خروج 2 هفته ای لایحه جنجالی از دستور کار مجلس

محمد اکبری - در روزی که حواشی مجلس به متن جلسه علنی بهارستان آمده بود، پس از نقد و نظر موافقان و مخالفان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم با رای اکثریت نمایندگان،  این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع شد. به گزارش خبرنگار پارلمانی خراسان، صبح دیروز در  آغاز جلسه علنی مجلس زمانی که از تریبون هیئت رئیسه «بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» به عنوان  دستور کار قرائت شد،  فریاد «دو - دو» در اعتراض به قرار گرفتن این لایحه در دستور کار مجلس از سوی برخی نمایندگان به گوش رسید.
انتقاد برخی نمایندگان به «لایحه استعماری»
در ساعات بعدی جلسه زمانی که قرار بود بررسی این لایحه شروع شود، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به همراه  تعدادی دیگر از نمایندگان از جمله نصرا...پژمانفر، نادر قاضی پور، محمد ابطحی و احمد سالک نمایندگان مشهد، ارومیه، خمین و اصفهان  از صندلی خود برخاستند و با فریاد به هیئت رئیسه اعلام کردند: «این لایحه استعماری است و باید از دستور کار خارج شود» . این اقدام منجر به آن شد که فضای مجلس برای دقایقی متشنج شود و در ادامه جلسه امیرحسن قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس در میان فریادهای نمایندگان خطاب به لاریجانی گفت: برخی نمایندگان خواستار مسکوت ماندن این لایحه شدند و تعدادی دیگر از نمایندگان درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را دارند. نمایندگان معترض کاغذهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ملت ایران ما را نخواهند بخشید اگر این لایحه استعماری تصویب شود» و «آقای رئیس الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را از دستور خارج کنید» .
در این میان لاریجانی که سعی در آرام کردن جلسه داشت، خطاب به نمایندگان گفت: «نمی توان این لایحه را از دستور خارج کرد، مجلس جای گفت وگوست شما نظرات تان را گفتید اجازه دهید که دیگران هم نظراتشان را بگویند و با زور نمی شود نظرات تان را القا کنید، شما نقد و اعتراض دارید بگذارید صحبت شود مجلس جای تضارب آراست.» به دنبال آن درحالی که کاظم جلالی نماینده تهران با تعدادی از نمایندگان معترض مشغول جدال لفظی بر سر رفتار آن ها بود، رئیس مجلس از نقوی حسینی خواست به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پشت تریبون قرار گیرد و نظر این کمیسیون را درباره این لایحه قرائت کند.


کمیسیون امنیت ملی گزارشی برای ارائه نداشت
سید حسین نقوی حسینی که سعی داشت اظهارات خود را در میان فریادهای برخی نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه از پشت تریبون بیان کند، گفت: کمیسیون امنیت پس از اعلام وصول لایحه دولت، به بررسی مفاد و محتوای آن و پیشنهادهای دولت در خصوص حق تحفظ پرداخت اما به چند دلیل صلاح ندانست آن را به صحن مجلس گزارش کند. وی افزود: این لایحه مخالف اصل سوم قانون اساسی بوده زیرا استعماری است و منجر به تسلط بیگانگان بر کشور می شود.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: همچنین دولت از سوی دیگر تلاش کرده که با حق شرط و بیانیه های صادرشده در مقدمه لایحه، از خسارات جلوگیری کند، ولی نظر کارشناسان حقوقی این است که حق شرط (حق تحفظ) و این بیانیه ها نمی توانند از خسارات جلوگیری کنند، بنابراین گزارش آن را به صحن مجلس ارائه نکردیم.
عبور لاریجانی از چالش پاسخ به مخالفان و موافقان
پس  از آن که کمیسیون امنیت ملی در مخالفت با این لایحه هیچ گزارشی به صحن علنی ارائه نکرد، نمایندگان خواستار ارائه اخطار و تذکر شدند و رئیس مجلس برای یک یک آن ها توضیحاتی ارائه داد.
لاریجانی در واکنش به اخطار علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات که بیان می کرد «این لایحه همان FATF بوده و خلاف شرع و موجب سلطه بیگانه بر مقدرات کشور است» گفت: «این لایحه قبلا تصویب نشده بود که حق تحفظ در آن آمده باشد؛ این لایحه الحاق دولت به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم نخستین بار است که بررسی می شود و قبلا تصویب نشده است ضمن آن که با FATF مغایرت ندارد اما یکی هم نیست بنابراین باید به این مهم توجه شود» .
واکنش لاریجانی به ناتوانی زبانی یک نماینده!
در ادامه جلسه مهرداد لاهوتی که قصد داشت طی تذکری در موافقت با بررسی این لایحه سخن بگوید زمانی که خواست به نمایندگان بگوید نگران FATF نباشند در تلفظ آن دچار مشکل شد و چندین بار به صورت مقطع و ناقص گفت: FETF، FAF... این موضوع  باعث خنده نمایندگان شد تا این که رئیس مجلس  به کمک وی آمد و گفت خیلی هم مهم نیست، این فقط یک اسم است.در این میان علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید با انتقاد از انتشار اخبار صحن غیر علنی روز یک شنبه خطاب به رئیس مجلس گفت: برخی نمایندگان درگوشی می گویند که این لایحه استعماری است. در جریان بررسی لایحه پالرمو نیز گفتم بهتر است از مقام معظم رهبری مایه نگذارند اگر ایشان دستور کتبی دارند در مجلس توزیع شود.رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر با تاکید براین که نمایندگان  نباید صحبت های جلسه غیر علنی را مطرح می کردند، درباره بخش دوم تذکر این نماینده نیز گفت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه نظری نداشتند و گفتند مجلس و دولت خودشان تصمیم بگیرند. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسکوت ماندن لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم منوط به موافقت آن از جانب معاونت حقوقی ریاست جمهوری است. معاون پارلمانی دولت این درخواست را نپذیرفته است، آن ها دو هفته مسکوت ماندن را نپذیرفته اند چه برسد به این که لایحه مذکور شش ماه از دستور خارج شود و مسکوت بماند.
لایحه به کمیسیون امنیت ملی بازگشت
پس  از اظهارات مخالفان و موافقان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تأمین مالی مبارزه با تروریسم، بار دیگر نمایندگانی مانند حاجی دلیگانی، پژمان فر، ذوالنوری، قاضی پور، محبی نیا، بروجردی، خادمی و... اطراف لاریجانی و در مقابل وی در جایگاه هیئت رئیسه مجلس تجمع کردند و خواستار ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت ملی شدند. رئیس مجلس ابتدا با این پیشنهاد مخالفت کرد اما بعد از اعتراض نمایندگان گفت: تنها می توان حداکثر دو هفته برای بررسی این لایحه و اصلاح آن در کمیسیون امنیت ملی فرصت داد و باید در اولین یک شنبه بعد از پایان تعطیلات و سرکشی وکلای ملت به حوزه های انتخابیه خود در دستور کار مجلس قرار بگیرد. در نهایت با 138 رأی موافق، 92 رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع 245 رأی مأخوذه در صحن علنی با ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت موافقت شد.
رئیس مجلس پس از موافقت نمایندگان با ارجاع مجدد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم، گفت: کمیسیون امنیت ملی، موارد مختلف را با حضور نمایندگان موافق و مخالف بررسی و ظرف یکی دو هفته آینده، لایحه را برای بررسی به صحن مجلس ارسال کند.
حرف های ناگفتنی رئیس کمیسیون امنیت ملی  به رئیس مجلس
علاءالدین   بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی گفت: لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یک شنبه در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد.
وی با بیان این که اگر کمیسیون امنیت ملی می خواست این لایحه را رد کند، راحت ترین کار را انجام می داد اما به دلیل آن که این لایحه بسیار مهم بوده و با منافع ملی گره خورده است، نباید با یک کلمه پاسخ هیئت رئیسه داده شود.وی با بیان این که البته صحبت های آقای لاریجانی را درباره طولانی شدن زمان بررسی آن قبول دارم، تصریح کرد: بنده توضیحاتی را به رئیس مجلس در این خصوص اعلام کردم که قابل گفتن به صورت علنی نیست، اما یک شنبه این لایحه را در دستور کار کمیسیون قرار می دهیم و از نهاد های ذی ربط هم برای بررسی آن دعوت می کنیم.