«ابتکار» از طرح اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس گزارش می دهد

جایی برای پیرمردها نیست!
معصومه معظمی
زنان و جوانان از جمله گروه‌هایی هستند که همواره از آنها در انتخابات و مواقع خاص و حساس استفاده ابزاری می‌شود. گاها آنها پله ای می شوند تا اشخاص و جریانات سیاسی، اقتصادی و ... به مقاصدشان برسند و پس از تحقق هدف مورد نظر در بزنگاه ها همه شعارها و وعده‌های داده شده به فراموشی سپرده می شوند. برخی آنها را در انتخابات سیاسی پستر چسبانی بیش نمی بیند و دیگرانی هستند که به عنوان یک شعار انتخاباتی و پزیشن خاص از آنها مایه می گذارند و شعار جوانگرایی می دهند، در حالی که همه این وعده ها و شعارها تاریخ انقضا دارد و پس از به هدف رسیدن؛ این تاریخ مصرف به اتمام می رسد و باز مورد بی مهری و بی‌توجهی قرار می گیرد گویی هرگز آنها وجود نداشته‌اند.
«جوانگرایی» و وزیر زن یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بود. او وعده داده بود در کابینه خود از زنان و جوانان استفاده خواهد کرد ولی نه تنها زنان در کابینه او راه نیافتند بلکه از جوانگرایی هم خبری نبود و تنها یک وزیر متولد 1360 که انتخاب او هم حرف و حدیث های فراوانی به همراه داشت و سهمیه برخی نهادها به حساب می آمد در کابینه مورد استفاده قرار گرفت. کابینه‎ای که با وجود شعار جوانگرایی از معدل سنی بالایی برخوردار بود که پویایی لازم را ندارد. بنابراین از سوی کارشناسان و فعالان سیاسی انتقادات فراوانی نسبت به دولت ها وارد شد چرا که جوانگرایی و تربیت مدیران آینده را در دستور کار خود قرار نداده بودند. بنابراین با گذشت 38 سال از عمر انقلاب، همچنان نسل اول متصدی مسئولیت های کلیدی هستند و تربیت مدیران جوان را در دستور کارخود قرار نداده اند و همچنان اعتقادی به این مقوله ندارند.


ورود مجلس برای حل مشکل جوانگرایی در دولت
گفتنی است با توجه به عدم اعتمادی که نسبت به جوانان وجود دارد هیچ اقدامی برای تربیت مدیران جوان صورت نگرفته است و همچنان نسل های اول و دوم انقلاب پس از بازنشستگی در سمت های دیگر از این کرسی به آن کرسی می شوند. در این صورت فرصتی برای تربیت مدیران جوان به دست نمی آید و در آینده نه چندان دور با بحران جدی مدیریتی مواجه خواهیم شد. بنابراین روز گذشته مجلس شورای اسلامی برای رفع این ایراد، اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را در دستور کار خود قرار داد. اصلاح یک ماده واحده از قانونی که در سال 95 تصویب شده بود و قرار است به موجب آن برای به کارگیری بازنشستگان ممنوعیت ایجاد کند. بنابراین نمایندگان پس از شنیدن نظر موافقان و مخالفان کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با ۱۷۴ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند. یعنی به موجب این مصوبه دستگاه‌ها مکلف شدند که بازنشستگان دارای شرایط را از خدمت منتزع کرده و با آنها تسویه حساب کنند.
