جنگ فرسايشي براي مبارزه با تروريسم!

بررسي لايحه الحاق جمهوري اسلامي به كنوانسيون مبارزه با تامين‌مالي تروريسم مهم‌ترين دستور كار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بود. جلسه با رياست‌ علي‌لاريجاني آغاز شد و در حين بررسي درگيري‌هاي لفظي ميان نمايندگان برسر اين موضوع به وجود آمد كه مي‌توان آن را از حواشي اين جلسه دانست. اين نشست يك حاشيه جذاب و البته غم‌انگيز ديگر نيز داشت كه آن ناتواني نماينده مخالف با FATF براي تلفظ درست اين واژه بود. البته اين اولين باري نيست كه مدعيان حتي نمي‌توانند اسامي مربوط به آن مساله مورد مخالفت را بيان كنند اما به گونه‌اي از مضرات آن سخن مي‌گويند كه گويي از ابتداي كودكي با آن بزرگ شده‌اند و ضربات فراواني به زندگي آن‌ها زده است. در آخر اين لايحه با تصميم تعدادي از نمايندگان به كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس براي بررسي‌هاي بيشتر بازگردانده شد ولي بي شك در ادامه راه با چكش‌كاري‌هايي كه صورت خواهد گرفت، اين لايحه به نتيجه خواهد رسيد. در جریان رسیدگی به این لایحه نمایندگان خواهان خارج شدن آن از دستور کار بودند که ريیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد كه دولت با مسکوت ماندن لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم موافق نیست. هرچند اگر به تكاپوي حسينعلي‌اميري نيز توجهي مي‌كرديم، متوجه مي‌شديم كه تلاش گسترده‌اي براي به نتيجه رسيدن لايحه داشت.
اجازه تنفس به يك لايحه
همان‌گونه كه گفتيم در نشست علنی ديروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی با 138 رای موافق، 93 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 245نماینده حاضر در صحن با بازگشت دو هفته‌ای لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی موافقت کرد. ماجرا از آن قرار بود كه علی‌لاریجانی پس از استماع نظرات نمایندگان موافق و مخالف پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم اظهار داشت:« این لایحه آذر سال 96 اعلام وصول شد و برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده شد که طبق آيین نامه مهلت سه ماهه برای بررسی داشته است». وی گفت:«اما کمیسیون امنیت ملی در این زمینه اقدامی انجام نداد و دولت طبق آيین‌نامه خواهان رسیدگی به لایحه مذکور در صحن علنی شد، اگر کمیسیون امنیت ملی به دستور ورود می‌کرد و برخی اصلاحاتی که نمایندگان در اخطار، موافقت و مخالفت خود اعلام کردند در لایحه اعمال می شد، امروز بهتر می‌توانستیم در صحن علنی موضوع را بررسی کنیم». ريیس دستگاه قانونگذاری کشور با اشاره به درخواست برخی نمایندگان برای ارجاع لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی بیان داشت:« می‌توانیم در صورت موافقت نمایندگان لایحه را به مدت دو هفته به کمیسیون ارجاع دهیم؛ به نحوی که اعلامیه تفسیری آن در ماده واحده آن بیاید». لاریجانی توضیح داد:«کمیسیون امنیت ملی دو هفته فرصت دارد لایحه مذکور را بررسی کند و روز یک‌شنبه دو هفته آینده پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، موضوع در دستور صحن علنی قرار می‌گیرد». ريیس مجلس شورای اسلامی پس از موافقت نمایندگان مجلس با ارجاع دو هفته ای لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت بيان کرد:« این کمیسیون بايد با سرعت لایحه را در دستورکار قرار ‌دهد و از امروز نیز وقت دارد موضوع را بررسی کند». وی تاکید کرد:«لازم است لایحه را از تمام جوانب مورد بررسی قرار دهیم و نظرات دبیرخانه شورای امنیت ملی، کارشناسان وزارت اقتصاد و وزارت خارجه دریافت ‌‌شود؛ همچنین نمایندگانی که موافق یا مخالف بودند، نظرات پیشنهادی خود را در جلسات کمیسیون مطرح کنند تا هر چه زودتر به جمع بندی برسیم و موضوع را در دستورکار صحن علنی قرار دهیم».
