پس از ماه‌ها نبرد نفس‌گیر امنیت کامل به دمشق بازگشت


دیروز خبرگزاری‌ها نوشتند فرماندهی کل ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده، محلات حومه‌جنوبی دمشق هم از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شده و بدین ترتیب، امنیت به کل دمشق و مناطق پیرامون آن بازگشت. عملیات نفس‌گیر و زنجیره‌ای پاکسازی اطراف دمشق از اوایل اسفند 1396 با پیشروی نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در غوطه‌شرقی آغاز شد. در غوطه‌شرقی زمانی که نیروهای ارتش قصد داشتند شهر «دوما» را آزاد کنند، جنجال بی‌سابقه‌ای در مورد استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در این شهر، راه افتاد و حتی آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه به همین بهانه، ناوهای خود را روانه مدیترانه و دریای سرخ کردند و برخی مناطق سوریه را هم هدف قرار دادند.
نیروهای ارتش سوریه پس از تسخیر دوما و غوطه‌شرقی، راهی محله‌های اشغالی در جنوب دمشق شدند و منطقه «حجر‌الاسود» را نیز به کنترل خود درآوردند و بالاخره اردوگاه «یرموک» آخرین جایی بود که عناصر داعش از آنجا رانده شدند. این اتفاق باعث شد که مردم دمشق پس از سال‌ها، نفس راحتی بکشند. عناصر داعش و سایر تروریست‌ها طی ماه‌ها و سال‌های گذشته از این مناطق مرتباً دمشق را هدف گلوله‌های خمپاره و دیگر سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین قرار می‌داده‌اند.
به گزارش فارس، در ادامه بیانیه فرماندهی ارتش سوریه آمده است: «در عملیات پاکسازی اطراف دمشق، تعداد زیادی از تروریست‌های داعش کشته و مناطق حجرالاسود، اردوگاه یرموک و قبل از آن، مناطق یلدا، ببیلا و بیت‌سحم به طور کامل پاکسازی شده‌اند...  ارتش ما امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است و نیروهای آن به شدت بر تعقیب بقیه عناصر داعش تاکید دارند.»
یک ماه از آغاز عملیات ارتش سوریه علیه باقیمانده عناصر داعش در چهار محله و منطقه در جنوب دمشق (خارج از شهر) می‌گذرد. عملیات آزادسازی غوطه‌شرقی نیز اوایل اسفند آغاز شده بود.


اردوگاه یرموک، الحجر‌الاسود، حی‌التضامن و حی‌القدم، چهار محله بزرگ در حومه جنوبی شهر دمشق هستند که تحت اشغال داعش قرار داشتند. ارتش سوریه اکنون پس از گذشت یک ماه درگیری با تروریست‌های داعشی، موفق به پاکسازی کامل آن شده است.
مرکز موسوم به «دید‌بان حقوق بشر سوریه» نزدیک به معارضان هم، اعلام کرده که عناصر باقیمانده داعش در جنوب دمشق در ازای انتقال به برخی مناطق صحرایی تحت کنترل داعش در شرق سوریه، پذیرفته‌اند که دست از درگیری بکشند و به دو منطقه صحرایی در شرق سوریه منتقل شوند.
جز دو منطقه صحرایی و بیابانی در شرق سوریه و چند محله در جنوبی‌ترین نقطه دمشق که تحت کنترل گروهک «جیش خالد بن الولید»، گروه تحت بیعت با داعش است، مناطق دیگری در سوریه آلوده به داعش نیست.
سایر رویدادها:
* بازاریان شهر «منبج» در شمال استان «حلب»، دیروز در اعتراض به بدرفتاری‌های کردهای مسلح تحت حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، دست به اعتصاب زدند.
* «سازمان برنامه جهانی غذا» اعلام کرده، 10 میلیون و 500 هزار سوری دچار کمبود مواد غذایی هستند.