وین و بازي از سـر

دوباره وین، دوباره مذاکرات هسته‌ای! دیروز جمعه، پایتخت موسیقی اروپا، میزبان کارشناسان و معاونان باشگاه کشورهای عضو برجام بود. این بار دورهمی برجامي‌ها برای بررسی فالش آشكار ایالات متحده آمریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای وین برگزار شد؛ فالشی که اعضای دیگر را به دردسر انداخته و ادامه کار را با مشکل مواجه کرده است.
حالا ایران و اروپا برای بقای برجام نه با هم بلکه با تحریم های نامشروع آمریکایی می‌جنگند و تمام این هم اندیشی و هم افزایی ها برای پیدا کردن راهی جهت بی اثر کردن موانع اقتصادی و مالی است.
شاید در و دیوارهای هتل کوبورگ وین هرگز فکر نمی‌کردند که سه سال و چند ماه پس از توافق هسته‌ای برجام، این بار دورهمی کشورهای عضو این پیمان بدون حضور آمریکا برگزار شود اما رفتن باراک اوباما و جان کری، همه معادلات را بر هم زد. بي شك ترامپ، تیلرسون و همین حالا، پمپئو کسانی نیستند که بتوانند دیپلماسی صلح را پیش ببرند. می‌گویند اشخاص را می‌توان از روی دوستان و دوروبری های آن‌ها شناخت. وقتی در کنار ترامپ و پمپئو، کسانی چون جان بولتون را می بینید، دیگر نباید به شوخی خنده‌دار «صلح» فکر کنید، این اشخاص چاره کار را فقط در سرشاخ شدن می‌بینند!
نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در حضور آمانو


اولین نشست کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با حضور نمایندگان کشورهای امضاکننده این توافق و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.
دیپلمات‌های کشورهای ایران، انگلیس، فرانسه،آلمان، چین، روسیه و نماینده اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست مشترک برجام، صبح روز جمعه وارد هتل کوبورگ وین شدند. جمع زیادی از خبرنگاران خارجی و داخلی اتریش در ورودی هتل منتظر پوشش این رویداد مهم بودند.
طبق معمول هیچ یک از اعضاي مذاکره‌کننده به سوالات خبرنگاران پاسخ ندادند.
نشست کمیسیون مشترک برجام که بدون حضور نماینده آمریکا پس از سه ساعت مذاکره به کار خود پایان داد. پس از پایان این نشست سیدعباس عراقچی، رییس هیات ایرانی با دیگر کشورهای شرکت کننده دیدارهای دوجانبه دارد.
در این نشست پیامدهای خروج آمریکا از برجام با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا بررسی شد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران با اشاره به اینکه کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران برگزار شده، گفته است: «هدف از تشکیل این جلسه، آن است که کشورهای دیگر حاضر در برجام چگونه می‌توانند نبود آمریکا را در آن جبران کنند و منتظر هستیم، ببینیم اروپایی‌ها می‌توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند یا نه؟»
بر اساس آنچه رسانه ها اعلام کردند، دعوت کمیسیون مشترک از یوکیا آمانو برای «حضور نمادین» در جلسه افتتاحیه این نشست «با هدف ارسال این پیام بوده است که آژانس تنها مرجع اظهارنظر در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای وفق برجام بوده است».
این جلسه یک روز بعد از آن برگزار شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را تایید کرده است.
مجلس نمایندگان آمریکا، دست ترامپ را بست!
روز پنج‌شنبه ۲۴ مه (سوم خرداد) مجلس نمایندگان آمریکا متممی را برای بودجه نظامی سال ۲۰۱۹ این کشور تصویب کرد که بر اساس آن ريیس جمهور مجوز قانونی برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران نخواهد داشت.
یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته: تصویب این متمم که تمامی نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر آن متفق‌القول بودند، یک عکس‌العمل به موقع به خروج دولت ترامپ از توافق اتمی و اظهارات خصمانه فزاینده آن علیه ایران است.
این نماینده همچنین تصریح کرده: «این اصلاحیه یک پیام قوی در خود دارد که مردم آمریکا و اعضای کنگره خواهان جنگ با ایران نیستند».یک نماینده دیگر کنگره نیز در‌این‌باره گفته است: «من از تصویب این اصلاحیه خشنودم؛ اصلاحیه‌ای که اختیار آغاز جنگ با ایران را از ريیس‌جمهور می‌گیرد».
معنای چند هفته به انگليسی و فارسی
مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری ایران در گفت‌وگویی به طرف اروپایی هشدار داد : «چند هفته چه در زبان فارسی، چه در انگلیسی و چه در دیگر زبان‌های اروپایی معنای یکسانی دارد. در نتیجه روشن است که چند هفته، چند ماه نیست و اگر کسی فکر کند که مثلا می‌تواند از طریق فرسایشی کردن مذاکرات، موضوع را لوث کند، اشتباه کرده است».
در حالی‌که مقامات کشورمان در تمام اظهارنظرهای‌شان تاکید دارند که موضوع محدودیت زمانی را به طرف غربی گوشزد کنند، روند گفت‌وگوهای دو طرف شايد در چند هفته آتی فشرده‌تر پیش خواهد رفت.
مهم‌ترین موضوعات مورد بحث چیست؟
* تضمین برای فروش بدون مشکل نفت ایران
* تضمین برای برقراری ارتباطات بانکی میان ایران و اروپا
* تضمین برای حضور شرکت‌های اروپایی در ایران.
