تحریم آمریکا، سهام همراه اول را تضعیف نمی‌کند

هادی مومنی- شرکت مخابرات ایران که با سهام همراه اول در بازار سهام به عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار حضور دارد روز گذشته با هدف تامین مالی، پذیره‌نویسی اوراق صکوک ۸۰۰۰ میلیارد ریالی را انجام داد و برای نخستین بار این تامین مالی بر مبنای سهام انجام گرفت. در نشست خبری این پذیره‌نویسی معاون مدیرعامل مخابرات در پاسخ به سوال خبرنگار «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه مخابرات در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا برای حفظ ارزش و سودآوری سهام، چه برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده تا بتواند ریسک‌های این مساله را پوشش دهد اظهار داشت‌: شرکت مخابرات با اجرای برنامه‌های موازی از جهت تامین مالی در بازارهای متنوع و تقویت شرکای سرمایه‌گذاری، آسیب شوک‌هایی همانند تحریم‌ها را تا حدود زیادی برطرف خواهد کرد. بر اساس این گزارش، کمال بیگدلی، معاون مالی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه اوراق اجاره مبتنی بر سهام برای اولین بار از طریق شرکت مخابرات منتشر شده است، گفت: شرکت مخابرات با حجم گسترده فعالیت‌هایش نیازمند تامین مالی است و در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی همیشه پیشقدم بوده است. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه فرصت‌های خوبی برای تامین مالی در اختیار ناشران بخش خصوصی قرار داده است، افزود: شرکت مخابرات در گذشته نیز ۴۵۰میلیارد تومان اوراق صکوک بر پایه دارایی از طریق بازار سرمایه منتشر کرده بود.
عبور ارزش بازار بدهی از ۱۲ هزار میلیارد تومان
همچنین معاون بورس تهران اعلام کرد: پذیره‌نویسی اوراق صکوک ۸۰۰۰ میلیارد ریالی مخابرات به عنوان بزرگ‌ترین تامین مالی بخش خصوصی در بورس تهران باعث شد ارزش بازار بدهی از ۱۲ هزار میلیارد تومان عبور کند. سید روح‌الله حسینی‌مقدم اظهار داشت: با پذیره‌نویسی اوراق صکوک ۸۰۰۰ میلیارد ریالی مخابرات، ارزش کل بازار بدهی بورس به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و سی و سومین نماد اوراق بازار بدهی نیز در بازار سهام فعال شد.
حذف ضمانت بانکی


حسینی‌مقدم افزود: این پذیره‌نویسی نیازی به ضمانت بانکی ندارد چرا که شرکت مخابرات با توجه به پشتوانه سهام (همراه اول) این اوراق را تضمین کرده و از سهام خودش برای ضمانت آن سود برده است. معاون بورس تهران ادامه داد: برای ضمانت این اوراق، شرکت مخابرات از کل ۹ میلیارد سهم همراه اول، بیش از ۷۰۱ میلیون سهم برای ضمانت این اوراق در نظر گرفته است. وی اظهار داشت: با این شیوه و با حذف ضمانت بانکی، هزینه‌های تامین مالی کاهش پیدا می‌کند و با ارزان شدن تامین مالی با این شیوه، اتکای کمتری به بازار پول شکل می‌گیرد. وی در ادامه گفت: انتظار داریم در سال جاری و سال آینده شرکت‌های بورس و فرابورس استقبال بیشتری برای تامین مالی از طریق ابزارهای مالی انجام دهند.
محدودیت‌های انتشار صکوک اجاره
از سوی دیگر، علی تیموری، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان هم که شرکت او مسوولیت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی اوراق را بر عهده دارد با اشاره به محدودیت‌های انتشار صکوک اجاره در بازار گفت: رکن ضامن برای انتشار این اوراق گلوگاهی بود که با تسهیلاتی که سازمان بورس در اختیار ناشران بورسی قرار داد ، این شرکت‌ها می‌توانند سهام پذیرش شده در بازار سرمایه را به عنوان وثیقه برای انتشار اوراق و تامین مالی قرار دهند. به گفته وی اوراق منتشره مبتنی بر سهام مخابرات از ثبات لازم بازپرداخت اصل و فرع سود برخوردار است. به گفته تیموری این اوراق کوپن سود ۱۶ درصدی دارد اما بازارگردان از محل کارمزد بازار‌گردانی بخشی از مازاد بر نرخ ۱۶ درصد را طی دوره‌های سه‌ماهه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. وی با اشاره به مدلی که برای بازارگردانی اوراق درنظر گرفته شده، افزود: مدل، نرخ بازده موثر اوراق برای خریدارانی که در زمان پذیره‌نویسی اقدام به خرید کنند و در سررسید یک ساله اوراق را بفروشند ۲۱ درصد ماهانه و نرخ موثر سود ۲۳ درصد خواهد بود‌، در صورت فروش اوراق قبل از سررسید یک ساله نیز مطابق مظنه بازارگردانی اعلام شده،‌ نرخ بازدهی که نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، معادل 20 درصد سالانه روزشمار است. مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در ادامه اظهار داشت: ۷۰۱ میلیون سهام شرکت همراه اول و ۵ هزار و ۶۰۰ میلیون سهام شرکت مخابرات وثیقه این اوراق است که ارزش آن حدود دو هزار میلیارد تومان است.
شیوه جدید تامین مالی
در ادامه این نشست خبری، شهرآبادی معاون شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان اعلام کرد: معمولا تامین مالی‌ها بر مبنای دارایی‌های فیزیکی (زمین، ساختمان، تجهیزات، ماشین و. . . ) صورت می‌گیرد اما در این پذیره‌نویسی، تامین مالی برای نخستین بار بر مبنای اوراق بهادار انجام گرفته است که یک شیوه جدید است و شرکت‌های ارزشمند بازار سهام می‌توانند از این الگو استفاده کنند.
جزییات پذیره‌نویسی
بر اساس این گزارش، سررسید اوراق چهار ساله است و پرداخت سود هر سه ماه یک‌بار صورت می‌گیرد. همچنین کف نرخ سود اوراق ۱۶ درصد تعیین شده که به صورت ماهانه ۲۱ درصد و در سر‌رسید سالانه با نرخ سود موثر ۲۳ درصد به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. از سوی دیگر تامین سرمایه لوتوس پارسیان متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان این اوراق است. افزون بر این، روش عرضه این پذیره‌نویسی به صورت حراج کف قیمت پیشنهادی تعیین شده است. همچنین خرید و فروش از طریق کارگزاری‌های مجاز و رسمی بورس اوراق و بهادار تهران صورت می‌گیرد.