به حفظ برجام مطمئن تر شديم


دوازدهمين نشست کميسيون مشترک برجام در حالي برگزار شد که اولين آن پس از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي بود. اين نشست با حضور نمايندگان پنج کشور در هتل کوبورگ وين برگزار شد. همچنين يوکيو آمانو مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي‌نيز به منظور ارائه گزارشي درباره پايبندي کامل ايران به برجام در اين مذاکرات شرکت کرد. اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي در اين باره نوشت: اين نشست به منظور بررسي پيامدهاي ناشي از خروج آمريکا از برجام و رايزني درباره راهکارهاي تداوم اجراي اين توافق تشکيل شده است.

پس از خروج آمريکا از برجام که به طور يک جانبه و بدون توجه به ديدگاه کشورهاي ديگر عضو گروه ۱+۵ و گزارش‌هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي‌مبني بر پايبندي ايران به برجام در ۸ مي‌انجام شد، سه کشور اروپايي به علاوه چين و روسيه از ايران خواستند در برجام بماند و از ادامه اجراي اين توافق با جديت حمايت کردند.

ايران نيز اعلام کرد تلاش دارد تا پنجره ديپلماسي برخلاف ديدگاه آمريکا که رويکردي تهاجمي‌مبتني بر تهديد و تحريم و تغيير رژيم ايران را در پيش گرفته، بسته نشود. ايران به پنج کشور به ويژه کشورهاي اروپايي که از هم پيمانان آمريکا محسوب مي‌شوند چند هفته فرصت داد تا درباره امکان ادامه اجراي برجام و چگونگي آن منهاي آمريکا مذاکراتي ميان ايران و سه کشور اروپايي و نيز ايران و پنج کشور در چارچوب کميسيون مشترک برجام به انجام برسد.

هيات مذاکره کننده ايران به سرپرستي سيدعباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه سوم خرداد راهي وين شد و در بدو ورود به طور جداگانه با هلگا اشميد معاون رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و معاونان وزيران خارجه چين و آلمان ديدار کرد.هم زمان نيز جلسات کارشناسي مختلف به طور دوجانبه و چندجانبه ميان هيات‌هاي پنج کشور به علاوه ايران برگزار شد.

مذاکرات کارشناسي ميان هيات‌هاي ايران و سه کشور اروپايي در ادامه مذاکرات کارشناسي هفته گذشته در بروکسل طي هفته در جريان بوده، دنبال شده و خواهد شد. جلسات کارشناسي در مورد حوزه‌هاي مختلف تحريم‌ها از جمله انرژي شامل نفت و گاز، بخش صنعت، خودرو، حمل و نقل، مسائل مربوط به هواپيما، مسائل بانکي و بيمه‌اي است.

هم چنين روز جمعه نيز علاوه بر کميسيون مشترک برجام، ديدارهاي دو جانبه ديگر ميان هيات ايران و هيات‌هاي ديگر برگزار شد.

اين نشست در حالي روز جمعه برگزار شد که روز پنجشنبه گزارش جديد آژانس براي يازدهمين بار از زمان اجراي برجام و براي اولين بار پس از خروج آمريکا از برجام، بار ديگر تاييد کرد که اقدامات و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران کاملا منطبق با برجام است.

همچنين فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در يک نشست اروپايي با عنوان «نشست کسب و کار اروپا» درباره لزوم حفظ برجام گفت: اين يک آزمون براي اتحاديه اروپاست که آيا ما مي‌توانيم تصميمات مختص به خودمان را بگيريم، حق حاکميت خود را به نمايش گذاشته و از منافعمان حفاظت کنيم و قدرت خود را نشان دهيم.وي با اشاره تلويحي به فشارهاي آمريکا به اتحاديه اروپا درباره برجام تصريح کرد: ما چالش‌هايي داريم اما مي‌توانيم توافق (برجام) را حفظ کنيم اگر ايراني‌ها در توافق بمانند و به آن احترام بگذارند همان کاري که آن‌ها اکنون دارند انجام مي‌دهند.

معاون وزير امور خارجه پس از پايان نشست کميسيون مشترک برجام در وين با اشاره به تعهد کشورهاي اروپايي به تأمين خواسته ايران اظهار کرد که براي حفظ برجام اطمينان بيشتري حاصل شده است.

سيدعباس عراقچي در جمع خبرنگاران افزود: نشست فوق العاده کميسيون مشترک برحام به درخواست ايران براي بررسي خروج امريکا از اين توافق، عواقب خروج امريکا و اينکه آيا بقيه اعضاي برجام قادر هستند اين توافق را بدون امريکا حفظ و منافع ايران را در برجام تامين کنند، برگزار شد.

وي گفت: قبل از اين نشست، گروه کاري تحريم‌ها را تشکيل داديم و جلسات متعدد کارشناسي هم با کارشناسان اتحاديه اروپا هم با کارشناسان سه کشور اروپا و کارشناسان چيني و روسي جلسات بسيار فشرده‌اي داشتيم؛ همينطور جلسه کميسيون مشترک که سه ساعت به طول انجاميد.

عراقچي ادامه داد: فکر مي‌کنم که در مجموع جلسه خوبي بود از اين جهت که تمام اعضاي باقيمانده در برجام موضع کاملا متحد خودشان را در خصوص ادامه تعهداتشان در برجام اعلام کردند؛ آنها همچنين از خروج امريکا ابراز تاسف و اعلام کردند که تأمين خواسته‌هاي ايران در برجام و عادي سازي همکاري‌هاي اقتصادي با ايران براي بقاي برجام يک امر کاملا ضروري است.

وي گفت: آنها بر تعهد خودشان به مذاکرات فشرده با ايران تاکيد کردند و تلاش دارند در زمينه‌هاي مختلفي از جمله نفتي و بانکي، بحث‌هاي مربوط به سرمايه گذاري و تجارت، بيمه، مالي و بانکي بتوانند به راهکارهاي عملي براي تامين خواسته‌هاي ايران برسند.

معاون وزير خارجه اضافه کرد: نشست امروز ابراز اراده بسيار خوبي بود و موضع کشورهاي باقيمانده در برجام کاملا متحد بود و تاکيد کردند که خواهان ادامه برجام و تامين نظرهاي ايران در برجام هستند. طي چند هفته آينده مذاکرات ما در همه سطوح ادامه پيدا خواهد کرد که البته اولويت با سطح کارشناسي است که بتوانيم به يک جمع بندي برسيم و يک تصوير کاملا روشني پيدا کنيم که ادامه مسير چگونه خواهد بود.