فراکسیون ها به دنبال یارکشی

انتخابات سومین دوره هیات رییسه دوره دهم مجلس شورای اسلامی در پیش است و هرکدام از فراکسیون های مجلس برنامه خودرابرای این انتخابات دارند. درحالی که هر سه فراکسیون اصلی مجلس شورای اسلامی بر اجماع با یکدیگر تاکید می کنند اما هرکدام نیم نگاهی نیز به لیست مستقل دارند و در این مسیر به دنبال یارکشی بهتر در انتخابات هستند. سه نفر از اعضای هیات رییسه سه فراکسیون امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی در گفت و گو با ایسنا و خانه ملت به بیان آخرین نظرات فراکسیون های خود درباره این انتخابات پرداخته اند که در ادامه نظرات آن ها می آید.
برای انتخابات هیات رییسه لیست مستقل می دهیم
حمیدرضا حاجی بابایی/ رييس فراکسیون ولایی
فراکسیون در مورد انتخابات هیات رييسه مجلس هنوز به اجماع نهایی نرسیده است. یکی از گزینه‌های پیشنهادی ارایه لیست سه نفره از هر کدام فراکسیون‌های مجلس است البته فراکسیون نمایندگان ولایی ممکن است لیستی 9 یا 12 نفره هم اعلام کند. تصمیم نهایی درباره اینکه در این انتخابات چه تصمیمی خواهیم گرفت هنوز اتخاذ نشده است.فراکسیون نمایندگان ولایی 122 عضو دارد، بنابراین هر فراکسیون ممکن است تعداد خاصی کاندیدا ارائه کند. اما فراکسیون نمایندگان ولایی هنوز تصمیم برای تعیین افراد منتخب نگرفته است. در مورد کاندیداتوری رييس مجلس نیز اظهارات مختلفی مطرح شده است اما فراکسیون تنها درباره ارائه لیست مستقل رای گیری و موافقت کرده است، بنابر این لیستی مستقل ارائه خواهیم کرد. در مورد تعداد افراد برای حضور در هیات رييسه مجلس و انتخاب افراد مشخص تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است. همچنان فراکسیون ولایی تاکنون با سایر فراکسیون‌ها مذاکره نکرده و رایزنی صورت نگرفته است. مهم نیست فراکسیون نمایندگان ولایی چه کرسی‌هایی را در هیات رييسه به دست آورد، ما تاکید داریم مردم بدانند نمایندگان ولایی تا چه میزان در تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود تاثیرگذار هستند، بنابراين همه تصمیم‌ها به نام ما تمام نشود. فراکسیون نمایندگان ولایی به میزان اخذ جایگاه اکثریت یا اقلیت در هیات رييسه مجلس پاسخگو خواهد بود و آخر اینکه هر تصمیمی مبنی بر چگونگی ارائه لیست، در جلسه آتی گرفته خواهد شد.


فراکسیون امید تصمیمی برای ارائه لیست مستقل ندارد
بهرام پارسایی/ سخنگوی فراکسیون امید
روز گذشته نشست مجمع عمومی فراکسیون امید با حضور همه اعضا برگزار شد. در این جلسه مسئول بررسی انتخابات هيات رييسه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارائه کرد و رابط فراکسیون با فراکسیون های دیگر هم گزارشی به نمایندگان ارائه کرد. در باره انتخابات آتی هیات رییسه نیز باید بگویم که همه اعضای فراکسیون امید نسبت به عملکرد هيات رييسه مجلس نقد داشتند و با تاکید بر ضرورت پویاتر شدن مجلس و هیات رییسه معتقد بودند باید جریانات سیاسی نمود بیشتری در هيات رييسه داشته باشند و کمک کنیم مجلس در مسیری قرار گیرد که در راستای حل مشکلات ملت باشد. در واقع نیاز به تغییر احساس می شود اما جمع بندی نهایی فراکسیون در جلسه بعدی مجمع عمومی که هفته آینده برگزار خواهد شد انجام می‌شود. فراکسیون امید چه بخواهد در انتخابات هيات رييسه ائتلاف کند و چه بخواهد مستقل در انتخابات ورود کند، در مجمع عمومی در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد. ما تصمیمی برای انتخاب شخص خاصی به عنوان رييس، نواب و دبیران و ناظران نگرفته ايم و تصمیم فراکسیون را با توجه به تجربه تلخ ائتلاف سال گذشته اتخاذ خواهیم کرد. سال گذشته در مورد انتخاب رييس و نواب تفاهم حاصل شد اما در مورد دبیران لیست‌هایی ارائه شد اما این تفاهم برای انتخابات پیش رو حاصل نشده است. فراکیسیون امید راه مذاکره را نبسته است اما نتایج مذاکرات مشخص نیست. تصمیم نهایی در مجمع عمومی فراکسیون اتخاذ خواهد شد.
شرط براي لیست مشترک
مهرداد لاهوتی/ سخنگوی فراکسیون مستقلین
ابتدا بایدبگویم که فراکسیون ها برای انتخابات هیات رییسه برنامه و نگاه خود را دارند. نگاه فراکسیون مستقلین به انتخابات هیات رییسه مجلس این است که برای ارائه لیست مشترک با دو فراکسیون دیگر به اجماع برسد. البته این فراکسیون معتقد است که برای ریاست مجلس گزینه قوی‌تر و بادرایت‌تر از آقای لاریجانی وجود ندارد؛ بنابراین گزینه ما برای ریاست، ایشان است. درباره نواب و ۹ دبیر و کارپرداز دو گزینه وجود دارد؛ گزینه اول آن است که همچون دوره گذشته با دو فراکسیون دیگر به اجماع و لیست مشترک برسیم. در این شرایط ما آمادگی داریم که به دلیل عملکرد خوب آقای پزشکیان و آقای مطهری از نایب رییسی آن‌ها حمایت کنیم. بعد می‌توان طبق مدل ۳-۳-۳ هر کدام از فراکسیون‌ها سه گزینه برای دبیر و کارپرداز ارائه کنند. اگر دو فراکسیون دیگر به اجماع برای ارائه لیست مشترک نرسند و همراهی نکنند، آنگاه ما نيز لیست مستقل خود را ارائه خواهیم داد. در آخر اینکه فراکسیون مستقلین ولایی در جلسه آینده فراکسیون جمع‌بندی نهایی خود را اعلام می‌کند.