کمیسیون مشترک برجام جمعه برگزار می شود

گروه سیاسی- برخلاف آنچه مخالفان دولت درباره برجام می‌گویند و آن را توافقی بی‌حاصل در فضای بین‌الملل معرفی می‌کنند اما موضع‌گیری‌های مقامات کاخ سفید از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور درباره این توافق‌ بین‌المللی، به خوبی بیانگر آن است که برجام توانسته اثرات خود را نه تنها در حل مشکلات ایران که در بهبود روابط ایران با جهان بگذارد‌. ترامپ بارها نارضایتی خود را از بهبود وضعیت اقتصادی ایران پسابرجام اعلام کرده و خروج او هم تلاشی دیگر برای جلوگیری از تداوم این روند بود‌. سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بنیاد هریتیج و شروط 12گانه وی برای ایران نشان داد آنها تاب تحمل این وضعیت را ندارند و به دنبال راهکاری برای تغییر شرایط سیاسی در ایران هستند‌. حسن روحانی رییس‌جمهور نیز در واکنش به اظهارات پمپئو گفت: «شما چه کاره‌اید که برای ایران و منطقه تعیین تکلیف می‌کنید‌.»‌ محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران را دیپلماسی قلابی و شکست خورده نامید‌. با این حال به نظر می‌رسد درگیری‌های لفظی میان تهران- واشنگتن ادامه داشته باشد چرا که مایک پمپئو روز سه‌شنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حضور یافت و درباره اظهارات رییس‌جمهور ایران درباره اینکه وزیر خارجه آمریکا چه حقی دارد در خصوص اداره کشور ایران اظهارنظر کند، گفت: مردم ایران باید درباره اینکه چه نوع رهبری و چه نوع حکومتی می‌خواهند داشته باشند، انتخاب کنند و با تصمیماتی که این رهبران می‌گیرند، زندگی کنند‌. وی افزود: من توضیح نمی‌دادم که رییس‌جمهور روحانی یا وزیر خارجه ظریف چه کار کنند، فقط در مورد اینکه آمریکا می‌خواهد چه کار کند، حرف می‌زدم‌.
محمدجواد ظریف نیز در پایان جلسه روز گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ادعاهای پمپئو علیه ایران گفت: همان‌طور که آقای لاریجانی هم گفت اظهارات پمپئو آنقدر بی‌حساب و کتاب و خارج از نزاکت و بی‌منطق بود که ارزش پاسخگویی ندارد‌. وی افزود: دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند، بلکه زندانی گذشته و بدتر از آن زندانی گروه‌های فشار فاسدی هستند که هر روز طبل رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهان بلند می‌شود‌.
او در ادامه گفت: این اظهارات نشان‌دهنده ورشکستگی سیاست خارجی ایالات متحده است که شده سیاست خارجی استیجاری؛ هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند بهتر می‌تواند این سیاست خارجی را به یک طرف منحرف کند‌.
ظریف با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیر اقتصادی داشت، گفت: اما آمریکا هیچ‌گاه نتوانست به اهدافش برسد؛ خیال می‌کنند الان که دنیا سیاست‌ها و حرکت‌های آنها را تقبیح می‌کند، می‌توانند همان تحریم‌ها یا کمتر یا بیشتر از آنها را علیه ایران به کار ببرند؛ اطمینان دارم مردم ایران محکم در برابر این‌ها می‌ایستند‌. وی گفت: نکته دیگر اینکه در یک زمانی آمریکا توانسته بود اجماعی علیه ایران شکل بدهد، امروز مشخص است این اجماع علیه صحبت‌های آمریکایی‌هاست‌.