سخن از استعمار در مجلس


در ميان بررسي اين لايحه، حسینعلی حاجی دلیگانی در اخطار اصل 67 قانون اساسی گفت:« طبق این اصل سوگند یاد کرده‌ایم امانت‌دار مردم باشیم که تحت سلطه کشورهای دیگر نروند؛ بنابراين لایحه استعماری الحاق به FATF را مطالعه کرده‌ایم و گزارشی در 9 بند که شامل 9 ایراد است، تهیه کردیم و میان نمایندگان توزیع شد. سرتاسر این لایحه استعماری بوده و دست و پای مردم ایران را می‌بندد؛ بنابراين باید بر اساس سوگندی که یاد کرده‌ایم، عمل کرده و نباید تاریخ مجلس به گونه‌ای شود که همچون گذشته که برجام 20 دقیقه به تصویب رسید، این لایحه نیز به تصویب برسد». عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار اصلاح نواقص لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد و گفت:«نباید به خاطر نواقص کل لایحه زیر سوال برود».
نگذاريم تروريست خوانده شويم
در طرف مقابل کاظم دلخوش اباتری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در موافقت با این لایحه گفت كه براساس آيین‌نامه و قانون اساسی دولت موافقتنامه‌ها را به مجلس ارائه می‌کند که در نهایت در صورت تصویب تعهدی دو جانبه میان کشورها ایجاد می‌شود. نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در توافقنامه‌ها هر جا هر یک از طرفین به تعهد خود عمل نکردند، طرف دیگر می تواند از آن خارج شود. وی افزود كه در خصوص لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که فقط باید این نواقص برطرف شود و نباید کل لایحه موافقتنامه زیر سوال رفته و رد شود. دلخوش اباتری در ادامه با بیان اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ادله خود را درخصوص لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ارائه کرد، یادآور شد: دیدگاه شورای عالی امنیت ملی این است که با پذیرش این لایحه وارد FATF نمی‌شویم و کنوانسیونی را با شروط خودمان پذیرفته و تعهدی دو جانبه با کشورها ایجاد می کنیم. وی ادامه داد كه ما باید تلاش کنیم با کشورها وارد مذاکره شویم و مانند ترامپ عمل نکنیم؛ چنانچه مردم آمریکا نیز ترامپ را عاقل نمی‌دانند، پس باید به جای آتش زدن پرچم آمریکا تصویر ترامپ را به آتش بکشیم و درباره مسائل، احساساتی برخورد نکنیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:«نباید با عدم پذیرش لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اجازه دهیم کشورها ما را تروریست بخوانند؛ بنابراين کمیسیون امنیت ملی باید جلساتی برگزار کرده و ایرادات کار را بگیرد».
لزوم تبيين منافع
همان‌گونه كه مشخص است، بسياري از جريان‌هاي سياسي در كشور وجود دارند كه هر كدام از آن‌ها تعاريف متفاوتي از امنيت ملي و منافع ملت دارند؛ بنابراين به نظر مي‌رسد براي رفع مشكلات ايجاد شده در مسائل اين‌چنيني بايد كارگروهي از عقلاي جريان‌هاي سياسي تشكيل شود تا در اين ميان بدون توجه به فشارها و فضا‌سازي‌ها بتوانند تصميم‌مناسبي براي مردم بگيرند و در نهايت به گروه‌هاي فشاري كه وجود دارند، اجازه ندهند در همه مسائل دخالت و در تمام نهادها حضور داشته باشند و برخلاف خواسته جمع اظهار نظر كنند. اين‌گونه كشور مي‌تواند به اهدافي كه دارد، برسد و مردم نيز بدون دغدغه زندگي كنند.