چرایی بن‌بست عرضه‌های اولیه

گروه بورس - در حالی که بیش از 60 روز از آغاز سال‌جاری می‌گذرد اما برخلاف برنامه‌های اعلام شده قبلی از سوی بورس تهران، هیچ شرکت تازه‌ای وارد تالار شیشه‌ای نشده است‌. بن‌بست عرضه‌‌های اولیه در بورس در شرایطی که وضعیت این بازار حداقل در ظاهر با رونق و رشد شاخص‌ها همراه است به یکی از ابهام‌های این روزهای بازار سهام برای فعالان و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است‌. معمولا عرضه‌های اولیه در شرایط رونق بورس انجام می‌شود تا شرکت تازه‌وارد با استفاده از حداکثر اتمسفر مثبت با ارزندگی متعادلی سهم خود را در این بازار برای سهامداران عرضه کند‌. اما یکی از مقامات رسمی بورس تهران درباره توقف عرضه‌های اولیه اعلام کرد که به دلیل هیجان فعلی بورس عرضه سهام جدید در این بازار صورت نمی‌گیرد‌. این اظهارنظر می‌تواند نشان‌دهنده این مساله مهم باشد که رونق و رشد شاخص‌های بورس در وضعیت حال حاضر بدون پشتوانه و عمق مناسب است که بورس تهران تصمیم می‌گیرد که سهام شرکت جدیدی را وارد این بازار نکند وگرنه دلیل منطقی و عقلانی دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد که عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در این روزهای بورس که شاخص طی چند هفته اخیر بیش از هزار واحد رشد کرده و در سویی دیگر، ارزش بازار سهام نیز با افزایش محسوسی مواجه شده در بورس صورت نگیرد‌.
شرایط خاص
در همین ارتباط معاون بورس تهران گفت: برای شروع عرضه‌های اولیه در سال‌جاری به شرایط کلی بازار سرمایه توجه می‌شود و در شرایط هیجان بورس، شرکت جدیدی را وارد بورس نمی‌کنیم‌. به گزارش ایسنا، روح‌الله حسینی‌مقدم درباره علت رشد بازار سهام طی دو هفته گذشته با اشاره به مسایل مربوط به برجام، اظهار داشت: بازار پس از آن بحث‌های سیاسی ریزش زیادی داشت اما در آن مقطع در عمل اتفاقی نیفتاده بود ولی بورس به استقبال متغیرهای سیاسی رفته و خیلی زیاد واکنش نشان داده بود، در نتیجه افت خیلی زیادی را تجربه کرد‌. پس در ادامه پتانسیل رشد داشت‌. وی با بیان اینکه موضوع دیگر ارزندگی بعضی از سهم‌هاست، ادامه داد: برخی از سهم‌ها با P/E زیر ۵ در حال معامله است و با توجه به نرخ‌هایی که در اقتصاد است، این سهم‌ها با توجه به آینده‌ای که دارند می‌توانند جذاب باشند. به همین علت به بازار اقبال نشان می‌دهند‌. حسینی‌مقدم در پاسخ به اینکه چرا تا پایان دومین ماه سال ۱۳۹۷ عرضه اولیه‌ای در بورس نداشتیم به ایسنا، گفت: برای ما مهم است که بازار، شرایط خوبی برای عرضه اولیه داشته باشد، چون خواسته سهامدار عمده و بازار این است که در شرایط هیجانی عرضه اولیه نداشته باشیم‌. الان هم شرایط را می‌سنجیم و هر وقت که شرایط مساعد باشد برای عرضه اولیه برنامه‌ریزی می‌کنیم‌. گفتنی است در نیمه اول اردیبهشت‌ماه امسال قیمت سهم‌های بورس تهران شاهد افت‌های پی در پی بود اما پس از خروج آمریکا از برجام و روشن شدن مقطعی برخی از ابهامات مربوط به ادامه برجام بازار سهام روند افزایشی را تجربه کرد‌. یکی از برنامه‌هایی که شرکت بورس تهران برای سال ۱۳۹۷ اعلام کرده این است که می‌خواهد در این سال ۱۲ شرکت جدید را وارد بورس کند‌. اما زمان دقیق ورود این شرکت‌ها به بورس مشخص نیست‌. متغیر‌هایی مثل آمادگی سهامدار عمده، آمادگی بازار و مراحل قانونی عرضه‌ها در بورس می‌تواند از عوامل به تاخیر افتادن عرضه‌ها باشد‌.
