سلبریتی‌ها در کار امدادرسانی اخلال کردند

احمد طالقانی:  نزدیک به 7 ماه از زلزله مهیب غرب کشور گذشته است و کماکان هموطنان‌مان در مناطق زلزله‌زده با دشواری‌های زیادی دست به گریبانند.
یکی از مهم‌ترین مشکلات، اسکان هموطنان است که متاسفانه با وجود گذشت چند ماه کماکان به صورت اسکان موقت و اضطراری باقی مانده و هنوز تعدادی از مردم در چادر و کانکس به سر می‌برند. برای  بررسی بیشتر شرایط زیست مردم و روند بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس گپ‌وگفتی داشته‌ایم.  تجری از نمایندگانی است که از همان ابتدای وقوع حادثه زلزله در کرمانشاه و شهرهای زلزله‌زده حضور داشته است و بی‌شک ناگفته‌هایی از وضعیت این روزهای مردم زلزله‌زده کرمانشاه دارد، البته این نماینده مجلس گلایه‌هایی هم از سلبریتی‌ها دارد و معتقد است آنها در زلزله کرمانشاه با اعتبار خود بازی کردند! 
***
  آقای تجری! اخباری که از مناطق زلزله‌زده  استان کرمانشاه به گوش می‌رسد حاکی از دشواری‌هایی است که کماکان هموطنان زلزله‌زده با آن دست به گریبانند و گویا انگار هنوز اسکان هموطنان با مشکلاتی مواجه است؛ شما به عنوان نماینده مردم قصرشیرین که آسیب‌های زیادی را در جریان زلزله سال گذشته متحمل شدند، وضعیت بازسازی منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


در حال حاضر بسیاری از زلزله‌زدگان هنوز در چادر به سر می‌برند و متاسفانه با توجه به وضعیت آب و هوا، شرایط سختی را تجربه می‌کنند. از طرفی تعدادی از هموطنان هم که موفق شده‌اند در کانکس اقامت کنند با توجه به گرم شدن هوا و ناکافی بودن وسایل سرمایشی شرایط سختی را تحمل می‌کنند که این دشواری‌ها برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و نوزادان و خانم‌های باردار شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر تلاش‌ها برای انتقال هموطنان زلزله‌زده از چادر به کانکس که به هر حال مقاوم‌تر است و به نسبت شرایط بهتری دارد با دشواری مواجه است، چرا که بنیاد مسکن کانکس را تنها به زلزله‌زدگانی که خانه‌شان 100 درصد تخریب شده واگذار می‌کند و از در اختیار قرار دادن کانکس به افرادی که خانه‌شان فرو نریخته و قابل تعمیر است امتناع می‌ورزد و این در شرایطی است که پس‌لرزه‌های متوالی باعث شده هموطنان شرایط روحی و روانی لازم را برای تعمیر و بازسازی و اقامت خانواده‌های‌شان زیر سقف‌های لرزان خانه‌های نیمه‌مخروبه نداشته باشند؛ عقل سلیم هم حکم می‌کند با توجه به لرزش‌های خفیفی که هنوز در منطقه احساس می‌شود تا مقاوم‌سازی و بازسازی کامل از خانه‌های آسیب‌دیده استفاده نشود.
  این روزها مباحثی بین افکار عمومی جامعه درباره فرجام کمک‌هایی که از طرف چهره‌های مشهور و به قول معروف سلبریتی‌ها جمع‌آوری شده، درگرفته است؛ چرا این کمک‌ها به دست مردم آسیب‌دیده نرسیده است؟
اگر کمکی هم از سوی چهره‌های معروف و به اصلاح سلبریتی‌ها انجام شده به صورت موردی و محدود بوده است، بنده در بازدیدها و سرکشی‌هایی که از منطقه دارم نشنیدم هموطنان زلزله‌زده بگویند از افراد خاص و معروف کمکی دریافت کرده‌اند. چه خوب بود که با هماهنگی مدیران محلی، عزیزان‌مان در مناطق آسیب‌دیده استان کرمانشاه از این کمک‌ها که برآورد می‌شود کم هم نبوده، بهره‌مند می‌شدند.  متاسفانه یک فضای کاذب تبلیغاتی شکل گرفت که مردم متضرر شدند. این روزها در منطقه با توجه به مشکلات و حجم عظیم خرابی‌ها به واقع اهالی  به کمک هموطنان‌شان نیاز دارند. این چهره‌های معروف اگر هم به واقع نیت خیر داشتند و به‌ دنبال کارهای تبلیغاتی نبودند، حالا که وعده‌های‌شان عملی نشده و کمک‌های جمع‌آوری شده آنها به دست زلزله‌زدگان سرپل ذهاب و قصرشیرین نرسیده، زیر سوال رفته و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار گرفته‌اند. این افراد به دلیل غلبه احساسات یا هر دلیل دیگری که ان‌شاءالله انسان‌دوستانه بوده، در کار امدادرسانی اخلال ایجاد کردند و از سویی جو بدبینی هم درباره سازمان‌ها و دستگاه‌های مسؤول خواسته و ناخواسته به وجود آوردند که دودش به چشم هموطنان زلزله‌زده رفت.
