«ابتکار» از اعتصاب کامیون داران که موجب اختلال در سیستم سوخت رسانی به برخی استان ها شد ، گزارش می دهد

قهر «ماشین سنگین » ها
در روز های گذشته اخباری تصاویری در شبکه های اجتماعی مجازی منتشر شد مبنی بر این موضوع که کامیون داران در سراسر ایران دست به اعتصاب زده اند. موضوعی که پس از 2 روز رسانه ای شد و برخی مسئولان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. این اعتصابات که با قرار قبلی و با انتشار فراخوان نیز همراه بود با هدف پیگیری و حل مشکلات کامیون داران در کشور رقم خورد. گفتنی است تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حاکی از این موضوع است که رانندگان کامیون در
استان های هرمزگان، فارس، خراسان رضوی، لرستان، اصفهان، قزوین و کرمان در این اعتصاب شرکت کردند. اما دلیل این اعتصاب چه بود؟
براساس آنچه این کامیون داران عنوان کرده اند، مطالباتی چون «افزایش قیمت بیمه‌«، «قیمت گران لوازم یدکی خودرو‌ها»، «عوارض سرسام آور اتوبان‌ها»، «هزینه بالای تعمیرات خودرو» و «کمیسیون بالای باربری‌ها» از جمله مهمترین مشکلات آن‌ها عنوان شده که خواستار حل آن توسط مسئولان بودند. راه حل این اعتصابات اما مربوط به ثابت ماندن کرایه ها می شود که در صورت افزایش آن مسئولان به دنبال حل این بحران بودند. لفظ بحران از این منظر استفاده شده است که با شروع اعتصابات و گزارش های مردمی واصله چندین پمپ بنزین به دلیل نداشتن سوخت توان خدمت رسانی به مردم را نداشتند و این تنها یکی از مشکلاتی بود که در صورت ادامه یافتن اعتصابات می‌توانست تبدیل به یک بحران داخلی شود. با این وجود اعتصابات در روز اول و دوم خرداد ماه ادامه یافت.


براساس آخرین خبری که نه در فضای مجازی بلکه در خبرگزاری های رسمی منتشر شد، روز گذشته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان اصفهان از خاتمه یافتن اعتصاب در این استان خبر داد. حسین صادقیان در این باره به «ایسنا» گفته بود: «این اعتصاب به نوعی به صورت فراگیر در کل کشور اتفاق افتاد. کامیون‌های نفتکش چندی پیش از کامیون‌های غیرنفتی در حمل و نقل جاده‌ای حمایت کردند، اما با توجه به این‌که مساله صنفی بود، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به این موضوع ورود پیدا نکرد. در نهایت این اعتصابات، کرایه کامیون داران غیرنفتی جاده‌ای بین 15 تا 20 درصد افزایش یافت و هزینه به آنها پرداخت شد.»
گفتنی است پس از اعتصاب «کامیون داران جاده ای»، «کامیون داران نفتکش» برای به نمایش گذاشتن خواسته صنفی خود مبنی بر افزایش کرایه های‌شان، روز دوم خرداد چند ساعت اعتصاب کردند و از بارگیری فرآورده های نفتی و انتقال بنزین دست کشیدند. در شهر اصفهان 100 جایگاه بنزین و در کل استان اصفهان حدود 260 جایگاه و فروشندگی بنزین وجود دارد که در صورت عدم سرویس دهی نفتکش ها می توانست تبعات بدی به برای هموطنان اصفهانی در بر داشته باشد. لازم به ذکر است در روز یکم خرداد ماه 1700 کامیون نفتکش در استان اصفهان از سوختگیری ممانعت کردند و دست به اعتصاب زدند.
در حالی خبرها حاکی از این است که وضعیت اصفهان به ثباتی نسبی رسیده که در استان فارس نیز کامیون داران دست از اعتصاب کشیده اند. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیراز در اظهارنظری به «ایسنا» گفته است: «با انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی کامیون‌دار که حامل تانکرهای سوخت‌رسانی هستند، روز اول خرداد سوخت‌رسانی را متوقف و بعضا در نقاطی تجمع کردند.»
گفتنی است روز سه‌شنبه اول خرداد، کامیون‌داران از کار و جابه‌جایی کالا دست کشیدند و با حضور در کمربندی شیراز و مقابل ترمینال باربری این شهر، از دیگر رانندگان نیز درخواست داشتند که به آنان بپیوندند. اعتصاب یک روزه برخی از رانندگان کامیون در شیراز، سوخت‌رسانی در این کلانشهر را برای ساعاتی دچار اختلال کرد.
پس از اعتصاب که در اولین روز از خرداد ماه امسال رقم خورد، هشتگی با عنوان «کامیون داران» با در فضای مجازی شکل گرفت و بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز برای همین از دست مزد پایین کامیون داران از آن ها حمایت کردند.
با گذشت دو روز از اعتصابات هنوز اظهار نظری رسمی در ارتباط با سایر استان ها به گوش نرسیده است که با این وجود می توان گفت اعتصابات وارد روز سوم نیز خواهد شد. هرچند پس از حل مشکل در استان های اصفهان و فارس پیش بینی می شود، قاعده یا قانونی سراسری بتواند روان کننده فرآیند اعتصاب و قطع آن شود.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت: مذاکره مجدد با ایران خیال‌بافی است «ابتکار» از طرح اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس گزارش می دهد «ابتکار» از اعتصاب کامیون داران که موجب اختلال در سیستم سوخت رسانی به برخی استان ها شد ، گزارش می دهد علیرضا صدقی زمانی برای بازگشت به گذشته «ابتکار» از وسواس های افراد هنگام بیدار شدن از خواب گزارش می دهد فقط 5 دقیقه بیشتر! حضور یا عدم حضور ایران در سوریه چه تاثیری در مدیریت بحران این کشور خواهد داشت؟ حلقه مفقوده کاهش تنش‌ها در سوریه «ابتکار» از دلایل گرانی مسکن در تهران گزارش می دهد حلقه رکود و تورم خانه‌های پایتخت انتقادات فعالان محیط‌زیست همچنان به پروژه گردشگری آشوراده با وجود نزدیک شدن به فاز اجرایی ادامه دارد اصغر نوری کارگردان نمایش «دو روایت از شکسپیر» در گفت‌وگو با «ابتکار»: کم مانده است روی صحنه‌های تئاتر بالن هوا کنند! رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام تاکید کردند در شکست دشمن شک نداریم طرح زوال علوم انسانی! رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: نیروهای مسلح در توسعه قدرت دفاعی منتظر لبخند و مجوز هیچ کشوری نمی‌مانند رئیس دفتر رئیس جمهوری: با رقابت جناحی نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم دادستان تهران: تشخیص جاسوسی متهمان با قوه قضائیه است