دستاوردهای اقتصادی ما در برجام باید تامین شود
ظریف با اشاره به سفر اخیر خود به پکن، مسکو و بروکسل گفت: بعد از این سفرها، همکاران من از دیروز مذاکرات را با اعضای اتحادیه اروپا شروع کردند‌. ما همچنین مذاکرات متناوبی را بعد از پکن و مسکو با دوستان چینی و روسی در سطوح کارشناسی برای برنامه‌های گسترده‌تر داریم و روز جمعه جلسه کمیسیون مشترک برجام را منهای آمریکایی‌ها داریم‌. آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و لذا عضو کمیسیون نیستند و مثل گذشته نمی‌توانند در این کمیسیون مانع‌تراشی کنند‌. وی گفت: این کمیسیون برای بررسی اینکه چگونه اعضای باقیمانده برجام می‌توانند تعهدات برجامی را اجرا کند شکل می‌گیرد؛ ما صرفا حول برجام حرف می‌زنیم؛ نه خواسته‌ای بالاتر از برجام داریم نه حرفی بیرون از برجام در این جلسات زده خواهد شد‌. جلسات راجع به برجام است و طبیعتا خواسته‌های ما همان‌هایی است که در برجام برای مردم ایران تضمین شده است‌.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه دستاوردهای سیاسی، حقوقی و امنیتی برجام با رفتن آمریکا تقویت شده گفت: دستاوردهای اقتصادی‌ای که با رفتن آمریکا متضرر شده، باید برای ما تامین شود‌. ما برنامه‌های قابل توجهی داریم و صحبت‌های خوبی شده اما زود است که بگوییم آیا سایر طرف‌های برجام می‌توانند این تضمین‌ها را به جمهوری اسلامی بدهند یا خیر و آیا ما خودمان روش‌هایی داریم که این تضمین‌ها را قطعی‌تر کنیم یا خیر؟ اینها را در روزهای آینده خواهیم دید‌. ظریف در مورد ضرب‌الاجل ایران به اروپایی‌ها گفت: آنچه ما مشخص کردیم در صحبت‌های رییس‌جمهور بوده است‌. روند داخل برجام هم چند هفته‌ای است که از روز جمعه شروع می‌شود و این روند را ادامه می‌دهیم‌. همزمان دو روند را پی می‌گیریم؛ یکی روند برجامی است‌ که از طریق کمیسیون مشترک دنبال می‌شود‌. یکی روند مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با سایر اعضای برجام است‌ یعنی سفرهای اخیر‌. وی با اشاره به بیانیه موگرینی بعد از دیدار با ظریف گفت: شما حاصل یکی از روندها را در بیانیه موگرینی و نه حوزه‌ای که اروپا گفته قرار است در این حوزه‌ها با ایران به راهکار عملی برسد، دیدید‌. حالا باید دید این حوزه‌ها را چطور باید عملیاتی کرد‌. این ظرف همین دو سه روز که همکاران من دارند کار می‌کنند مشخص می‌شود‌. البته اتحادیه اروپا یک مجموعه ‌۲۸ کشوری است و روندهایی یک مقدار زمانبر است ولی تاکید کردیم زمان زیادی برای تصمیم‌گیری در این باره نداریم‌.
وی در مورد همراهی اروپایی‌ها با ایران و اینکه گفته می‌شد اروپایی‌ها بسته‌ای برای مذاکره جدید با ایران آماده کرده‌اند، گفت‌: آن خبر که کاملا دروغ بود‌. اتحادیه اروپا خودش آن خبر را تکذیب کرد‌. این یک اتاق عملیات روانی از سوی رژیم صهیونیستی است برای اینکه اینجور حرف‌ها را پخش کند‌. ظریف درباره نحوه کار اتاق عملیات روانی علیه ایران گفت: همه می‌دانستند روز جمعه کمیسیون مشترک بدون آمریکا بر اساس درخواست ایران تشکیل می‌شود. از این رو شروع کردند به فضاسازی که موضوع جلسه کمیسیون مشترک این است و آنها قرار است بسته جدیدی را با اضافه کردن موضوعات جدید به ایران ارائه دهند‌.
ظریف گفت: واقعیت این است که قرار است بسته جدید به ایران ارائه دهند ولی بسته درخواستی در قالب برجام نه موضوعات دیگر‌. دیدید که اتحادیه اروپا هم این خبر را سه بار رد کرد و حتی خبرگزاری رویترز که خودش این خبر را به نقل از یک روزنامه آلمانی تولید کرده بود، ناگزیر شد تکذیبیه این خبر را چاپ کند‌.