مهلت دهم خردادی به اروپا
خبرگزاری رویترز نوشت: یک مقام ارشد ایرانی روز جمعه گفت تهران از قدرت‌های اروپایی می‌خواهد که بسته اقتصادی خود برای مقابله با خروج آمریکا از برجام را تا اواخر ماه «مه»ارائه دهد.
این مقام ایرانی که نامش ذکر نشده است، افزود: ما انتظار داریم که بسته (اقتصادی) تا پایان ماه مه (دهم خرداد) به ایران داده شود. متاسفم که بگویم ما هنوز طرح «ب» را ندیده‌ایم.
جالب اینجاست که یک دیپلمات اروپایی گفته است: «گویا پمپئو دوش آب سرد گرفته است. ما سعی خواهیم کرد در توافق بمانیم ».
اروپایی ها تلاش کرده اند در مقابل تحریم های آمریکا از شرکت های خود که با ایران همکاری می‌کنند، حمایت کنند. بروکسل روی راهکارهایی برای ماندن حمایت شرکت های خود در ایران کار می کند. منع تبعیت شرکت های مستقر در اتحادیه اروپا از تحریم‌های آمریکا، یکی از این راهکارهاست.
تاکید مجدد آژانس بر درستکاری ایران
نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : گزارش جدید آژانس برای یازدهمین‌بار از زمان اجرای برجام و برای اولین بار پس از خروج آمریکا از برجام، بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است.
رضا نجفی درباره گزارش جديد آژانس که منتشر شده است، گفت: در صفحه اول گزارش جایی که به نام آمریکا اشاره شده، در پانوشتی توضیح داده شده که رییس جمهور آمریکا هشتم مه 2018 اعلام کرده که آمریکا از برجام خارج می شود.
به گفته نجفی، این گزارش بسیار شبیه گزارش‌های قبلی است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی، از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 67/3 درصدی و مواردی شبیه آن است.
حاشیه ها
برخی منابع اروپایی شرکت‌کننده در این نشست به خبرنگار المیادین گفتند دشواری‌هایی برای برآورده کردن همه شروط ایران وجود دارد.
نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: ما باید رویکرد مثبتی داشته باشیم و نشانه های خوبی در خصوص ادامه اجرای توافق هسته ای با ایران وجود دارد.
وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، بیست‌وهشتم این ماه (دوشنبه، هفتم خرداد) نشستی را برای بررسی تحولات توافق هسته ای ایران برگزار می کنند.
ولادیمیر پوتین، ريیس جمهور روسیه در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در سن‌پترزبورگ گفت: حفظ توافق هسته ای ايران ارتباطی با برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه ندارد.
حمایت روسیه و فرانسه از برجام
همزمان با تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام در وین اتریش، روسای جمهور فرانسه و روسیه در سن‌پترزبورگ از توافق هسته‌ای حمایت کردند.رییس جمهور روسیه گفت: مسکو از تلاش های اروپا برای نجات توافق هسته ای ایران با وجود خروج آمریکا از این توافق قدردانی می‌کند.
پوتین هشدار داد كه اگر این توافق حفظ نشود عواقب تاسف باری در انتظار است.
مکرون: امیدوارم تمامی امضاکنندگان توافق هسته ای، آن را حفظ کنند
امانوئل مکرون نيز در نشست خبری مشترک با همتای روسی خود گفت: از زمان تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق، سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته ای با ایران و همچنین خانم فدریکا موگرینی به طور شفاف و واضح اعلام کرده اند که ما در این توافق باقی می مانیم؛چرا که توافق چهاردهم جولاي 2015، توافقی است که ما آن را امضا کرده‌ایم و بايد به آن احترام بگذاریم و من امیدوارم که تمامی امضاکنندگان این توافق در آن باقی بمانند وآن را حفظ کنند.
پیامدهای خروج آمریکا از برجام
مارتین مالین، مدیر اجرایی پروژه مدیریت اتم در مرکز بلفر در گزارشی با عنوان کنگره باید پیامدهای خروج آمریکا از برجام را مدیریت کند، افزود : شکی نیست تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام موجب تضعیف قدرت ایالات متحده و نفوذ آن در سراسر جهان خواهد شد.
بنابراين کنگره باید با بررسی مجدد تحریم‌ها علیه ایران، هرگونه تاثیر آن بر منافع ایالات متحده را ارزیابی کرده و با نظارت دقیق بر راهبرد ترامپ در خصوص تحریم ایران، پیامدهای آن را کنترل کند.
ترامپ بر این باور است که تحریم‌های بیشتر ایران را مجبور به آمدن دوباره به پای میز مذاکره برای ایجاد یک توافق بهتر با وضع محدودیت‌های دايمی در فعالیت های هسته‌ای، دسترسی هر زمان و هر کجاي بازرسان بین‌المللی(از جمله به سایت‌های نظامی)، محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک و محدودیت اقدامات ایران علیه متحدان آمریکا در خاورمیانه می‌کند.
در نهایت، اگر برجام از بین برود و ایران غنی سازی اورانیوم را با سرعت بیشتری از سر بگیرد، در حالی که دست بازرسان بین المللی را از نظارت کوتاه کرده، یک بحران نظامی قطعی خواهد بود؛ پس در حالی‌که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا همواره بر بمباران تاسیسات هسته ای ایران اصرار ورزیده است، کنگره باید با استفاده از قدرت قانونی خود، دولت ترامپ را از هدایت ایالات متحده به سوی یک جنگ ویرانگر دیگر در خاورمیانه بر حذر دارد.