ارجاع جزئیات اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان به کمیسیون اجتماعی
البته زمانی که مجلس وارد بررسی جزئیات این قانون اصلاحی شد، تذکرات متعددی در برخی موارد که آن را مغایر با قانون می‎دانست باعث شد علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار ارجاع این طرح به کمیسیون اجتماعی برای بررسی بیشتر شود تا کمیسیون در زمان بیشتری اشکالات قانون اساسی و برنامه را در این طرح اصلاح کند. زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی در موافقت با این امر به «ابتکار» گفت: «اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان را سال گذشته مطرح کرده بودیم و چون قانون شفاف نبود، تفسیر پذیر شده بود و بحث هم‌ترازی هم در آن آمده بود و دست را بسیار باز گذاشته بود تا بتوانند افرادی را که در پست های دیگر بودند و حالا بازنشسته شده اند را هم‌تراز مقامات دیگر تفسیر کند تا دوباره بتوانند تصدی مدیریت کلان کشور را به دست بگیرند.» نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: «در کشوری که ساختار جمعیتی آن جوان است و جوانانی مجرب و متعهد و با تفکرات نو دارد، باید از آنها در پست های مدیریتی و کلیدی استفاده کند و بازنشستگان می توانند به عنوان مشاور در کنار آنها تجربیات‌شان را در اختیار آنها قرار دهند.»
باید از جوانگرایی و پختگی توام با هم
در مدیریت کشور استفاده شود
محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس هم با انتقاد از استفاده مجدد از بازنشستگان و عدم بهره وری و به کارگیری جوانان در پست های مدیریتی، به «ابتکار» گفت: «موافق اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستم. اگر برنامه و اراده ای داشته باشیم که بخواهیم کشور را به سمت تعالی حرکت دهیم و چشم انداز 20 ساله را محقق کنیم و به دنبال احقاق برنامه های 5 ساله توسعه باشیم، چاره ای نداریم جز اینکه از سرمایه ها به درستی استفاده کنیم.» این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: «مهمترین عنصر و سرمایه نیروی انسانی، استفاده صحیح از این سرمایه است. بخشی از استفاده صحیح از نیروی انسانی این است که از نیروهایی که از مزایای پختگی و جوانی توام با هم برخوردار هستند استفاده کنیم و این به معنای شایسته سالاری است.» نجفی، مزایای پختگی و جوانی را داشتن طراوت، جوانی و شادابی دانست که همزمان با تجربه و دانش به میزان لازم است. او افزود: «افرادی که سال هاست از مرز بازنشستگی عبور کرده اند، ضمن تقدیر جامعه از خدماتی که در طول خدمت‌شان انجام داده اند، از آنها می خواهند دیگر به عنوان متصدی و مدیر نباشند و در اتاق های فکر و مشاورین در کنار نسل های جوان قرار بگیرند و به آنها کمک فکری کنند.» نجفی عدم استفاده به موقع از جوانان با تجربه را مصداق واقعی فرصت سوزی دانست. زهرا ساعی هم با اشاره به افزایش تعداد جوانان مجلس که زمینه مناسبی برای اشاعه این جوانگرایی در کشور است، به «ابتکار» گفت: «در کمیسیون اجتماعی و فراکسیون جوانان مجلس کوشیدیم یک بار برای همیشه این موضوع را مورد بررسی جدی قرار دهیم و در مدیریت های کلان کشور از نیروهای جوان استفاده کنیم.» سخنگوی کمیسیون اجتماعی همچنین تصریح کرد: «وقتی موضوع جوانان را مطرح می کنیم قرار نیست از جوانان 20 ساله بی تجربه و خام برای پست های مدیریتی استفاده کنیم. در روند نظام اداری کشور ما توضیح داده شده است که افراد طی مراحل تنوع خدمتی می توانند ارتقای پستی داشته باشند. ولی در یک مقطعی این ارتقای پستی متوقف می شود و در چرخه مدیریتی دیگر این اتفاق نمی افتد و نمی تواند ارتقای شغلی داشته باشد.»
