.
رویترز نوشت: یک مقام ارشد ایرانی قبل از آغاز گفت وگوها[ی امروز در وین] به خبرنگاران گفت، من شاید شخصا خوشبین نباشم اما تمام تلاشم را خواهم کرد تا به نتیجه‌ای برسیم.
این مقام ایرانی که نامش ذکر نشده است، افزود: ما انتظار داریم که بسته (اقتصادی) تا پایان ماه می‌(دهم خرداد) به ایران داده شود. متاسفم که بگویم ما هنوز طرح «ب» را ندیده ایم.
وی اظهار داشت که اقدامات اروپایی‌ها باید تضمین کند که صادرات نفت متوقف نمی‌شود و ایران همچنان به سوئیفت دسترسی خواهد داشت. مقام ایرانی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: وقت کافی نداریم. انتظار داریم موضع واحدی در برابر خروج آمریکا اتخاذ شود و غیبت آمریکا در توافق جبران شود. این مقام ایرانی افزود: در غیر اینصورت، جلسه وزرا را تشکیل می‌دهیم و اگر پس از آن ایران همچنان رضایت نداشت، تصمیم خود را خواهیم گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد دکتر ظریف: گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا رئیس جمهور در کنگره تجلیل از ایثارگران ویژه شهدای فتح خرمشهر: دنیا در فتح خرمشهر پذیرفت ایران شکست ناپذیر است صادرات ایران از 186 کشور جهان بیشتر شد انتخابات هیات رئیسه مجلس این هفته برگزار می‌شود مشروح گزارش دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان و کارگزاران نظام : عناصر سیاسی و مطبوعاتی در مواجهه با برجام از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند لغو نشست سران پاسخ ترامپ به حسن نیت کره شمالی عربستان با بمب خوشه‌ای یمن را هدف قرار داد سید حسن نصرالله: تحریم‌های آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس علیه ما بی‌تاثیر است رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران: 12 پرونده املاک نجومی به دادگاه کارکنان دولت ارجاع شد هشدار شهرداری نسبت به کلاهبرداری درقالب خرید فروش و فروش طرح ترافیک اهدای بن خرید به فعالان قرآنی دکتر روحانی در پیامی با تبریک فرا رسیدن سالگرد استقلال اردن: در شرایط جاری، کشورهای اسلامی بیش از هر زمان نیاز به وحدت و همکاری دارند صاحب نفسان نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا