پول ملی تضعیف نمی‌شود

«جهان صنعت»- درحالی که دولت تلاش می‌کند ارز را با قیمت 4200 تومان میان فعالان اقتصادی کشور توزیع کند این شیوه موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان از فهرست دریافت ارز تک‌نرخی جا بمانند. برخی از آنها برای آنکه از بازار عقب نمانند یا روند تولید خود را کاهش داده‌اند یا برای ذخیره مواد اولیه، دست از تولید کشیده‌اند تا در آینده شاید جزو فهرست دولت برای دریافت ارز 4200 تومانی قرار بگیرند. این در شرایطی است که قیمت ارز در بازار با نرخ‌های 5 تا 7 هزارتومان هم عرضه می‌شود اما دولت ورود کالا را با این قیمت ها قاچاق می‌داند. از این رو تشکل‌های صنفی و اقتصادی برای رفع این مشکل خواستار آزادی مبادله ارز با قیمتی بالاتر از نرخ 4200 تومان شده‌اند. آنها معتقدند با این اقدام دست به منابع ارزی دولتی نمی‌زنند و با قیمت 5500 تا 6 هزار تومان کالای مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که فعالان و بازرگانان کشور به دولت پیشنهاد آزادی مبادله ارز را داده‌اند‌ اما با واکنشی از سوی مسوولان دولتی مواجه نشده‌اند. محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال «جهان صنعت» درباره این پیشنهاد اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی با تاکید بر اینکه چرا باید پول ملی خودمان را تا 5یا 6 هزارتومان تضعیف کنیم، گفت: «‌اکنون با همین قیمت ارز 4200 تومان تراز بازرگانی مثبت است بنابراین چه ضرورتی دارد که پول ملی را دربرابر پول خارجی تضعیف کنیم.» وی در پاسخ به اینکه برخی از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند این ارز را دریافت کنند اظهار داشت: «گزارش‌های ارائه شده در همین جلسه از میزان ثبت‌سفارش کالا با نرخ دلار 4200 تومانی نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علاوه بر این هر موردی که ثبت‌سفارش انجام نشده یا مشکلی دارد بگویند ما پیگیری می‌کنیم.» وی در ادامه گفت: «فرض کنید که این پیشنهاد داده شده باشد، ما با کار کارشناسی به این اعداد رسیدیم. حالا ممکن است دوزار هم به این قیمت اضافه شود، همان زمان یکی از رسانه‌ها تیتر می‌زند ارز دولتی گران شد، در این شرایط اجازه می‌دهند که بانک مرکزی بگوید 5 هزار یا6‌هزار باشد قطعا مقدور نیست. ضمن اینکه ما با مبانی محاسباتی و کارشناسی این عدد را برای کشور انتخاب کردیم.»
با ثبت‌سفارش جلوی قاچاق کالا را گرفتیم
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره سیاست دولت برای حمایت از کالای ایرانی گفت: سیاست ما برای حمایت از کالای ایرانی این است که با ثبت‌سفارش توانستیم جلوی قاچاق کالا را بگیریم و همه دستگاه‌های ما موظف شده‌اند از کالای ایرانی استفاده کنند. وی در خصوص انتقاد رییس‌جمهور از برخی مدیران گفت: عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بعد از مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور است و با توجه به اوضاع کشور باید همه کنار هم باشیم و ایشان خودشان را در قبال ملت مسوول می‌دانند و انتظار دارند که مدیران خودشان را هماهنگ کنند. باید فارغ از جناح‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدالیون به یکدیگر کمک کنیم.
سخنگوی دولت درباره کنار گذاشتن طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز گفت: نمایندگان متناسب با مقتضیات جامعه وارد عمل می‌شوند. در حال حاضر هم این بازار ثبات نسبی پیدا کرده است‌، سیاست‌های ما مشخص است و آمارها نشان می‌دهد که به ثبات رسیده‌ایم و چارچوب‌های ما روشن است. اما هنوز بازار ارز ما نیاز به بررسی و تحقیق دارد و باید اصلاحاتی انجام دهیم. نمایندگان محترم هم به این نتیجه رسیده‌اند که در این شرایط ضرورتی که در گذشته وجود داشته است، در حال حاضر وجود ندارد.