در چرخش نسلی و مدیریتی عدالت رعایت نمی شود
او خاطرنشان کرد: «یعنی یک عده همیشه کارمند هستند و یک گروه همیشه مدیر می مانند و در کشور چرخش بین نسلی و عدالت رعایت نمی شود.» همچنین ابراهیمی، عضو فراکسیون امید هم با تاکید براینکه موافق اصلاح قانون منع به کار گیری بازنشستگان هستم، به «ابتکار» گفت: «حدود 40 سال است که دایره مدیریتی کشور بین یکسری افراد ثابتی می چرخد که البته به دلیل تفکر سیاسی مختلف از دوره ای به دوره دیگر دوباره به کرسی مدیریتی خود برمی گردند و چرخش نخبگانی در پست های مدیریتی اتفاق نمی افتد.» او ادامه داد: «البته به نظر می رسد تعارض بین مدیران و نخبگان فعلی با نخبگان و مدیران قبلی وجود دارد و با یکدیگر ارتباط نمی‌گیرند چرا که مدیران قبلی فضا و عرصه را برای مدیران جدید مهیا نکرده اند. ولی این بار ما نمایندگان کمر همت را بسته ایم تا این انحصار و دایره مدیریتی را بشکنیم تا از نیروهای جوان و خلاق هم در پست‌های مدیریتی استفاده شود و نیروهای بازنشسته تنها در کسوت مشاور به آنها کمک فکری دهند.» نجفی همچنین در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «باید برای همه جا بیفتد که قاعدتا مرز انفصال، مرز بازنشستگی است و پس از آن باید فضا را در اختیار نسل جوان قرار داد. اگر این کار را انجام ندهیم انگیزه و امید را از نسل بعد گرفته ایم و آنها همیشه باید در سایه برخی خاطرات و افراد و روابط و قواعد شکل گرفته قرار بگیرند و فرصت بروز و ظهور از آنها گرفته می شود.»
با جوانگرایی باعث پویایی جامعه شویم
بنابراین اکثر نمایندگان معتقدند باید با منع استفاده به کارگیری دوباره بازنشستگان امکان و فرصت فعالیت به جوانان داده شود تا جامعه به پویایی بیشتری برسد و برای آینده کشور آماده و تربیت شوند. ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی در این باره تاکید کرد: «بالاخره نسل سوم انقلاب دیر یا زود باید تصدی مدیریت ها را به دست بگیرد و در کنار خود مشاوران و پیشکسوتانی داشته باشد. در غیر این صورت در آینده نه چندان دور چون پرورش مدیر نداشته ایم در حوزه مدیریتی با مشکل مواجه می شویم و بسیاری از پیشکسوتان هم دیگر نخواهند توانست به جوانان کمک کنند. بنابراین باید جلوی فرصت سوزی ها گرفته شود.»
مخالفان چه می گویند؟
البته این اصلاحیه قانونی مخالفانی هم دارد که معتقدند این طرح در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان نیست و تنها تفاوتی که ایجاد می شود 200 تا 300 نفر را شامل می شود که برای جوانگرایی عدد قابل ملاحظه ای در کشور نیست. ولی ساعی این استدلال را قبول ندارد و در ادامه گفت گوی خود با «ابتکار» تصریح کرد: «مخالفان می گویند این کار ظرفیت زیادی برای اشتغال ایجاد نمی کند و تاثیری ندارد، در حالی که همان 200 تا 300 نفر جابه‌جایی ظرفیت در مدیریت کشور رقم بسیار بالا و قابل توجهی است و نمی توان آن را نادیده گرفت. مگر در کشورهای توسعه یافته دنیا چند مدیر عالی وجود دارند؟ در همان رده از مدیران جوان‌شان هم استفاده می کنند.» او افزود: «آنها از نیروهای جوان، خوشفکر و با تجربه ای که رده های اداری را پله به پله طی کرده اند، استفاده می کنند. ما هم می خواهیم سن مدیران کلان و میانی کشور را جوان کنیم و این کار بسیار خوبی است.» ابراهیمی هم در ادامه اظهاراتش با اشاره به تصویب کلیات این اصلاح قانون به «ابتکار» گفت: «بهتر بود 20 سال پیش این قانون تصویب می شد. محدودیت هایی برای مدیریت جوانان ایجاد کرده بودیم. بنابراین سیستمی که تغییری در آن رخ نمی داد و به نیروهای کارآمد جوان اعتماد نمی کند، قطعا کارآمد نخواهد بود. الان دیر شده است ولی همین که روش را اصلاح کنیم باز هم کار خوبی است.»