نقش تدان برای شفاف‌سازی


از سویی دیگر معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشران برخوردار از نوسان 50 درصدی قیمت سهام در بورس، دلیل عدم اجرای این فرآیند برای ناشرانی همچون آلومینیوم ایران را شفاف‌سازی کرد‌. روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشران برخوردار از بازدهی بیش از 50 درصدی در بورس تهران گفت: بر اساس تغییراتی که در دستورالعمل نحوه انجام معاملات بورس ایجاد شد، وظایفی برای ناشرانی که قیمت سهام آنها در تابلوی معاملات با نوسان 20 یا 50 درصدی روبه‌رو شده، تعریف شد‌. بر این اساس برای ناشرانی که قیمت سهام آنها به‌طور متوسط با نوسان 20 درصدی روبه‌رو می‌شود، ابتدا نماد معاملاتی متوقف و طی مدت زمان مشخصی باید در زمینه آخرین رخدادهای شرکت شفاف‌سازی شود‌. حسینی‌مقدم در ادامه از برگزاری نخستین کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشران برخوردار از نوسان بالای 50 درصدی قیمت سهام سخن گفت و افزود: سهام گروه صنعتی سپاهان طی 15 روز متوالی با نوسان 50 درصدی قیمت سهام روبه‌رو بوده که بر اساس دستورالعمل جدید نحوه انجام معاملات باید نماد معاملاتی متوقف و ناشر نسبت به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی اقدام کند‌. به گفته وی این کنفرانس فرصتی خواهد بود تا ابهام‌ها یا پرسش‌های مطرح‌شده در بازار سهام پیرامون پیش‌بینی‌ها و متغیرهای تاثیر‌گذار روی سهم، برطرف و پاسخ‌های ناشر طی مدت 48 ساعت دریافت شود‌. این مقام مسوول با بیان اینکه به محض توقف نماد معاملاتی ناشر از پایان ساعت معاملاتی زمینه طرح پرسش برای سهامداران و تحلیلگران از طریق سامانه تدان فراهم خواهد بود، افزود: این سامانه تحت نظارت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری است و دسترسی به آن هم‌اکنون تنها برای کارگزاری‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و برخی تحلیلگران تحت نظارت سازمان بورس فراهم است‌. بنابراین سایر تحلیلگران یا سهامداران می‌توانند با انتقال پرسش‌های خود به اشخاصی که به سامانه تدان دسترسی دارند، شاهد پاسخ ناشر به آنها پس از 48 ساعت به صورت صوتی، تصویری یا مکتوب باشند‌.
شرط بازگشایی نماد
معاون ناشران و اعضای شرکت بورس بازگشایی نماد معاملاتی ناشر را منوط به پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده دانست و گفت: هدف از این فرآیند شفاف‌سازی و رفع ابهام‌ها یا اخبار جدیدی است که در دسترس عموم فعالان بازار قرار می‌گیرد‌. وی در برابر این پرسش که در صورت تداوم ابهام‌ها پس از پاسخگویی ناشر به پرسش‌های مطرح شده چه اقدام‌ها و تمهیداتی اندیشیده شده، پاسخ داد: وظیفه ناظران بورس تلاش برای دریافت پاسخ‌های شفاف و رفع همه ابهام‌ها از ناشر با استفاده از مکانیسم‌های نظارتی است‌. حسینی‌مقدم درباره اینکه چرا با وجود نوسان‌های 50 درصدی قیمت سهام از جمله برای سهام شرکت آلومینیوم ایران، تاکنون هیچ اقدامی برای برگزاری کنفرانس مطبوعاتی انجام نشده، عنوان کرد: به نظر می‌رسد سامانه معاملات برای سهم‌هایی که با نوسان 20 درصدی قیمت سهام روبه‌رو شده، با وقفه‌ای دوباره بر مبنای صفر شروع به سنجش بازدهی می‌نماید، بر همین اساس در «فایرا» و چند سهم دیگر با وجود رشد بیش از 20 درصدی قیمت سهام اما ادامه محاسبه نوسان قیمت سهام بر مبنای صفر در سامانه معاملاتی ارزیابی شده است‌. وی ادامه داد: در حال حاضر از سازمان بورس درخواست شده مجوز برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی برای هر ناشری که با افزایش قیمت 50 درصدی قیمت سهام روبه‌رو بوده را صادر و ابهام‌های موجود اطلاع‌رسانی شود‌. این مقام مسوول هدف از کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشران را شفاف‌سازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن عنوان کرد و افزود: خروجی این داده‌ها از طریق سامانه تدان و کدال در حالی منتشر خواهد شد که چنانچه فرآیندها به درستی مدیریت شود می‌توان از حضور رسانه‌ها در این کنفرانس‌ها به منظور ارتقای کیفیت اطلاع‌رسانی بهره برد‌.