سخنرانی پمپئو هم نشانه استیصال بود
وزیر امور خارجه خطاب به مردم و رسانه‌ها گفت: متوجه باشید این روزها یک اتاق جنگ روانی توسط رژیم صهیونیستی راه‌اندازی شده برای فضاسازی علیه ایران در داخل کشور و جامعه بین‌الملل‌. این نشانه استیصال است‌. سخنرانی پمپئو هم نشانه استیصال بود‌. به قول خودشان این «طرح دوم» آنها بود؛ طرح اول این بود که با تندروی‌های ترامپ، جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد که باعث ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران شود‌. الان هم سعی می‌کنند همان هدف را دنبال کنند چون معتقدند ناکامی عمده رژیم صهیونیستی و تندروها و برخی رژیم‌های مرتجع منطقه و اینکه هزینه‌هایی که طی سال‌های دراز برای ایجاد فضای ایران‌هراسی در جهان کرده بودند به ناگاه فروریخته است و باید این فضا را تجدید کنند‌. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همین است که سیاست جمهوری اسلامی این بوده که مانع از شکل گرفتن چنین فضایی شود، البته با احقاق حقوق مردم ایران‌. مبارزه با فضای ایران‌هراسی ضمن تضمین حقوق حقه مردم ایران خواهد بود‌.
ظریف در مورد فضایی که در داخل علیه دستگاه دیپلماسی شکل گرفته نیز گفت: فکر می‌کنم خروج آمریکا از برجام نشان داد دستگاه دیپلماسی و مجموعه نظام کار عاقلانه‌‌‌ای کرده بود. برجام منافع جمهوری اسلامی را تامین می‌کرد‌. آمریکایی‌ها در دولت قبل بدعهدی و در دولت کنونی تلاش کردند برجام را به هزینه ایران برهم بزنند؛ نتوانستند‌. نهایتا مجبور شدند خودشان خارج شوند و انزوای بین‌‌المللی را بپذیرند‌. این دستاورد دیپلماسی است‌. وی افزود: همان‌طور که امام گفت: «همه فریادها باید بر سر آمریکایی‌ها باشد» یعنی آمریکایی‌‌‌ها بدعهدی کردند و مقررات بین‌المللی را نقض کردند‌. شما کسانی را که یک جاده‌‌ای را ساختند به خاطر دو تا ماشین که می‌‌‌روند داخل این جاده و خلافی را مرتکب می‌‌شوند و تصادف می‌کنند، محکوم نمی‌کنید بلکه ماشینی که خلاف کرده محکوم می‌کنید‌. آمریکا نه‌تنها برجام را زیر پا گذاشته بلکه توافق پاریس و تی‌‌تی‌‌‌پی و توافق‌‌‌های دوجانبه و مربوط به سازمان تجارت جهانی را نیز زیر پا گذاشته و قطعنامه‌‌‌های شورای امنیت، قطعنامه‌‌هایی که خود آمریکا در واقع بانی شده بود را هم نقض کرده است‌.
باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذاریم
سیدمحمود واعظی رییس دفتر
رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اظهارات روز دوشنبه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران گفت: آنچه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران مطرح کرد، مجموعه‌‌ای از شعارها که بیشتر نبود‌. قبلا این سخنان را آقای ترامپ به زبان دیگری بیان کرده بود‌. مهم این است که عکس‌العمل افکارعمومی دنیا و هم عکس‌العمل مسوولان سیاسی کشورهای مختلف نسبت به این مطالب چیست؟واعظی با بیان اینکه هیچ استقبالی از این سخنان غیر از مسوولان چند کشور کوچک - که از خروج آمریکا از برجام حمایت کردند- صورت نگرفت، اظهار داشت: معنی این عدم استقبال از این سخنان آن است که مردم، افکارعمومی و مسوولان کشورها سخنان وزیر خارجه آمریکا را مجموعه‌ای از شعارها تلقی کردند‌. در داخل کشور نیز این همین اتفاق افتاد‌. آنها فکر می‌کردند که اگر سخنانی را مطرح کنند و در سخنان‌شان نیز درباره مردم بگویند و از مردم طرفداری کنند، مردم از آنها حمایت خواهند کرد در حالی که دست آمریکا برای مردم رو شده است‌. رییس دفتر رییس‌جمهور ادامه داد: آنچه طرف مقابل طراحی کرده بودند و اتفاق افتاد، نه در داخل ایران و نه در جهان تاثیری نداشت‌. رویکرد دولت در این موضوع مشخص است‌. دیپلمات‌های ما در حال پیش بردن مذکرات‌شان هستند و من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم گام دوم را برداریم‌.
وی تاکید کرد:‌ در این شرایط که مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان ایجاد شده و علیه ما اقدام می‌کند، باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشته و بر منافع ملی خود توافق کنیم‌. ما باید انسجام داشته باشیم تا در خارج از کشور همه بدانند که ما در ایران هم‌‌نظر هستیم‌.