آمادگی بی‌چون و چرای «اون» برای دیدار

سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های فراوان دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره‌شمالی در سنگاپور لغو شد. ترامپ با ارسال نامه‌ای به کیم جونگ اون او را از تصمیم خود آگاه کرده است.
این در حالی است که کره‌شمالی در پاسخ به لغو دیدار رهبر این کشور با رییس‌جمهور‌ آمریکا بیانیه‌ای صادر کرده و از به هم خوردن قرار ملاقات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ ابراز تاسف بسیار کرده است. در این بیانیه با اشاره به علاقه رهبر کره‌شمالی به دیدار با رییس‌جمهور‌ آمریکا، ابراز امیدواری شده که این دیدار انجام شود.
بیانیه کره‌شمالی به امضای معاون وزیر خارجه کره‌شمالی و مسوول امور آمریکا در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده است. پنجشنبه گذشته، بیانیه شدیداللحنی به امضای همین مقام منتشر شد که در آن اظهارات معاون رییس‌جمهور‌ آمریکا در مورد انتظارات آن کشور از مذاکره با کره‌شمالی و مقایسه وضعیت آن کشور و لیبی به شدت محکوم شده بود.
در مقابل، واکنش این مقام کره‌شمالی به تصمیم رییس‌جمهور‌ آمریکا لحن تندی ندارد. در این بیانیه، با اشاره به اینکه تصمیم دونالد ترامپ واکنشی به بیانیه پنجشنبه گذشته کره‌شمالی بوده، آمده است که آن بیانیه به نوبه خود در پی اظهارات نامناسب طرف آمریکایی صادر شده بود. بیانیه پنجشنبه گذشته تحت عنوان «برای مذاکره به آمریکا التماس نمی‌کنیم»، توسط خبرگزاری کره‌شمالی منتشر شده بود.


در بیانیه جدید خود، خانم چو تلویحا تفاوت بین واکنش عمومی و احساس درونی کره‌شمالی در مورد آمادگی رییس‌جمهور‌ آمریکا برای مذاکره را متذکر شده و گفته است: تا آنجا که به اجلاس سران جمهوری دموکراتیک خلق کره و ایالات متحده ارتباط دارد، ما به لحاظ درونی به نحوی بارز قدردان تصمیم شجاعانه رییس‌جمهور‌ ترامپ، که هیچ رییس‌جمهور‌ دیگر آمریکا جسارت اتخاذ آن را نداشت، و همچنین تلاش‌های او برای برگزاری چنین اجلاس پراهمیتی بودیم.
در این بیانیه آمده است که تصمیم یکجانبه به لغو این دیدار برای ما کاملا غیرمنتظره بود و ما فقط می‌توانیم تاسف عمیق خود را از این تصمیم ابراز داریم. وی افزوده است که کره‌شمالی نمی‌تواند دلیل این تصمیم را حدس بزند، شاید علت آن این بوده است که ترامپ اراده واقعی برای اجلاس سران یا احساس اعتماد کامل نداشت. در این بیانیه تاکید شده که کره‌شمالی آمادگی کامل و علاقه فراوانی به برگزاری این اجلاس داشته تا به چندین دهه خصومت بین دو طرف پایان داده شود. به گفته این بیانیه، لغو این اجلاس خود نشانه دیگری از دشواری روابط و حساسیت اوضاع است.
معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در بیانیه رسمی خود گفته است که ما انتظار داشتیم آنچه که فرمول ترامپ خوانده شده بتواند باعث رفع نگرانی دو طرف شود و راهی موثر برای حل و فصل اختلافات باشد.
در پایان این بیانیه‌ ‌هم آمده است که صدر کمیسیون امور دولتی جمهوری دموکراتیک خلق کره، کیم جونگ‌ اون هم تمامی تلاش خود را برای برگزاری این اجلاس به کار گرفته و اظهار داشته که مذاکره با ترامپ می‌تواند به آغازی خوب کمک کند. به دنبال بالا گرفتن تنش لفظی بین کره‌شمالی و آمریکا، ترامپ در نامه‌ای به رهبر آن کشور اطلاع داد که قرار ملاقاتشان لغو شده است. این دو قرار بود دوازدهم ژوئن در سنگاپور دیدار کنند.
در ادامه این بیانیه آمده که کره‌شمالی بار دیگر علاقه خود به دیدار چهره‌ به چهره رهبران را در هر زمانی و به هر شکلی اعلام می‌کند تا مشکلات حل شود.
در نامه رییس‌جمهور‌ آمریکا هم آمده بود که دیدار لغو شده فرصت از دست رفته‌ای بود. ترامپ دلیل لغو دیدار را این طور شرح داده بود: به دلیل خشم فراوان و خصومت آشکار کره‌شمالی با آمریکا.
