گول نخورید!

دولت درباره استفاده از پیام‌رسان‌های فرعی تلگرام به مردم
هشدار داد

گول نخورید!



آفتاب یزد – گروه شبکه: رونق فیلترشکن‌ها و انواع و اقسام تلگرام‌های فرعی از آن دست مسائلی بود که بعد از فیلتر تلگرام به کرات شاهد آن بودیم. تلگرام‌هایی که با اسم‌های مختلف و لوگوهای رنگارنگی که سعی دارند زیرسایه تلگرام اصلی جایی را در میان مردم برای خود باز کنند که گویا موفق هم شده‌اند. البته به گمان مردم این تلگرام‌ها از سوی پاول دورف موسس تلگرام عرضه شده که نیازی به فیلتر شکن ندارند. اما نکته اینجاست که این تلگرام‌ها نه تنها فرعی بوده و هیچ ربطی به تلگرام اصلی ندارند بلکه به نظر می‌رسد که به افراد خاصی مرتبط هستند که حضور در آنها فرجام خوشی ندارد. این مسئله حتی سبب شده است که وزارت ارتباطات هم
در این خصوص هشدار بدهد.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته درخصوص نسخه‌های فارسی پیام رسان تلگرام اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است:« با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام که موجب ایجاد سردرگمی در بین کاربران شده است؛ تاکید می‌شود:
۱- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچ گونه سروری در اختیار تلگرام یا نسخه‌های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام رسان‌های بومی مجاز قرار گرفته است.
۲- مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی در بهمن ماه ۹۶، هشدار‌های لازم را درباره عدم استفاده از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام منتشر کرده است.در متن هشدار مرکز ماهر آمده است: از آنجا که تلگرام برنامه‌ای متن باز است و هر روز چندین نسخه غیررسمی از آن ایجاد می‌شود و از طرفی شناسایی و بررسی همه این نسخه‌ها کار مشکلی است، لذا توصیه می‌شود کاربران از نصب هرگونه نسخه غیررسمی و تایید نشده تلگرام خودداری کنند.
۳- همچنین در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت برای این‌گونه نسخه‌ها ایجاد نمی‌شود، همانگونه که قبلا اعلام شده بود مجددا تاکید می‌شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم گیر پالایش و فیلتر سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها نیست.»

دنیای تلگرام‌های فرعی
کافی است که نام «تلگرام» را در نرم افزارهای «بازار» و «گوگل پلی» سرچ کنید آن وقت با دنیایی از نسخه‌های متفاوت تلگرام روبه رو می‌شوید که بعد از فیلتر این پیام رسان ایجاد شده است. نقطه مشترک تمامی تلگرام‌های فرعی این است که سرورهای آنها داخل کشور است و کاملا شبیه به نسخه اصلی تلگرام است فقط رنگ لوگوی آنها و اسم انتخابی‌شان فرق دارد. از میان تلگرام‌های این‌چنینی « تلگرام طلایی» و «هات گرام» بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است اما اپلیکیشن‌های زیادی شبیه به تلگرام اصلی هستند که با نام‌هایی چون«بلک گرام»، «تلگرام صورتی»، «مای گرام»، «ایران گرام»، «پارس‌گرام»، «فون‌گرام»، « پاورگرام»، «سوپرگرام»، «جاروگرام» و... در این عرصه فعالیت می‌کنند و سعی در جذب مخاطبان‌شان دارند. بنابراین همانطور که وزارت ارتباطات هشدار داده است کاربران ایرانی بهتر است از نصب نسخه‌های غیررسمی تلگرام خودداری کنند.