محمد علی کوشا : طباطبایی مظهر میانه روی و مردم خواهی بود خداحافظی با استاد معتدل اخلاق

امید عبدالوهابی
چهره اش را مدتی بود در تلویزیون می دیدیم. بحث اخلاق می کرد و لابه‌لای آن انتقادی به وضع زمانه. نماینده تهران در مجلس هفتم بود. همگی گمان می‌کردند وی یک اصولگرای شش دانگ سنتی است اما او در جناح ها نمی گنجید. در انتخابات های گذشته از حسن روحانی حمایت کرد و سعی داشت همانطور که معروف شده بود یک استاد اخلاق صادق باشد. صدای عشق و وفاداری اش به مرحوم هاشمی رفسنجانی را در صدا و سیما شنیدیم آنجا که گفت: من آیت‌الله هاشمی را شهید می‌دانم، چون به دنبال حق بود و ضدیتش را با جریان مصباح یزدی که در سالگرد وفات امام در سال93، روحانی را به انگلیسی بودن متهم کرده بود دریافتیم: آقای مصباح بهتر است به درس و بحث و کار علمی‌شان بپردازند. از آقایان می‌خواهم که نسبت به سخنان خود توجه کنند چراکه ممکن است به نفع نظام و کشور نباشد .حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی عضو جامعه روحانیت مبارز بود که در پیشینه اش همراهی شهید نواب صفوی و شاگردی امام دیده می شود. وی پنجشنبه هفته گذشته در اثر نارسایی و عفونت ریه در سن 82 سالگی دارفانی را وداع گفت تا نظام یک چهره میانه دیگر خود را از دست بدهد. در رابطه با ابعاد سیاسی و شخصیتی او به سراغ عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم رفتیم؛ محمد علی کوشا که سالها است در رسانه های مختلف خط سیر اصلاحات و میانه روی را تبلیغ می کند.
مرحوم طباطبایی در میان عامه مردم شناخته شده بود چون در صدا و سیما برنامه داشت و در عرصه سیاست هم سابقه نمایندگی مجلس را داشت و از او به عنوان یک چهره میانه نام می بردند؛ ایشان را چگونه یافتید؟
با توجه به شناختی که از ایشان دارم همواره مورد ذکر خیر افراد مختلف بوده اند و منزل ایشان واقع در تهران پاتوق و محلی برای دورهمی بیشتر طلبه ها و علما بود. به او در منزلش به مانند یک مرجع تقلیدی که محوریت دارد نگاه می شد. اخلاق بسیار خوب اجتماعی ایشان زبانزد بود، یک انسان معتقدی بود که وقتی در رسانه ها یا از طرق مختلف مواضعش را می دیدم چیزی جز سلم نفس و خیرخواهی نبود.


چه چیز نقطه عطف شخصیت او بود؟
متانت و وقار طباطبایی و معلومات بالای او و تخلقش به اخلاق به نظر من باعث شده بود تا بازاریان و جوان ها به او جذب شوند که ما در روحانیت چنین شخصیت هایی کم داریم. مواضعش هم عامه پسند بود به این معنا غالب مردم می پذیرفتند و این نکته مهمی است.
به نظر می رسید مرحوم طباطبایی به آیت الله هاشمی نزدیک بود. چنانکه در سالگرد رحلت ایشان سخنرانی قرایی داشت و شهید خواندن هاشمی هم که از طرف طباطبایی معروف است یا درباره رئیس دولت اصلاحات ایشان موضع منصفانه ای داشت ...
بله مرحوم طباطبایی روحیه ای بازر داشت. اینکه هرکس منشا اثر مفیدی برای جامعه بود را دوست داشت و تشویق می‌کرد. همواره نقاط قوت را می‌دید و درباره مرحوم هاشمی این نقاط غیر قابل انکار بود. وقتی مشاهده می کرد که در سالهای اخیر آیت الله مورد بی مهری قرار گرفته است با تعبیرات مختلف پای او ایستاد. رئیس دولت اصلاحات هم همینطور. او نیز شخصیتی است که در جامعه منشا خیرات فراوانی بوده است، طباطبایی هم خیر بین بود و می دانست که باید از او دفاع کرد.
از این افرادی که نام بردیم یکی مرحوم شده، دیگری ممنوع التصویر و آقای طباطبایی هم که به دیار باقی شتافته. این خلاء ایجاد می کند آن هم در زمانه‌ای که کشور نیازمند افراد میانه، معقول و معتدل است؟ با نبود طباطبایی ها چه کنیم؟
در این باره باید به چند نکته توجه کرد: اول اینکه نسل جدید را بشناسیم، این جوانان امروز پرسشگرند. ما به عنوان روحانیت شیعه در پاسخ به آنها چه در چنته داریم؟ این نسل به دنبال معنویات است و این مسئولیت را سخت تر می کند. شناخت زمان دومین نکته است.
سایر اخبار این روزنامه
محمد علی کوشا : طباطبایی مظهر میانه روی و مردم خواهی بود خداحافظی با استاد معتدل اخلاق «ابتکار» دلایل چرخش مجدد مواضع کره‌شمالی و تهدید به کناره‌گیری از مذاکرات با آمریکا را بررسی می‌کند «ابتکار» از افزایش میزان فوت به دلیل خوردن قارچ های سمی در سال 97 گزارش می دهد دوست داشتنی ِخطرناک محمدعلی وکیلی بی «توافقی» مقدمه بی«عملی» تغییرات اقلیم چه تاثیری بر گونه‌های حشره‌های مهاجر روی زمین خواهد داشت؟ سرنوشت شوم زمین بدون حشرات برگزاری یادواره‌ها برای مفاخر ادبی کشور چه تاثیری در شناساندن آنها به عامه مردم دارد؟ «ابتکار» از خود محوری کشورهای صادرکننده نفت گزارش می‌دهد کژکارکردهای اوپکی گزارش «ابتکار» از حل اختلاف مجلس و دولت درباره افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان عدالت در پرداخت حقوق ها رعایت می شود؟ واکنش مشاور ویژه ولیعهد عربستان به شایعه کشته یا زخمی شدن ولیعهد محمد بن سلمان کجاست؟ دولت دوازدهم بعد از انتخابات 96 چه شرایطی را تجربه کرده است؟ یک‌سال پس از تکرار امید اطلاعیه وزارت کشور درباره حوادث اخیر کازرون تیراندازی مرگ بار در مدرسه شهر «سانتافه» آمریکا دفاع ناطق نوری از برجام: رهبری کلیات برجام را تایید کردند