اروپا پای‌ خودش ایستاد

بيانيه چهارجانبه اروپا: تعهد بر ادامه اجرای کامل و مؤثر برجام اروپا پای‌ خودش ایستاد شرق: هنوز صحبتي از تضمين‌دادن به ايران مطرح نيست، اما قرار است اروپايي‌ها همه تلاششان را براي حفظ برجام بكنند؛ در يك ‌سو حفظ توافق به‌عنوان يك دستاورد سياسي برايشان مهم است و در سوي ديگر، نجات تجارت شركت‌هاي اروپايي با ايران از خطر تحريم. محمدجواد ظريف همچنان از فرصت كوتاه به اروپايي‌ها سخن مي‌گويد و تلاش براي حفظ برجام. اروپايي‌ها هم بر حفظ برجام تأكيد كردند. برجام بعد از خروج آمريكا از عضويت و شراكت در آن، ايستگاه به ايستگاه پيش مي‌رود تا همراهانش را كنار هم بنشاند. حالا برجام در ايستگاه صوفيه مانده، اين‌بار پايتخت بلغارستان محل رايزني 28 عضو اروپايي است تا بعد از نشست هماهنگي سه عضو اروپايي به همراه موگريني با وزير خارجه ايران، ببينند كه آيا نجات و ادامه برجام شدني است يا نه؟ 
صدراعظم اتریش: تصمیم گرفته‌ایم که علیه خروج آمریکا از برجام اقدام کنیم
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی این کشور (اپا)، سباستیان کورتز پیش از نشست غیررسمی رهبران اتحادیه اروپا در صوفیه به خبرنگاران گفت: «ما به عنوان اتحادیه اروپا می‌خواهیم با این موانع تجاری برخورد کنیم». او همچنین با اشاره به تأثيرات منفی خروج آمریکا از برجام بر شرکت‌های اروپایی افزود: «تلاش خواهیم کرد تا توافق صورت‌گرفته با ایران نجات یابد. این توافق از یک سو ایران را از انزوا خارج کرد و از سوی دیگر فرصت‌هایی برای اقتصاد اتریش و اتحادیه اروپا ایجاد کرد». این مقام اتریشی تأکید داشت که این موضوع «به نجات توافق مربوط است. ایران در حال حاضر مهم‌ترین بازار صادراتی ما نیست، اما طبیعتا بازار هدفی برای آینده است». عصر روز سه‌شنبه، وزراي خارجه سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس به همراه فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با حضور محمدجواد ظريف در بروكسل دور هم نشستند تا اجرائي‌شدن برجام بدون آمريكا را بررسي كنند. نشست یک‌ساعت‌ونیمه وزرا در فضايي نه چندان صميمي در شورای اروپا در بروکسل انجام شد، از تيم وزراي خارجه‌اي كه مذاكرات را در تيرماه سال 93 به انجام رساندند فقط ظريف و موگريني باقي مانده بودند. بعد از نشست يك‌ساعت‌ونيمه نجات برجام موگريني گفت «ما متعهد به یافتن راه‌حل‌های محکم، عملیاتی و فوری برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم». حالا فهرستي از آنچه اروپا بايد انجام دهد، روي ميز موگريني و وزراي خارجه سه کشور اروپایی است تا براي نجات برجام بكوشند. قرار شد كمیسیون مشترک برجام هفته آینده در سطح مدیران وزارت خارجه ۱+۴ در وین برگزار شود. يك بار ديگر ماه رمضان با چكش‌كاري مذاكره هسته‌اي بدون برجام در وين تجربه مي‌شود. همچنین جلسه وزیران خارجه ۱+۴ به همراه موگرینی نیز به‌زودي تشکیل می‌شود. جلسات کارشناسی نيز در روزهای آینده به طور فشرده برگزار می‌شود.
تعهد اروپايي


مهم‌ترين اتفاق نشست بروكسل بيانيه طرفين بود كه تعهداتي مبني بر حفظ برجام و تلاش از انتفاع ايران را اعلام كردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست ایران و سه کشور اروپایی درباره برجام، در بیانیه‌ای بر «ادامه اجرای کامل و مؤثر برجام» اعلام تعهد كردند. همچنين در اين بيانيه بر موارد زير متعهد شدند: «حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران؛ تداوم فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فراورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران و تعاملات مالی مربوطه؛ تعاملات مؤثر بانکی با ایران؛ ادامه روابط حمل‌ونقل مؤثر دریایی، زمینی و هوایی و خط‌آهن با ایران؛ تأمین بیشتر اعتبارات صادراتی اتحادیه اروپا و ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی شامل ارائه حمایت‌های عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری؛ تکمیل و اجرای بیشتر یادداشت‌های تفاهم و قراردادهای منعقده بین شرکت‌های اروپایی و طرف‌های ایران؛ سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران؛ حمایت از فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا و تأمین فضای اطمینان‌بخش حقوقی؛ ایجاد هرچه بیشتر فضای شفاف و قانونمند اقتصادی». در پايان اين بيانيه آمده است: «یک بار دیگر عزم و اراده خود را برای اجرای برجام در تمامی بخش‌های آن همراه با حسن‌نیت و در فضایی سازنده مورد تأکید قرار داده و موافقت کردند به مشورت‌های فشرده خود در تمامی سطوح و با سایر اعضای باقی‌مانده برجام ادامه دهند».