شعارهای انتخاباتی که مورد نقد است
این عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر شعار انتخاباتی روحانی در وعده جوانگرایی در کابینه تصریح کرد: «روحانی شعار جوانگرایی داد ولی این امر محقق نشد. یکی از انتقادت ما اصلاح طلبان هم که در روی کارآمدن روحانی نقش داشتیم، عدم تحقق این شعار است.» او افزود: «درست است شرایطی در سال های قبل در بخشی از سیستم کشور رخ داده که مانع جوانگرایی گسترده می‌شود ولی نمی توان پذیرفت که در همه وزارتخانه ها این زیرساخت و امکان وجود ندارد. بنابرین ما مجلس دهمی ها قصد داریم با اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان کاری کنیم که دولت ها نتوانند دیگر سلیقه ای عمل کنند.» همچنین درباره استثناهای این امر هم باید شرایطی خاص اعمال کنیم که دایره این استثناها وسیع نشود.»
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم درباره عدم تحقق شعارجوانگرایی در دولت روحانی به «ابتکار» گفت: «شعارجوانگرایی در دولت روحانی در راستای تاکیدات رهبری که همیشه به موضوع جوانگرایی و توانمندی جوانان تاکید دارند اعلام شد ولی متاسفانه این امر همچنان در کشور ما مغفول مانده است و مجلس برای کمک به تحقق این شعار ابتدا در زمینه مدیریتی سعی دارد جوانگرایی را با این مصوبه اشاعه دهد و به دنبال آن اشتغالزایی جوانان محقق خواهد شد.» او توضیح داد: «البته فعلا بحث اشتغالزایی نداریم و این بحث در ذیل به کارگیری مدیران جوان، با تدبیر می تواند جوانگرایی و اشتغالزایی را در کشور ایجاد کند. باید نگاه نو و مدیریت جوان در سیستم مدیریتی کشور تزریق شود تا جامعه در سطح مدیریتی پویا تر شود.» سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به ارجاع جزئیات مصوبه فوق به کمیسیون متبوعش افزود: «البته در باره جزئیات این قانون مشکلاتی وجود دارد که به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد و به زودی رفع اشکال می شود. همچنین تاکید دارم که ما با اصلاح این قانون به دنبال جوان کردن گرایی در سطح مدیریت کشور و پایین آوردن سن مدیران دولت هستیم. چطور زمان جنگ جوانان توانستند کشور را مدیریت کنند، پس اکنون نیز جوانان می توانند بار دیگر کشور را مدیریت کنند و این نیاز به اعتماد همگی دارد.»
سایر اخبار این روزنامه
ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت: مذاکره مجدد با ایران خیال‌بافی است «ابتکار» از طرح اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس گزارش می دهد «ابتکار» از اعتصاب کامیون داران که موجب اختلال در سیستم سوخت رسانی به برخی استان ها شد ، گزارش می دهد علیرضا صدقی زمانی برای بازگشت به گذشته «ابتکار» از وسواس های افراد هنگام بیدار شدن از خواب گزارش می دهد فقط 5 دقیقه بیشتر! حضور یا عدم حضور ایران در سوریه چه تاثیری در مدیریت بحران این کشور خواهد داشت؟ حلقه مفقوده کاهش تنش‌ها در سوریه «ابتکار» از دلایل گرانی مسکن در تهران گزارش می دهد حلقه رکود و تورم خانه‌های پایتخت انتقادات فعالان محیط‌زیست همچنان به پروژه گردشگری آشوراده با وجود نزدیک شدن به فاز اجرایی ادامه دارد اصغر نوری کارگردان نمایش «دو روایت از شکسپیر» در گفت‌وگو با «ابتکار»: کم مانده است روی صحنه‌های تئاتر بالن هوا کنند! رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام تاکید کردند در شکست دشمن شک نداریم طرح زوال علوم انسانی! رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: نیروهای مسلح در توسعه قدرت دفاعی منتظر لبخند و مجوز هیچ کشوری نمی‌مانند رئیس دفتر رئیس جمهوری: با رقابت جناحی نمی‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم دادستان تهران: تشخیص جاسوسی متهمان با قوه قضائیه است