اوپک احتمال کاهش تولید نفت ایران را درنظر می گیرد؛

گروه انرژی- بعد از تصمیم آمریکا برای برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران نگرانی‌هایی بابت خرید نفت ایران ایجاد شده است و از سوی دیگر کارشناسان کاهش نفت ونزوئلا را نیز تهدیدی بزرگ‌تر از کم شدن صادرات نفت ایران می‌دانند‌.
برخی کارشناسان معتقدند در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه از بازار ایران در اروپا از دست خواهد رفت و بعد از این اتفاق، شرق آسیا هم از این موضوع تبعیت کرده و طی دو سال، صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه خواهد رسید‌.
گرچه این تحریم‌ها ممکن است بازاریابی نفت ایران را با چالش‌هایی مواجه کند اما باید خاطرنشان کرد که حجم این تحریم‌ها، خطرناک‌تر از تحریم‌های سال ۹۰ نیست چراکه در آن زمان اجماع جهانی
(قطعنامه شورای امنیت) در رابطه با تحریم نفتی ایران وجود داشت اما اکنون اروپا هم به جمع مدافعان حفظ برجام پیوسته است و همین موضوع، کار را اندکی سهل‌تر می‌کند.


در همین حال تحلیلگران نفتی مانند کریستین ملک در بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان آمریکا معتقدند تهدید بزرگ در عرضه نفت، کاهش تولید نفت ونزوئلاست نه کم شدن صادرات نفت ایران، زیرا بعید است مشتریان بزرگ نفت ایران از تحریم‌های آمریکا پیروی کنند‌.
به باور این تحلیلگر، صادرات نفت ایران تغییری نخواهد کرد و تهران به احتمال زیاد تحریم‌های اقتصادی آمریکا را با صادرات نفت بیشتر به کشورهایی مانند ترکیه و هند دور خواهد زد‌.
وی معتقد است تحریم‌های ایران تاثیر بسیار کوچک‌تر، تدریجی‌تر و غیرقطعی‌تری در مقایسه با کاهش تولید نفت ونزوئلا بر بازارهای نفت خواهند داشت‌.
ملک ادامه داد‌: کشورهای خریدار نفت ایران 180 روز وقت دارند نشان دهند آیا واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهند یا دسترسی محدود به موسسه‌های مالی آمریکا را می‌پذیرند‌.
به گفته این تحلیلگر نفتی جی‌پی مورگان، تحریم‌های گذشته موجب کاهش صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز شد اما این بار گمان می‌رود همکاری‌های بین‌المللی در مورد تحریم ایران کمتر باشد‌.
وی افزود‌: اتحادیه اروپا هنوز در تلاش است برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نجات دهد تا بتواند از ایران نفت بخرد هر چند برخی تولیدکنندگان بزرگ مانند توتال اعلام کرده‌اند در صورتی که آمریکا در مورد آنها استثنا قائل نشود، ایران را ترک خواهند کرد‌.
این تحلیلگر نفتی گفت‌: چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران هنوز از برجام حمایت می‌کند و از نظر تاریخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نکرده است‌.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت نیز در این باره گفت‌: اراده سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا حفظ شده و این کشورها با اجرای سازوکارهایی مصمم به ممانعت از اعمال تحریم‌های آمریکا هستند‌.
امیرحسین زمانی‌نیا با بیان اینکه اعضای اتحادیه اروپا می‎‎خواهند روابط تجاری با ایران بر مبنای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آسیب نبیند، افزود‌: این روابط بعد از برجام تا حدودی به شرایط عادی برگشته و تنها اندکی مشکلات بانکی باقی مانده است‌.
وی اظهار کرد‌: هم‌اکنون اراده سیاسی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران اعلام شده و این کشورها خواستار ممانعت از اعمال تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی هستند‌.
معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با تاکید بر اینکه اولویت ایران فروش نفت و دریافت عواید نفتی از طریق بانکی بدون ایجاد مانع است، ادامه داد‌: همچنین مساله کشتیرانی، نفتکش‌ها و بیمه برای ایران در این میان بسیار مهم است‌.
زمانی‌نیا با اشاره به اینکه پس از برجام برخی بانک‌های متوسط همکاری با ایران را در دستور کار خود قرار دادند، گفت‌: سازوکار اتحادیه اروپا همکاری مستقیم چند بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران بوده تا از این طریق بتوان عواید حاصل از فروش نفت، میعانات، فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی را به ایران انتقال داد‌.
وی با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی که کسب و کار آنها بیشتر در حوزه آمریکا بوده ترجیح می‌دهند با این کشور کار کنند، افزود‌: شرکت‎های متوسط اروپایی که کسب و کار کمتری در آمریکا دارند زیر پوشش و حمایت سیاسی اتحادیه اروپا قرار می‎گیرند و می‎توانند با ایران کار کنند‌.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه راه و روش اجرای این سازوکارها هم‌اکنون در حال مذاکره بوده و شرکت ملی نفت ایران نیز به عنوان پشتیبان مذاکرات همراه وزارت امور خارجه است تا مسایل جزیی در مسایل مربوط به نفتکش‌ها، کشتیرانی، فروش نفت و محصولات پتروشیمی برطرف شود‌.
این در حالی است که منابع آگاه در صنعت نفت و اوپک اظهار کردند این گروه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به عرضه ایران و ونزوئلا به دنبال تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم ممکن است تصمیم بگیرد در ژوئن تولید نفت خود را افزایش دهد‌.
این منابع آگاه اظهار کردند‌: کشورهای عضو اوپک حاشیه خلیج فارس مذاکرات اولیه را درباره زمانی که اوپک می‌تواند تولید نفت خود را برای آرام کردن التهاب بازار افزایش دهد و اینکه هر عضو تا چه میزان می‌تواند به تولید خود اضافه کند پیش می‌برند‌.
یک منبع نفتی آگاه در منطقه خلیج فارس به رویترز گفت‌: همه گزینه‌ها روی میز است و تصمیم برای افزایش تولید ممکن است در ژوئن که نشست بعدی اوپک برای بازبینی سیاست تولید خود برگزار می‌شود گرفته شود، اما هنوز درباره اینکه این گروه چه میزان لازم است تا از محدودیت عرضه خود بکاهد تصمیمی گرفته نشده است‌.
یک منبع دیگر گفت‌: اوپک و متحدانش ممکن است تصمیم بگیرند پایبندی بالای خود به توافق کاهش تولید را کمتر کنند‌. پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در آوریل به ۱۶۶ درصد رسید که به معنای کاهش تولید بالاتر از سطح هدف‌گذاری شده بوده است‌.
یک منبع دوم اظهار کرد‌: ما همچنان در حال بررسی سناریوهای مختلف هستیم و حتی اگر اوپک در ژوئن تصمیم بگیرد محدودیت‌های تولید خود را تسهیل کند، ممکن است سه یا چهار ماه طول بکشد تا این تصمیم اجرایی شود‌.
یک منبع آگاه در اوپک با اشاره به تصمیم‌گیری برای تولید بیشتر در نشست ژوئن گفت‌: این یکی از گزینه‌ها است‌. کاهش تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی کمک کرده است اوپک و متحدانش کاهش تولید بالاتر از حد پیش‌بینی شده را داشته باشند‌.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، قرار است هفته جاری با همتایان روسی و اماراتی خود در سن‌‌پترزبورگ به منظور گفت‌وگو درباره این موضوع دیدار کنند‌.
تاکنون اوپک با وجود کاهش ذخایر جهانی به سطح مورد نظر این گروه و نگرانی کشورهای مصرف‌کننده نسبت به افزایش قیمت‌ها، اعلام کرده نیازی به تسهیل محدودیت تولید نمی‌بیند‌.
اما منابع آگاه می‌گویند افت سریع ذخایر نفت جهانی و نگرانی‌ها نسبت به تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صادرات ایران و همچنین ریزش تولید ونزوئلا، عامل تغییر تفکر اوپک هستند‌.
همچنین انتقاد آمریکا از بالا رفتن قیمت‌های نفت نیز باعث شده در داخل اوپک بحث‌هایی شکل بگیرد‌. دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته اوپک را متهم کرد به طور غیرواقعی قیمت‌ها را بالا برده است‌.
فالح که یکی از پرنفوذترین وزیران نفت اوپک است، هفته گذشته اظهار کرده بود همتایانش در امارات، آمریکا و روسیه و همچنین کره جنوبی را که یک مصرف‌کننده بزرگ نفت است برای یک اقدام جهانی هماهنگ به منظور کاهش التهاب بازار فراخوانده است‌.
در این میان قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر احتمال تولید بالاتر اوپک کاهش یافت اما انتظار می‌رود ریسک‌های ژئوپلتیکی قیمت‌ها را نزدیک به بالاترین رکورد چند سال اخیر نگه دارد‌.
بهای معاملات آتی برنت پس از اینکه روز سه‌شنبه ۳۵ سنت افزایش داشت، در معاملات روزگذشته ۴۳ سنت یا 5/0 درصد کاهش یافت و به 14/79 دلار در هر بشکه رسید‌. نفت برنت هفته گذشته به 50/80 دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین رکود از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود‌.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت آمریکا که روز سه‌شنبه به 83/72 دلار در هر بشکه صعود کرده بود روز جاری ۲۵ سنت یا 4/0 درصد کاهش یافت و به 95/71 دلار در هر بشکه رسید‌.
به گفته مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «سی ام سی مایکتس»، به نظر می‌رسد بازار در سطح قیمت فعلی متوقف شده است‌. اگر تحریم‌ها علیه ایران اعمال شوند با توجه به قیمت‌های بالا اکثر تولیدکنندگان اوپک مایل خواهند بود نفت بیشتری تولید کنند‌.
تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی اعلام کردند سرمایه‌گذاران منتظر مذاکرات آتی میان روسیه و عربستان سعودی درباره احتمال نیاز به تسهیل محدودیت‌های تولید هستند‌. افزایش تولید در آمریکا که پیش‌بینی می‌شود تولید نفت شیل این کشور در ژوئن به رکورد بالای جدیدی صعود کند روند رشد قیمت‌ها را محدود کرده است‌. نگرانی‌ها نسبت به کاهش صادرات نفت ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای بین‌المللی تهران قیمت‌ها را به بالاترین رکورد از اواخر سال ۲۰۱۴ رسانده است‌.
به‌علاوه تولید نفت ونزوئلا به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بحث‌برانگیز این کشور که ممکن است تحریم‌های آمریکا را به دنبال داشته باشند احتمالا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد‌.
در این بین، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت و میعانات آمریکا هفته گذشته کاهش یافت، در حالی که ذخایر بنزین این کشور افزایش غیرمنتظره‌ای داشت‌. آمار رسمی تولید و ذخایر نفت آمریکا بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر خواهد شد‌.