رییس‌جمهور‌ آمریکا در نامه خود نوشته بود که مشتاق دیدار کیم جونگ اون بوده اما مواضع اخیر کره‌شمالی چنین دیداری را بلاموضوع کرده است. او در ضمن از وقت و صبوری و تلاش رهبر کره‌شمالی تشکر کرده بود. کره‌ای‌ها هم در بیانیه خود آورده‌اند که رهبرشان هم گفته بود که دیدار با رییس‌جمهور‌ ترامپ شروع خوبی خواهد بود و مشغول آماده شدن برای این دیدار بوده است.
ترامپ پیش از آنکه دیدارش با کره‌شمالی را لغو کند، این کشور تصاویری را از منهدم کردن یک آزمایشگاه هسته‌ای منتشر کرد. کره‌ای‌ها ۲۰ خبرنگار جهانی را برای این اتفاق دعوت کرده بودند. کره محلی را منفجر کرده که می‌گوید تنها آزمایشگاه هسته‌ای این کشور است. از سال ۲۰۰۶ به این سو، کره‌شمالی شش آزمایش هسته‌ای‌اش را در این محل انجام داده است.
کره‌شمالی انتظار داشت منهدم کردن تاسیسات هسته‌ای‌اش به عنوان اقدامی مثبت دیده شود. مثل آزاد کردن زندانیان آمریکایی از زندان‌هایش. مشاور امنیت ملی آمریکا و سپس معاون رییس‌جمهور‌ این کشور در هفته‌های اخیر از مدل خلع سلاح لیبی صحبت کرده بودند و انتظار داشتند کره‌شمالی هم به همین روش خلع سلاح شود که چندان مورد پسند کره‌ای‌ها واقع نشد.
گفته می‌شود تهدید کره‌شمالی واکنشی به اظهارات مایک پنس، معاون رییس‌جمهور‌ آمریکا بوده است. پنس گفته بود در صورتی که خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره به سرانجام نرسد، گزینه لیبی در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدل لیبی به حمله نظامی آمریکا و متحدانش به این کشور در سال ۲۰۱۱ اشاره دارد که در نهایت به سقوط رژیم معمر قذافی و کشته شدن او منجر شد. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی طرح این مساله را ابلهانه خوانده است. به گفته ترامپ آمریکا ترجیح می‌دهد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی یک‌باره متوقف شود، اما احتمال دارد این کار به دلایل عملی به صورت مرحله‌ای اجرا شود.
واشنگتن وعده داده که با صرف‌نظر کردن پیونگ‌یانگ از برنامه‌های تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک خود، کره‌شمالی به ثبات و امنیت دست یابد و شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی باشد. به گفته برخی کارشناسان سیاسی این دیدار تنها به تعویق افتاده و احتمالا تاریخ جدیدی برای دیدار رهبران دو کشور اعلام خواهد شد.
پادرمیانی کره‌جنوبی
رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی پنجشنبه شب گذشته در یک نشست فوری در دیدار با مقامات امنیتی کاخ ریاست جمهوری این کشور تصریح کرد: خلع سلاح شبه جزیره و ایجاد صلح دائمی یک وظیفه تاریخی است که نمی‌توان آن را رها کرد یا به تعویق انداخت.
اظهارات رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی ساعتی بعد از آن بود که ترامپ در یک تصمیم ناگهانی اعلام کرد نشست و مذاکره با رهبر کره‌شمالی را لغو کرده است. مون جائه این با اظهار تاسف شدید از لغو این نشست اظهار کرد: حل مسایل حساس و دشوار دیپلماتیک از طریق گفت‌و‌گو و روش‌های ارتباطی اگرچه مشکل است اما غیر‌ممکن نیست. وی اظهار امیدواری کرد دو طرف این مسایل را از طریق گفت‌وگوی مستقیم و نزدیک بین رهبران خود حل کنند.
ابراز تاسف پوتین
از طرفی ولادیمیر پوتین در جریان یک نشست خبری مشترک با امانوئل ماکرون که در اقامتگاه ریاست جمهوری در حومه سن‌پترزبورگ برگزار شد، گفت: رهبر کره‌شمالی تمام آن چیزی را که وعده داده بود انجام داده و حتی تونل‌ها و سایت آزمایش اتمی خود را منفجر کرده و از میان برده است اما پس از آن شنیدیم که ایالات متحده نشستی را که قرار بود در سنگاپور و در 12 ژوئن برگزار شود، لغو کرده است.
وی ادامه داد: روسیه بابت این تحولات متاسف است. ما به شدت بر روی این اقدام شگرف که به حل بحران در شبه جزیره کره منجر می‌شد، حساب باز کرده بودیم چراکه این مساله می‌توانست آغازگر روند خلع سلاح اتمی در تمامی شبه جزیره کره باشد. رییس‌جمهور‌ فرانسه نیز امیدواری خود را درباره تلاش‌های پیونگ‌یانگ در مورد اقدامات روند خلع سلاح اتمی و منع گسترش تسلیحات ابراز کرد و ادامه داد: پاریس آماده همکاری و کمک است اما فکر می‌کنم جامعه بین‌الملل و به ویژه نقش سازمان ملل در اجرای این اقدامات دارند.
نگرانی دبیر کل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل نگرانی عمیق خود را بابت لغو این نشست ابراز کرد. آنتونیو گوترش در جمع حضار در دانشگاه ژنو به طرف‌های مقابل تاکید کرد تا راهی را برای خلع سلاح اتمی صلح‌آمیز و معتبر در شبه جزیره کره بیابند.
سخنگوی سازمان ملل نیز بعدا به خبرنگاران در نیویورک گفت: گوترش همواره آماده کمک‌رسانی به تمامی طرفین به منظور تسهیل روند مذکور است. اظهارنظرهای دبیرکل سازمان ملل در حالی مطرح شد که وی دستورکار خلع سلاح خود را مطرح کرده و هشدار داد: توافقات اتمی بین کشورها در حالی در معرض خطر قرار گرفته که در گذشته چنین نبوده است. وی ادامه داد: قدرت‌های اتمی باید تلاش خود را برای خلع سلاح دوچندان کنند.
وی ادامه داد: سلاح‌های اتمی موجبات نگرانی تمامی کشورهاست. تسلیحات مرگبار همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد و این رهبران هستند که مسوول کاستن از این خطرند. انهدام و از میان برداشتن کامل تمامی تسلیحات اتمی همچنان جزو اولویت‌های اولیه سازمان ملل در خلع تسلیحات است اما تلاش‌ها برای رسیدن به این هدف همچنان ناکافی است.
تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی
ایالات متحده در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ است که بخشی از کمپین فشار حداکثری علیه کره‌شمالی محسوب می‌شود. شورای امنیت ملی آمریکا پنجشنبه گذشته به بررسی تحریم‌های جدید، اقدام نظامی و سایر گزینه‌ها علیه پیونگ‌یانگ پرداخت. وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده احتمالا به وضع تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی می‌پردازد و از سایر کشورها نیز خواهد خواست تا همین کار را انجام دهند. وی پیشتر اعلام کرده بود که اگر پیونگ‌یانگ دست از تسلیحات اتمی خود برندارد با تحریم‌های جدید روبه‌رو می‌شود.
اعتراض مردم کره‌جنوبی
بسیاری ازمردم کره‌جنوبی دیروز پس از آنکه رییس‌جمهور‌ آمریکا نشست 12 ژوئن با رهبر کره‌شمالی را لغو کرد، خشمگین شده و اعلام کردند که فریب خورده‌اند. یکی از ساکنان کره‌جنوبی درباره لغو دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره‌شمالی گفت: کره‌شمالی در حال انجام هر آنچه است که از آن خواسته شده بود. آنها سایت آزمایش اتمی خود را منهدم کردند. وی ادامه داد: ترامپ اما هیچ تمایلی به برقراری صلح و ثبات در کشور ما و در منطقه ندارد. چرا او نباید اجازه دهد که دو کره در صلح زندگی کنند؟ کره‌شمالی پنجشنبه گذشته سایت آزمایش اتمی پونگی ری را کاملا منهدم کرده و این اقدام در مقابل دوربین‌های رسانه‌های بین‌المللی صورت گرفته است.
با اعلام لغو دیدار میان ترامپ و کیم جونگ اون، ده‌ها نفر از دانشجویان و فعالان حقوق زنان در راهپیمایی‌های مختلفی در سئول اقدام ترامپ را مورد محکومیت قرار داده و برخی از معترضان تصاویر ترامپ را پاره کردند. یکی از معترضان در این باره گفت: حقش نیست که کره‌شمالی را بار دیگر منزوی کنیم و این در حالی است که این کشور اقداماتی را برای پیوستن به جامعه بین‌الملل انجام می‌دهد. آنهایی که در شبه‌جزیره کره ساکن هستند از پیامدهای اقدامات ترامپ رنج می‌بینند. آنها همچنین فریاد می‌زدند جایزه صلح نوبل را به ترامپ ندهید.