تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
نخستین هفته از ماه مبارک رمضان سپری شد، ماه عظیمی که مظهر جوشش چشمه‌های خیرات و سفره بی‌انتهای احسان الهی است. این ماه را باید به حق، روضه رضوان اهل زمین نامید؛ روضه‌ای که در آن، مومنان با نسیم رحمت الهی جان می‌گیرند و با نوای روحبخش قرآن به کمال می‌رسد و راه و رسم بندگی را به انسان‌ها می‌آموزد.
به واقع رمضان از همه ماه‌های دیگر متفاوت است و گویی که از جنس دیگری است. ماهی که تلاوت یک آیه در آن ثواب ختم قرآن را دارد؛ ماهی که درهای بهشت در آن گشوده می‌گردد و شیطان در آن به غل و زنجیر کشیده می‌شود. همه چیز در این ماه برای حرکت به سوی کمال مهیاست و شکوهمندی و رحمت از آن می‌بارد.
امروز در تقویم سال‌های دفاع مقدس با گلواژه‌ای همراه است که با عملیات بیت المقدس، دل‌ها را به سوی آزادی خونین شهر قهرمان می‌برد و روزهای خون و شرف و روزهای نابرابر جنگ و دفاع و شهامت پرافتخار نسلی را روایت می‌کند که در میان خوف و خطر به دل حادثه زدند و خونین شهر قهرمان را آزاد کردند. یاد آن روزها به خیر و جوانمردی‌های رزمندگان گرامی باد.


بهار امسال و به برکت ماه مبارک رمضان از طراوت و لطافت ویژه‌ای برخوردار است. بارش‌های بهاری آنچنان آب و هوای سراسر کشور را تغییر داده که نه تنها باعث کاهش محسوس دما شده بلکه تا اندازه‌ای کسری منابع آبی را جبران کرده؛ هر چند هنوز میانگین بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته 29 درصد کمتر است ولی می‌تواند تنش آبی 17 میلیون نفر از جمعیت کشور را که در وضعیت قرمز قرار دارند، متعادل سازد.
در این هفته، جهان شاهد یک رسوایی دیگر برای آمریکا بود. شامگاه دوشنبه رسانه‌های غربی اولین سخنرانی وزیر خارجه تازه کار و البته نماینده جناح جنگ طلب ن می باصهیونیست آمریکا را منعکس کردند که هیچ خریداری نیافت زیرا وقتی قرار باشد یک جاسوس در قالب دیپلمات نورسیده و نابالغ در این عرصه سخن بگوید، نباید انتظار بیشتری از او داشت که چیزی جز هذیان از دهان او جاری شود به ویژه آنکه مجبور باشد سخن صاحبان قدرت و کارتل‌های تسلیحاتی آمریکا را بر زبان براند.
هذیان گویی‌های پمپئو در بنیاد آمریکایی میراث (هریتیج) نشان داد وقتی یک جاسوس بخواهد منعکس‌کننده سیاست خارجی یک ابرقدرت به افلاس نشسته و درمانده در قبال تحولات جهانی باشد و بخواهد با تلاش مذبوحانه، اذهان عمومی ملت‌های جهان را به انحراف بکشاند، چیزی جز هذیان گویی‌هایی پمپئو را تحویل نخواهد داد، چرا که وقتی فردی در هیبت ترامپ به کاخ سفید راه یافته باشد، سیاست خارجی آمریکا باید دست گاوچرانان و رجاله‌های سازمان «سیا» بیفتد که وقتی دهان باز می‌کنند، بوی تعفن از آن خارج می‌شود.
سخنان پمپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب ماندگی تحلیلی و سردرگمی روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مقامات کاخ سفید را به نمایش گذاشت و نشان داد جریانات جنگ طلب در آمریکا نه تاریخ می‌دانند و نه قادرند از آن درس بگیرند.
مواضع پمپئو هم مانند سخنان ترامپ در خروج از برجام با مخالفت همه کشورهای جهان به جز چهار رژیم حقیر منطقه روبرو شد و نشان داد که ترامپ و جیره خوارانش در منطقه از همیشه تنهاتر هستند و ساکنان فاسد و مافیایی کاخ سفید هر روز ورشکسته‌تر از همیشه خواهند بود و دیپلماسی حقه بازانه ترامپ و توهمات او و همقطارانش، محکوم به شکست است.
در مرور اهم رویدادهای خارجی نگاهی می‌اندازیم به بازتاب نتایج انتخابات مجلس عراق، گسترش واکنش‌ها به جنایات صهیونیست‌ها در کشتار مردم فلسطین و موضوع حضور نیروهای خارجی در سوریه که بخش عمده گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ها را به خود اختصاص دادند. در عراق نتایج نهایی انتخابات مجلس اعلام شد که براساس آن ائتلاف «سائرون» متعلق به جریان صدر، ائتلاف «الفتح» نزدیک به گروه «حشدالشعبی» و «النصر» به ریاست حیدرالعبادی به فاصله چند کرسی به ترتیب، حائز اکثریت شدند و در پی آنها «دولت قانون» به ریاست نوری المالکی و «تیارالحکمه» به رهبری سیدعمار حکیم قرار گرفتند.
