تظاهرات علیه سیاست‌های ریاضتی در 140 شهر فرانسه پلیس ضد شورش معترضان را سرکوب کرد


 
  سرویس خارجی-اعتراض‌ها به برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت فرانسه همچنان در شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد و در برخی از شهرها از جمله پاریس این اعتراض‌ها رنگ شورش و جنگ خیابانی به خود گرفته است. فرانسه از سال 2008 تا کنون درگیر بحران اقتصادی است و برنامه‌های ریاضتی نیز تاکنون نتوانسته از مشکلات اقتصادی مردم بکاهد. مردم فرانسه می‌گویند، این سیاست‌ها نتیجه عکس داده و بر مشکلاتشان افزوده است. برنامه‌های ریاضتی دولت ماکرون نیز طی ماه‌های گذشته با مخالفت شدید اتحادیه‌های کارگری روبرو شده و اتحادیه‌های بزرگ کارگری طی سه ماه گذشته چندین نوبت اعتصاب سراسری و خسارت‌بار برگزار کرده‌اند.
دولت فرانسه می‌گوید در جدیدترین برنامه‌های ریاضتی خود  تصمیم گرفته  تا سال 2022 بیش از 120 هزار فرصت شغلی دیگر را حذف کند. کاهش حقوق و افزایش قراردادهای کوتاه مدت، بخش دیگری از برنامه اصلاحی ماکرون است که وی امیدوار است، با استفاده از آن به جنگ مشکلات اقتصادی برود!  همین مسئله بهانه دور جدید اعتراض‌ها شده است.
شورش و اعتراض


بر اساس گزارش‌های متعدد منتشر شده، روز سه‌شنبه و به دنبال فراخوانی که 9 اتحادیه کارگری داده بودند ده‌ها هزار نفر در بیش از 140 شهر فرانسه به خیابان‌ها ریختند و علیه برنامه‌های اقتصادی دولت ماکرون شعار دادند. در برخی شهرها مثل پاریس این اعتراضات به خشونت کشیده شد. در برخی از شهرها هم آدمک رئیس‌جمهوری فرانسه، توسط کارگران و کارمندان فرانسوی به آتش کشیده شد.
پلیس ضد شورش فرانسه برای متفرق کردن معترضان از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کرد. تعداد بازداشتی‌ها تا روز گذشته در 140شهری که تظاهرات برپا شده بیش از 125 نفر گزارش شده است. بنابر اعلام فرمانداری پاریس در تظاهرات ضددولتی سه شنبه در این شهر 24 نفر بازداشت شده‌اند. بعد از تظاهرات نیز عده‌ای از دانش‌آموزان یک دبیرستان در پاریس را به تصرف درآوردند که با دخالت پلیس 101 نفر بازداشت شدند. طبق اظهارات شاهدان عینی، یکی از تظاهرکنندگان که قصد داشت یک نارنجک نوری را برداشته و به طرف پلیس فرانسه پرتاب کند، زخمی شده و دست خود را از دست داد. هنوز گزارش دقیقی از زخمی‌ها در دست نیست.
این سومین اعتصاب بزرگ و سراسری کارمندان و کارگران در فرانسه از زمانی است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور سال گذشته به قدرت رسید. به دنبال اعتصاب (سه‌شنبه) در فرانسه صدها پرواز از مبدا و به مقصد این کشور نیز  لغو شد چراکه کارمندان کنترل ترافیک هوایی نیز به این اعتصاب‌ها و تظاهرات  پیوسته‌اند. همزمان اعلام شده که دولت فرانسه نیز در حال مذاکره با اتحادیه‌ها درباره طرح‌هایش بوده و اعلام کرده که سال آینده میلادی به دنبال تبدیل کردن اصلاحات خود به قانون خواهد بود.