<پالرمو> هیچ ربطی به برجام ندارد







مرتضی گل پور
روزنامه نگار
وزیر امور خارجه با دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (پالرمو) تصویب آن را به نفع منافع ملی دانست.
این لایحه روز سه‌شنبه و در پی مخالفت تعدادی از نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگشت داده شد و قرار است بعد از دو هفته دوباره در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.
محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت  در پاسخ به پرسش «ایران» درباره پیامدهای عضو نشدن ایران در کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (پالرمو) درحالی که فلسطین، عراق، سوریه و لبنان به آن پیوسته و تنها کشورهایی چون ایران، سودان جنوبی، کره شمالی و بوتان در آن عضو نیستند، گفت: این کنوانسیون با تحفظ‌هایی که در مراحل مختلف و از جمله در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد، تأیید شد و صریحاً اعلام کردیم که منافع ملی از این طریق حتماً حراست می‌شود و بهانه‌ها از دست امریکا و دیگران گرفته می‌شود.  وی با تأکید بر اینکه بررسی این کنوانسیون در ایران و تمهیدات مرتبط با آن، از سال‌ها پیش، از سال 99 میلادی که تصویب شد یا از سال 1381 که لایحه آن تدوین شد، آغاز شده است، تصریح کرد: لذا این لایحه هیچ ربطی هم به بحث‌های برجامی ندارد و با ملاحظاتی تأیید شده است. وزیر امور خارجه درباره چیستی این تمهیدات یا ملاحظات نیز گفت: همه کشورهایی که به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیوسته‌اند، تحفظ‌هایی دارند و اساساً تحفظ جزئی از این کنوانسیون است و تقریباً هر کشوری که به این کنوانسیون پیوسته با تحفظ پیوسته است، در کشور ما نیز با تحفظ‌هایی که در مراحل مختلف از جمله شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است، نظر ما مبنی بر تصویب آن در مجلس است و این نظر را صریحاً اعلام کردیم که منافع ملی از این طریق حتماً حراست می‌شود و بهانه‌ها از دست امریکا و دیگران گرفته می‌شود.
اجماع علیه آمریکاست
ظریف در جمع خبرنگاران نیز، سخنان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده را «بی حساب و کتاب و خارج از نزاکت و منطق» توصیف کرد و با اشاره به اینکه هیچ کدام از این حرف‌ها جدید نبود، اما با وقاحت و شدت بیشتری مطرح شد، اظهار کرد: زمانی امریکا توانست با همین دروغ‌ها یک اجماع در دنیا علیه ایران ایجاد کند، اما امروز حقایق مشخص شد و اجماع اکنون علیه این سخنان امریکا است.
وی درباره رایزنی‌ها با طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام نیز با اشاره به اینکه دستاوردهای سیاسی حقوقی و امنیتی ما حتی با رفتن امریکا تقویت شده است، اما دستاوردهای اقتصادی که با رفتن امریکا متضرر شده را باید سایر اعضای برجام برای ما تأمین کنند، افزود: صحبت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته  اما هنوز زود است که ببینیم آیا سایر اعضای برجام می‌توانند تضمین‌های لازم را به جمهوری اسلامی بدهند یا اینکه ما خودمان با روش‌هایی که داریم این تضمین‌ها را قطعی‌تر بکنیم. اینها را در روزهای آینده و در چند هفته آینده خواهیم دید.
ظریف در مورد ضرب‌الاجلی که برای مذاکرات با اروپایی‌ها تعیین شده نیز گفت: همزمان دو روند را پیگیری می‌کنیم؛ یکی روند برجامی است که از طریق کمیسیون مشترک دنبال می‌‌کنیم و دیگری روند مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با سایر اعضای برجام است؛ یعنی سفری که من به پکن ، مسکو و بروکسل داشتم، البته اتحادیه اروپا یک مجموعه ۲۸ کشوری است و روندهای آن مقداری زمانبر است اما ما تأکید کردیم که  زمان زیادی برای تصمیم‌‌گیری نداریم.
بسته پیشنهادی در چارچوب برجام است
وی در مورد اینکه گفته شده اروپایی‌ها با چین و دیگران توافق کردند بسته‌ای به ایران پیشنهاد دهند، گفت: آن خبر کاملاً دروغ بود، اتحادیه اروپا آن خبر را تکذیب کرد، این عملیات روانی است که رژیم صهیونیستی راه انداخته است تا این سخنان را منتشر کند. همه می‌دانستند که روز جمعه کمیسیون مشترک بدون امریکا براساس درخواست ایران تشکیل می‌شود، بنابراین شروع کردند به فضاسازی که موضوع کمیسیون مشترک این است که آنان بیایند یک بسته جدیدی را به ایران با اضافه کردن موضوعات جدید ارائه بدهند. ظریف گفت: واقعیت این است که قرار است بسته جدیدی را به ما ارائه بدهند، اما بسته در قالب برجام است و نه در قالب موضوعات دیگر. دیدید که اتحادیه اروپا هم این خبرسازی را سه بار رد کرد و حتی خبرگزاری رویترز هم که خودش این خبر را تولید کرده بود به نقل از یک روزنامه آلمانی، ناگزیر شد آن را تکذیب کند. وی تأکید کرد: هم دوستان ما در رسانه و هم مردم متوجه باشند که رژیم صهیونیستی یک اتاق جنگ روانی به راه انداخته است تا هم در داخل ایران و هم در جامعه بین‌الملل فضاسازی کند و این نشان ‌دهنده استیصال است همان طور که سخنان آقای پمپئو نشان‌ دهنده استیصال بود.
وزیر امور خارجه در جواب به سؤالی درباره خروج ایران از سوریه که نماینده پوتین مطرح کرده، با اشاره به اینکه البته بعداً این سخنان اصلاح شد، تصریح کرد: ایران در هر جایی که هست، براساس دعوت آن کشور و با یک هدف است؛ آن هم هدف مبارزه با تروریسم است. حضور مستشاری ما برای مبارزه با تروریسم است تا زمانی که دولت‌های آن کشورها تمایل داشته باشند، ما به این کمک‌ها ادامه می دهیم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه چه مقدار می‌توان امیدوار بود که اتحادیه اروپا از ما دفاع کند، گفت: در اینکه اتحادیه اروپا می‌خواهد  نه از ما، بلکه از برجام که دستاورد همه دنیا است دفاع بکند، شک نداریم. اما ما نمی‌توانیم جای اتحادیه اروپا تصمیم بگیریم، تصمیمی که اتحادیه اروپا در این زمینه می‌گیرد تنها به برجام ختم نخواهد شد بلکه یک روند جهانی را خواهد ساخت در مورد این که دنیا چگونه می‌تواند با این زیادی‌خواهی‌ها و تندروی‌‌ها برخورد کند.