صحبت از ضميمه برجام نيست
شب گذشته موگريني بعد از پايان نشست وزراي خارجه در کنفرانس خبری، با سازنده توصیف‌کردن رایزنی‌ها گفت: «به دنبال راه‌حل‌های عملیاتی و محکم برای حفظ برجام هستیم». به گزارش «ایسنا»، بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی با ابراز تأسف نسبت به خروج آمریکا از برجام افزود: «ما اذعان داریم که رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران بخش‌های ضروری در این توافق هستند. ما بر ادامه تعهد مشترکمان مبنی‌بر تضمین ادامه حصول تمامی اینها تأکید داریم و توافق کردیم که گفت‌وگوهایمان را در تمامی سطوح برای رسیدن به این هدف افزایش دهیم. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و درحالی‌که این توافق هنوز با ایران برقرار است، با شرایط دشوار و پیچیده‌ای مواجه هستیم. اکنون بحث پایبندی جدی ایران و کشورهای اروپایی برای عمل به تعهدات تعیین‌شده در توافق بر اساس حسن‌نیت دوجانبه مطرح است. ما اجرای اصلاحات را در توافق هسته‌ای بررسی نمی‌کنیم و امیدوارم هرچه‌سریع‌تر به راه‌حل‌های اجرائي دست یابیم. باید هرچه فوری برای ادامه توافق هسته‌ای اقداماتی انجام دهیم. درحال‌حاضر هدف ما حفظ توافق با ایران و اجرای کامل مفاد آن است. این توافق کاملا مستقل است و ارتباطی با سایر موضوعات مطرح‌شده درباره ایران ندارد». موگرینی خاطرنشان کرد: «همان‌طور که می‌دانید، من با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و جمهوری اسلامی ایران در دو نشست جداگانه دیدار کردم تا درباره مواضع مشترک و کارهای پیش‌روی ما پس از اعلام آمریکا برای خروج از برجام، گفت‌وگو کنم. ما با یکدیگر بر عزم خود برای ادامه اجرای تمام بخش‌های توافق هسته‌ای در فضای توأم با حسن‌نیت و سازنده تأکید کردیم...، ما هفته آینده نشست مشترکي در وین در سطح معاونان وزرای خارجه یا رؤسای سیاسی خواهیم داشت». موگرینی گفت: «ما همچنین تصمیم گرفتیم که کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل E3 و دیگر کشورها درباره سازوکارها و اقدامات در سطح اروپا و بین‌المللی برای محافظت از فعالان اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش کنند. هدف اروپا یافتن راه‌حل‌های عملی است. توافق هسته‌ای خود به اندازه کافی پیچیده، به اندازه کافی طولانی و به اندازه کافی همراه با جزئیات است و نیازی به تغییر، اصلاح یا اضافه‌کردن چیزی ندارد. همه‌چیز در آن نوشته شده است. بنابراین، ما درباره ضمیمه‌ یا اصلاحیه‌ها صحبت نمی‌کنیم، ما از اقدامات محکم و راه‌حل‌های عملیاتی قوی برای رسیدگی به این مسائل سخن می‌گوییم که می‌تواند با توجه به موضوعات مختلف، اشکال متفاوت داشته باشد، اما به‌طورقطع، عملیاتی، محکم و بسیار فوری خواهد بود». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه آیا ایران یک چارچوب زمانی برای یافتن راه‌حل‌های موردنظر تعیین کرده است، گفت: «درخصوص زمان‌بندی هیچ فضای مذاکراتی منفی میان ما وجود نداشت. همه ما یک هدف مشترک برای اجرای کامل برجام داریم. ما اختلاف‌نظرهایی بر سر مسائل دیگر داریم، اما این نشست روی اجرای برجام متمرکز بود».
چند هفته صبر 
محمدجواد ظريف در هنگام خروج از بروكسل در مورد اين نشست گفت: «دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا رابطه‌اش را با آمریکا به‌هم بزند». وی در ارتباط با تحریم رئیس بانک مرکزی نيز گفت: «به نظر می‌رسد دلیل این تحریم عصبانیت آمریکا از شرایطی است که پیش آمده، ما باید توقع داشته باشیم که آمریکایی‌ها از این نوع حرکت‌های مبتنی‌بر عصبانیت بیشتر انجام دهند». ظریف خاطرنشان کرد که تا چند هفته آینده منافع ایران از برجام مشخص می‌شود. فعلا فهرستی از کارهایی که باید انجام شود تهیه شده است و همه آنها نیاز دارد تا عملیاتی و جزئی شود تا بر اساس آن بتوانیم تصمیم بگیریم که برجام چه مقدار می‌تواند منافع ایران را تضمین کند.