  به نظر شما اگر این کمک‌ها از مجاری رسمی به دست مردم می‌رسید امکان مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر مهیا نبود؟
بله! درست است، کمک‌ها باید از مجاری رسمی به دست مردم برسد، البته باید همین جا از افراد، گرو‌ه‌ها و هموطنانی یاد کنم که بدون هیاهو و با نیت پاک و انسان‌دوستانه به یاری برادران و خواهران محنت‌زده‌شان شتافتند و صحنه‌هایی خلق کردند که هیچ‌گاه از یاد مردم زجر کشیده این سامان نمی‌رود.
  آقای تجری! در حال حاضر روند امدادرسانی به مناطق صعب‌العبور و روستا‌های دورافتاده چطور است؟
کمک‌ها درخور تقدیر و ارزشمند است اما وسعت خرابی‌ها و گستردگی مناطق زلزله‌زده هم در روند امدادرسانی مشکلاتی ایجاد کرده، ضمن اینکه در کمال تاسف کمک‌های هلال‌احمر هم عادلانه توزیع نشد. برخی مناطق دورافتاده و صعب‌العبور کم از کمک‌ها بهره‌مند شدند و برخی دیگر به نسبت شرایط بهتری از لحاظ دریافت کمک‌ها و یاری‌رسانی دستگاه‌های مسؤول داشتند. امیدواریم در این مناطق محروم و دورافتاده شاهد تلاش بیشتری از سوی دستگا‌ه‌های مسؤول باشیم.
  متولی اصلی بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه کدام نهاد و سازمان است؟
مسؤول اصلی ساخت‌وسازها در منطقه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. تلاش هم کرده‌اند اما انتظارات خیلی بیشتر از کارهای انجام شده است. این بنیاد پیمانکارانی را به مردم معرفی کرده که عده‌ای از آنها شرافتمندانه پای کار آمدند و همین حالا هم در حال ساخت‌وساز هستند اما متاسفانه برخی دیگر از پیمانکاران به هر دلیلی که حالا برای‌شان به صرفه نبوده یا از ابتدا اهداف دیگری داشتند، درگیر بازسازی و ساخت‌وساز مناطق زلزله‌زده نشدند و پاسخگو هم نیستند، همین عامل زمینه سرگردانی مردم و تلف کردن فرصت‌ها را فراهم آورده است.
  در حال حاضر مهم‌ترین مشکلاتی که مردم در راه بازسازی خانه‌های‌شان با آن درگیر هستند چیست؟
با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی مردم با سختی‌هایی مواجه شدند و از دولت و مجلس می‌خواهیم با اختصاص منابع مالی لازم امکان ساخت‌وساز استاندارد و ایمن را برای مردم فراهم کنند. همچنین از مدیران محترم بنیاد مسکن انتظار می‌رود در گزینش پیمانکاران دقت بیشتری کنند تا ان‌شاءالله کارهای ساخت‌وساز شتاب بیشتری بگیرد. هم مردم و هم سازمان‌های مسؤول زحمت کشیدند. درخواست ما از مردم و مدیران این است که هموطنان زلزله‌زده‌شان را فراموش نکنند. حضور مدیران و مسؤولان و در راس آنها رهبر انقلاب را فراموش نمی‌کنیم که چقدر در کاهش آلام مردم موثر بود. این مردم قدردان هستند، ان‌شاءالله فراموش نشوند و کمک‌ها ادامه داشته باشد.