مجری باشرف

آفتاب یزد – گروه شبکه: گوینده توانمند و با سابقه صداوسیما
دار فانی را وداع گفت. قاسم افشار که از سال‌های اول انقلاب، گویندگی در بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون را بر عهده داشت و در بحبوحه سال‌های دفاع مقدس با صدایی حماسی بارها اخبار مربوط به پیروزی‌های رزمندگان را به اطلاع هموطنان رسانده بود، بامداد دیروز بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. قاسم افشار از استادان گویندگی و فن بیان بود و صدای ماندگار او هرگز از ذهن مخاطبان رادیو و تلویزیون حذف نخواهد شد.از همین رو این خبر تلخ و ناگوار فضای مجازی را تحت تاثیر خود قرار داد و واکنش‌های هنرمندان و کاربران این فضا را در پی داشت.

استاد و انسانی تمام عیار


مرتضی حیدری مجری و گوینده خبر ضمن عرض تسلیت برای درگذشت قاسم افشار (گوینده خبر) نوشت:« آقای افشار یک استاد تمام عیار بود. نه اینکه بخواهم الان که او را از دست داده‌ایم بگویم، بلکه همیشه هم به خودشان و هم در جمع همکاران گفته‌ام که او بسیار در کارش جدی و استاد و در آداب و معاشرت، انسانی بسیار شریف و بی‌ریا بود. آقای افشار در تمام عمر و به‌ویژه در این ۱۰ سالی که از کار خبر دور بودند، کار خیر می‌کردند و به افراد محروم و نیازمند رسیدگی می‌کردند. در واقع او هم در کار حرفه‌ای خود استاد و انسانی تمام عیار بود و هم در منش و رفتار خود. امیدوارم خداوند او را رحمت کند. زنده‌یاد افشار با وجود اینکه در سال‌های اخیر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کردند، اما هیچ‌گاه از کار خیر فروگذاری نکردند.»

باید حرمت قاسم افشار بیشتر نگه داشته می‌شد
مازیار ناظمی دیگر گوینده خبر، درگذشت قاسم افشار، همکار قدیمی خود در عرصه گویندگی خبر را تسلیت گفت و از او به عنوان یک شخصیت دوست‌داشتنی یاد کرد که صدای او بی‌نظیر و ماندگار بود.وی گفته است:« حدود دو ماه پیش با یکسری از دوستان قدیمی خبر به موسسه خیریه (بنت الهدی) ایشان که برای درگذشت دختر کوچک خود ایجاد کرده است، رفتیم و ایشان را دیدیم. ایشان گفت به من سر بزنید و حالم را بپرسید به دلیل اینکه روزگار خیلی طولانی نیست. فقدان او غم‌انگیز است، قاسم افشار مرد بزرگی بود که روحیه بزرگی داشت. صدا، ابهت و اجرای او برای کشور و نظام ذخیره بود و از ایشان آموختیم و بسیاری مانند من افتخار می‌کنند که شاگرد قاسم افشار بودند. جای او خالی است و باید تا دور هم هستیم قدر هم را بدانیم و به هم احترام بگذاریم. قاسم افشار یک شخصیت دوست‌داشتنی بود و صدای او بی‌نظیر و ماندگار است. این عبارت که «تنها صداست که می‌ماند»، برازنده قاسم افشار است. ما سرمایه‌های سازمان و بخش خبر را باید بهتر از این حفظ می‌کردیم و من دقیق نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که از کار خبر تلویزیون کنار رفتند اما فکر می‌کنم باید حرمت ایشان بهتر نگه داشته می‌شد.»

با تمام وجود دعا کردم شایعه باشد
محمدرضا حیاتی یکی دیگر از گوینده‌های خبر نیز گفت: مرحوم قاسم افشار انسانی مومن بود که شخصیتی ممتاز و والا و از هر لحاظ خصوصیات انسانی داشت. آقای افشار برای من دوست و رفیق خیلی خوبی بود و من با شنیدن خبر درگذشت او با تمام وجود دعا کردم کاش تمام این‌ها شایعه‌ای باشد که مانند همیشه در فضاهای مجازی علم می‌کنند اما متاسفانه با خبر شدم که یکی از همکارانم را برای همیشه از دست داده‌ام. قاسم افشار در سال‌هایی که مشغول به کار بود با همه اعضای خبر و اعضای تحریریه رابطه خوب و صمیمانه‌ای داشت. زمانی که در هیئت تحریریه بود ارتباط خیلی خوب و نزدیکی با همه داشت و هیچ موقع در طول این ایام طولانی که همکار ما بود هیچ کلام نامربوطی از او شنیده نشد. از ابتدای بیماری آقای افشار به طور مرتب جویای احوالش بودم و وقتی از دوستان نزدیک پرس‌وجو می‌کردیم می‌گفتند که حالش خوب است. همین چند وقت پیش با تماس تلفنی که با افشار داشتم، گفتم که به زودی برای زیارت شما به مشهد می‌آیم که خیلی خوشحال شد و قرار شد که به زودی همدیگر را ببینیم که متاسفانه دیگر میسر نشد. »