واکنش سخنگوی دولت به اظهارات وزیر خارجه آمریکا
سخنگوی دولت با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا‌ گفت: وزیر خارجه آمریکا اظهارات خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی بیان و تهدید کرد اگر ایران مطابق با اراده ایالات متحده عمل نکند، تحریم‌های شدیدی از سوی آمریکا اعمال خواهد شد. وی افزود: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات توسط رییس‌جمهور‌ اعلام شد اما چند سوال از مسوولان کاخ سفید مطرح شد که شنیدن پاسخ‌هایش می‌تواند برای افکار عمومی مهم باشد. سوال نخست این است که آیا آمریکایی‌ها موافق پیروزی انقلاب و شعار نه شرقی، نه غربی بودند؟ آیا این اراده آمریکا بود که باعث نابودی هواپیماها و هلیکوپترهای آنها در طبس شد؟ و سوال بعد اینکه در دهه 60 مقامات و مردم عادی در عملیات تروریستی منافقین به شهادت می‌رسیدند جمهوری اسلامی تضعیف شد یا این موضوع باعث قدرتمندتر شدن نظام ما شده است؟ وی تاکید کرد: پاسخ این سوالات نشان‌دهنده این است که آیا آمریکا توانسته بعد از اینکه اعلام کند تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران وضع خواهد کرد و پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنیت می‌برد، موفق باشد؟ در 40 سال گذشته آمریکا و اقمار آن به هدف خود که تضعیف جمهوری اسلامی ایران است،‌ نرسیده‌اند و شرایط نشان می‌دهد که بنیه‌ دفاعی یا اقتصاد کشور ما که دنبال تضعیف آن بودند، ناکارآمدتر نشده است. سخنگوی دولت با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، گفت: واقعا آقای بولتون فکر می‌کند قبل از ۴۰ سالگی انقلاب در کنار منافقین به تهران می‌آید؟ اجاره‌نشین‌های کاخ سفید نمی‌دانند در انتخابات بعدی جایی ندارند؟ تاریخ همه چیز را نشان خواهد داد.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که طرح سوال از رییس‌جمهور به صحن مجلس ارجاع شده و آیا رییس جمهور برای پاسخگویی به سوالات به مجلس می‌رود، گفت: موضوع این است که چه سوالی مطرح است؟ سوال چیست؟ ده‌ها بار همکاران و مسوولان مربوطه در کمیسیون‌های مختلف جواب داده‌اند اما اینکه رییس‌جمهور‌ با این حجم مشغله حضور پیدا کند و این سوالات را جواب دهد، نشان می‌دهد که موضوع سوال نیست، چیز دیگری است. وی تاکید کرد: به یاد دارم چقدر زور زدند که دولت دهم را به مجلس بیاورند و چه اتفاقی افتاد! البته ما به قانون احترام می‌گذاریم و برای نمایندگان مردم احترام ویژه‌ای قائل هستیم. البته ما چه کار داریم که دیگران با مجلس چگونه رفتار کردند، وظیفه ماست که با تواضع و احترام با مجلس برخورد کنیم و اکثر ما نیز فرزندان مجلس هستیم، هم آقای رییس‌جمهور، هم آقای جهانگیری و خود بنده فرزندان مجلس هستیم و ذات مجلس را می‌شناسیم و با جریان‌های سیاسی هم آشنا هستیم. وی تاکید کرد: هرچه لازم بود آقایان وزرایی که دیروز به مجلس رفتند جوابش را دادند و تردیدی هم نداریم که پاسخ‌ها متقن و قوی بوده است و هرکس که به هر دلیلی نخواهد آن را بپذیرد سازوکار آن در قانون مشخص شده و ما هم تابع قانون هستیم.