لغو نشست سران پاسخ ترامپ به حسن نیت کره شمالی

کره شمالی با تخریب سایت اتمی "پونگ گیه ری" پیامی از حسن نیت خود را به اطلاع جامعه بین‌المللی رساند و توپ را در زمین آمریکا انداخت ولی درحالی که دود ناشی از تخریب این سایت اتمی به آسمان برخاسته بود، ترامپ با «لغو نشست سران» به این حسن نیت پاسخ منفی داد.
به گزارش ایرنا با تخریب این سایت اتمی این مساله شکل گرفته بود که واشنگتن در ازای این اقدام مهم کره شمالی در راستای خلع سلاح اتمی چه پاسخ تشویق‌کننده‌ای دارد اما ظاهرا خیلی زود رئیس جمهور آمریکا آب سردی بر روی آتش داغ گمانه زنی‌ها ریخت و دیدار برنامه‌ریزی شده‌اش با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی را لغو کرد.این اتفاق درحالی می‌افتد که چین و روسیه از آمریکا خواسته بودند مسائل و نگرانی‌های امنیتی کره شمالی را در نظر گیرد و با برگزاری رزمایش‌های خود در منطقه، بیش از این صلح و ثبات را به خطر نیاندازد.
اگرچه کره شمالی در حضور بیش از 20 خبرنگار خارجی دست به چنین اقدامی زد اما همزمان به آمریکا و کره جنوبی هشدار داد که نمی‌تواند فشارهای نظامی آنها را بیش از این تحمل کند و آستانه تحمل این کشور نیز رو به پایان است.
کره شمالی با دینامیت گذاری‌هایی که صورت داده بود تونل شماره دو این مرکز اتمی مهم را در شمال شرقی این کشور تخریب کرد و به یکی از وعده‌هایی که در اجلاس سران دو کره در پایان ماه آوریل داده بود جامه عمل پوشانید.


بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی،کره شمالی با همین روش دو تونل دیگر در این پایگاه اتمی را منفجر و تخریب کرد. تنها مورد مبهم سرنوشت تونل شماره یک بود که در مورد تخریب احتمالی آن اطلاع‌رسانی نشده و خبرنگاران حاضر نیز نتوانسته‌اند خراب شدن آن را مورد تایید قرار دهند.
سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی خیلی زود به این اقدام واکنش نشان داد و گفت که این کشور از تخریب این سایت اتمی استقبال می‌کند. در واقع از دیدگاه کره جنوبی از بین بردن این پایگاه اتمی یکی از راه‌های تقویت خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره است اما طبیعتا کره شمالی که هنوز درباره این اقدام خود سکوت کرده است به دنبال گرفتن امتیازات متقابل خواهد بود.
برای کره شمالی سیاست همگامی ازسوی طرفین اهمیت زیادی دارد. در واقع اگر قرار است این کشور محل آزمایش‌های اتمی‌اش را از بین ببرد در قبال آن طبیعتا خواستار تضمین‌های امنیتی خواهد شد که البته با لغو نشست سران همه تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های قبلی نادرست از آب درامده است و باید در انتظار تحولاتی تازه در این منطقه پر آشوب بود.
این در شرایطی است که آمریکا ناوشکن میلیوس،حامل موشک‌های بالستیک را به ژاپن فرستاده و با کره جنوبی نیز یک رزمایش بزرگ با 100 جنگنده برگزار کرده و هنوز علامتی ارسال نکرده است که ثابت کند در مورد همگامی با کره شمالی صداقت دارد.
"کیم یونگ دوب" از استادان دانشگاه "کیونگ نام" کره جنوبی می‌گوید‌: این اقدامات نشان می‌دهد که "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در گفته‌هایش صداقت دارد و به دنبال معامله است.
با وجود این اظهار نظرها هنوز هیچ علامتی که نشان دهد آمریکا حاضر به دادن امتیاز به کره شمالی است وجود ندارد حتی رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که در جریان این برنامه تخریب، کارشناسان هسته‌ای بخصوص از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور نداشته‌اند و نمی‌توان اثبات کرد که این تونل‌های تخریب شده و این مرکز دیگر بار قبال استفاده نخواهد بود.
کره شمالی از سال 2006 تا 2017 میلادی شش بار از این سایت اتمی برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای استفاده کرد و دیگر چیزی از این مرکز باقی نمانده بود و تصاویر بدست آمده نشان داده که این مرکز پیش از این غیرقابل استفاده شده است.
طرح چنین مسائلی ازسوی کارشناسان کره‌ای و غربی نشان می‌دهد که غرب هنوز راضی نیست.آمریکا نیز به نظر نمی‌رسد در قبال این حسن نیت کره شمالی حاضر به دادن امتیازی باشد چه آنکه این کشور باز هم تاکید کرده است رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی را برای سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داد.
اوضاع در شبه جزیره کره هنوز بحرانی است هنوز معلوم نیست دودی که از تخریب سایت اتمی کره شمالی به آسمان برخاسته است به چشمان کدامیک از طرفین این دعوا فرو خواهد رفت ولی مسلم آن است که کره شمالی تا زمانی که تضمین‌های امنیتی و مشوق‌های اقتصادی قوی از آمریکا و متحدانش نگیرد، حتی حاضر به از بین بردن یکی از تکه‌های پازل هسته‌ای نظامی خود نخواهد شد و این سردرد بزرگی برای آمریکاست که پس از آزمایش‌های اتمی و موشکی بالستیک قاره پیمای کره شمالی به پای میز مذاکرات با این کشور کشانده شد مذاکراتی که ترامپ همزمان با نابودی سایت هسته‌ای کره شمالی، آن را لغو کرد.
کره شمالی سایت اتمی‌اش را تخریب کرد تا با دست پر وارد گفت‌و‌گوها با آمریکا شود. پیونگ یانگ با این اقدام دستکم توانست بخشی از حمایت جامعه بین‌المللی و بخصوص کره جنوبی را کسب کند که دستاوردی بزرگ برای مذاکره از موضع قدرت با واشنگتن خواهد بود اما ترامپ با لغو نشست سران توانست یک بار دیگر ثابت کند که آمریکا شریک قابل اعتمادی برای گفت‌و‌گو با دیگر کشورهای دنیا نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد دکتر ظریف: گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا رئیس جمهور در کنگره تجلیل از ایثارگران ویژه شهدای فتح خرمشهر: دنیا در فتح خرمشهر پذیرفت ایران شکست ناپذیر است صادرات ایران از 186 کشور جهان بیشتر شد انتخابات هیات رئیسه مجلس این هفته برگزار می‌شود مشروح گزارش دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان و کارگزاران نظام : عناصر سیاسی و مطبوعاتی در مواجهه با برجام از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند لغو نشست سران پاسخ ترامپ به حسن نیت کره شمالی عربستان با بمب خوشه‌ای یمن را هدف قرار داد سید حسن نصرالله: تحریم‌های آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس علیه ما بی‌تاثیر است رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران: 12 پرونده املاک نجومی به دادگاه کارکنان دولت ارجاع شد هشدار شهرداری نسبت به کلاهبرداری درقالب خرید فروش و فروش طرح ترافیک اهدای بن خرید به فعالان قرآنی دکتر روحانی در پیامی با تبریک فرا رسیدن سالگرد استقلال اردن: در شرایط جاری، کشورهای اسلامی بیش از هر زمان نیاز به وحدت و همکاری دارند صاحب نفسان نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا نخستین گام مثبت در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا