همدلی از انعکاس گسترده سخنان رهبر انقلاب با مسئولان نظام در رسانه‌های جهان گزارش می‌دهد

بازتاب شروط رهبری
همدلی| گروه سیاسی- دو روز پس از اعلام ۱۲ شرط آمریکا برای توافق جدید اتمی با تهران، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان ارشد کشور، در اظهاراتی صریح و قاطع، شروطی را برای تداوم برجام مطرح کردند که بدون به جا آوردن آنها امکان حفظ این توافق بین‌المللی وجود ندارد.
شامگاه چهارشنبه، حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم افطار اظهار کردند که پس از انقلاب بهمن ۵۷، آمریکا انواع اقدامات سیاسی،‌ اقتصادی، نظامی و تبلیغاتی را علیه جمهوری اسلامی سازماندهی کرده است.
ایشان تاکید کردند که هدف آمریکا از این اقدامات، براندازی جمهوری اسلامی بوده و این کلمه اخیرا نیز تکرار می‌شود. رهبر انقلاب در ادامه ۶ شرط را برای کشورهای اروپایی تعیین کردند که پیش نیاز ماندن ایران در توافق هسته‌ای است.


در دو سال گذشته آمریکا بار‌ها برجام را نقض کرده و اروپایی‌ها ساکت مانده اند. اروپا باید آن سکوت را جبران کند.
آمریکا قطعنامه‌ ۲۲۳۱ را نقض کرده است پس اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند.
اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد.
اروپا باید با هرگونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد.
اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند تا تحریم‌های آمریکا ضربه‌ای به فروش نفت ما نزند.
بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند.
سخنان ایشان به دلیل خلاقیت و ابتکارهای هوشمندانه در واکنش به تصمیمات قدرت های جهان در رسانه ها بازتاب بین المللی داشت.
روزنامه استار با درج عنوان: آمریکا به عناوینی شکست خورد به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام پرداخت و نوشت: به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، هدف نهایی آمریکا براندازی نظام جمهوری اسلامی است به طوری که در ۴۰ سال گذشته بارها برای این منظور تلاش کرد اما هر بار شکست خورد و باز هم ناکام خواهد ماند.
روزنامه خبر تورک نیز به فرمایش رهبری در واکنش به تهدیدات آمریکا پرداخت و با درج عنوان (آیت الله) خامنه ای شروط تداوم برجام را اعلام کرد نوشت: رهبر ایران با مطرح کردن شروطی به منظور حفظ برجام تاکید کرد که اگر اروپایی ها شروط ما را نپذیرند ایران فعالیت های هسته ای خود را آغاز خواهد کرد.
روزنامه «سوزجو» نیز عنوان مشابه روزنامه خبرتورک را برای انتشار سخنان رهبر انقلاب انتخاب کرد و نوشت: شروط اعلامی از سوی رهبر ایران به صورت آشکاری مقابل خواسته های آمریکاست که این امر تصمیم گیری را برای سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس سخت می کند چرا که آنها باید یکی از دو راه تداوم همکاری با ایران و یا همکاری با آمریکا را برگزینند یا در نهایت راه میانبری را ایجاد‌کنند.
روزنامه حریت با درج عنوان آمریکا به عناوینی به انعکاس سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام پرداخت و نوشت: رهبر ایران دولتمردان آمریکایی را در پیگیری اهداف خود ناکام کرده است. این رسانه اضافه کرد: رهبری ایران از بی اعتمادی به آمریکا سخن گفت و به صراحت اعلام کرد که ایران با دولتی که به راحتی توافقنامه بین المللی را نقض می کند، تعامل نخواهد داشت.
روزنامه آکشام نیز به تشریح سخنان آیت‌الله‌خامنه‌ای در واکنش به تهدیدات اخیر آمریکا پرداخت و با انتخاب عنوان خامنه ای شروط تداوم برجام را اعلام کرد نوشت: به گفته آیت‌الله‌خامنه‌ای، آمریکایی‌ها هیچ وقت به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و این موضوع فقط مختص ترامپ نیست بلکه روسای پیشین این کشور نیز اعتقادی به تعهدات خود نداشتند. روزنامه آیدینلیک نیز به تشریح سخنان ایشان پرداخت و نوشت: شروط اعلامی از سوی رهبر ایران به منظور تداوم برجام تا حدود زیادی مواضع این کشور در تعامل با کشورهای اروپایی در این خصوص را روشن کرد.
انتقاد ایران از آمریکا در جهان انعکاس یافت؛
به گزارش ایلنا، بازتاب سخنرانی آیت‌الله‌خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکایی بر «عدم انتفاع مردم ایران از فواید حاصل از توافق هسته‌ای» و «مقصر بودن آمریکا در خنثی‌ کردن تلاش‌های ایران در برقراری روابط اقتصادی با کشورهای جهان» تمرکز داشته است.
انتقاد رهبر ایران از خنثی‌سازی تلاش‌های ایران توسط آمریکا
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران: متوسط ایرانی‌ها از توافق هسته‌ای سودی نبرده‌اند»، صحبت‌های رهبر انقلاب را منعکس کرد و نوشت: ایران دائما از اینکه اهدافش در توافق هسته‌ای برآورده نشده، شکایت می‌کند چراکه تحریم‌هایی که قرار بود برداشته شوند، هنوز وجود دارند.
این روزنامه به بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب در خصوص دیدار اخیر هیات عربستانی از اسراییل نیز اشاره کرد و نوشت: رهبر ایران گفته است که این عمل یک دولت اسلامی خیانت است و آمریکا پشت پرده این دیدار است.
این روزنامه نوشت: از دید رهبر ایران، آمریکا تلاش‌های ایران برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی با جهان را خنثی می‌کند و ایران از هر گونه نزدیکی و صحبت بیشتر با واشنگتن در آینده به دلیل نقض توافق هسته‌ای توسط آمریکا اجتناب می‌کند.
تهران از مذاکره بیشتر با آمریکا به دلیل نقض توافق اجتناب می‌کند
پایگاه خبری آسوشیتدپرس نیز در مقاله‌ای در مورد صحبت‌های رهبر انقلاب نوشت: رهبر ایران نسبت به نرسیدن منافع حاصل از برجام به مردم ایران انتقاد کرده است.
این خبرگزاری نوشته است که رهبر انقلاب در ایران حرف آخر را می‌زند و گفته آمریکا به سنگ‌اندازی در روابط اقتصادی ایران و کشورهای جهان علیرغم توافق هسته‌ای ادامه می دهد و تهران از مذاکره بیشتر با آمریکا به دلیل نقض توافق از سوی آمریکا اجتناب می‌کند.
آمریکا برای عدم توانایی در پایبندی به تعهدهایش مقصر است
خبرگزاری رویترز نیز در مورد بیانیات رهبر انقلاب نوشت: رهبر ایران مجددا در انتقاد به توافق هسته‌ای سخنرانی کرده و آمریکا را برای عدم توانایی در پایبندی به تعهدهایش مقصر دانسته است.
رویترز همچنین بخشی از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر حذف تدریجی تحریم‌ها اشاره کرد و نوشت: با این حال آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که کمپانی‌های خارجی هنوز در ایران سرمایه‌گذاری جدی نداشته‌اند. این خبرگزاری دلیل عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی را باقی ماندن بخشی از تحریم‌های آمریکا از یک سو و پیچیدگی و سختی روابط تجاری با ایران به دلیل پیچیدگی قوانین در ایران و عدم شفافیت در سیستم بانکی و مکانیسم‌های حقوقی و همچنین معضلات بخش کارگری دانست.رویترز تاکید کرد: به هر حال شهروندان ایران صبرشان را از فقدان بهبود استانداردهای زندگی از دست داده‌اند. رهبر ایران در این سخنرانی بر تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به عنوان تنها راه حل مشکلات مردم تاکید کرده است.
رژیم صهیونستی و عربستان سعودی روابط رسمی ندارند!
روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست در مقاله‌ای در مورد سخنان مقام معظم رهبری در گزارشی با عنوان «رهبر ایران گفت: آمریکا پشت روابط اسراییل و سعودی و حمله به یمن است» نوشت رهبر ایران روابط اسراییل و سعودی را خیانت به امت اسلامی خوانده است.
این روزنامه اسراییلی مدعی شد اسراییل و سعودی روابط رسمی ندارند اما رسانه‌ها از منافع مشترک این دو کشور، نظیر ترس از برنامه هسته‌ای و تلاش‌های ایران برای تاثیرگذاری بر خاورمیانه صحبت کرده و می‌گویند این شرایط عربستان و اسراییل را به هم نزدیک کرده است.
این روزنامه در ادامه به سخنان رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر ایران گرم شدن روابط عربستان و اسراییل به همراه درگیری عربستان در مبارزات یمن را تقصیر ایالات متحده می‌داند.
رهبر ایران گفته واشنگتن، پشت کودتای ترکیه است
تایمز اف اسرائیل نیز در گزارشی مدعی شد که در ادامه مشکلات ایران برای دستیابی به اهدافش در توافق هسته‌ای، اعتراض‌ها از سوی رهبر ایران افزایش یافته است و با اشاره به انعکاس بیانات رهبر انقلاب در خبرگزاری‌های اصولگرای ایران نوشت: رهبر ایران از اینکه هیچ آثار ملموسی از توافق هسته‌ای عاید مردم ایران نشده است، شکایت دارد.
این رسانه اسراییلی با بیان اینکه عده‌ای در ایران معتقدند نتایج توافق ناچیز بوده و از رسانه‌ها برای فشار جا انداختن این مسئله که توافق هسته‌ای به مردم عادی سودی نرسانده، استفاده می‌کنند.
تاکید رهبر ایران بر حل معضلات منطقه از طریق کشورهای منطقه
رسانه‌های چین نیز در واکنش به بیانات رهبر انقلاب بر تاکید آیت‌الله خامنه ای بر حل معضلات منطقه از طریق کشورهای منطقه بدون توجه به کشورهای غربی اشاره کرده و این بخش از بیانات را مورد توجه ویژه‌ای قرار دادند.
خبرگزاری شینهوا چین از قول رهبر معظم انقلاب نوشت: کشورهای منطقه نباید روی آمریکا برای حل معضلات منطقه‌ای حساب کنند، چراکه آمریکا تولیدکننده و افزایش‌دهنده مشکلات منطقه‌ای است نه حل‌کننده آنها.
شینهوا همچنین به صحبت‌های رهبر انقالاب در خصوص کودتای ترکیه و دست داشتن آمریکا در این کودتا نیز اشاره کرد و نوشت: به گفته رهبر ایران آنکارا روابط خوبی با آمریکا دارد و هم‌پیمان آمریکا در منطقه به شمار می‌رود. این روابط از زمان پیدایش رویکردهای اسلامی در دولت ترکیه به تیرگی می‌رود و امروز بعد از کودتای نافرجام در ترکیه، آمریکا در نظر مردم ترکیه منفورتر شده است
برجام و مذاکره با آمریکا چهره واقعی آمریکا را نشان داد
خبرگزاری ایتارتاس نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد: رهبر معظم ایران در سخنرانی اخیرش تاکید کرد که برجام نشان می‌دهد نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. ایشان به این نکته اشاره کرد که برجام و مذاکره با آمریکا چهره واقعی این کشور را نشان داد و ثابت کرد که واشنگتن قابل اعتماد نیست.
به گزارش ایتارتاس از ۱۶ ژانویه سال جاری میلادی که برجام اجرایی شده است، مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که این کشور تمامی تعهدهای خود را عملی کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را قویا تایید کرده است، اما لغو تحریم‌ها هنوز به طور کامل اجرا نشده است.
آمریکا غیرقابل اعتماد است
هم‌چنین پایگاه خبری – تحلیلی ایران‌رو با اشاره به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: رهبر معظم ایران روز دوشنبه تاکید کرد که حتی کارشناسان شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای این واقعیت را مورد تایید قرار می‌دهند که آمریکا خلاف وعده‌های خود عمل و حتی تلاش می‌کند مانع از گسترش روابط تهران با کشورهای دیگر شود.
آمریکا مانع از تعامل مجدد ایران با جامعه اقتصاد بین‌الملل می‌شود
خبرگزاری دویچه‌وله آلمان نیز در گزارشی به انتشار بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه پرداخت و نوشت: آیت الله خامنه‌ای در اظهارات اخیر خود اجرای کند توافق هسته‌ای را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آمریکا را به‌خاطر اجرا نکردن کامل تعهداتش در این توافق مبنی بر رفع تحریم‌ها علیه ایران مورد شماتت قرار داد چراکه این اقدام موجب بی‌میلی بانک‌های غربی برای تعامل با ایران شده است.