براساس این نتایج، ائتلاف متعلق به جریان صدر اگرچه اکثریت را کسب کرده است ولی این، لزوماً به معنی تشکیل دولت توسط این گروه نیست بلکه براساس قانون اساسی عراق،‌ «فراکسیون اکثریت مجلس» خواهد بود که دولت را تشکیل می‌دهد. براین اساس، تنها فراکسیونی می‌تواند دولت تشکیل دهد که بتواند 1+164 کرسی را جمع آوری نماید. از اینرو جناح‌های سیاسی برای کسب این حدنصاب، به تکاپو افتاده‌اند و بازار رایزنی گروه‌ها این روزها در عراق داغ است.
دولت باید ظرف 90 روز از اعلام نتایج تشکیل شود و مجلس، ظرف 30 روز باید رئیس‌جمهور را معرفی کند و وی موظف است فراکسیون اکثریت را مسئول تعیین نخست‌وزیر نماید و نخست‌وزیر 30 روز مهلت دارد تا دولت تشکیل دهد در غیر این صورت، نامزد دیگری برای تشکیل دولت معرفی می‌شود. با توجه به این واقعیت‌ها و کرسی‌های ائتلاف‌های حاضر، هیچیک از ائتلاف‌ها به تنهایی و حتی ائتلاف دوگانه و سه گانه قادر به تشکیل دولت نیستند و دولت آتی یک دولت چند حزبی خواهد بود و انتظار می‌رود تشکیل دولت آتی عراق، مرحله‌ای طولانی را طی کند.
این هفته، واکنش‌ها به جنایت رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین در روز انتقال سفارت آمریکا به قدس که همزمان با «روز نکبت» بود، ادامه یافت. در بسیاری از کشورها تظاهرات در ابراز انزجار از رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن، آمریکا برگزار شد که این تظاهرات همچنان ادامه دارد. ملت فلسطین که در هر مقطعی که لازم بوده به صحنه آمده و با تمام توان در مقابل توطئه‌های صهیونیست‌ها ایستادگی کرده است این بار نیز با درک عمق توطئه و آگاهی از خطرناک بودن شرایط، وارد میدان شد و بیش از 65 شهید و نزدیک به 3000 زخمی داد و توانست توطئه بزرگی که این رژیم با هماهنگی صهیونیست‌های آمریکا تدارک دیده بود را خنثی سازد. به اذعان اکثر ناظران سیاسی، صحنه سازی انتقال سفارت آمریکا به قدس به یک شکست تاریخی برای رژیم صهیونیستی و رسوایی بزرگ برای آمریکا مبدل شد. واشنگتن و تل آویو به طور خفت باری در نمایش انتقال سفارت تنها ماندند و با وجود تهدیدها و تطمیع‌ها، هیچ کشوری حاضر نشد آنها را همراهی کند. حتی برخی حکام خودفروخته منطقه نیز وعده مشارکت فعال در این نمایش صهیونیستی را داده بودند از بیم خشم ملت‌های خود نتوانستند به وعده خود عمل کنند.
این هفته رسانه‌های غربی بر روی موضوعی به نقل از پوتین رئیس‌جمهور روسیه مانور تبلیغی گسترده‌ای را به راه انداختند و مدعی شدند که گویا روسیه قصد دارد در سوریه، با برنامه‌های دشمنان سوریه همراهی کند. این شیطنت تبلیغاتی از آن جا شروع شد که پوتین اظهار داشت با توجه به پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه و به جریان افتادن روند سیاسی حل بحران، نیروهای خارجی از سوریه عقب بنشینند.
دولت‌های متخاصم که طی چند سال گذشته تلاش هایشان برای سرنگون کردن دولت قانونی سوریه به شکست منتهی شده است و از هر فرصتی برای جبران شکست‌های خود استفاده می‌کنند با بهره‌برداری از این موضوع، تبلیغات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان، به عنوان دو حامی مهم دولت سوریه را تشدید کردند. در واکنش به این توطئه تبلیغی، مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند حمایت ایران از سوریه به خواست دولت سوریه است و تا زمانی که دمشق بخواهد، ایران از سوریه حمایت خواهد کرد. روز گذشته معاون وزیر خارجه سوریه صراحتاً اعلام کرد حضور یا خروج نیروهای حاضر در سوریه از جمله نیروهای ایرانی یا حزب‌الله لبنان تنها به دولت سوریه مربوط می‌شود و این موضوع قابل بحث نیست.