در دیدار روسای جمهور روسیه و فرانسه مطرح شد

رییس‌جمهور‌ روسیه پنجشنبه گذشته از تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ ‌برجام، پس از خروج آمریکا از این توافق تقدیر کرد و نسبت به پیامدهای لغو برجام هشدار داد.
به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین که در کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود صحبت می‌کرد، از طرح وی در خصوص مذاکره برای دستیابی به یک توافق گسترده‌تر با ایران در ارتباط با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور حمایت کرده است.
طبق این گزارش، امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین در خصوص مسایلی مانند ایران، سوریه و اوکراین مذاکره کرده‌اند.
ولادیمیر پوتین در این کنفرانس خبری گفته است: قطعا می‌توانیم درباره موشک‌های بالستیک ایران مذاکره کنیم. می‌توانیم در خصوص سیاست‌های ایران در خاورمیانه و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پس از ۲۰۲۵ گفت‌وگو کنیم.


رییس‌جمهور‌ روسیه اضافه کرده است: اما نمی‌توانیم حفظ توافق هسته‌ای با ایران را به این سه موضوع گره بزنیم‌ چرا اگر چنین کاری ‌کنیم، به این معنی خواهد بود که ما هم می‌خواهیم از این توافق خارج ‌شویم .
ولادیمیر پوتین در ادامه تصریح کرده است: ما از تلاش‌های اروپا و ایران برای حفظ توافق استقبال می‌کنیم در حالی که می‌دانیم چنین کاری سخت خواهد بود.
وی با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، گفته است: ما هرگز اقدام یکجانبه را تایید نمی‌کنیم. هر اقدامی علیه یک کشور دیگر باید از طریق سازمان ملل و شورای امنیت انجام شود. همه اقدامات دیگر فاقد مشروعیت هستند.
در همین زمینه‌ امانوئل ماکرون نیز گفته است‌ توافق هسته‌ای با ایران باید حفظ شود و ایران نیز باید به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشد.
رییس‌جمهور‌ فرانسه اضافه کرده است: توافق‌های عملی لازم است که شرکت‌های فرانسوی با وجود تحریم‌های ایالات متحده بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را در ایران حفظ کنند و در ایران حضور داشته باشند. صفحه 2