توصیف فواد بابان از قاسم افشار
فواد بابان هم درگذشت قاسم افشار، همکار قدیمی خود در عرصه گویندگی خبر را تسلیت گفت و از او به عنوان یک شخصیت بی‌بدیل در کار خبر یاد کرد که صدای بی‌نظیری داشت. این گوینده پیشکسوت خبر گفته است:« درباره شخصیت بی بدیل خبر تلویزیون هر چقدر بگویم کم است به دلیل اینکه ۳۰ سال سر یک میز با هم بودیم. ایشان سال ۶۰ برای گویندگی امتحان دادند و وارد سازمان صداوسیما شدند. قاسم افشار فردی برجسته، متدین، معتقد، با ایمان، پاک، خالص، ثابت قدم و خوش خلق بود. همچنین از جهت شخصیت حقوقی و کاری، بی‌بدیل بود و از سال ۶۰ تا ۹۰ که گویندگی کردند و ما در التزام رکاب ایشان بودیم، یک‌بار هم غیبت نکرد. اگر می‌خواست یک یا دو روز مرخصی بگیرد، از قبل زنگ می‌زد و به شوخی می‌گفت، شنیدم می‌خواهی به جای من بیایی و در ادامه می‌گفت به جای شما می‌آیم و شما هم به جای من بیا؛ ایشان بسیار بذله‌گو، رک و دوست‌داشتنی بود. می‌توانم قسم بخورم که در گویندگان قبل انقلاب و بعد از انقلاب نظیر قاسم افشار را از جهت گویندگی ندیدم، چون تن صدای بی‌نظیری داشت و کمترین تپق را در طول گویندگی خود می‌زد و این مسئله بی‌نظیر است؛ من کمتر کسی را اینگونه دیدم.»

بزرگ می‌مانی در یادها
رضا رشیدپور مجری برنامه «حالا خورشید» نیز در یک پست اینستاگرامی، به خبر درگذشت قاسم افشار واکنش نشان داد. او نوشت: «ای وای بر من... چقدر دوستت داشتم مرد بزرگ...مرد نجیب... غمگین‌تر شدم در این روزهای سخت. .. بزرگ می‌مانی در یاد همه‌ ما...بهشت آرامش جای توست. »
پیمان طالبی دیگر مجری تلویزیون نوشت:« یادتون بخیر استاد قاسم افشار. دنیاى بی رحمیه. شمایى که اخبار تلویزیون باهاتون معنى می‌شد و واژه اخبار، چهره شمارو برامون توى ذهن تداعى می‌کرد، فراموش شدید تا که امروز همه آگهىِ ترحیمتون‌رو بزنن.. میدونم که خیلى دلتون براى دختر دردونه جوونمرگتون تنگ شده بود. و این سرنوشت همه ماست. روحش شاد»
پرویز پرستویی بازیگر کشورمان نوشت:« قاسم افشار پیشکسوت گویندگی خبر براثر ایست قلبی درگذشت
روحش شاد و یادش گرامی. خداوند به خانواده محترمش صبر و سلامتی بدهد.»
همچنین باران کوثری در پی درگذشت قاسم افشار، گوینده سابق خبر صداوسیما در اینستاگرام نوشت: «شرافت آسان معنا نمی‌گیرد. قاسم افشار پس از 9 سال دوری از تلویزیون در سکوت درگذشت. روحش شاد که حتما شاد هست. ..»

صدای خاطره خاموش شد
در میان کاربران، بسیاری هم بودند که با صدای این گوینده خبر خاطره داشتند.
یکی از کاربران نوشته است:«برای قاسم افشار هیچی ندارم بگم جز حرف مولانا که گفت: مرا به گور سپاری مگو وداع وداع که گور پرده جمعیت جنان باشد. روحت شاد مرد.»
شخصی نیز عنوان داشته است:« قاسم افشار هم رفت! عزیز موند چون با مردم بود! روحت شاد بزرگمرد! »
فرد دیگری گفته است:« مردِ نکونام نمیرد هرگز... یه عالمه خاطره دارم با صداش. روحتون شاد آقای قاسم افشار.»
دیگری نوشت:«حیف از قاسم افشار...گوینده‌ای که کنار مردم ایستاد و قطعا فراموش نمی‌شه.»
دیگر کاربری نوشته است:«هر روز تکه‌ای از تن نحیف خاطرات‌مان کنده می‌شود. .. روحت شاد.»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«همیشه تو این سالها تصویرش تو ذهنم بود. کاری که ایشون انجام داد عین شرافت بود. درحالی که مثل خیلی‌ها میتونست بمونه»، «رفتن قاسم افشار ترک دیگری روی قاب نوستالژی کودکی ما انداخت. « صدای خاطره خاموش شد. از بچگی اجرا، صدا و تیپ قاسم افشار رو دوست داشتم! رنج و سختی رو می‌فهمید! از شنیدن خبر درگذشتش ناراحت شدم مثل اینکه یکی از دوست‌داشتنی‌های زندگیت رو از دست دادی!»، «یکی دیگه از نوستالژی‌های ما ایرانی‌ها رفت با یک دنیا خاطره،روحش شاد.»، «خدا رحمتشون کنه واقعا حیف شد چقدر متاثر شدم واقعا ایران یکی از نوابغ گویندگی خودش را از دست داد»،«حیف سال‌های آخر زندگیش گویندگی نکرد واقعا مسلط بود»،«قاسم افشار گوینده بسیار ماهری بود واز صدای خوبی برخوردار بود ولی حیف، روحش شاد»،«شما یادتون نمیاد ولی ما دهه شصتیا قاسم افشار رو با فوت دخترش میشناختیم!»،« هیچ وقت از زبون قاسم افشار نشنیدیم چرا از صدا و سیما رفت. با این حال از نگاه من، اون مسلط‌ ترین گوینده خبر بود. کسی که اگر ساعت ۱۲ شب می‌گفت آفتاب وسط آسمونه برامون باور پذیر می‌شد. آروم بخوابی مجری.»،« خداحافظ قاسم افشار، گوینده‌ خوش‌صدایِ خاطره‌سازِ دوست‌داشتنیِ باشرف!»