آمریکای ترامپ توسل به سیاست شکست خورده

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هر چند خوی استکباری و سلطه‌گری آمریکا به هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مربوط می‌شود ولی جمهوریخواهان به جنگ افروزی و افراط گرائی بیشتر از رقبای دموکرات خود شناخته شده‌اند.
سیاست‌های دولت جدید آمریکا که وابسته به حزب جمهوریخواه است این واقعیت را آشکارتر ساخته که جمهوریخواهان علاوه بر اینکه افراطی سخن می‌گویند و افراطی عمل می‌کنند، برای اعتبار بین‌المللی کشور خود اهمیتی قائل نیستند. تصمیمات یکسال و نیم گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و سخنان روز دوشنبه مایک پمپئو وزیر خارجه تازه کار او نشان داد که جمهوریخواهان آمریکا در صدر فهرست افراطیون قرار دارند و با این فرمان اگر به پیش بروند آمریکا را به سقوطی زودرس مبتلا خواهند کرد.
نکته قابل تامل اینکه دارودسته جدید ترامپ، بقدری افراطی هستند که حتی حزب جمهوریخواه یعنی حزب خودشان نیز با سیاست هایشان چندان موافق نیست. این زیاده روی در افراط آنقدر غیرقابل تحمل است که ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید تا امروز که حدود یکسال و نیم است بیش از 30 وزیر و دستیار و مشاور و همکار خود را از دست داده و ناچار شده افراد دیگری را جایگزین آنها کند. اکثر این افراد دلیل استعفای خود را غیرقابل قبول بودن سیاست‌های ترامپ اعلام کرده و به دلیل افراطی بودن شخص ترامپ و عملکرد او حاضر به ادامه همکاری با وی نشدند و کاخ سفید یا کابینه را ترک کردند.


بدین ترتیب، قبل از آنکه درباره سیاست‌های دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران نظری داده شود، به این نکته مهم باید توجه گردد که این دولت راهی را در پیش گرفته که آمریکا را به سراشیبی سقوط می‌برد. اینکه تبلیغ می‌شود ترامپ توانسته با همین سیاست‌هایش و با دوشیدن سران ارتجاع عرب به ویژه آل سعود، اقتصاد آمریکا را رشد دهد حتی اگر صحت داشته باشد در مقایسه با ضربه شدیدی که او در سطح بین‌المللی به اعتبار کشورش وارد کرده، ارزشی ندارد. اکنون دولت آمریکا به عنوان غیرقابل اعتمادترین دولت جهان نزد ملت‌ها و سیاستمداران، شناخته شده است و شرایط جهانی نیز بگونه‌ای نیست که یک دولت بتواند با قلدری اهداف خود را محقق کند. به همین دلایل، ترامپ و دارودسته‌اش با ناکامی قطعی مواجه خواهند شد و آمریکا را به سراشیبی خواهند برد.
در مورد سیاست اعلام شده وزیر خارجه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، چند نکته را باید مورد نظر قرار داد.
اول آنکه این سیاست، تکرار سیاست‌های چهار دهه گذشته است که با شکست مواجه شده و اکنون آمریکای ترامپ به همان چیزی متوسل شده که اسلاف او بارها آن را تجربه کرده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند. مردم ایران با تحریم و فشار سیاسی و جنگ و انواع توطئه‌های طراحی شده توسط آمریکا آشنائی دارند و راه مقابله با آن را نیز به خوبی می‌دانند و قطعاً اینبار نیز ملت ایران پیروز میدان است و آمریکا شکست خواهد خورد.
دوم آنکه موارد دوازده گانه‌ای که در سخنان بی‌پایه و اساس وزیر خارجه آمریکا آمده، بهانه تراشی‌هائی بیش نیستند و اصل موضوع این است که دولتمردان آمریکائی با اصل نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند. این نظام با ویژگی‌هائی که دارد، حاضر نیست در برابر سلطه جوئی آمریکا تسلیم شود. علاوه بر این، وجود این نظام حکومتی در منطقه مزاحم دخالت‌ها و سلطه گری‌های آمریکاست. از نظر دولتمردان آمریکا هر حاکمیتی که مزاحم سلطه گری‌های آمریکا باشد باید از سر راه برداشته شود. این، البته آرزوی ترامپ و همکاران افراطی اوست ولی در مورد جمهوری اسلامی ایران که یک نظام انقلابی و مردمی است، آنها بشدت دچار اشتباه هستند و نمی‌توانند در این مورد خاص به اهداف استعماری خود برسند.
سوم آنکه اموری از قبیل حمایت از تروریسم، دخالت در کشورها، ایجاد ناامنی در منطقه و... که به جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهند درست همان چیزهائی هستند که خود آمریکا مرتکب شده و درحال ارتکاب آنهاست. کاری که جمهوری اسلامی ایران در منطقه انجام داده، از بین بردن ناامنی‌هائی است که آمریکا پدید آورده و مبارزه با تروریست‌هائی است که آمریکا پدرخوانده آنهاست. اصولاً آمریکا به چه حقی از آن سوی کره زمین به خود اجازه می‌دهد در منطقه خاورمیانه حضور پیدا کند و برای ملت‌ها و کشورهای این منطقه تعیین تکلیف نماید؟ مضحک‌تر اینکه دولتمردان آمریکائی با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها در عین حال که برای خود حق حضور در این منطقه قائل هستند کشورهای منطقه را از دخالت در سرنوشت خود منع می‌کنند! چنین چیزی فقط با قانون جنگل منطبق است که در جهان امروز خریداری ندارد.
و آخرین نکته اینکه اگر دولتی باید سرزنش شود و دست از سیاست‌های ضدامنیتی و تشنج آفرین بردارد، دولت آمریکاست که مظهر تروریسم دولتی است، حامی اصلی رژیم نامشروع صهیونیستی است، با خروج از برجام مرتکب پیمان شکنی در سطح بین‌المللی شده، با انتقال سفارت خود به بیت المقدس برخلاف قانون عمل کرده، با فروش سلاح به عربستان در کشتار مردم مظلوم یمن شریک شده و در نقاط مختلف جهان در امور داخلی کشورها دخالت می‌کند. آنچه تعجب برانگیز است این است که ترامپ و همکاران افراطی او هنوز نفهمیده‌اند که در جهان امروز نمی‌توانند اهداف خود را با قلدری به پیش ببرند. آنها قطعاً در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران از این جهل مرکب خارج خواهند شد.
سایر اخبار این روزنامه