همکاری برخی شعب بانکی با واسطه‌های ارزی!

آفتاب اقتصادی- گروه صفحه اول: طلا، ارز و سکه سه بازار به هم پیوسته هستند که در روزهای اخیر به مرکز داغ تمام اخبار اقتصادی کشور بدل شده‌اند. لوایح و تصمیم‌های تصمیم سازان دولتی در کنار واکنش‌های بازار و همچنین تحولات بین المللی سه عاملی است که به عنوان متغییر بر این سه پارامتر مهم اقتصادی تاثیر می‌گذارد. اشتیاق برخی فعالان ناشناس بازار به خرید طلای ذوب شده به جای ارز و همچنین کاهش 100 تا 200 تومانی نرخ دلار در بازار آزاد در کنار فعالیت عجیب برخی کارمندان چند بانک دولتی واگذار شده به بخش خصوصی از جمله آخرین اتفاقات رخ‌داده اخیر در بازار است. کارمندانی که با هماهنگی روسای شعب اقدام به جوش دادن معاملات ارزی می‌کنند به یکی از جالب توجه‌ترین ابعاد این روزهای بازار بدل شده اند.

تبدیل اموال به طلای ذوب شده
زمانی که پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خروج قریب 30 میلیارد دلار از کشور در عرض چند ماه خبر داد، برخی صاحب نظران این مسئله را به تلاش دهک‌های برخوردار جامعه برای خروج وجوه نقد که عموماً از بانک‌ها وام گرفته اند به مقصد برخی کشورها برای خرید ملک و مسکن تفسیر نمودند. ایسنا در این باره در پاراگرافی نوشت: «فعالان و دست‌اندرکاران صنعت طلا و جواهر از خروج طلا از ایران در ابعاد گسترده خبر می‌دهند و ضمن اظهار نگرانی از این اتفاق، معتقدند که باید تدبیری برای این وضعیت که پس از نوسانات بازار ارز ایجاد شده، اندیشید.» اقدام مثبت دولت در کنترل عرضه انبوه ارز به بازار دست بسیاری از این افراد را که در جستجوی دلار در حجم‌های میلیون دلاری بودند را بست، سخت‌گیری در مورد سامانه‌ها و گلوگاه‌های ارزی کشور مانع از آن شد که تعداد اندکی سودجو بتوانند از این آب گل آلود برجامی لااقل در حوزه ارزی اش ماهی بگیرند، آنگونه که ابراهیم محمد ولی به آفتاب اقتصادی گفت نمی‌توان کتمان کرد که تقاضا برای طلای خام بالا رفته است و با توجه به عدم دسترسی برخی به ارز، ظاهرا برای آنها نقش جایگزین را دارد. محمد ولی معتقد است که ممکن است افرادی خارج از صنف طلا و جواهر پول و ارتباط لازم را داشته باشند و طلا از کشور خارج کنند که باید جلو آنها را گرفت. به نظر می‌رسد که این افراد سعی در تبدیل دارایی خود به طلا و خارج کردن آن از کشور دارند. حسین پنداروند دبیر انجمن طلا و جواهر نیز در همین رابطه ضمن تایید سخنان محمد ولی اظهار داشت: «موضوع تک‌نرخی‌شدن ارز، امری واجب و ضروری بود و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت چون تک نرخی شدن ارز باعث ثبات در بازار و بهبود صادرات می‌شود پس در نتیجه این کار باید انجام می‌شد. البته دولت زمانی تک نرخی شدن ارز را اعلام کرد که بازار ملتهب بود و اگر در شرایط عادی بازار تک نرخی شدن اتفاق می‌افتاد نتایج متفاوت بود. بعد از تک نرخی شدن ارز یک بازار موازی شکل گرفته که از آن غافل مانده‌ایم. یعنی بازاری که دلالان در آن حضور دارند و این بازار رها شده است و نکته قابل تامل این است که اکنون طلا جایگزین ارز شده است و هر عددی که قرار بوده ارز از کشور خارج شود امروز طلا خارج می‌شود که این ضربه بزرگی است.» از دیگر اتفاقات بازار، کاهش 100 تا دویست تومانی نرخ دلار در بازار غیر رسمی بود، با توجه به کاهش قیمت دلار در بازار هرات تا مبلغ 6140 تومان و همچنین ایستادن دلار در بازار سلیمانیه بر پایه عددی 6190 تومان ارز در بازار غیررسمی در داخل کشور نیز با کاهش قیمت مواجه شد.



راهکار جدید دلالان
اگر سری به میدان فردوسی و خیابان حافظ بزنید، می‌بینید که دیگر از آن دادزدن‌های دلالان و خرید و فروش آزادانه ارز خبری نیست، در نهایت اگر در کوچه پس کوچه‌های اطراف نوفل لوشاتو و یا برخی مکان‌های خاص در آریا شهر بروید با رد شدن برخی دلالان نشسته بر روی موتور با زل زدن به شما و نشان دادن گوشه‌ای از اسکناس سبز یک دلاری در جیب‌شان به رهگذران حالی می‌کنند که در کار خرید و فروش و دلالی ارز هستند. البته حجم داد و ستد ارزی آنها کمتر از آن به نظر می‌رسد که بر روی کلیت بازار تاثیر بگذارد. با توجه به ممنوعیت صرافی‌ها از داد و ستد ارز بر طبق بخش نامه‌های دولتی این تنها بانک‌ها هستند که مجاز به دریافت وجوه ارزی مردم و احیاناً فروش ارز را دارند. بر طبق مصوبه دولت، دلار از نرخ 3700 تومان پیشین به نرخ 4200 تومان رسید و از این پس ارز تنها با یک نرخ خرید و فروش می‌شود. همچنین برای کنترل بیشتر بازار، صادرکنندگان موظف به ارائه درآمدهای ارزی خود به سیستم بانکی هستند و در مقابل واردکنندگان نیز باید بر عکس قبل با مدارک و مستندات جهت دریافت ارز به بانک‌ها مراجعه کنند. بر اساس آنچه که به صرافی‌های نخبه پایتخت اعلام شده است در آینده آنها باید از طریق سامانه نیما معاملات خود را انجام دهند. بدیهی است که یکی از اصلی ترین اهداف پراکنده کردن دلالان ایجاد کنترل بر بازار با توجه به نوسانات بیرونی و بین المللی بود و البته پیش‌بینی می‌شود که قشری از دلالان ارز برای کار خود جای دیگری پیدا نمایند و ظاهراً جای بهتر از شعب برخی بانک‌ها برای کار آنها متصور نبوده است. براساس مصوبات دولت، دارندگان ارزی با ارزش معادل بیش از 10 هزار یورو باید آن را به صورت سپرده در بانک‌ها نگهداری نمایند و یا معادل ریال آن را دریافت نمایند. با این همه معاملات غیرقانونی ارز در برخی شعب رواج یافته است. دلالان با هماهنگی روسای این شعب در آنجا حضور می‌یابند و با مراجعه به بانک برای فروش ارز از کارمند مسئول باجه ارز به این دلالان معرفی می‌شوند، فروشنده نیز که وجه به مراتب بیشتری دریافت کرده راضی است و دلال معادل ریالی را در همان بانک به حساب شخص واریز می‌نماید، مسئولین شعبه و کارمندان مربوطه نیز درصد خود را دریافت می‌کنند.