واشنگتن رابطه سيدحسن نصرالله را با تهران نشانه گرفت : انتقام صندوق راي با تحريم حزب‌الله

 
 ميثم سليماني
 
ايالات متحده دور جديدي از تحريم‌ها عليه ايران و حزب‌الله لبنان را آغاز كرده است. پس از تحريم رييس كل بانك مركزي ايران، روز پنجشنبه امريكا به بهانه جلوگيري از تامين مالي حزب‌الله از سوي ايران تعدادي از رهبران و اعضاي اين گروه را در اقدامي غيرقانوني تحريم كرد. براساس بيانيه وزارت خزانه‌داري امريكا، رهبران بلندپايه حزب‌الله، يك سرمايه‌گذار بزرگ، پنج شركت در ارتباط با اين موضوع در اروپا، غرب آفريقا و خاورميانه به ليست پيشين تحريم‌هاي ايران و حزب‌الله لبنان اضافه شدند. براساس بيانيه منتشر شده از سوي وزارت خزانه‌داري، محمدابراهيم بزي يكي از سرمايه‌گذاران و حامي حزب‌الله لبنان كه در بلژيك، لبنان و عراق فعال است و همكاري نزديكي با يحيي جامع، رييس‌جمهور پيشين گامبيا داشته، در ليست تحريمي‌هاي امريكا قرار گرفته است. عبدالله صفي‌الدين، نماينده حزب‌الله در ايران نيز براساس اعلام جديد وزارت خزانه‌داري ايالات متحده تحريم شده است. مقام‌هاي وزارت خزانه‌داري امريكا ادعا مي‌كنند او نقش رابط يا واسطه مالي ميان ايران و حزب‌الله لبنان را ايفا كرده است. يك شركت تجاري بين‌المللي بلژيكي، يك شركت نفتي اروپا- آفريقا در گامبيا و شركت سرمايه‌گذاري SAL در لبنان نيز از جمله نهادها و شركت‌هايي هستند كه براساس دستور جديد خزانه‌داري امريكا تحريم شدند. استيون منوشين، وزير خزانه‌داري ايالات‌متحده در بيانيه‌اي بي‌پايه و اساس ادعاهاي سابق درباره حزب‌الله لبنان و ايران را تكرار كرد و مدعي شد كه امريكا ديگر اقدام‌هاي مخرب و پرفساد حزب‌الله لبنان را تحمل نخواهد كرد! وي با تروريست خواندن ايران ادعا كرد كه از اين پس تمام افرادي كه با حزب‌الله يا ايران و همچنين با بانك مركزي ايران در اين زمينه همكاري مي‌كنند را تحت تحريم قرار خواهد داد. به گزارش رويترز، اين تحريم‌ها در راستاي اقدام‌هاي مخرب تازه‌اي است كه امريكا عليه ايران و حزب‌الله آغاز كرده است. گفته مي‌شود كه يكي از اهداف دولت ترامپ پس از خروج از برجام، بسط تحريم‌ها عليه ايران است. همزمان با اين اقدام اجرايي واشنگتن، هدر نائورت، سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا اعلام كرد كه مايك پمپئو قصد دارد در سخنراني روز دوشنبه در واشنگتن، برنامه وزارت خارجه امريكا براي ايجاد يك ائتلاف به منظور جلوگيري از فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه را اعلام كند.
پيش از اين وزارت خزانه‌داري امريكا در يكي از مانورهاي هدفمند براي كاهش فعاليت‌هاي برون‌مرزي ايران، ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي را تحريم كرد. تنها چند روز پس از تحريم ولي‌الله سيف، وزارت خزانه‌داري امريكا با اقدامي كه از سوي كشورهاي حوزه خليج فارس، پشتيباني مي‌شد تحريم‌هاي بيشتري را عليه دو تن از سران حزب‌الله لبنان يعني سيدحسن نصرالله و شيخ نعيم قاسم اعمال كرد. اعضاي شوراي همكاري خليج فارس از جمله عربستان سعودي، قطر، بحرين، كويت، عمان و امارات متحده عربي نيز از اين تحريم‌ها استقبال كردند. به گزارش بلومبرگ، با اين حال اگرچه بهانه ايالات متحده براي اعمال اين تحريم‌ها، خروج از توافق هسته‌اي است تا ايران را هرچه بيشتر تحت فشار قرار دهد، اما اين حركت تنها چند هفته پس از آن رخ مي‌دهد كه حزب‌الله و متحدان سياسي آن توانستند بيشترين كرسي‌ها را در پارلمان لبنان به خود اختصاص دهند. اين موفقيت انتخاباتي تبديل به نگراني شديد ايالات متحده، اسراييل و عربستان سعودي درباره نفوذ رو به رشد ايران در خاورميانه شده است. دونالد ترامپ نيز اين نفوذ رو به رشد را دليل اصلي خروج از توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي بزرگ جهاني اعلام كرده بود. حزب‌الله پس از حمله اسراييل به لبنان در سال 1982 تاسيس شد اما ايالات متحده اين سازمان را در ليست نهادهاي تروريستي قرار داده است. حزب‌الله لبنان در چند دهه اخير عليه تجاوزگري رژيم اسراييل جنگيد و در سال 2000 نيروهاي اين رژيم را از جنوب لبنان بيرون راند. همچنين در سال 2006 يك‌بار ديگر طرفين با يكديگر درگير شدند كه جنگ 33 روزه رقم زده و با مقاومت روبه‌رو شد. با اين حال در شرايطي كه حزب‌الله به عنوان ائتلاف پيروز در انتخابات سراسري لبنان تلاش مي‌كند انسجام و اتحاد را ميان گروه‌هاي سياسي متفاوت لبنان ايجاد و حفظ كند و اين هدف در سخنراني‌هاي متعدد سيدحسن نصرالله نيز به كرات بيان مي‌شود اما امريكا با همراهي برخي كشورهاي عربي منطقه و اسراييل قصد متشنج كردن اوضاع را دارد. بازي‌هاي امريكا و متحدانش در منطقه با هدف ايجاد بي‌ثباتي در فرآيندي انجام مي‌گيرد كه خواست و اراده مردم موتور محرك آن بوده است.


 
اعتراض به تحريم
شركت Global Trading Group كه در بلژيك مستقر است و نام آن در ليست تحريمي جديد امريكا ديده مي‌شود به‌شدت اين اقدام وزارت خزانه‌داري امريكا را تقبيح كرد. سخنگوي اين شركت در گفت‌وگو با رويترز گفت: اين اقدام وزارت خزانه‌داري امريكا درست نيست و ادعاهاي مطرح‌شده عليه ما دروغ است. ما با هيچ گروه و حزب سياسي ارتباط نداريم. بر اساس آخرين ارزيابي‌ها، اين گروه تجاري داراي 26 ميليون يورو سرمايه است و به صورت عملياتي در سال 2014 حدود 1.4 ميليون يورو سود داشته است. با اين حال سخنگوي اين شركت عنوان كرده است كه ما يك شركت تميز هستيم و تمام مبادله‌هاي تجاري شركت شفاف هستند. برخي منابع خبري اعلام كرده‌اند كه احتمالا دادستان بلژيك در اين پرونده ورود پيدا خواهد كرد.